Erhvervsudvalget 2005-06
L 135 Bilag 4
Offentligt
270506_0001.png
270506_0002.png
Møde med Folketingets Erhvervsudvalg, torsdag, den 27. april 2006 – kl. 1330.

Om lovforslag om faste promillegrænser til søs.

Tak for at vi (CO-SØ, RBF, Sømændenes Forbund, Maskinmestrenes Forening og SøfartensLedere) i dag har fået foretræde for udvalget.Vigtigt for os at få fremført vores synspunkter om promillegrænser til søs.

Vi har intet imod faste promillegrænser til søs.

Men forslaget om en grænse på 0,2 promille er for restriktivt, fordi den også gælder i folks fritidombord.Derved kriminaliseres søfolk, som i deres fritid ombord, har drukket en øl eller et glas vin.Det i et omfang så de risikere bøde, fængsel og fratagelse af deres sønæringsbevis (”kørekort”),selv ved promiller, hvor det er tilladt at køre personbil, bus og store lastvognstog.Lad mig give et eksempel:En sømand sidder der hjemme og drikker et glas vin, måske to til sin aftensmad. Umiddelbartefter tager han sin bil, helt legalt og køre ned til havnen for at gå ombord i sit skib, derumiddelbart efter stikker til søs.Sømanden skal først starte sin vagt næste morgen, men er nødt til at være ombord, når skibetafsejler.Straks efter at sømanden er kommet ombord går han derfor til køjs for at sove, så han erudhvilet, når han næste morgen skal tørne til, altså starte sit arbejde eller sin vagt.Denne sømand, der helt legalt kører i sin bil til skibet, gør, ligeså snart han går ombord i skibetog det afsejler, noget ulovligt. Han er derfor kriminel og kan ifølge lovforslaget straffes medbøde, fængsel og fratagelse af sit sønæringsbevis.Det er simpelthen ikke rimeligt.Der er intet, der dokumenterer, at det - i forhold til indtagelse af alkohol - er vanskeligere atvaretage en vagt eller en anden sikkerhedsfunktion ombord i et skib, end det er at køre et stortlastvognstog eller en bus fyldt med passagerer.Vi ved, at en del rederier har en nul alkohol politik, det accepterer vi.Men der er altså forskel på, at miste sit job, fordi man overtræder et rederis alkohol politik og sådet, at man af lovgiverne blive kriminaliseret i en grad, så man i tillæg får en bøde og risikerefængsel samt at miste sit sønæringsbevis.Det er trods alt også søfolks fritid det handler om.Søfolk, der for danskeres vedkommende, er ombord i skibene i op til 3 måned og forudlændinges vedkommende er ombord i skibene i helt op til et år. – Ja, i enkelte tilfældelængere.Vedtagelse af lovforslaget vil i sagens natur kun gælde for danske skibe og ikke for udenlandskeskib, der sejler gennem de danske farvande.F.eks. Karen Danielsen der påsejlede Storebæltsbroen. Godt nok var skibet ejet af en danskreder, men det sejlede under udenlandsk flag.
1
I dag anbefaler IMO, der er FN’s søfartsorganisation, at de internationale promillegrænserfastsættes til 0,8.Vores forslag er, at vi i Danmark fastsætter promillen til 0,5 og så i IMO arbejder for at få dennegrænse indført internationalt.I lovforslaget nævnes det, at loven ikke indebærer forøgede udgifter til f.eks. kontrol af atpromillegrænserne overholdes.Hvis det betyder, at det er rederiet der skal være politimyndigheden, er det på ingen mådeacceptabelt og slet ikke ud fra et retssikkerhedsprincip.Hvad hvis skibsføreren er beruset?Hvem skal gøre hvad?Hvem skal afgøre om skibsføreren må sejle videre med skibet eller om skibet skal blive liggendetil der kan skaffes en ny skibsfører?Hvis der ikke sættes ressourcer af til det nødvendige kontrolarbejde, bliver det i virkelighedensverden ikke en lov, men kun en hensigtserklæring.Det vil vi sætte os stærkt imod og vi vil hjælpe vores medlemmer med al den juridiske ekspertise vikan, hvis de kommer i en situation, hvor en indberetning fra et rederi bruges som grundlag for enanklage om promille sejlads.Altså i tilfælde af, at det ikke er en dansk myndighed, der har foranlediget en prøvetagning ogderved dokumenteret, at den pågældende i situation havde en promille på mere end 0,2.Lad mig lige slutte af med at sige:Der har i det sidste stykke tid i dagspressen været skrevet om at en dom for f.eks. promillekørseli bil, også skulle betyde at man fik frataget sit sønæringsbevis. Altså, at op til 7½ års uddannelseikke længere kan bruges.Det er helt urimeligt og skal klart og bestemt afvises.
2