Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-156-0024 Dok.: LTH40103 Besvarelse af spørgsmål nr.   7 af 13. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til lov om kloning og genmodificering af dyr m.v. (L 8 –  spørgsmål 7)  . Spørgsmål: ” Ad svaret på spørgsmål nr. 1. Vil ministeren have afgørende indven dinger mod, at det enten ved lov eller admini- strativt sikres, at der ikke kan ske indførsel  og udførsel af samt handel med klonede dyr og avl af klonede dyr, der ikke er forsøgsdyr (jf. ændringsforslaget i spørgsmål 5)?” Svar: Af min besvarelse af spørgs mål nr. 1 til L 8 fra Retsudvalget fremgår det, at Justitsminister  iet lægger til grund, at en regulering af indførsel og udførsel af samt handel med rent kl onede dyr, er begrundet i etiske hensyn om det acceptable i at anvende bioteknologiske teknikker på  dyr, uden at det tjener et væsentligt formål. Det er Justitsministeriets vurdering, at et ændringsforslag til lovforslaget med et indhold, som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 1, vil udgøre en handelshindring, der er omfattet af EF   - traktatens artikel 28 og artikel 29 om fri bevægelighed for varer, men at de ovenfor nævnte etiske hensyn vil kunne berettige en handelshindring som beskrevet i besvarelsen af spørg smål nr. 1 til L 8 fra Retsudvalget. Som det fremgår af  bilag 1 til lovforslaget, oplyste Fødevareministeriet følgende til vide  nskabs- minister Helge Sander i forbindelse med videnskabsministerens orientering af 14. maj 2004 til Udvalget for Videnskab og Teknologi om implementering af anbefalinger fra udvalget vedrøre n- de genmodificerede og klonede dyr angående  import og avl af genmodificerede og klonede dyr, som ikke vedrører dyr eforsøg: ”…… Omkring import af klonede dyr er Fødevareministeriet af den opfattelse, at det ikke vil v æ- re rigtigt at regulere indførsel og avl af rent klonede dyr, når det   som følge af EU -reglerne
- ikke vil være muligt at regulere godkendte genmodificerede dyr, herunder ge  nmodificerede og senere klonede dyr. Derudover er det ikke umiddelbart presserende at iværksætte regler om import og avl af klonede dyr, idet problemstillingen ikke er aktuel og ikke forventes at blive det i nær fremtid.” Jeg har i forbindelse med Retsudvalgets behandling af lovforslaget haft drøftelser med minist e- ren for familie- og forbrugeranliggender, der uanset det ovenfor anførte ikke har afgøre  nde ind- vendinger imod, at der gennemføres et forbud mod import af kl onede dyr. Ministeren for familie indstillet på at udnytte bemyndigelsesb estemmelsen i § 11 i lov om hold af dyr (lov nr. 432 af 9. juni 2004), således  at der administrativt fastsættes regler om, herunder indføres et forbud mod, indførsel og udfø   rsel af samt handel med klonede dyr, herunder også avl af disse dyr. De administrative regler vil blive udformet således, at der vil kunne gives tilladelse til  indfø rsel og udførsel af samt  handel med og avl af klonede dyr, hvis der foreligger en tilladelse fra Dyre- forsøgstilsynet i medfør af lovforslaget om kloning og genmodificering af dyr m.v. Der vil sål   e- des kun blive givet tilladelse til indførsel klonede dyr m.v. i de situationer, hvor dyret skal anvendes til et dyreforsøg, der opfylder et af de formål, der er opregnet i lovforslaget og forsøget skønnes at være til v   æ  sentlig gavn, jf. lovforslagets § 1, stk. 2 og 3.   Ministeren for familie - og forbrugeranliggender har dog gjort opmærksom på, at det vil være særdeles va  nskeligt at håndhæve en sådan regulering af klonede dyr, idet det ikke umiddelbart er muligt at konstatere, om et dyr er klonet. Så vidt vides foregår der   for tiden ingen trafik på tværs af landegrænserne af klonede dyr, og den fremtidige trafik vurderes at være meget b eskeden. Der vil derfor som udgangspunkt ikke blive iværksat særlige foranstaltninger med henblik på kontrol. I det omfang, det er de relevante myndigheder bekendt – ordi importøren meddeler dette til offentligheden – indføres dyr  uden den fornødne tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet, vil reglerne selvfølgelig blive hån  dhævet. Ministeren for familie - og forbrugeranliggender har desuden oplyst, at der ikke i øje er fastsat EU-regler for omsætning m.v. af klonede dyr. Det er imidlertid   Ministeriet for Familie- og F orbrugeranliggenders opfattelse, at en regulering af indførslen og udførslen af samt han  dlen med klonede dyr samt en regulering af avlen er en så kaldt ”teknisk forskrift” efter info  rmations- proceduredirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF som ændret ved Rådets direktiv 98/48/EF). Efter informationsproceduredirektivet skal tekniske forskrifter notificeres i udkast og må ikke vedta ges inden udløbet af en periode, der som udgangspunkt udgør 3 mån   eder efter notifikationen (stand still perioden). Ifølge EF -domstolens praksis kan tekniske forskrifter, der ikke notificeres – æ- ves.
- Regeringen har på  baggrund af ovenstående  ikke afgørende indvendinger imod, at  der admini- strativt med hjemmel i lov om hold af dyr gennemføres regler om  indførsel og udførsel af samt handel med og avl af klonede dyr. I lyset heraf skal jeg foreslå, at lovforslaget  om kloning og genmodificering af dyr m.v. vedtages samtidig med, at Ministeriet for Familie- og F orbrugeranliggender påbegynder udarbejde lsen af et udkast til bekendtgørelse om en regulering af kl onede dyr. Disse regler vil herefter kunne ud- stedes, når de har været notificeret over for    Kommissionen. Udkastet til nye administrative regler vil blive sendt til Retsudvalget samtidig med, at de notifi- ceres overfor Kommissionen.