Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  12. december 2005 Sagsnr.:  5223 Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 1. dece m- ber 2005 udbedt sig min besvarelse af spørgsmål nr. 98  . Spørgsmål 98: ”Hvilke  muligheder er der for at anvende de kompensationsmidler, som sukkerbønder tildeles i forbindelse med sukkerreformen, og vil Folketinget blive spurgt til råds i fo r- bindelse med anvendelse af midlerne” Svar: Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spør ges til den kompensation, som ifølge r e- formen tildeles sukkerbønderne som kompensation for det prisfald, som reformen me d- fører. I henhold til det forslag til reform af sukkersektoren, der blev opnået en generel indsti l- ling til på  rådsmødet   (landbrug og fiskeri) den 24. november 2005, tildeles der som pris- faldskompensation en national konvolut. Midlerne skal fordeles gennem enkeltbeta- lingsordningen, der er indført i Danmark i 2005 som  udmøntning  af den generelle land- brugsreform fra 2003 ( CAP-reformen)1. Fordeling og udbetaling af støtte skal  således ske i henhold til de allerede gældende regler for   enkeltbetalingsordningen, hvorefter ud- betaling af støtte sker betalingsrettigheder, der er tildelt landbrugerne i 2005. Støtten er  endvidere afkoblet, hvilket indebærer, at der ikke er tilknyttet et krav om fremtidig produktion. Den nationale sukkerkonvolut til kompensation af sukkerbønder  indgår i budgetloftet for enkeltbetalingsordningen. Der er i EU-reglerne fastlagt tre muligheder for fordeling blandt de danske landbrugere: 1) Midlerne fordeles til alle landbrugere via en ens forhøjelse af alle  eksisterende beta- lingsrettigheder (Regional model). 1 RFO (EF) nr. 1782/2003 af 29. september 2003.
2 2) Midlerne fordeles udelukkende blandt sukkerroedyrkere via en forhøjelse af deres b e- talingsrettigheder. Fordelingen mellem roedyrkerne sker på baggrund af roedyrkernes individuelle produktion i en referenceperiode, der skal fastsættes nationalt (Historisk model). 3) Midlerne fordeles ved en kombination af de første to modeller, hvor en andel af su k- kerkonvolutten fordeles til alle landbrugere, mens den resterende del fordeles blandt roedyrkerne afhængig  t af omfanget af deres individuelle produktion (Hybridmodel). Danmark har ved indførelsen af enkeltbetalingsordningen i 2005 anvendt  den såkaldte hybridmodel (model nr. 3). Ved anvendelse af denne model er der mulighed for at juste- re værdien af betalings  rettigheder, således  at der via årlige trin kan ændres på fordeli n- gen, dog stadig indenfor rammerne af ovenstående mode ller. I Danmark planlægges af midlerne gennemført gt ved imple- mentering i den allerede eksisterende enkeltbetalingsordning i overensstemmelse med de principper, der er anvendt ved gennemførelsen af den danske model for enkeltbet a- lingsordningen i 2005. Der arbejdes for mindst mulig omfordeling af midler mellem sektorerne, navnlig set i forhold til det faktum, at sukkerbønder allerede i ind eværende år modtage r støtte gennem enkeltbetalingsordningen på trods af, at sukkersektoren først reformeres i 2006. Ved fordelingen af sukkerkonvolutten mellem basisstøtten (den regionale area lpræmie) og den del, som alene gives til sukkerbønderne, vil det blive sikret, dels at sukkerro e- dyrkerne ligesom de øvrige sektorer bidrager med deres del til basisstøtten, dels at den dobbeltstøtt e i form af enkeltbetalingsstøtte, som sukkerroeavlerne har modtaget i 2005, ”tilbagebetales” til den regionale pulje, inden den resterende del af prisfaldskompens  a- tionsbeløbet udbetales til sukkerbønderne. Fordelingen af sukkerkonvolutten er en del af administrationen af Den Fælles Lan  d- brugspolitik. Implementeringen af kompensationen vil naturligvis ske i overensstem- melse med Folketingets generelle holdninger på dette område, ligesom Folketinget vil blive holdt orienteret om implementeringen af sukkerkompensationen. Hans Chr. Schmidt /Camilla Bjerre Sønde rgaard