Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 1 Til Folketingets Trafikudvalg Århus, d en 18. marts 2005 Trafikudvalgets møde den 31. marts  – foretræde fra Århus Kommune Århus Kommunes bemærkninger til lovforslag om trafikselskaber (L83) Resumé Der peges på fire  hovedproblemstillinger i lovforslag om trafikselskaber. Det drejer sig om: 1.   Fastlæggelsen   af   antallet   af   trafikselskaber   i   den   enkelte   region   bør   tage udgangspunkt i en kollektiv trafikplan, således at fastlæggelsen sker ud fra en faglig vurdering af trafik- og pendlerstrømme. 2.   Deltagende  kommuner  i  et  regionalt  trafikselskab  bør  sikres  en  indflydelse,  der afspejler deres finansieringsandel. 3.   Et  kommende  regionalt  trafikselskab  skal  overtage  både  aktiver  og  passiver  i forbindelse med hos Århus Kommunes kollektive trafik. 4.   Århus Sporvej es driftsselskab skal sikres en ret til selv at byde på opgaven ved et udbud I fht. punkt 1, så fremgår det af lovforslaget, at afgørelsen, af hvor mange trafikselskaber der     skal     oprettes     i     de     enkelte     regioner,     alene     er     tillagt     regionsrådenes forberedelsesudvalg. Århus Kommune finder det afgørende, at det lovgivningsmæssigt sikres, at fastlæggelsen af antallet og grænserne for de kommende regionale trafikselskaber sker på baggrund af en  vurdering  trafik-  og  pendlerstrømme.  Der  bør  derfor  udarbejdes  kolle  ktive  trafikplaner for  de  enkelte  områder,  som  kan  danne  baggrund  for  denne  fastlæggelse.  Såfremt  der opstår  uenighed  mellem  regionsrådenes  forberedelsesudvalg  og  de  berørte  kommuner bør sagen forelægges ministeren til beslutning. I fht. punkt 2, er det afgørende for Århus Kommune, at kommunen sikres en indflydelse i det  kommende  trafikselskab,  som  modsvarer  den  andel  af  trafikselskabets  udgifter,  som Århus  Kommune  kommer  til  at  dække.  Derfor  bør  Århus  Kommune  sikres  1  plads  i bestyrelsen og dernæst skal stemmevægten hos dette medlem afspejle Århus Kommunes andel af den samlede finansiering. Alternativt bør der indsættes en mindretalsbeskyttelse, der sikrer, at et mindretal der står for   f.eks.   1/2   af   trafíkselskabets   finansiering   ikke   umiddelbart   kan   nedstemmes   i væsentlige sager. I sådanne tilfælde skal mindretallet kunne kræve beslutningen godkendt i den pågældende kommunes kommunalbestyrelse.
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 2 Det bør endvidere sikres, at busselskabet ved et udbud som minimum får ret til at byde på busdriften  i  Århus  Ko mmune.  Dette  er  vigtigt  af  hensyn  til  det  nuværende  personale  i Århus  Sporveje.  Det  fremgår  således  både  af  Århus  Kommunes  personalepolitik  og  af statens  personalepolitik,  at  ved  udbud  og  udlicitering  skal  den  nuværende  offentlige enhed,  der  udfører  opgave n,  have  mulighed  for  at  byde  på  opgaven  i  form  af  et  internt bud, idet det bør sikres, at den samledes opgavevaretagelse ikke bliver dyrere. Bemærkninger til lovforslaget 1. Antallet af trafikselskaber i regionen Af § 1 fremgår det, at ”hvert regionsråd   etablerer et eller flere trafikselskaber” Endvidere fremgår  det  af  lovforslagets  bemærkninger,  at  regionsrådenes  forberedelsesudvalg  er ansvarlige  for,  at  der  med  virkning  fra  1.  januar  2007  oprettes  mindst  et  trafikselskab. Forberedelsesudvalget bestemmer således trafikselskabernes geografiske udbredelse på baggrund af høring af kommunerne. Det  er  vigtigt,  at  lovgivningen  giver  kommunerne  så  stor  indflydelse  på  afgørelsen  om antallet og placeringen af trafikselskaberne som muligt. Dernæst er det vigtigt, at fastlæggelsen af antallet og grænserne for trafikselskaberne sker på baggrund af en vurdering af trafik - og pendlerstrømme, udbygningsplaner m.m. således at  de  nuværende  koordineringsproblemer  og  den  manglende  sammenhæng  i  kørslen fjernes. Der  bør   derfor  allerede  nu  igangsættes  et  analysearbejde  af  de  trafikale mønstre m.m.  i Danmark. Med henblik på en koordinering af dette arbejde foreslås det, at trafikministeren nedsætter   et   landsdækkende   kollektivt   trafikråd   bestående   af   repræsentanter   fra Trafikministeriet,  Banestyrelsen,  kommunerne  og  amterne.  Rådet  skal   -  udover  at  sikre koordineringen af det lokale arbejde - udarbejde en overordnet trafikplan for den kollektive trafik i Danmark. I    Århusområdet    er    der    planer    om    i    et    samarbejde    mellem    Århus    A    mt    og Kommuneforeningen i Århus Amt snarest at udarbejde en samlet trafikplan for Østjylland. Denne  plan  forudsættes  at  indgå  det  kommende  regionale  forberedelsesudvalgs  videre arbejde. 2. Trafikselskabets organisering I    lovforslagets    §    2    fremgår    bestemme lserne    om    trafikselskabets    organisering. Konstruktionen er ikke tilfredsstillende for Århus Kommune, idet man i modellen kun får 1 medlem i repræsentantskabet, og man er ikke garanteret en plads i bestyrelsen. Uanset om det  kommende  trafikselskab,  som  Årh us Kommune  bliver  en  del  af, bliver  et trafikselskab, der dækker hele Region Midt eller et trafikselskab, der dækker en mindre del af  regionen,  vil  Århus  Kommune  være  den  deltagende  kommune,  der  har  det  største forbrug af trafikselskabets trafikydelser. År hus Kommune bærer således også den største del  af  finansieringen  af  selskabets  aktiviteter.  Alene  af  den  grund  bør  Århus  Kommune garanteres  en  plads  i  bestyrelsen  på  lignende  måde  som  Ålborg  Kommune -  ifølge  af vedtægterne for Nordjyllands Trafikselskab - er garanteret 1 plads i bestyrelsen.
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 3 Dernæst  bør  fordelingen  af  stemmevægt  i  bestyrelsen  afspejle  det  forholdsmæssige forbrug  af  trafikselskabets  ydelser.  Sagt  med  andre  ord.  Århus  Kommune  skal  have indflydelse efter den andel af trafikselskabets ydelser, man jvf. § 3 skal finansiere. Ellers vil Århus Kommune kunne stå i en situation, hvor man finansierer størstedelen af udgifterne, men kun har 1 eller i værste fald ingen ud af 9 stemmer i en bestyrelse. Alternativt bør der indsættes en mindretalsbeskytt  else, der sikrer, at et mindretal der står for   f.eks.   1/2   af   trafíkselskabets   finansiering   ikke   umiddelbart   kan   nedstemmes   i væsentlige sager. I sådanne tilfælde skal mindretallet kunne kræve beslutningen godkendt i den pågældende kommunes kommunalbestyrel se. Det fremgår  endvidere af § 3, at trafikselskabet finansieres gennem indtægter fra salg af kort   og   billetter   m.v.   samt   et   tilskud   fra   de   deltagende   kommuner   og   region. Tilskudsfordelingen besluttes af trafikselskabet og godkendes af de berørte regionsr åd og repræsentantskabet.  Samt  at  ingen  kommune  kan  forpligtes  til  at  betale  mere  end kommunens forholdsmæssige forbrug af trafikselskabets ydelser. Problemet med denne konstruktion er parallel til ovenstående, idet h vis Århus Kommune skal finansiere udgifterne efter det forholdsmæssige forbrug af trafikselskabets ydelser, så skal kommunen have den tilsvarende indflydelse. Hvis dette ikke sker, vil Århus Kommune stå i en uheldig situation, hvor der kan besluttes noget mod Århus Kommunes vilje i både besty  relsen og i repræsentantskabet, hvor man kun har 1 medlem. Mens man skal finansiere en forholdsmæssig stor andel af udgifterne ved  denne  beslutning,  idet  man  har  et  forholdsmæssig  stort  forbrug  af  trafikselskabets ydelser. Omvendt kan andre kommuner ligeledes blokerer for ønsker fra Århus Kommune om nyinvesteringer m.m. Det afgørende for Århus Kommune er derfor, at indflydelse og finansieringsansvar følges ad, således at Århus Kommunes indflydelse og finansieringsansvar fastlægges ud fra det forholdsmæssige forbrug. Der henvises derfor til ovenstående bemærkning om trafikselskabets organisering. 3. Overførsel af aktiver og passiver Det fremgår  ikke  klart  af  lovforslag  om  visse  proceduremæssige spørgsmål  i forbindelse med  kommunalreformen,  hvorledes  aktiver  og  passiver  skal  overdrages.  Det  fremgår, at finansministeren fastsætter efter forhandling med Indenrigs- og sundhedsministeren regler om beregning  og  eventuel fordeling  af  pensionsforpligtelsen  vedr.  tjenestemænd  mellem den hidtidige og den nye ansættelsesmyndighed. Det er her vigtigt, at der anlægges en nettobetragtning på aktiver og passiver, således at trafikselskabet   som   overtagende   myndighed   pålægges   at   overtage   både   aktiver   og passiver.
Århus Kommune Magistratens 5. Afdeling 4 4. Egenproduktion og ret til at byde Det  fremgår  af  forl igsteksten,  at  "Al  bustrafik  forudsættes  som  i  dag  primært  udført  på kontrakt med private busvognmænd". Samtidig  fremgår  det  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  at  "langt  størstedelen  af  den kollektive  bustrafik  er  i  dag  drevet  af  busvognmænd  på  udbudte  e ntreprenørkontrakter. Uden for hovedstadsområdet har der dog ikke i lovgivningen været krav om, at busdriften skal sendes i udbud, og der har derfor været mulighed for egenproduktion, som fx. i Århus Sporveje". Endvidere  står  der  i  bemærkningerne,  at  "tra fikselskaberne  vil  endvidere  have  mulighed for egenproduktion af bustrafik inden for egne rammer, jf. at myndigheders egenproduktion er undtaget fra såvel forsyningsvirksomhedsdirektivet og forordning 1191/69's regler". Århus Kommune ønsker   , at det i lov om trafikselskaber præciseres, at det nye regionale trafikselskab  forpligtes  til  at  overtage  Århus  Kommunes  busdriftsselskab,  dvs.  aktiver  og passiver, rettigheder og pligter inkl. bygninger, busser, medarbejdere, tjenestemandsforpligtelser osv. Samtidig skal busdriftsselskabet lovgivningsmæssigt sikres mulighed for at byde på egne opgaver, som udbydes af det regionale. Der bør således indsættes et afsnit i lovgivningen som indarbejder teksten i lovforslagets bemærkninger   om   egenproduktion   i   trafikselskabet,   samt   åbner   mulighed   for   at trafikselskaberne kan afgive "eget bud" på busdriften: "Nuværende kommunale busdriftsselskaber overdrages til det regionale trafikselskab, som de pågældende kommuner bliver medlem af. Såfremt et trafikselskab har egenprod  uktion, og der gennemføres udbud, skal det pågældende driftsselskab have mulighed for at byde på disse opgaver. Bestemmelsen kan passende indsættes i § 5.