Udkast til

Betænkningsbidrag til L 177 og B 96

–        Rigsrevisionen og regionerne samt hÃ¥ndtering af aktindsigt

 

… understøtter det hovedsynspunkt, at Rigsrevisionen skal have adgang til at foretage løbende forvaltningsrevision inden for organisationer, institutioner, foreninger, fonde mv., hvortil staten til vidt omfang yder tilskud. Dette gælder således såvel kommuner som regioner for så vidt angår gennemførelsen af de beslutninger, der foretages af henholdsvis kommunale og regionale råd. Hertil kommer revision af refusionsområderne.

 

… konstaterer, at de foreliggende forslag går videre end dette hovedsynspunkt, idet forvaltningsrevisionen i regionerne udvides til tillige at omfatte regionsrådenes beslutninger. Dette er i modstrid med den grundlæggende anerkendelse af det demokratiske princip, der ligger til grund for folkevalgte organer, hvorefter de folkevalgte alene er ansvarlige over for loven og vælgerne i deres dispositioner. Folkevalgte skal således ikke stilles til ansvar for deres skønsmæssige vurderinger og prioriteringer over for en revisions skønsmæssige vurderinger og subjektive vurderinger.

 

For at gennemføre dette fundamentale princip for det folkevalgte element i regionerne på linie med kommunale råd og Folketinget, har … stillet de fornødne ændringsforslag.

 

… vurderer, at konstruktionen af regionernes økonomiske dispositionsmuligheder sammenholdt med de lovgivningsmæssigt formulerede forventninger til opgaveløsningerne vil skabe afgørende konflikter mellem de folkevalgte regionale råd og centraladministrationen. I dette lys må der derfor forventes at være behov for inddragelse af uvildige instanser til afdækning af og redegørelse for de beslutningsmuligheder, det folkevalgte regionale råd er stillet over for. Her kan Rigsrevisionens umiddelbare og vidtgående adgang til sagerne derfor vise sig at være hensigtsmæssig eller endda afgørende for de folkevalgte regionale råds mulighed for at få respekteret og anerkendt de trufne beslutninger som sagligt forsvarlige i en strid med en ministers, en regerings eller et folketingsflertals politiske ambitioner.

 

… har derfor til hensigt at stemme for L 177, selv om de principielt begrundede ændringsforslag ikke måtte blive vedtaget. Stillingtagen til B 96 følger L 177, idet der er tale om rene konsekvensændringer.

 

… finder i øvrigt anledning til at understrege de synspunkter vedr. ministres håndtering af den årelange og respekterede procedure i forbindelse med den service, der ydes over for ministre ved førtidig fremsendelse af beretninger til ministrene, som fremgår af brev af 5. april 2006 fra Statsrevisoratet. Integrationsministerens brud på håndteringen af beretning nr. 10/2005 vil give anledning til videre drøftelser og opfølgning i Udvalget for Forretningsordenen.