Connecting Business & Technology Appendiks 1 til Bilag 2 - Oversigt over test, fag, profilområder, ud- valgte trinmål, trinmål- senheder 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af evalueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 / 2 9 Indholdsfortegnelse 1. Indledning ................................   ................................ .....3 2. Dansk/læsning ............................................................... 4 2.1. Efter 2. klassetrin ................................ ........................... 4 2.1.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 4 2.1.2. Profilområde 2, Fortolke sk ønlitterære    –  og fagtekster .............................................. 5 2.1.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster ................ 5 2.2. Efter 4. klassetrin ................................ ........................... 5 2.2.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 5 2.2.2. Profilområde 2, Fortolke skønli  tterære   –  og fagtekster .............................................. 6 2.2.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster ................ 6 2.3. Efter 6. klassetrin ................................ ........................... 7 2.3.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 7 2.3.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitter  ære   –  og fagtekster .............................................. 7 2.3.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fagtekster ................. 8 2.4. For 8. klassetrin ................................ .............................. 9 2.4.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 9 2.4.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære –  og fagtekster .............................................. 9 2.4.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster .............. 10 3. Matematik ................................   ................................ ...12 3.1. Efter 3. klassetrin ................................ ......................... 12 3.1.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra ............................................................. 12 3.1.2. Profilområde 2, Arbejde med geometri  .................................................................... 12 3.1.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse .................................................................. 13 3.2. Efter 6. klassetrin ................................ ......................... 13 3.2.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra ............................................................. 13 3.2.2. Profilområde 2, Arbejde med geometri  .................................................................... 15 3.2.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse .................................................................. 15 4. Engelsk ................................   ................................ ........16 4.1. Efter 7. klassetrin ................................ ......................... 16 4.1.1. Profilområde 1, Kommunikative færdigheder   .......................................................... 16 4.1.2. Profilområde 2, Sprog og sprogbrug  ........................................................................ 16 4.1.3. Profilområde 3, Sprogtilegnelse  ............................................................................... 17 5. Geografi................................   ................................ .......18 5.1. Efter 8. klassetrin ................................ ......................... 18 5.1.1. Profilområde 1, Globale mønstre   ............................................................................. 18 5.1.2. Profilområde 2, Naturgrundlaget og dets udnyttelse  ................................................ 19 5.1.3. Profilområde 3, Kultur, levevilkår, arbejdsmåder og tankegange ............................ 19 6. Biologi................................   ................................ ..........21
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 2 / 2 9 6.1. Efter 8. klassetrin ................................ ......................... 21 6.1.1. Profilområde 1, De levende organismer og deres omgivende natur  ......................... 21 6.1.2. Profilområde 2, Miljø og sundhed  ............................................................................ 22 6.1.3. Profilområde 3, Biologiens anvendelse, arbejdsmåder og tankegange  ..................... 23 7. Fysik/kemi ................................   ................................ ...24 7.1. Efter 8. klassetrin ................................ ......................... 24 7.1.1. Profilområde 1, Fysikkens og kemiens verden ......................................................... 24 7.1.2. Profilområde 2, Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse ..................................... 24 7.1.3. Profilområde 3, Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund ....................... 25 8. Dansk som andetsprog    ............................................... 26 8.1. Efter 5. klassetrin ................................ ......................... 26 8.1.1. Profilområde 1, Læsefærdigheder ............................................................................ 26 8.1.2. Profilområde 2, Sprogbrug ....................................................................................... 26 8.1.3. Profilområde 3, Sprogtilegnelse  ............................................................................... 27 8.2. Efter 7. klassetrin ................................ ......................... 27 8.2.1. Profilområde 1, Læsefærdigheder ............................................................................ 28 8.2.2. Profilområde 2, Sprogbrug ....................................................................................... 28 8.2.3. Profilområde 3, Sprogtilegnelse og sprog  ................................................................ 29
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 3 / 2 9 1. Indledning I dette Appendiks 1 til Bilag 2, Kravspecifikation gives en oversigt over de trin- mål, som Undervisningsministeriet har udvalgt som grun dlag for de it-baserede test. Endvidere viser oversigten de udpegede profilområder, og den foretagne u n- deropdeling af trinmål i trinmålsenheder. Se nærmere i Bilag 2, afsnit 6.2 Grun d- laget for it-baserede test. Fordelingen af prøver på fag og kla  ssetrin fremgår af nedenstående   Figur 1. Figur 1 - Oversigt over profilprøver i udbudet. Klassetrin Fag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Dansk/læsning X X X X Matematik X X Engelsk X Naturfagene - Geografi X - Biologi X - Fysik/kemi X Dansk som andetsprog X X I nedenstående liste er for hvert af de udvalgte fag og trin angivet den valgte opdeling i faglige profilområder, de dertil udvalgte trinmål, og den foreta  gne opde ling i trinmålsenheder. Opstillingen viser fag, trin, profilområder, trinmål og trinmålsenhed således: 2 Fag 2.1 Klassetrin 2.1.1. Profilområde 2.1.1.1 Hovedområde inden for faget Udvalgt trinmål o   Trinmålsenhed
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 4 / 2 9 2. Dansk/læsning I nedenstående ove rsigt over trinmål og trinmålsenheder for Dansk/læsning o p- træder fagets hovedområder ikke, fordi profilområderne går på tværs af disse. I beskrivelsen af profilområder anvendes tre udtryk: at finde information, at fo r- tolke og at reflektere og vurdere. Disse udtryk defineres således: At finde information er defineret som det at lokalisere en eller flere informati- oner i teksten At fortolke er defineret som at danne sig sin egen mening og træffe sine egne slutninger på baggrund af et eller flere afsnit i tek sten At reflektere og vurdere er defineret som det at kunne sætte teksten i relation til egenviden, egne erfaringer og ideer 2.1. Efter 2. klassetrin 2.1.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag- tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning u  ndervisningen har givet eleven de kund- skaber og færdi  gheder, som sætter vedkommende i stand til at: vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinationer o   vise et sikkert kendskab til bogstavernes form o   vise et sikkert kendskab til bogstavernes lyd o   vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinatio- ner vide at sprog er opbygget af ord og sætninger, og at der er forskellige ordkla  s- ser o   vide at sprog er opbygget af ord og sætninger o   vide at der er forskellige ordklasser bruge forskellige elementære læsestrategier o   bruge forskellige elementære læsestrategier læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp - og skø n- litteratur o   læse ukendte, lette og alderssvarende fagtekster uden hjælp o   læse ukendte, lette og alders  svarende skønlitterære tekster uden hjælp
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 5 / 2 9 2.1.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære –  og fagtekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: læse med forståel   se og genfortælle handlingen i en tekst. o   læse med forståelse. o   genfortælle handlingen i en tekst. være opmærksomme på sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o   være opmærksomme på sprog i andres tekster o   være opmærksomme på sprogbr   ug i andres tekster o   være opmærksomme på sprogrigtighed i andres tekster kende enkle sproglige virkemidler o   kende enkle sproglige virkemidler 2.1.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning   undervisningen har givet eleven de kund- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog o   vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog forstå at tekster og andre udtryksform er kan udtrykke holdninger og værdier o   forstå at tekster (og andre udtryksformer) kan udtrykke holdninger og værdier kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion o   kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion tale med om hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryks- former o   tale med om hovedindhold i tekster o   tale med om tid i tekster o   tale med om sted i tekster o   tale med om handling i tekster 2.2. Efter 4. klassetrin 2.2.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag- tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdi  gheder, som sætter vedkommende i stand til at:
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 6 / 2 9 vide, hvad en sætning er, og kende til forskellige ordklasser o   vide, hvad en sætning er o   kende til forskellige ordklasser læse sikkert og med god forståelse o   læse sikkert og med god forståelse læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen o   læse skønlitteratur, der er skrevet for aldersgruppen o   læse faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen oversigtslæse og punktlæse o   oversigtslæse o   punktlæse fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat o   fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning o   fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af referat 2.2.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære –  og fagtekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende brugen af sproglige virkemidler o   kende brugen af sproglige virkemidler kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog o   kende forskelle mellem det talte og det skrevne sprog o   kende ligheder mellem det talte og det skrevne sprog forholde sig til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tek- ster o   forholde sig til sprog i andres tekster o   forholde sig til sprogbrug i andres tekster o   forholde sig til sprogrigtighed i andres tekster 2.2.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation o   udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion o   kende forskellige genrer inden for fiktion
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 7 / 2 9 o   kende forskellige genrer inden for ikke-fiktion kende til og kunne tale med om genre, hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre o   kende til og kunne tale med om genre o   kende til og kunne tale med om hovedindhold i tekster o   kende til og kunne tale med om tid i tekster o   kende til og kunne tale med om sted i tekster o   kende til og kunne tale med om handling i tekster 2.3. Efter 6. klassetrin 2.3.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag- tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og fæ  rdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: skelne mellem hel- og ledsætninger, kende de vigtigste sætningsled og have viden om forskellige ordklasser og deres funktion i sproget o   skelne mellem hel- og ledsætninger o   kende de vigtigste sætningsled o   have viden om forskellige ordklasser o   have viden om forskellige ordklassers funktion i sproget læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og fa glig læsning o   læse sikkert og med passende hastighed i skønlitterær læsning o   læse sikkert og med passende hastighed i faglig læsning fastholde det væsentlige i en tekst   ved hjælp af understregning, referat og r  e- sumé o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af referat o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af resumé bruge forskellige læsemåder    - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse o   bruge forskellige læsemåder    - oversigtslæse o   bruge forskellige læsemåder    - punktlæse o   bruge forskellige læsemåder    - nærlæse 2.3.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære –  og fagtekster Testen skal vise i hvilken udstrækning un  dervisningen har givet eleven de kund- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende betydningen af sproglige virkemidler
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 8 / 2 9 o   kende betydningen af sproglige virkemidler kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog o   kende forskelle mellem det talte og det skrevne sprog o   kende ligheder mellem det talte og det skrevne sprog vise indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o   vise indsigt i sprog i andres tekster o   vise indsigt i sprogbrug i andres tekster o   vise indsigt i sprogrigtighed i andres tekster 2.3.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fagtekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkomm ende i stand til at: udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation o   udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og si- tuation fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse i samspil med andre o   fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre ud- tryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion o   kende forskellige genrer inden for fiktion o   kende forskellige genrer inden for ikke-fiktion gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation, komposition, fortællefo   r- hold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre o   gøre rede for genre i tekster o   gøre rede for hovedindhold i tekster o   gøre rede for kommunikation i tekster o   gøre rede for komposition i tekster o   gøre rede for fortælleforhold i tekster o   gøre rede for fremstillingsform i tekster o   gøre rede for tema er i tekster
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 9 / 2 9 2.4. For 8. klassetrin De anførte trinmål er trinmål for 9. klasse, men testen skal indrettes i forhold til forventningerne for 8. klasse. 2.4.1. Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag- tekster Testen vise i hvilken udstrækning un  dervisningen har givet eleven de kundskaber og fæ  rdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og fa glig læsning o   læse sikkert og med passende hastighed i skønlitterær læsning o   læse sikkert og m  ed passende hastighed i faglig læsning benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktl  æ- se og nærlæse o   benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet    - oversigtslæ- se o   benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet    - p unktlæse o   benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet    - nærlæse fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, r e- ferat, resumé og notater o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning o   fastholde det væse  ntlige i en tekst ved hjælp af mindmap o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af referat o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af resumé o   fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af notater læse norske og svenske tekster. o   læse norske te  kster o   læse svenske tekster 2.4.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære –  og fagtekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: gøre rede for betydningen af spro glige virkemidler og bruge dem   o   gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler   o   bruge sproglige virkemidler   forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o   forholde sig analytisk og vurderende til sprog i andres tekster o   forholde sig analytisk og vurderende til sprogbrug i andres tekster
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 0 / 2 9 o   forholde sig analytisk og vurderende til sprogrigtighed i andres tekster kende forskellige sætningstyper og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget o   kende forskellige sætningstyper og deres funktion i sproget o   kende forskellige sætningsled og deres funktion i sproget o   kende forskellige ordklasser og deres funktion i sproget 2.4.3. Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære –  og fag tekster Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o   fortolke tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o   vurdere tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o   perspektivere tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som anal y- tisk forståe lse kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke- fiktion o   kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion o   kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for ikke- fiktion gøre rede for samspillet mel ituation o   gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og s i- tuation gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremsti   l- lingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre ud- tryksformer selvstændigt og i samspil med a  ndre o   gøre rede for genre i tekster o   gøre rede for kommunikation i tekster o   gøre rede for komposition i tekster o   gøre rede for fortælleforhold i tekster o   gøre rede for fremstillingsform i tekster o   gøre r ede for tema i tekster o   gøre rede for motiv i tekster o   gøre rede for sprog i tekster
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 1 / 2 9 o   gøre rede for stil i tekster o   gøre rede for meningen i tekster
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 2 / 2 9 3. Matematik 3.1. Efter 3. klassetrin 3.1.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra 3.1.1.1. Arbejde med tal og algebra Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet o   Kende til de naturlige tals opbygning o   Kende til rækkefølger o   Kende til tælleremser o   Kende til titalssystemet kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og su  b- traktion o   Kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved a  d- dition o   Kende eksempler på prak tiske problemstillinger, der løses ved su b- traktion arbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division o   Kan arbejde med forberedende multiplikation o   Kan arbejde med helt enkel division kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindels e med penge og enkle brøker som en halv og en kvart. o   Kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge o   Kende til eksempler på brug af enkle brøker som en halv og en kvart. 3.1.2. Profilområde 2, Arbejde med geometri 3.1.2.1. Arbejde med geometri Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri o   Undersøge og beskrive mønstre o   Undersøge og beskrive symmetri
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 3 / 2 9 3.1.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse 3.1.3.1. Matematik i anvendelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske samme  nhænge o   Vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen o   Kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligda- gen 3.1.3.2. Kommunikation og problemløsning Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk o   arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder mate- matikfaglige udtryk gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mø nstre. o   gennemføre eksperimenter med sigte på at finde mønstre. o   gennemføre undersøgelser med sigte på at finde mønstre. 3.2. Efter 6. klassetrin 3.2.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra 3.2.1.1. Arbejde med tal og algebra Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende til de hele tal, decimaltal og brøker o   Kende til de hele tal o   Kende til decimaltal o   Kende til brøker kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter o   Kende tallenes ordning o   Kan bruge tallinjen o   Kende til positionssystemet o   Kende regningsarten addition o   Kende regningsarten subtraktion
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 4 / 2 9 o   Kende regningsarten multiplikation o   Kende regningsarten division arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter o   Arbejde med optællinger o   Arbejde med eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner o   Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i formler o   Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i enkle li  g- ninger o   Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i enkle funktioner kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer o   Kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfa- ringer o   Kan forbinde procentbegrebet med hverdagserfaringer regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sa m- menhænge o   Regne med decimaltal o   Benytte brøker knyttet til procent o   Benytte brøker i konkrete sammenhænge arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talf   ølger, figu r- rækker og mønstre o   Arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i talfø   l- ger o   Arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i figu   r- rækker o   Arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i mønstre kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og te  g- ning. o   Kende til koordinatsystemet. o   Kende til koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og te  g- ning.
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 5 / 2 9 3.2.2. Profilområde 2, Arbejde med geometri 3.2.2.1. Arbejde med geometri Testen skal vise i hvilken udstrækning under  visningen har givet eleven de kund- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen o   Undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkle  r og parallelitet o   Kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler o   Kende til grundlæggende geometriske begreber som parallelitet arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse o   Arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse mål o   Måle og beregne omkreds i konkrete situationer o   Måle og beregne areal i konkrete situationer o   Måle og beregne rumfang i konkrete situationer 3.2.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse 3.2.3.1. Matematik i anvendelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge o   Vælge og benytte regningsarter i forskellige sam  menhænge anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige u d- tryk o   Anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matem a- tikfaglige udtryk arbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb o   Arbejde med enkle procentberegninger o   Arbejde med enkle procentberegninger ved rabatkøb beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer o   Beskrive og tolke data og informationer i tabeller o   Beskrive og tolke data og informationer i diagrammer
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 6 / 2 9 4. Engelsk 4.1. Efter 7. klassetrin 4.1.1. Profilområde 1, Kommunik ative færdigheder 4.1.1.1. Kommunikative færdigheder Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: læse enkle personlige breve, meddelelser og   instruktioner fra dagligdagen o   Læsning af enkle breve o   Læsning af enkle meddelelser o   Læsning af enkle instruktioner fra dagligdagen læse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd - og billedmedier o   Læsning af enkle skønlitterære t    ekster med støtte i billedmedier o   Læsning af enkle sagprosatekster med støtte i billedmedier uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb o   uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb 4.1.2. Profilområde 2, Sprog og  sprogbrug 4.1.2.1. Sprog og sprogbrug Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: anvende almindelige omgangsformer på engelsk o   Kendskab til almindelige omgangsformer på engelsk anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form o   Kendskab til centrale grammatiske områder o   Kendskab til ordklasser o   Kendskab til ental og flertal o   Kendskab til tidsangivelse ved hjælp af verbernes former
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 7 / 2 9 4.1.3. Profilområde 3, Sprogtilegnelse 4.1.3.1. Sprogtilegnelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i st and til at: gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning o   Er i stand til at gætte kvalificeret i forbindelse med læsning
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 8 / 2 9 5. Geografi 5.1. Efter 8. klassetrin 5.1.1. Profilområde 1, Globale mønstre 5.1.1.1. Globale mønstre Testen skal vise i hvilken udstrækning underv  isningen har givet eleven de kund- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: redegøre for jordens inddeling i klimazoner og plantebælter o   Redegøre for jo rdens inddeling i klimazoner o   Redegøre for jordens inddeling i plantebælter beskrive det globale vandkredsløb o   Beskrive det globale vandkredsløb placere de væsentligste elementer i det globale vindsystem på verdensko   rtet o   Placere de væsentligste elementer i det globale vindsystem på ve   r- denskortet beskrive fordelingen af bjerge, dybgrave, vulkaner og jordskælv på jorden o   Beskrive fordelingen af bjerge på jorden o   Beskrive fordelingen af dybgrave på jorden o   Beskrive fordelingen af vulkaner på jorden o   Beskrive fordelingen af jordskælv på jorden gøre rede for befolkningens og befolkningstilvæk   stens globale fordeling o   Gøre rede for befolkningens globale fordeling o   Gøre rede for befolkningstilvækstens globale fordeling beskrive fordelingen af verdens storbyer o   Beskrive fordelingen af verdens storbyer gøre rede for industrilokaliseringen i verden  i forhold til råstoffer, tran sport og markeder o   Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til råstoffer o   Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til transport o   Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til marke der kende til fordelingen af rige og fattige regioner i verden. o   Kende til fordelingen af rige regioner i verden. o   Kende til fordelingen af fattige regioner i verden.
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 1 9 / 2 9 5.1.2. Profilområde 2, Naturgrundlaget og dets udnyttelse 5.1.2.1. Naturgrundlaget og dets udnyttelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: forklare sammenhænge mellem pladetektonik og bjergkædedannelse, vulk a- nisme og jordskælv o   Forklare sammenhænge mellem   pladetektonik og bjergkædeda  n- nelse, vulkanisme og jordskælv anvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr og klima o   Anvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr o   Anvende enkle begreber i beskrivelsen af klima kende til naturlige klimasvingninger og samfundenes påvirkning af jordens klima o   Kende til naturlige klimasvingninger o   Kende til samfundenes påvirkning af jordens klima kende til dannelsen af istidslandskabet i Danmark o    Kende til dannelsen af istidslandskabet i Danmark 5.1.3. Profilområde 3, Kultur, le vevilkår, arbejdsmåder og tank   e- gange 5.1.3.1. Kultur og levevilkår Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse o g produktion knyt- tet hertil o   Kende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse og pr   o- duktion knyttet hertil 5.1.3.2. Arbejdsmåder og tankegange Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmål o   Anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmål kende verdensdele, lande, byer m.m. på kort og globus, herunder væsentlige danske lokaliteter og deres placering
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 2 0 / 2 9 o   Kende verdensdele på kort og globus o   Kende lande på kort og globus o   Kende byer på kort og globus o   Kende væsentlige danske lokaliteter og deres placering
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 2 1 / 2 9 6. Biologi 6.1. Efter 8. klassetrin 6.1.1. Profilområde 1, De levende organismer og deres omgivende natur 6.1.1.1. De levende organismer og deres omgivende natur Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: kende til levende cellers bygning og funktion o   Kende til levende cellers bygning o   Kende til levende cellers funktion give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning, funktion og adfærd til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser o   Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning til fo r- skellige typer af levesteder og livsbetingelser o   Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i funktion til fo r- skellige typer af levesteder og livsbetingelser o   Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i adfærd til fo   r- skellige typer af levesteder og livsbetingelser gøre rede for hovedtræk af fotosynteseprocessen og dens grundlæggende b e- tydning i økosystemerne o   Gøre rede for hovedtræk af fotosynteseprocessen o   Gøre re de for fotosynteseprocessens grundlæggende betydning i økosysteme rne kende til funktionen af kønnet og ukønnet formering på celle   - og organisme- niveau o   Kende til funktionen af kønnet formering på celle  - og organisme- niveau o   Kende til funktionen af ukønnet f ormering på celle - og organisme- niveau kende til vigtige principper for artsdannelse og livets udvikling og sammen- hængen med biologisk mangfoldighed. o   Kende til vigtige principper for artsdannelse o   Kende til vigtige principper for livets udvikling o   Kende til vigtige principper for artsdannelse og livets udvikling og sammenhængen med biologisk mangfoldighed.
A p p e n d i k s   1   t i l   B i l a g   2   -   K r a v s p e c i f i k a t i o n $ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C 2 2 / 2 9 6.1.2. Profilområde 2, Miljø og sundhed 6.1.2.1. Miljø og sundhed Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun  d- skaber og færdigheder,   som sætter vedkommende i stand til at: beskrive funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem o   Beskrive funktionen af skelet o   Beskrive funktionen af muskler o   Beskrive funktionen af sanser o   Beskrive funktionen af nervesystem o   Beskrive sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nerv  e- system redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil, herunder i fordøjelsessystemet, lunger og blodkredsløbet o   Redegøre for de vigtigste funktioner af de indr e organer o   Redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil i fordøjelsessystemet o   Redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil i lunger o   Redegøre for de vigtigste funktioner af de indr e organer og deres indbyrdes samspil i blodkredsløbet kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormonsystem, blandt andet vedrørende vand, kuldioxid, temperatur og affaldsstoffer o   Kende til regulering af det indre miljø gennem nervesysteme t o   Kende til regulering af det indre miljø gennem hormonsystemet o   Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon- system vedrø o   Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon- system vedrø o   Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon- system vedrø o   Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon- system vedrø kende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod bakterier og vira o   Kende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod bakterier o   Kende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod vira forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår