Erhvervsudvalget 2005-06
L 135 Bilag 4
Offentligt
270505_0001.png
270505_0002.png
270505_0003.png
Søfartens LedereDansk Navigatørforening
SøfartsstyrelsenVermundsgade 38 C2100 København ØAtt.: Fuldmægtig Anita Vedsø Larsen
15. december 2005-12-19J.nr. 200 506 134

Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og

sømandsloven (Fastsættelse af faste promillegrænser samt forebyggelse af

luftforurening fra skibe)

Under henvisning til den fra Søfartsstyrelsen modtagne høringsskrivelse af 30. november2005 vedrørende forslag til fastsættelse af faste promillegrænser til søs, meddelesSøfartsstyrelsen hermed vores bemærkninger som officersorganisation hertil.Indledningsvist bemærkes, at Søfartens Ledere støtter det overordnede formålet med denforeslåede lovændring - at sætte øget fokus på sikkerheden til søs – bl.a. gennemfastsættelse af promillegrænser gældende for såvel erhvervsmæssig sejlads som forfritidssejlads.Søfartens Ledere modsætter sig imidlertid fastsættelsen af en sådan promillegrænse til0,20.Den nugældende bestemmelse i lov om sikkerhed til søs, § 29, stk. 3 indeholderstraffebestemmelser for den, der udfører arbejde ombord på et skib i en stilling afvæsentlig betydning for sikkerheden, såfremt denne har nydt spiritus i et sådant omfang,at vedkommende er ude af stand til at udføre sin tjeneste på betryggende måde.Der gælder altså allerede et forbud for det vagtgående personale imod indtagelse afalkohol i skibene.Med en påtænkte lovændring og fastsættelse af promillegrænsen til 0,20 kriminaliseresalle ombordværende og pådrager sig samtidigt et strengt strafferetligt ansvar, såfremt depå et hvilket som helt tidspunkt ombord på skibet – uanset om de har fri - indtager alkohol iform af et enkelt glas vin eller en øl til middagen.Det er i denne sammenhæng vigtigt at bemærke sig, at søfolk ombord i handelsflåden,bestrider et ganske særligt erhverv, der indebærer lange perioder – op til flere måneder -væk fra hjemmet. Under disse udmønstringsperioder udgør skibet den søfarendes hjemog er tillige rammen om den søfarendes fritid.
”Navigatørernes Hus”, Havnegade 55, DK -1058 København K.Tlf. +45 33 45 55 65. Fax +45 33 45 55 66, e-mail: [email protected], www.dana.dk
Søfartens LedereDansk NavigatørforeningHerved adskiller søfartserhvervet sig fra eksempelvis den i bemærkningerne til lovforslagetnævnte fly- og togdrift, idet piloter og togfører ikke ved udøvelsen af disse erhvervtilbringer en stor del af deres fritid ombord i hhv. flyet eller toget. På disse områder er detderfor ikke urimeligt at opererer med en reel 0-promille grænse.I henhold til bestemmelserne i færdselsloven er grænsen for strafansvaret fastsat ved enpromillegrænse på over 0,50. Lastbilchauffører, buschauffører, ambulancefører og andretrafikanter, ifalder således bødestraf ved overtrædelse af en promillegrænse på disse 0,50.Det er foreningens opfattelse, at en tilsvarende grænse på 0,50 promille bør fastsættes oggælde til søs for alle, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord i en stilling afvæsentlig betydning for sikkerheden.Det bemærkes, at Søfartens Ledere på ingen måder har til formål eller til hensigt at ændrepå, endsige påtale eller kritiserer den nul-alkoholpolitik, som allerede nu praktiseres oghåndhæves i en lang række rederier, ved anvendelse af en arbejdsgivers beføjelser itilfælde af overtrædelse. Søfartens Ledere har alene til hensigt at skabe forståelse ogtanke for, at man ved den påtænkte fastsættelse af promillegrænsen til 0,20

kriminaliserer og strafbelægger

en yderst begrænset indtagelse af alkohol imedarbejdernes fritid.Det er endvidere forenngens opfattelse, at der savnes saglige begrundelser for at undtagevisse lystfartøjer fra promillegrænsen. Alle fartøjer – også de mindre lystbåde – udgør enfarer og en risiko for sejladssikkerheden i tilfælde af en alkoholindtagelse, der overstiger0,50 promille.Ved indførelsen af en alment gældende og fast promillegrænse på 0,50 opnås tillige detønskede formål, at skabe den fornødne klarhed og enkelthed i reglerne, der gør dempraktisk og administrativt anvendelige, forståelige og kontrollerbare.Sammenfattende opfordres Søfartsstyrelsen således til at fremsætte lovforslagetindeholdende en fast promillegrænse på 0,50 gældende for al sejlads og for alle – såvelvagtgående som for ikke-vagtgående besætningsmedlemmer ombord.Samtidig er det vores opfattelse, at man fra dansk side, gennem såvel EU som gennemIMO, må tilstræbe fastsættelse af tilsvarende internationale regler, idet problemerne medalkohol ombord i danske skibe isoleret set er af meget ringe omfang. Indførelsen af denpåtænkte promillegrænse i danske ret vil således heller ikke i fremtiden kunne forhindre deulykker som indtrædes som følge af alkoholindtag i udenlandske skibe – herunder denulykke, hvorved KAREN DANIELSEN påsejlede Storebæltsbroen, som politisk gavstartsignalet til fremsættelse af nærværende ændringslov.Søfartens Ledere imødeser modtagelsen af Søfartsstyrelsens bemærkninger til de ovenforanførte betragtninger - herunder et tilrette forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed tilsøs og sømandsloven.
”Navigatørernes Hus”, Havnegade 55, DK -1058 København K.Tlf. +45 33 45 55 65. Fax +45 33 45 55 66, e-mail: [email protected], www.dana.dk
Søfartens LedereDansk Navigatørforening
Med venlig hilsen
Søfartens LedereJens Fage-PedersenFormand
”Navigatørernes Hus”, Havnegade 55, DK -1058 København K.Tlf. +45 33 45 55 65. Fax +45 33 45 55 66, e-mail: [email protected], www.dana.dk