Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-156-0023 Dok.: LTH40093 Besvarelse af spørgsmål nr.   6 af 12. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til lov om kloning og genmodificering af dyr m.v. (L 8 –  spørgsmål 6)  . Spørgsmål: ” Ad svaret på spørgsmål 3: Ministeren bedes redegøre nærmere for de overvejelser, herunder af EU-retlig karakter, der er forbundet med en regulering af anvendelsen af genmodificerede forsøgsdyr (jf. lovforslaget) i modsætning en regulering af importen m.v. af genmodificerede forsøgsdyr (jf. ændringsforslaget i spørgsmål 5) .” Svar: Efter lovforslaget skal Dyreforsøgstilsynet give tilladelse til genmodificering af dyr samt  til an- vendelse af genmodificerede dyr til dyreforsøg . Tilsvarende gælder avl af genmodificer  ede for- søgsdyr. For så vidt angår anvendelsen af genmodificer   ede dyr til dyreforsøg bet yder det, at dy- reforsøget kun kan tillades, hvis dyreforsøget o  pfylder et af de formål, der er opre gnet i lovfors- lagets § 1, stk. 2, og anvendelsen af det genmodificerede dyr er til væsentlig gavn, jf. lovforsl  a- gets  §  1,  stk.  3.  Dette  gælder  tillige  efter  det  ændringsforslag  til  lovforslaget,  som  er  vedlagt Retsudvalgets spørgsmål nr. 5 (herefter benævnt ændringsforslaget til lovfor slaget). Genmodificerede dyr omfattet af udsætningsdirektivet Som   beskrevet   i   besvarelsen   af   spørgs mål   3   vil    genmodificerede   dyr   godkendt   til   udsæ  t- ning/markedsføring i medfør af udsætningsdirektivet lovligt kunne importeres til Danmark uden forudgående godkendelse fra Dyreforsøgstilsyne  t. Ønskes et    genmodificeret dyr – ring i medfør af udsætning   sdi- rektivet –   anvendt til dyreforsøg , skal der søges om tilladelse til anvendelse af det genmodif ice- rede  dyr  fra  Dyreforsøgstilsynet.  Dyreforsøgstilsynet  kan  kun  meddele  tilladelse,  hvis  fors  ø opfylder et af de formål, der er o pregnet i lovforslagets § 1, stk. 2, og anvendelsen er til væsen  t- lig gavn, jf. lovforslagets § 1, stk. 3. Det  gælder,  uanset  om  dyret  befinder  sig  i  Danmark  eller  i  udlandet.  Hvis  Dyreforsøgstils   ynet afslår  en  anmodning  om  tilladelse  til  dyreforsøg  med  g  enmodificerede  dyr,  vil  dyr  omfattet  af udsætningsdirektivet    dog  fortsat  kunne  importeres  lovligt,  hvis  dyrene  er  godkendt  til  udsæ  t-
- ning/markedsføring  i henhold til udsætningsdirektivet  . Dette gælder, uanset om lovforslaget ve  d- tages i sin nuværende form el  ler som ændret ved æ ndringsforslaget til lovforslaget. Genmodificerede forsøgsdyr Hvis der er tale om genmodificerede forsøgsdyr , er det en betingelse for tilladelse fra Dyrefor- søgstilsynet efter såvel lovforslaget som ændringsforslaget til lovforslaget, at anvendelsen opfyl- der et af de formål, der er nævnt i § 1, stk. 2, og at anvendelsen er til væsen tlig gavn, jf. § 1, stk. 3. Efter lovforslaget  skal der søges om tilladelse til anvendelse af genmodificerede dyr  til dyrefor- søg , der er genmodificeret i Danmark som følge af en tilladelse til genmodificering efter lovfor s- lagets § 1, stk. 1, 1. pkt. Der skal endvidere efter lovforslaget søges om tillade lse til anvendelse af  genmodificerede  dyr,  der  agtes  indført  eller  allerede  er  indført  til  Da  nmark  med  henblik  på dyreforsøg. Efter ændringsforslaget   til lovforslaget skal der søges om tilladelse til anvendelse af genmod ifi- cerede dyr til dyreforsøg , der er genmodificeret i Danmark som følge af en tilladelse til ge nmodi- ficering efter lovforslagets § 1, stk.1, 1. pkt. Indførsel til Danmark af  genmodificerede dyr forudsætter   efter ændringsforslaget til lovforsl  aget, at der er taget stilling til anvendelsen af dyrene, inden de importeres til Danmark, idet Justitsmi- nisteriet må forstå ændringsforslaget til lovfo rslaget således, at genmodificerede dyr til dyrefo r- søg kun kan importeres til Danmark, hvis der foreligger en tilladelse fra Dyreforsøg  stilsynet. Det er Justitsministeriets opfattelse, at dette er den eneste reelle forskel på lovforslaget og ændring   s- forslaget til lovforslaget. Det må efter Justitsministeriets opfattelse anses for tvivlsomt, om forsøgsudøvere har nogen int   e- resse i import uden forudgående  at have sikret sig,  at de  genmodificerede dyr kan  anve ndes til dyreforsøg  bl.a.  som  følge  af  de  omkostn  inger,  der  er  forbundet  med  at  erhverve  og  opstalde forsøgsdyr. Hvis der ikke er meddelt tilladelse til udsætning/markedsføring i medfør af udsætningsdirekt ivet, skal dyrene således holdes under indesluttede forhold (i laboratorier m.v.). Som  det  fremgår   af  besvarelsen  af  spørgsmål  3,  finder  Justitsministeriet,  at  et  impor  tforbud  af genmodificerede dyr til dyreforsøg  ikke er et egnet middel til at forfølge dyreetiske he nsyn. Bag- grunden herfor er, at et importforbud ikke vil kunne forhindre, at der indføre s genmodificerede dyr  til  Danmark,  der  ikke  skal  benyttes  til  forsøg.  Genmodificerede  dyr  go dkendt  af  en  anden EU-medlemsstat  til  udsætning/markedsføring  efter  udsætningsdirektivet  vil  således  u nder  alle omstændigheder kunne importeres til Da  nmark.
- Da der med en tilladelse til udsætning/markedsføring i medfør af udsætningsdirektivet er gjort op med de dyreetiske hensyn i forbindelse med import af genmodificerede dyr godkendt af en anden EU-medlemsstat  til  udsætning/markedsføring, kan  der  ikke  opstilles  yderligere  betingelser  for import,  og  det  vil  derfor  efter  Justitsministeriets  opfattelse  væ  re  i  strid  med  EU-retten,  hvis Danmark ud fra dyreetiske hensyn vil forbyde import af genmodificerede dyr til dyreforsøg , med mindre der foreligger en tilladelse fra Dyreforsøgstils ynet. På  den  baggrund  har  Justitsministeriet  i  lovforslaget  valgt  at  regulere  anvendelsen  af  sådanne genmodificerede dyr til dyreforsøg i Danmark i stedet for importen.