J.nr. 2005-711-0050    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget L     121 - Forslag til Lov om ændring af forskellige skattelove (Enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure samt frivillig indberetning af gaver m.v.). Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1-6 af henholdsvis den 27. januar og 31. januar 2006. Kristian Jensen /  Tony Gønge Nielsen
Side 2 Spørgsmål 1:   Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der med lovf orslaget vil være for at ændre sin forskudsopgørelse? Svar: Den del af lovforslaget, som angår en enklere forskudsprocedure, går alene ud på at a   f- skaffe udsendelsen af den ordinære forskudsopgørelse i papirudgave. Borgerne vil kunne finde forskudsopgørelse n i deres skattemappe på SKATs hjemmeside, men de vil også kunne få fo   r- skudsopgørelsen tilsendt i en papirudgave, hvis de anmoder SKAT herom. SKAT vil i den forbindelse etablere en TastSelv-løsning, således at borgeren ved et enkelt o  p- kald til en TastSelv-telefon og med indtastning af sit cpr.nr. får sendt forskudsopgørelsen i p  a- pirudgave. En sådan løsning er i øvrigt også gennemført i forbindelse med afskaffelsen af virksomhede r- nes underretningspligt over for ansatte og kunder om de oplysninger, som virksomhederne å r- ligt indberetter til SKAT, jf. Skatteudvalgets betænkning af 1. december 2004 på L 31 (Folk   e- tinget 2004-05, 1. samling). Ifølge denne ordning  - som første gang får virkning i år    - har bor- gerne mulighed for for ét år ad gangen at tilvælge en pri  ntudgave af virksomhedernes indberet- tede  oplysninger  til  SKAT,  dvs.  modtage  en  print  af  oplysningerne  fra  skattemappen  pr.  1. marts, således at borgerne har oplysningerne ved modtagelsen af selvangivelsen. Tilvalget sker ved, at borgerne anvender en TastSelv-telefon. Ved udsendelsen af den ordinære forskudsopg  ø- relse for 2006 medfulgte et farvet bilag, der gjorde skatteyderen opmærksom på denne muli   g- hed. Indtil videre har ca. 16.000 skatteydere gjort brug af denne mulighed.         Det foreliggende forslag æ  ndrer ikke ved skatteydernes mulighed for at ændre deres forskud  s- opgørelse.  Som  hidtil  kan  borgerne  foretage  ændringer  af  forskudsopgørelsen  ved  at  anvende TastSelv eller ved at henvende sig skriftligt, telefonisk eller personlig til SKAT. Også de ko m- munale borgerservicecentre vil kunne være skatteyderen behjælpelig med at ændre forskudso p- gørelsen.   I øvrigt vil det fremgå af forskudsopgørelsen, at eventuelle ændringer heri nemmest kan ske via TastSelv, hvilket har den fordel, at forskudsopgørelsen kan dan nes med det samme. Spørgsmål 2:   Ministeren anmodes om at forklare, hvordan man vil sikre sig, at alle, dvs. også de, der ikke har adgang til internettet og telefon, fortsat kan ændre deres forskudsopgørelse? Svar: Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 1 ændrer lovforslaget ikke ved borgernes m  u- lighed for at få ændret deres forskudsopgørelse. For de borgere, som ikke har adgang til inte r- net eller telefon, og som ønsker at ændre deres forskudsopgørelse, vil muligheden for ændring fortsat kunne ske ved skriftlig eller personlig henvendelse til SKAT eller de kommunale bor- gerservicecentre. Spørgsmål 3:   Vil ministeren redegøre for sine drøftelser med ISOBRO med henblik på at un   d- gå, at midler indsamlet til velgørende formål bruges til administration? Svar: Skatteministeriet har forud for fremsættelsen af lovforslaget afholdt to møder med repr   æ- sentanter fra ISOBRO og en række af ISOBROs medlemsforeninger. Møderne er afholdt med   henblik på dels at undersøge, hvorledes der kan etableres en hensigtsmæssig indberetn ingsord- ning, som i videst mulige omfang tilgodeser de almennyttige foreningers ønsker, dels at unde r- søge foreningernes udgifter til en sådan ordning.   Skatteministeriet præsenterede ISOBRO for en it  -løsning nogenlunde svarende til den, som er etableret for de faglige foreningers indberetning af faglig kontingent til SKAT. Løsningen a n- vendes af såvel faglige klubber med et meget lille medlemsantal som af større faglige foreni  n- ger uden, at dette giver anledning til problemer.
Side 3 Efter modellen kan indberetningen ske enten som en filoverførsel til TastSelv eller som en in d- tastning af de enkelte bidrag, evt. en kombination, hvis en forening skulle ønske det. Løsningen kræver kun en computer og et regneprogram, så it   -udgifterne må anses for beskedne. De foreninger, som vælger at tilslutte sig indberetningsordningen, skal i givet fald indberette   foreningens cvr.nr., gavegivers cpr.nr., gavebeløbets størrelse, om gaven er omfattet af ligningslovens § 8A eller § 12, samt hvilket år gaven er ydet i. ISOBRO har på baggrund af denne indberetningsmodel foreslået, at staten yder foreningerne en kompensation baseret på en enhedspris på 25 kr. pr. donor, som har ydet mindst 500 kr. i gave i 2006 eller 2007 samt 15 kr. pr. ny donor de følgende 2 år. ISOBRO skønner i d en forbindelse, at der maksimalt er 370.000 donorer, som foreningerne kan indberette for. Enhedsprisen er udtryk for en gennemsnitspris dækkende: a)    12,50 kr. til porto, brevpapir og pakning for ét brev til donor og en returkuvert til ind- hentelse af donors cpr.nr. b)    6,00 kr. til løn til foreningens indregistrering af cpr.nr. og c)    6,50 kr. til systemtilretning. Med  henblik  på  at  nedbringe  foreningernes  udgifter  har  Skatteministeriet  over  for  ISOBRO fremført, at det kunne overvejes, om SKAT havde mulighed for at gø  re de borgere, som havde taget  fradrag  for  ydede  gaver,  opmærksomme  på,  at  de  ved  henvendelse  til  den  på  gældende almenvelgørende forening, ville kunne høre nærmere om, hvorvidt foreningen havde tilsluttet sig en indberetningsordning. De foreninger, som har tilsluttet sig indberetningsordningen, vil desuden på deres hjemmeside, i deres medlemsblade, på årsopgørelser eller i kvitteringsskrivelser til donorerne kunne opfo   r- dre disse til at ringe ind eller maile deres cpr.nr., hvis de var interesseret i, at foreningen indbe- rettede deres bidrag til SKAT. Herved skønnes foreningernes udgifter til porto, brevpapir m.v. at kunne blive nedbragt væsentligt. ISOBROs  forslag  om,  at staten  yder  kompensation  på  basis af  en  enhedspris  pr.  donor  på  25 kr., vil betyde en udgift for staten på ca. 9,3 mio. kr. Udgiften vil muligvis kunne halveres, hvis SKAT påtager sig at informere donorerne om deres mulighed for eventuelt at få ydede bidrag indberettet til SKAT af den forening, hvortil de har ydet beløbene. Når regeringen ikk e har ønsket at strække sig mere med hensyn til at yde kompensation for fo   r- eningerne udgifter ved tilslutning til indberetningsordningen, skyldes det, at der er tale om en frivillig ordning. De foreninger, som ikke ønsker at anvende midler på at servicere   deres dono- rer, kan blot lade være med at tilslutte sig ordningen. Spørgsmål 4:   Vil ministeren redegøre for sine overvejelser om at kompensere de velgørende organisationer for øgede administrationsudgifter som følge af forslaget? Svar: Som det fremgår af m it svar på spørgsmål 3 har møderne med ISOBRO bl.a. haft til fo r- mål  at  vurdere  foreningernes  udgifter  ved  en  frivillig  indberetningsordning.  Som  det  også fremgår af mit svar, har Skatteministeriet foreslået, at det blev overvejet, hvordan borgerne af
Side 4 SKAT kunne gøres opmærksomme på muligheden for at få indbetalte fradragsberettigede g a- vebeløb indberettet, herunder at de ved henvendelse til den pågældende almenvelgørende fo r- ening kunne høre nærmere om, hvorvidt foreningen har tilsluttet sig en indberetningso   rdning. Herved  skønnes  foreningernes  udgifter  til  porto,  brevpapir  m.v.  at  kunne  blive  nedbragt  v æ- sentligt. Herudover mener regeringen ikke at det vil være rigtigt at yde kompensation til de almenvelg  ø- rende  foreninger  ved  disses  eventuelle  tilslutning  til  den  frivillige  indberetningsordning.  Jeg kan i den forbindelse henvise til det sidste afsnit i mit svar på spørgsmål 3. Spørgsmål 5:   Vil ministeren oplyse, hvorledes en skatteyder, der yder bidrag til en velgørende organisation, men ikke ønsker skattefrad rag herfor, fremover skal sikre dette? Svar: En frivillig indberetningsordning forudsætter, at der foreligger en aftale mellem foreni  n- gen og den skatteyder, som foreningen indberetter for. For at en forening kan indberette bidrag fra en donor til SKAT, skal donoren over for foreningen have oplyst sit cpr.nr. Donor er med andre ord selv herre over, hvorvidt en forening indberetter beløbet. Ønsker donor ikke, at dette sker, undlader denne blot at oplyse cpr.nr. til foreningen. Herved vil beløbet ikke komme ti l at indgå i donorens opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Hvis en donor, som har oplyst sit cpr.nr. til en forening med henblik på at få beløbet fortrykt, ikke længere ønsker at tage fradrag for de ydede gavebeløb, må donor anmode foreningen om at blive slettet fra listen over donorer, som foreningen foretager indberetning på. Spørgsmål 6:   Hvordan  vil ministeren sikre, at alle – tast-selv – Svar: Jeg tillader mig at henvise til mit svar på spørgsmål 1 og 2 angående afskaffelsen af u    d- sendelsen af papirudgaven af forskudsopgørelsen. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorledes borgere, som ikke bruger internet eller TastSelv, skal forholde sig, hvis de har noget at selvangive, bemærkes  : Man kan efter forslaget opdele skatteyderne, for hvem printselvangivelsen afskaffes, i to grup- per: Den  første  gruppe  består af  de  skatteydere,  som ikke  det  foregående  år  har selvangivet,  fordi SKAT har alle selvangivelsesrelevante oplysninger i forvejen, eller som ikke har ændret deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår. Disse skatteydere får alene tilsendt en år s- opgørelse. Det vil fremgå af deres årsopgørelse, at det vil være muligt at få tilsendt oplysning s- kort ved en enkelt opringning til TastSelv. Oplysningskortet kan også hentes på SKATs hje  m- meside. Den  anden  gruppe  af  skatteydere  har  haft  én  eller  flere  oplysninger  at  selvangive  det  seneste indkomstår  eller  har  ændret  deres  forskudsopgørelse  for  det  pågældende  indkomstår.  Disse skatteydere vil efter forslaget ligeledes modtage en årsopgørelse, men vil imidlertid også mo   d- tage et oplysningskort. På oplysningskortet kan skatteyderne påføre eventuelle korrektioner til de indberettede oplysninger og oplysninger om indkomster m.v., som ikke er blevet indberettet til SKAT. Det stillede spørgsmål har alene betydning for den første gruppe af skatteydere.       Borgere, som alene modtager en årsopgørelse og som har noget at selvangive   – u- lighed for at benytte internet eller TastSelv - kan kontakte SKAT eller det kommunale borger- servicecenter og få tilsendt et oplysningskort, som de så kan udfylde og indsende til SKAT.
Side 5 Jeg kan i øvrigt oplyse, at af de ændringer, som er foretaget til den fortrykte selvangivelse for 2004, er ca. 68 pct. foretaget ved anvendelse af en TastSelv-løsning. Antallet af borgere, som får brug for at rekvirere et oplysningskort, må således antages at være relativt begrænset.