\\1651-fs-0\vol2\brugere\gs\januar 2006\høring -skm-fh.doc Skatteministeriet [email protected] 13. januar 2006 Vedr. lov om ændring af ligningsloven, selskab  sskatteloven og andre skattelove (Justering af erhvervsbeskatningen) AErådet har følgende bemærkninger til ovennævnte lovforslag, der drejer sig om kapitalfonde og kon- cerndefinition i værns  regler vedrørende tynd  kapitalisering m.v.: AErådet lægger generelt megen vægt på at få lukket såkaldte skattehuller, hvor personer eller selsk a- ber utilsigtet kan unddrage sig dansk beskatning og derved pådrage det offentlige et provenutab. AErådet konstaterer, at i de senere år har flere danske og udenlandske kapitalfonde opkøbt danske koncerner, hvor opkøbet foretages gennem et til lejligheden oprettet dansk  holdingselskab evt. med en høj grad af lånefinansiering og dermed betydelige renteudgifter. Herved nedbringes umiddelbart den skattepligtige indkomst i Danmark i den opkøbte koncern. AErådet finder, at de gældende regler    favoriserer kapitalfondene og er enig i, at det er uhensigtsmæ  s- sigt, at de gældende værnsregler vedrørende tynd kapital isering, armslængdeprincippet og kildeskat på renter til skattelylande, der har til formål at begræ   nse skatteplanlægning vedr. gæld til koncernfo r- bundne selskaber - såkaldte kontrolleret gæld    - ikke kan anvendes, fordi kapitalfondene typisk er or- ganiseret som kommanditselskaber, der ifølge dansk skatteret ikke betragtes som selvstændige skatt   e- subjekter. I stedet er det de enkelte deltagere, der er skattepligtige, og da ingen af investorerne ejer mere end 50 procent kapital/stemmer i holdingselskabet omfattes de ikke af værnsreglerne, der foru  d- sætter, at én skattepligtig ejer mere end 50 procent af  anpar terne/stemmerne - d i    rekte eller indirekte. Vedr. såkaldt tynd kapitalisering indebærer dette, at kapitalfondens    holdingselskab har fradrag for renteudgifter uanset størrelsen af gælden til kapital   fonden, mens værnsreglen går ud på, at gælden maksimalt må  udgøre 80 procent af balancen  - de sidste 20 procent skal ud gøres af egenkapital - sål e- des at der ikke er fradragsret for den del af gælden, der ligger udover de 80 procent, hvis gælden er til ejerselskabet, idet den ikke anses for  forretningsmæssigt begr  undet, men er udtryk for et ønske om at nedbringe den skattepligt i ge indkomst i datterselskabet.
2 Vedr. rentebeskatning indebærer det forhold, at kap  italfonden ikke er omfattet af værnsreglerne, at der ikke sker indeholdelse af kildeskat på renter og kur evinster, der udbetales til kapitalfonden. Værnsreglerne indebærer, at der skulle indeholdes kildeskat på alle rentebetalinger til kapitalfonde beliggende i lande, som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark for at forhindre, at det rentemodtagende udenlandske selskab slipper for beskatning eller beskattes meget lempeligt samtidigt med, at Danmark giver det rentebetalende selskab fradrag for renteudgifterne. AErådet er enig i, at kapitalfonden udøver beste  mmende indflydelse på holdingselska bet, når invest o- rerne i kapitalfonden agerer samlet. AErådet kan derfor støtte den foreslåede ændring af koncerndefinitionen i værnsreglerne om transfer pricing, tynd kapitalisering, kildeskat på koncerninterne renter og kildeskat på koncerninterne kursg  e- vinster således, at gæld til transparente enheder, som f.eks. kommanditselskaber, anses for koncerni   n- tern gæld på samme måde, som hvis den udenlandske långiver var et selskab. Dette medfører, at transaktioner mellem en kapita lfond og dets datterselskab er omfattet af transfer pricing reglerne samt, at gæld fra kapitalfonden anses for at være koncernintern gæld i reglerne om tynd kapitalisering og kildeskat på renter, selvom kapita lfonden ikke er et selvstændigt skattesubjekt. Herved bliver interessentselskaber, kommanditselskaber, partnerselskaber og lignende danske og udenlandske selskaber omfattet af værnsreglerne, ligesom det allerede er tilfældet for f.eks. aktiese l- skaber. AErådet kan herudover tilslutte sig de øvrige foresl  å ede ændringer i lovforslag  et herunder  bestem- melsen om, at parcelhusreglen ændres, så fortjeneste ved a   fståelse af en erhvervsejendom, der gena n- bringes i en anden erhvervsejendom, altid beskattes, også når den ejendom, hvor fortjenesten anbri  n- ges, omklassificeres til et parcelhus. Med venlig hilsen Frithiof Hagen Direkte telefon: 3355 7719