NOTAT 30. november 2005 Sag 101/1-325/ubp L 13 forslag til lov om markedsføring Regulering af brug af børn og unge til vennehvervning Der har i forhandlingerne om L 13 været udtrykt ønske om, at der i loven indsættes regler, som forbyder urimelig brug af vennehvervning i relation til børn og unge. 1. Hvad gælder i dag Anvendelsen af vennehvervning er i dag reguleret via markedsføringslovens genera l- klausul om god skik og forbudet i § 2 mod utilbørlige fre mgangsmåder. Forbrugerombudsmanden har fra tid til anden grebet ind over for forskellige elemen- ter i vennehvervning i medfør af generalklausulen i § 1. Blandt disse sager kan næ   v- nes den såkaldte Telia -dom, som vedrørte et koncept, hvor et teleselskab indgik aftale med sportsforeninger for at afsætte mobilt  elefoner og – medlemmer og dennes støtter mod at spo nsorere foreningen. Sø - og Handelsretten udtalte følgende i dommen: ”Retten kan tiltræde, at børn og unge under 18 år skal beskyttes, således at deres loy a- litet over for eksempelvis sportsforeninger ikke misbruges, ligesom børn og unge u n- der 18 år ikke bør benyttes i salgs  - og markedsføringsøjemed, heller ikke som salg  s- kanaler for private erhvervsdrivende” Retten slog dog samtidig fast, at forældre, a   n- dre opdragere og vokse i sportsforeningerne har et ansvar for, at børn og unge vejl e- des om, hvordan de skal forholde sig til kommercielle henvendelser af denne art, så de lærer at forholde sig kritisk hertil og bliver uddannet til at foretage de afvejninger, som en forbruger må for etage. I den konkrete sag blev firmaet frikendt, idet retten lagde vægt på, at der var tale om salg  af  mobilabonnementer,  som  børn  og  unge  under  18  år  ikke  kan  tegne  på  egen hånd. Med indførelse af den nye § 8 skærpes kravene til god skik i forhold til b   ørn og unge, således at der ikke vil skulle så meget til, før koncepter, som udnytter børn og unges naturlige godtroenhed og letpåvirkelighed, må anses for at være i strid med god skik og  dermed  forbydes.  Vennehvervning  er  netop  karakteriseret  ved,  at  man  udnytter den loyalitet, som den, der bliver hvervet, føler over for sin ven og det forhold, at det er svært at sige nej til en, man kender. Det vil i relation til vennehvervning over for
2 børn og unge i fremtiden betyde, at grænserne vil blive yderligere in   dskrænket i fo  r- hold til, hvad der gæ  lder i dag. ”Skjult” vennehvervning vil være i strid med den nye bestemmelse i L 13 om rekl a- meidentifikation. Der vil således være tale om skjult reklame, hvis fx et rejsebureau indgår aftale med en gymnasieelev om, at  han skal overtale sine venner til at tage med på bureauets skiferie uden at vennerne får at vide, at grunden til, at eleven taler for, at de skal vælge netop den rejse, er, at han selv får turen gratis. Endelig er vennehvervningskoncepter, som går ud på   at omgå markedsføringsl  ovens og forbrugeraftalelovens strafbelagte forbud mod uanmodet personlig, telefonisk eller elektronisk  henvendelse,  allerede  efter  gældende  ret  ikke  tilladt.  Der  er  her  tale  om koncepter, der er baseret på, at barnet eller den unge  selv skal opsøge venner og b e- kendte i deres hjem eller telefonisk for at overtale dem til at købe en vare eller tjen e- steydelse. Det må således konkluderes: o    At brug af børn og unge til vennehvervning som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik,  jf. Teliadommen, men det afhænger dog af en konkret vu  r- dering i det enkelte tilfælde. o    At den nye § 8 yderligere vil præcisere, at man ikke må benytte markedsføring   s- metoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed. Forhold som ne t- op bliver udnyttet i vennehvervning. o    At skjult vennehvervning vil være i strid med nye § 4 om reklameidentifikation, som er strafbelagt. o    At  vennehvervningskoncepter,  som  reelt  går  ud  på  at  omgå  markedsføringsl   o- vens  og  forbrugeraftalelovens  forbud  mod  uanmodet  henvendelse  allerede  er  i strid med god skik og vil kunne forbydes. Hertil  kommer,  at  børn  og  unge  kun  i  begrænset  omfang  kan  indgå  aftaler  på  egen hånd og at de bl.a. ikke kan indgå aftaler, der forpligter dem til at betale på et senere tidspunkt.  Det  betyder  bl.a.,  at  en  mindreårig  ikke  kan  tegne  et  abonnement  eller handle på nettet. 2.  Overvejelser om indførelse af specifikke regler om vennehvervning Der er enighed om, at indførelse af et generelt forbud mod børn og unges deltagelse i salgs- og markedsføringsarbe jde vil være alt for vidtgående, idet det vil afskære børn og  unge  fra  at  have  fritidsjobs  i  butikker  eller  at  deltage  i  ukontroversielt  salgs-  og markedsføringsarbejde som led i indsamling af midler til foreninger og sportsklubber. Der er derfor stillet forslag om, at et evt. strafbelagt forbud indskrænkes til kun at o  m- fatte markedsføringstiltag, hvori børn og unge på urimelig måde indgår i arbejdet. Som det fremgår ovenfor, er urimelig brug af børn og unge til vennehvervning, enten allerede i dag ikke tilladt eller vil fremover ikke være tilladt som følge af de nye b   e- stemmelser om børn og unge og reklameidentifikation i L 13.
3 Såfremt man ønsker at skærpe retstilstanden yderligere, vil det reelt kunne betyde, at man indfører et nyt specialforbud mod brug  af børn og unge til vennehvervning. Hertil  kommer,  at  såfremt  der  udformes  en  specialbestemmelse,  som  kun  regulerer visse former for vennehvervning, er der risiko for, at domstolene vil benytte den nye bestemmelse  til  at  slutte  modsætningsvis,  således  a   t  andre  former  for  vennehverv- ning,  som  ikke  er  omfattet  af  den  nye  bestemmelse,  men  som  i  dag  vil  være  i  strid med god skik, vil blive lovliggjort.