J.nr. 18-4983 MUC/- Endelig version B E T I N G E L S E R for konkurrencepræget dialog om fremme af evalueringskultur i folkeskolen  
2 INDHOLDSFORTEGNELSE DEN ORDREGIVENDE MYNDIGHED ................................................................................................... 3 DE BESKRIVENDE DOKUMENTER (UDBUDSMATERIALET)................................................................... 3 TILDELINGSKRITERIER.................................................................................................................... 4 KONKURRENCEPRÆGET DIALOG ...................................................................................................... 7 Dialogfasen ........................................................................................................................... 7 Tilbudsfasen .......................................................................................................................... 8 FORBEHOLD OG MINDSTEKRAV M.V................................................................................................. 9 ORIENTERINGSMØDE OG SKRIFTLIGE SPØRGSMÅL..........................................................................11 Orienteringsmøde .................................................................................................................12 Skriftlige spørgsmål...............................................................................................................12 TILBUDSUDFORMNING, FRISTER M.V. .............................................................................................13 Udformning m.v....................................................................................................................13 Generelt   13 Særlige krav til udformning m.v. af endeligt tilbud ......................................................14 Frist for afgivelse af foreløbigt tilbud ......................................................................................15 Frist for afgivelse af endeligt tilbud m.v. .................................................................................15 BEHANDLING AF TILBUD M.V..........................................................................................................16 Generelle vilkår.....................................................................................................................16 FORHANDLINGSFORBUD.................................................................................................................16 FORTROLIGHED .............................................................................................................................17 OPLYSNINGER OM SKAT, MILJØBESKYTTELSE OG ARBEJDSMILJØ ....................................................17 TIDSPLAN FOR UDBUDSFORRETNINGEN..........................................................................................19
3 1. DEN ORDREGIVENDE MYNDIGHED Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen Området for grundskole og folkeoplysning Kontor for folkeskolen Frederiksholms Kanal 26 Telefon: 33 92 53 74 Telefax: 33 92 53 02 Kontaktperson: Chefkonsulent Jakob Wandall E-mail adresse: [email protected] 2. DE BESKRIVENDE DOKUMENTER (UDBUDSMATERIALET) De  beskrivende  dokumenter  (udbudsmaterialet)  i  dette  EU-udbud  i  henhold  til  ud- budsbekendtgørelse  nr.  2005/S  93-092381  og  berigtigelse  nr.  2005/S  96-094771 består af: Opfordringsskrivelse. Nærværende  betingelser  for  konkurrencepræget  dialog  (i  det  følgende  be- tegnet Betingelserne). Udkast til hovedkontrakt om fremme af evalueringskultur i folkeskolen. Udkast  til  bilag  1  (Hovedtidsplan  og  betalingsplan  og  oversigt  over  kravop- fyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit. Bilag   2   (Kravspecifikation   med   appendikser),   herunder   med   vejledende tekstafsnit. Udkast til bilag 3 (Løsningsbeskrivelse og oversigt over kravopfyldelse), her- under med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  4  (Designbeskrivelse  og  oversigt  over  kravopfyldelse),  her- under med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  5  (Ændringshåndtering  og  oversigt  over  kravopfyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast til bilag 6 (Dokumentation og oversigt over kravopfyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  7  (Projekt-  og  samarbejdsorganisation  med  oversigt  over kravopfyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit.herunder med oversigt over kravopfyldelse), Udkast til bilag 8 (Undervisingsministeriets øvrige medvirken), herunder med vejledende tekstafsnit.
4 Udkast  til  bilag  9  (Optioner  med  oversigt  over  kravopfyldelse),  herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast til bilag 10 (Økonomi), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast til bilag 11 (Prøver med oversigt over kravopfyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  12  (Servicemål  med  oversigt  over  kravopfyldelse  og  appen- dikser), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  13  (Kontrol  og  kvalitetsmåling  med  oversigt  over  kravopfyl- delse), herunder med vejledende tekstafsnit. Udkast  til  bilag  14  (Eventuelle  licensbetingelser),  herunder  med  vejledende tekstafsnit. Udkast   til   bilag   15   (Ydelser   ved   kontraktens   ophør   med   oversigt   over kravopfyldelse), herunder med vejledende tekstafsnit. Formular til brug for erklæring om beskyttelse på arbejdspladsen m.v. De beskrivende dokumenter i elektronisk form på CD-rom.   3. TILDELINGSKRITERIER Tildeling  vil  ske  på  grundlag  af  tildelingskriteriet  "det økonomisk mest fordelagtige tilbud". Undervisningsministeriet  vil  i  den  forbindelse  lægge  følgende  3  underkriterier  til grund: 1) Kvaliteten af de tilbudte ydelser (40 %) bedømt på grundlag af følgende elementer: Graden af opfyldelse af Undervisningsministeriets krav, jf. herved tilbudsgive- rens udfyldning af oversigter over kravopfyldelse. Tilbudsgiverens  fastlæggelse  af  succeskriterier  som  beskrevet  i  tilbudsgive- rens bilag 13. Måden  hvorpå  tilbudsgiveren  vil  måle  opfyldelse  af  succeskriterier  som  be- skrevet i tilbudsgiverens bilag 13. I  hvor  høj  grad  der  er  indbyrdes  sammenhæng  og  gensidig  understøttelse mellem de it-baserede test, vejledningen herom, den generelle vejledning og de fagspecifikke inspirationsmaterialer og sammenhængen mellem dette ma- teriale og kampagnen vurderet på grundlag af tilbudsgiverens bilag 3A.
5 Brugbarheden  af  netstedet,  herunder  målrettethed,  brugervenlighed  og  over- skuelighed vurderet på grundlag af tilbudsgiverens bilag 3A. I  hvor  høj  grad  tilbudsgiveren  har  tilgodeset  målgruppernes  behov  indenfor hver at de udbudte ydelser vurderet på grundlag af tilbudsgiverens bilag 3A. I  hvor høj grad de it-baserede test og de tilhørende vejledninger fremstår som et  pædagogisk  værktøj,  der  kan  bidrage  til  den  individuelle,  fremadrettede planlægning    som  vurderet  på  grundlag  af  tilbudsgiverens  bilag  3A  også  i kombination med de øvrige værktøjer. I  hvor  høj  grad  tilbudsgiverens  tilbud  er  baseret  på  et  kvalificeret,  pædago- gisk,  forskningsmæssig  og  fagligt  grundlag  vurderet  på  grundlag  af  tilbuds- giverens bilag 3A. Brugervenligheden  overfor  lærere  og  elever,  herunder  kvaliteten  af  tilbudt vejledning og information til lærerne om de it-baserede test og hensyntagen til  deres  forskellige  it-kundskaber,  samt  i  hvor  høj  grad  de  it-baserede  test tilgodeser  målgruppernes  forskellighed,  herunder  at  der  er  forskellige  al- dersgrupper der skal læse og forstå information. Måden hvorpå tilbudsgiveren vil sikre testenes validitet og realibilitet som be- skrevet i tilbudsgiverens bilag 3A. Graden af nytænkning og forståelse for anvendelsen af de fagspecifikke inspi- rationsmaterialer vurderet på grundlag af tilbudsgiverens bilag 3A. Tilbudsgiverens beskrivelser af den generelle vejledning i sit bilag 3A. Tilbudsgiverens beskrivelser af screeningsmaterialer i sit bilag 3A. Kampagnens indhold og tilgang til fremme af evalueringskulturen i folkeskolen som beskrevet i tilbudsgiverens bilag 3A. Tilbudsgiverens  konkret  tilbudte  organisation  og  bemanding  som  beskrevet  i tilbudsgiverens bilag 7. 2) Leveringssikkerhed (40 %) bedømt på grundlag af følgende elementer: Om  tilbudsgiverens  tidsplan  i  bilag  1  indeholder  et  veldefineret  forløb  for etablering af samtlige udbudte ydelser og er indbyrdes koordinerede. I   hvilken  udstrækning  tidsplanen  i  tilbudsgiverens  bilag  1  understøtter,  at etableringen  af  opgavebanken,  afprøvning  og  standardiseringen  kan  gen- nemføres  effektivt,  velplanlagt  og  med  optimerede  styringsmuligheder  for Undervisningsministeriet.
6 Om der på grundlag af tilbudets indhold vil kunne skabes et stabilt og tilgæn- geligt  driftsmiljø  som  er  tilpasset  skolernes  varierende  kapacitet  og  øvrige forskellighed  og i  hvor  høj grad at it-baserede test vil kunne afvikles let og enkelt efter behov – og uden væsentlig administration for skolen og læreren vurderet på grundlag af tilbudsgiverens bilag 12. Tilbudsgiverens metodiske tilgang til levering af de udbudte ydelser, herunder den konkret tilbudte projekt/leverancemodel og konkret tilbudte kvalitetssy- stem  som  beskrevet  i  udkast  til  bilag  7,  pædagogisk  og  testfaglig  metodik som  beskrevet  i  tilbudsgiverens  bilag  3A,  afprøvninger  som  beskrevet  i  til- budsgiverens bilag  11 og øvrige procedurer som beskrevet i tilbudsgiverens bilag 7. Måden hvorpå tilbudsgiveren vil følge op på resultatet af succeskriteriers må- ling som beskrevet i tilbudsgiverens bilag 13 Garantierne i tilbudsgiverens bilag 12. Indholdet  og  karakteren  af  eventuelle  forbehold  over  for  de  af  kontraktens bestemmelser,  der  kan tages forbehold overfor,  som angivet nedenfor i  Be- tingelsernes  punkt  5,  bortset  fra  eventuelle  forbehold  overfor  elementer  i kontraktens punkt 5.1.7. 3) Økonomi (20 %) bedømt på grundlag af følgende elementer: Det samlede servicevederlag som angivet i bilag 10. Priser for optioner som angivet i bilag 10. Priserne for ad-hoc rådgivning ind- går  i  evalueringen  med  et  skønnet  samlet  timeforbrug  på  500  timer  fordelt jævnt på tilbudsgiverens medarbejderkategorier. I bilag 10 er for hver af de øvrige   optioner  angivet  med   hvilken  brøkdel   eller  med  hvilke  skønnede mængder prisen indgår i evalueringen under dette underkriterium. Skønnede forbrug er alene anført til brug for tilbudsevalueringen og forpligter ikke Un- dervisningsministeriet til at aftage ydelserne. Samlet servicevederlag som angivet i bilag 10 ved kontraktforlængelse i to år. Omfanget  af  Undervisningsministeriets  medvirken  som  beskrevet  af  tilbudsgi- veren  i  bilag  8.  Den  skønsmæssige  opgørelse  af  Undervisningsministeriets medarbejderrelaterede  omkostninger  til  udførelse  af  disse  opgaver  i  bilag  8 baseres på en samlet udgift på kr. 400,-  pr. medarbejdertime. Eventuelle  forbehold overfor de elementer i kontraktens punkt 5.1.7, der kan tages forbehold overfor i henhold til Betingelsernes punkt 5.
7 Procentsatserne angiver de enkelte  underkriteriers relative vægt i tilbudsevaluerin- gen. 4. KONKURRENCEPRÆGET DIALOG Udbudsforretningen   gennemføres   i   henhold   til   udbudsdirektivets   (direktiv   nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004) regler for konkurrencepræget dialog i to faser: 4.1 Dialogfasen Udbudsforretningen  indledes  med  en  dialogfase,  hvor  Undervisningsministeriet  vil afholde møde med hver tilbudsgiver til drøftelse af tilbudsgivernes løsningsforslag. Som  grundlag  for  dialogen  mellem  Undervisningsministeriet  og  tilbudsgiveren  skal tilbudsgiveren først afgive et foreløbigt tilbud  inden for fristen i punkt 7.2. Der hen- vises i den forbindelse til punkt 7 om udformningen af tilbud og punkt 5 om forbe- hold og mindstekrav.   Efter fristens udløb vil Undervisningsministeriet foretage en evaluering i henhold til punkt 3 af de indkomne foreløbige  tilbud, og vil inden for rammerne af hvert fore- løbigt  tilbud  identificere  budets  stærke  og  svage  sider  set  i  forhold  til  Undervis- ningsministeriets behov, således som disse fremgår af de beskrivende dokumenter. Endvidere  vil  Undervisningsministeriet  identificere  de  elementer  i  det  foreløbige tilbud,  hvor  Undervisningsministeriet  gerne  hører  nærmere  om  forudsætningerne for eller konsekvenserne af budet. Undervisningsministeriet  vil  herefter  invitere  hver  tilbudsgiveren  til  et  individuelt dialogmøde, hvor tilbudsgiverens foreløbige  tilbud vil blive drøftet.   Der vil i rimelig tid forud for de i punkt 12 angivne mødetidspunkter til hver tilbuds- giver  sammen  med  invitationen  blive  fremsendt  en  dagsorden  indeholdende  en overordnet  angivelse  af  de  punkter  i  tilbudsgiverens  foreløbige  tilbud,  som  Under- visningsministeriet  ønsker at drøfte.  Tilbudsgiveren  vil på mødet ligeledes få lejlig- hed  til  at  kommentere  på  sine  løsningsforslag  og  på  Undervisningsministeriets  be- hov.
8 Evalueringen  af  det  foreløbige  tilbud  og  den  efterfølgende  dialog  med  tilbudsgive- ren har særligt til formål at sikre, at tilbudsgiveren har forstået Undervisningsmini- steriets behov, og at tilbudsgiveren har grundlaget for at vurdere, hvorved tilbuds- giverens løsningsforslag kan justeres eller ændres med sigte på en bedre opfyldelse af behovene. Det  er  Undervisningsministeriets  forventning,  at  der  alene  vil  være  behov  for  ét møde  med  hver  tilbudsgiver  i  dialogfasen.  Tidsplanen  i  punkt  12  er  udarbejdet  ud fra den forudsætning. Undervisningsministeriet forbeholder sig dog at afholde yder- ligere  møder  med  tilbudsgiverne,  såfremt  der  måtte  vise  sig  et  behov  herfor.  I  så fald  udskydes  alle  senere  frister  i  udbudsforretningen  med  det  antal  dage,  der  er nødvendigt til gennemførelse af nye møder og afslutning af dialogfasen. Såfremt  drøftelserne  med  tilbudsgiverne  afdækker  aspekter  vedrørende  Undervis- ningsministeriets  behov,  som  ikke  allerede  er  belyst  i  de  beskrivende  dokumenter eller som med fordel kan uddybes, vil Undervisningsministeriet (hvor dette kan ske uden  fare   for   konkurrencefordrejning,  forskelsbehandling  af  tilbudsgiverne  eller ændring af grundlæggende udbudsvilkår) som afslutning på dialogfasen samtidig til hver tilbudsgiveren fremsende en supplerende beskrivelse, der herefter indgår som en del af de beskrivende dokumenter. 4.2 Tilbudsfasen Når Undervisningsministeriet har gennemført dialogfasen vil afslutningen heraf blive meddelt  skriftligt  til  de  tilbudsgivere,  der  har  deltaget  i  dialogfasen  med  samtidig oplysning  om,  at  udbudsforretningens  anden  fase  -  tilbudsfasen  -  indledes.  Det  er en betingelse for tilbudsgiverens deltagelse i tilbudsfasen, at tilbudsgiveren rettidigt har afgivet foreløbigt  tilbud i dialogfasen. I  skrivelsen opfodres tilbudsgiverne til at afgive endeligt tilbud. Fristen for afgivelse af endeligt  tilbud vil ligeledes være angivet i skrivelsen tillige- med endelig tidsplan for den resterende del af udbudsforretningen. Det  endelige  tilbud  skal  baseres  på  tilbudsgiverens  foreløbige  tilbud  og  de  deri  in- deholdte  løsningsforslag.  Men  det  er  hensigten,  at  tilbudsgiveren  i  videst  muligt omfang  i sit endelige  tilbud  søger at  forbedre  opfyldelsen af Undervisningsministe-
9 riets  behov,  herunder  ved  at  implementere  eventuelle  forslag,  som  Undervisnings- ministeriet måtte have fremsat over for tilbudsgiveren i dialogfasen, og ved at ind- drage en eventuel supplerende beskrivelse, jf. punkt 4.1, sidste afsnit, ved udform- ningen af det endelige  tilbud. Der henvises i øvrigt til punkt 7 om udformningen af tilbud og punkt 5 om forbehold og mindstekrav. 5. FORBEHOLD OG MINDSTEKRAV M.V. Undervisningsministeriet  har  udarbejdet  vedlagte  udkast  til  hovedkontrakt  og  ud- kast til bilag m.v. Tilbudsgiveren har inden for de nedenfor angivne rammer mulighed for at tage for- behold over for de enkelte dele af de beskrivende dokumenter, der indeholder krav eller bestemmelser vedrørende opgaverne og/eller deres udførelse.   Ved forbehold skal tilbudsgiveren klart angive, hvad der tages forbehold over for og anføre, hvilke konkrete formuleringer tilbudsgiveren i stedet vil indgå på.   Endelige  tilbud,  der  ikke  overholder  samtlige  mindstekrav  (såkaldte  ikke  konditi- onsmæssige tilbud), vil dog ikke  blive taget i betragtning. I  det  følgende  er  angivet,  hvorvidt  krav  og  bestemmelser  i  de  beskrivende  doku- menter er mindstekrav, eller om tilbudsgiveren kan tage forbehold. Ad udkast til hovedkontrakt: Alle  bestemmelser  i  udkastet  til  hovedkontrakt  er  mindstekrav,  som  tilbudsgiveren ikke  kan  tage  forbehold  over  for,  dog  kan  tilbudsgiveren  tage  forbehold  over  for følgende bestemmelser: Kontraktens punkt 5.1.7 for så vidt angår bestemmelserne i 2. og 3. afsnit om fakturering af nedsat vederlag, herunder brøkangivelserne. Kontraktens punkt 19.2 for så vidt angår de deri angivne procentsatser. Kontraktens punkt 19.3 for så vidt angår de deri angivne procentsatser. Kontraktens punkt 19.4 for så vidt angår de deri angivne procentsatser.
10 Kontraktens punkt 19.5 for så vidt angår det deri angivne beløb. Kontraktens punkt 19.7 for så vidt angår de deri angivne antal arbejdsdage. Kontraktens punkt 20.3 for så vidt angår det der angivne antal arbejdsdage. Kontraktens punkt 20.4 for så vidt angår de deri angivne procentsatser. Kontraktens punkt 20.5 for så vidt angår de deri angivne procentsatser. Kontraktens punkt 20.6 for så vidt angår de heri angivne antal arbejdsdage. Kontraktens punkt 21 for så vidt angår maksimeringen  i  2. afsnit af Tjeneste- yderens erstatningsansvar. Udkast til bilag 1 - 15 I  hvert  bilagsudkast  er  det  direkte  angivet,  hvorvidt  krav  er  mindstekrav,  som  til- budsgiveren  ikke  kan  tage  forbehold  over  for.  Mindstekravet  er  markeret  med  en anden  font  og  en  overskrift  efterfulgt  af  fortløbende  nummer  og  en  beskrivende tekst markeret med en streg i venstre margen. Dette er illustreret med nedenståen- de eksempel på et Mindstekrav – "Mindstekrav 1": Mindstekrav 1. Eksempel på format for overskrift til mindstekravtest Eksempel på format for indholdet  af et mindstekrav. Mindstekrav udgør krav som tilbudsgiveren ikke kan tage forbehold over for. [Tekst] Den  med  fed  markerede  tekst  udgør  en  overskrift  for  mindstekravet,  mens  selve mindstekravet er indeholdt i den tekst, der er markeret med en streg i venstremar- gen. --o0o-- Undervisningsministeriet opererer  i bilag  1-15 derudover  med en række krav. Bilag 9  indeholder krav til ydelser, som Undervisningsministeriet ønsker tilbudt som opti- oner. I begrebet "Option" ligger, at Undervisningsministeriets får mulighed for (alt- så ikke pligt til), ved kontraktindgåelse eller i løbet af kontraktens løbetid, at bestil- le den i optionen beskrevne ydelse til en i bilag 10 fastsat pris. Udover  de  ovenfor  nævnte  krav  og  optioner  anvendes  begrebet  "Info".  Et  info- punkt  er  en  instruktion  til  tilbudsgiveren  om  at  vedlægge  specifik  information  i  til- budet.  Tilbudsgiverens  informationen  anvendes  til  uddybning  af  krav  og  bliver  til- lagt  vægt  i  tilbudsevalueringen  indenfor  rammerne  af  underkriterierne.  Såfremt
11 tilbudsgiveren  ikke  afgiver  alle  oplysninger  m.v.,  der  er  angivet  i  et  info-punkt  vil dette  blive  tillagt  negativ  betydning  i  forbindelse  med  tilbudsevalueringen  indenfor rammerne af underkriterierne. De  to  begreber  "Krav"  og  "Info"  er  markeret  med  en  anden  font  og  en  overskrift efterfulgt af  fortløbende nummer  og en beskrivende tekst  markeret med en streg i venstre margen.   De enkelte krav er identificeret med en særlig typografi, som vist her: Krav 0. Dette er et eksempel på typografien for et krav Dette er et eksempel på typogra fien for en nærmere beskrivelse af kravet. Vejledning om, hvordan tilbudsgiveren skal udforme sit tilbud, info-punkter er angi- vet som vist nedenfor: Info. 0. Dette er et eksempel på en vejledning om udformning af tilbud Dette er et eksempel på en nærmere instrukt   ion m.h.t. udformning af tilbud. Den med fed markerede tekst udgør en overskrift, mens selve kravet/vejledning om udformning af tilbud er  indeholdt i  den tekst,  der er markeret med en  streg i ven- stremargen. --o0o-- Tilbudsgiveren har ikke  adgang til at afgive alternative tilbud. Der henvises i øvrigt til punkt 7 om udformningen af tilbud. 6. ORIENTERINGSMØDE OG SKRIFTLIGE SPØRGSMÅL Tilbudsgiverne  har  mulighed  for  at  få  supplerende  oplysninger  om  de  beskrivende dokumenter og de udbudte opgaver ved deltagelse i orienteringsmøde og fremsæt- telse af skriftlige spørgsmål.
12 6.1 Orienteringsmøde Der  vil  fredag,  den 1.  juli 2005 2005 i  tidsrummet  kl.  10.00-12.00  blive  af- holdt et orienteringsmøde hos Undervisningsministeriet for alle tilbudsgivere. Henvendelse  ved  deltagelse  i  orienteringsmødet  sker  i  receptionen  hos  Undervis- ningsministeriet på adressen i punkt 1. På  mødet  vil  Undervisningsministeriet  fremkomme  med  en  overordnet  redegørelse for  udbudsforretningens  baggrund,  samt  formålet  med  udbudet  og  den  udbudte kontrakt. Der vil ligeledes blive givet en mere generel orientering om de beskriven- de dokumenters  udformning og opbygning, udbudsforretningen og proceduren her- for, herunder om dialogfasen og adgangen til at fremkomme med skriftlige spørgs- mål. Af  hensyn  til  den  praktiske  planlægning  af  mødet  bedes  tilbudsgiveren  senest  3 dage inden mødet meddele, hvorvidt tilbudsgiveren agter at deltage  i orienterings- mødet  med  oplysning  om  forventet  deltagerantal.  Undervisningsministeriet  tager forbehold for at reducere antallet af repræsentanter pr. tilbudsgiver. Der  vil  være  mulighed  for  at  fremkomme  med  spørgsmål  under  orienteringsmødet, men Undervisningsministeriet forbeholder sig adgangen til at henvise tilbudsgiverne til at fremsætte spørgsmål skriftligt, jf. punkt 6.2, såfremt spørgsmålet efter Under- visningsministeriets  vurdering  ikke  egner  sig  til  besvarelse  på  orienteringsmødet, herunder  hvis  en  besvarelse  vurderes  at  nødvendiggøre  nærmere  overvejelser  hos Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet  vil  udarbejde  et  kort  referat  fra  orienteringsmødet,  som efterfølgende fremsendes til alle tilbudsgivere. 6.2 Skriftlige spørgsmål Tilbudsgiverne kan afklare eventuelle uklarheder gennem anmodninger om yderlige- re  oplysninger  om  de  beskrivende  dokumenter  (skriftlige  spørgsmål)  i  dialogfasen og i tilbudsfasen.   Spørgsmål skal fremsættes skriftligt, eventuelt pr. e-mail, jf. punkt 1.
13 Skriftlige  spørgsmål  og  besvarelser  heraf  vil  i  anonymiseret  form  løbende  blive meddelt samtlige tilbudsgivere skriftligt, eventuelt pr. e-mail, forudsat at tilbudsgi- veren  har  oplyst  en  e-mail  adresse,  som  Undervisningsministeriet  må  benytte  til dette formål. Spørgsmål, der modtages senest den 5. august 2005 vil under alle omstændighe- der blive besvaret senest 6 dage inden udløbet af fristen for afgivelse af foreløbigt tilbud. Spørgsmål modtaget efter den angivne dato vil også blive besvaret inden udløbet af fristen  for  afgivelse  af  foreløbigt  tilbud,  medmindre  spørgsmålets  karakter  gør  det uforholdsmæssigt byrdefuldt at  meddele  svaret senest  6 dage inden udløbet af  fri- sten for afgivelse af foreløbigt  tilbud. Spørgsmål,  der  er  modtaget  senest  den 10. september 2005  (foreløbig  dato,  jf. punkt 4.1) vil under alle omstændigheder blive besvaret senest 6 dage inden udlø- bet af fristen for afgivelse af endeligt  tilbud. Spørgsmål  modtaget  efter  dette  tidspunkt  vil  også  blive  besvaret  inden  udløbet  af fristen  for  afgivelse  af  endeligt  tilbud,  medmindre  spørgsmålets  karakter  gør  det uforholdsmæssigt byrdefuldt at  meddele  svaret senest  6 dage inden udløbet af  fri- sten for afgivelse af endeligt  tilbud. Spørgsmål,  der  modtages  senere  end  6  dage  inden  udløbet  af  fristen  for  afgivelse af endeligt  tilbud vil ikke blive besvaret. 7. TILBUDSUDFORMNING, FRISTER M.V. 7.1 Udformning m.v. 7.1.1 Generelt Tilbud  udformes  på  grundlag  af  vedlagte  udkast  til  hovedkontrakt  med  udkast  til bilag  1  -  15,  der  udtrykker  de  krav og  forventninger, som  Undervisningsministeriet har   til   tilbudsgiverens   tilbud.   Hovedparten   af   bilagene   forudsættes   udarbej- det/færdiggjort  af  tilbudsgiveren.  Bilagene  udformes  under  hensyn  til  kontraktens forudsætninger om indholdet af de respektive bilag samt de vejledende tekstafsnit, som findes i det enkelte udkast til bilag.
14 Tilbud skal være på dansk og skal afleveres i underskrevet stand. Tilbud   bør   indeholde   et   resume   og   en   samlet   gengivelse   af   tilbudsgiverens eventuelle forbehold,  og hvilke konkrete  formuleringer, tilbudsgiveren  vil indgå  på, jf.  herved  udbudsbetingelsernes  pkt.  5.  For  så  vidt  angår  forbehold  over  for  ind- holdet  af  bilag  1-15  ,  sker  dette  ved,  at  tilbudsgiveren  udfylder  Oversigt  over kravopfyldelse,  der  findes  i  udkastet  til  det  enkelte  bilag.  Dog  gøres  opmærksom på, at oversigt over kravopfyldelse for bilag 2 er vedlagt bilag 3. Tilbudsgiverens forbehold bør ledsages af en skriftlig begrundelse. Tilbud skal sendes eller indleveres til Undervisningsministeriet, att. Chefkonsulent Jakob Wandall, jf. pkt. 1. Tilbud ses gerne afleveret i 10 papireksemplarer i en lukket forsendelse og mærket "Fremme  af  evalueringskultur  i  folkeskolen  -  tilbud.  Må  ikke  åbnes  af  poståbnin- gen".  I  kuverten  skal  tilbudet  endvidere  vedlægges  i  elektronisk  form  på  CD-rom (MS  Word/Excell  97  kompatibelt).  I  tilfælde  af  uoverensstemmelser  mellem  den elektroniske version og papirudgaven har sidstnævnte forrang. 7.1.2 Særlige krav til udformning m.v. af endeligt tilbud Det indskærpes,  at i forbindelse med afgivelsen af endeligt  tilbud skal tilbudsgive- ren  underskrive  og  vedlægge  erklæring  på  tro  og  love  om,  hvorvidt  tilbudsgiveren på dette tidspunkt har forfalden gæld til det offentlige. Det  indskærpes  endvidere,  at  i  forbindelse  med  afgivelsen  af  endeligt  tilbud  skal tilbudsgiveren  vedlægge  erklæring  om,  at  tilbudsgiveren  ved  udarbejdelsen  af  sit endelige  tilbud  har  taget  hensyn  til  de  forpligtelser,  der  gælder  i  henhold  til  be- stemmelserne  om  beskyttelse  på  arbejdspladsen  og  om  arbejdsforhold  i  øvrigt  på det sted, hvor ydelserne skal præsteres. Tilbudsgiveren har sammen med de øvrige beskrivende  dokumenter  modtaget  en  formular  til  brug  for  afgivelsen  af  denne  er- klæring.
15 Endelig  indskærpes,  at  såfremt  tilbudsgiveren  eller  enheder  i  en  sammenslutning af  tilbudsgivere  eller  underleverandører  til  tilbudsgivere  er  omfattet  af  statens  re- gelsæt for indtægtsdækket virksomhed, skal det endelige  tilbud indeholde en date- ret  og  underskrevet  revisorerklæring  om,  at  omhandlede  tilbudsgiver,  enhed  eller underleverandør  ved  tilbudsafgivelsen,  herunder  ved  prisfastsættelsen  i  tilbudet, har  overholdt  dette  regelsæt,  jf.  herved  særligt  Budgetvejledning  2001,  pkt.  2.6.6 og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning, der findes på Finansmi- nisteriets hjemmeside (www.fm.dk). Endelige  tilbud,  der  ikke  indeholder  disse  erklæringer,  kan  ikke  forventes  taget  i betragtning. Undervisningsministeriet stiller ikke særlige krav til arbejdsmiljøet i forbindelse med de  udbudte  opgaver,  jf.  bekendtgørelse  nr.  1109  af  17.  december  2001  om  pligter efter lov om arbejdsmiljø i forbindelse med udbud af tjenesteydelser. 7.2 Frist for afgivelse af foreløbigt tilbud Sidste frist for modtagelse af foreløbigt  tilbud er mandag, den 15. august 2005, kl. 12.00. Foreløbige  tilbud, der modtages efter dette tidspunkt, vil ikke blive taget i betragt- ning, og tilbudsgiveren vil ikke kunne deltage i det videre forløb. 7.3 Frist for afgivelse af endeligt tilbud m.v. Sidste  frist  for  modtagelse  af  endeligt  tilbud  vil  være  angivet  i  opfordringen  til  at afgive endeligt  tilbud. Endelige  tilbud,  der  modtages  efter  det  i  opfordringen  angivne  tidspunkt,  vil  ikke blive taget i betragtning. Tilbudsgiveren skal vedstå det endelige  tilbud i 4 måneder fra udløbet af fristen for afgivelse af endeligt  tilbud. Tilbudsgiverens endelige  tilbud skal indeholde alle de elementer, der er nødvendige til opgavens udførelse i henhold til kontrakten.
16 8. BEHANDLING AF TILBUD M.V. 8.1 Generelle vilkår Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud, eller til at få op- lysninger om konkurrenters tilbud. Undervisningsministeriet er ikke pligtig at tilbagelevere tilbud til tilbudsgiveren. Undervisningsministeriet anser ikke udbudsforretningen for afsluttet, før kontrakt er underskrevet, og forbeholder sig adgangen til med saglig begrundelse at aflyse ud- budsforretningen. Uanset om kontrakten tildeles en anden tilbudsgiver, er tilbudsgi- veren  bundet  af  sit  endelige  tilbud  indtil  Undervisningsministeriet  har  indgået  kon- trakt, men dog ikke længere end vedståelsesfristen i punkt 7.3. Såfremt  ordren  tildeles  en  sammenslutning  af  tjenesteydere  (herunder  et  konsorti- um),  skal  deltagerne  påtage  sig  solidarisk  hæftelse  og  udpege  en  fælles  befuld- mægtiget. Tilbudsgiverens  omkostninger  i  forbindelse  med  nærværende  udbudsforretning  er Undervisningsministeriet uvedkommende. 9. FORHANDLINGSFORBUD Det skal fremhæves, at Undervisningsministeriet ikke i traditionel forstand vil kunne forhandle med tilbudsgiverne om de afgivne endelige  tilbud. Udbudsdirektivets artikel 29, stk. 6, 2. afsnit foreskriver om behandlingen af endeli- ge  tilbud: "På den ordregivende myndigheds anmodning kan disse tilbud afklares, præciseres og  tilpasses.  Imidlertid  kan  disse  præciseringer,  afklaringer  og  tilpasninger  eller supplerende oplysninger ikke medføre, at der ændres ved grundlæggende elemen- ter i tilbuddet eller i indkaldelsen af tilbud, som ikke vil kunne ændres uden fare for konkurrencefordrejning eller forskelsbehandling." Der gælder således ret snævre grænser for efterfølgende afklaring m.v. af endelige tilbud.
17 Der  vil  derfor  ikke  blive  afholdt  egentlige  kontrakt-  eller  prisforhandlinger  om  det endelige  tilbud,  hvorfor  tilbudsgiverne  bør  drage  omsorg  for,  at  deres  endelige  til- bud er således, at kontrakt i princippet vil kunne indgås uden forudgående drøftel- ser mellem tilbudsgiveren og Undervisningsministeriet. Det  er  derfor  yderst  hensigtsmæssigt,  at  de  endelige  tilbud  er  fyldestgørende  og behandler alle relevante forhold, indeholder alle nødvendige oplysninger og er præ- cise i enhver henseende. De vejledende afsnit i bilagene har netop også til formål at forsøge at forhindre, at tilbudsgiverne kommer til at glemme at medtage forhold eller beskrivelser i det en- delige  tilbud. 10.    FORTROLIGHED Tilbudsgiverne skal iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende vedrørende forhold,  som  måtte  komme  til  tilbudsgivernes  kendskab  i  forbindelse  med  nærvæ- rende  udbudsforretning. De beskrivende dokumenter skal behandles strengt fortro- ligt, og tilbudsgiveren er uberettiget til at anvende dette materiale eller den viden, der opnås, i enhver anden sammenhæng. Efter  afslutning  af  udbudsforretningen  er  Undervisningsministeriet  berettiget  til  at kræve de beskrivende dokumenter returneret, og tilbudsgiveren er i så fald forplig- tet til at tilintetgøre/slette enhver kopi heraf. 11.    OPLYSNINGER OM SKAT, MILJØBESKYTTELSE OG ARBEJDSMILJØ Nedenfor  er  angivet  adresse,  internetadresse  og  telefonnummer  m.v.  for  de  rele- vante  statslige tjenester, hvor tilbudsgiverne  kan indhente oplysninger  om 1) skat- ter,  2)  miljøbeskyttelse  og  3)  sikkerhed  på  arbejdspladsen  samt  arbejdsvilkår  i Danmark. 1)   Told- og Skattestyrelsen Østbanegade 123 2100 København Ø Telefon: 72 37 90 00 Telefax: 72 37 90 01
18 E-mailadresse: [email protected] Internetadresse: www.toldskat.dk 2) Miljøstyrelsen Strandgade 29 1401  København K Telefon: 32 66 01 00 Telefax: 32 66 04 79 E-mailadresse: [email protected] Internetadresse: www.mst.dk 3) Arbejdstilsynet Landskronagade 33 2100 København Ø Telefon: 70 12 12 88 Telefax: 70 12 12 89 E-mailadresse: [email protected] Internetadresse: www.at.dk
19 12.    TIDSPLAN FOR UDBUDSFORRETNINGEN Alle frister i tidsplanen er frem til og med dialogmøderne med tilbudsgiverne ende- lige. Øvrige  frister,  herunder  fristen  for  afgivelse  af  endeligt  tilbud,  er  foreløbige  og  vil bl.a.  kunne  ændres  som  følge  af  behov  for  yderligere  dialogmøder,  jf.  herved  Be- tingelsernes punkt 4.1. De endelige frister for udbudets tilbudsfase vil blive oplyst i opfordringen til at afgive endeligt  tilbud. Dato, Klokkeslæt/Periode Aktivitet Den  28.  juni  2005  -  den  8.  sep- tember  2005 Dialogfasen Den   1.   juli   2005,   kl.   10.00   – 12.00 Orienteringsmøde,   jf.   punkt   6.1. Den 5. august 2005 Spørgsmål,  jf.  punkt  6.2,  der  modtages  senest denne  dato,  vil  under  alle  omstændigheder  blive besvaret  inden udløbet af  fristen for afgivelse  af foreløbigt  tilbud. Spørgsmål  der  modtages  efter  denne  dato,  vil også  blive  besvaret  inden  fristen  for  afgivelse  af foreløbigt  tilbud, medmindre spørgsmålets karak- ter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt  at med- dele  svaret  senest  6  dage  inden  udløbet  af  den- ne frist.   Mandag,   den   15.   august   2005, kl. 12.00 Frist for aflevering af foreløbigt  tilbud. Den    5.    september    2005,    kl. 13.00-16.30 Dialogmøde med COWI A/S Den    6.    september    2005,    kl. 13.00-16.30 Dialogmøde    med    konsortiet    bestående    af Danmarks    Pædagogiske    Universitet,    CVU København   og   Nordsjælland,  CVU   Nordjyl- land, amterne og kommunernes forskningsinstitut, Socialforskningsinstitut- tet,   Kommunernes   Landsforening,   Deloitte Statsautoriseret   Revisionsselskab Den    7.    september    2005,    kl.   Dialogmøde med J.H. Schultz Information A/S
20 13.00-16.30 Den  8.  september  -  den  13.  ok- tober 2005 (foreløbige datoer) Tilbudsfasen Den 10. september 2005   Spørgsmål, jf. punkt 6.2, der er modtaget senest denne  dato,  vil  under  alle  omstændigheder  blive besvaret  inden udløbet af  fristen for afgivelse  af endeligt  tilbud. Spørgsmål  der  modtages  efter  denne  dato,  vil også  blive  besvaret  inden  fristen  for  afgivelse  af endeligt  tilbud,  medmindre  spørgsmålets  karak- ter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt  at med- dele  svaret  senest  6  dage  inden  udløbet  af  den- ne frist. Den 20. september 2005 Forventet frist for aflevering af endeligt  tilbud. Den 4. oktober 2005 Forventet ordretildeling. Den 13. oktober 2005 Forventet kontraktindgåelse.