Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   95  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 18. april 2005 Spørgsmål  95: "Ministeren  bedes  konkretisere,  hvilke  nye  opgaver  og  funktioner  Sund- hedsstyrelsens præcist tildeles som følge af forslaget til en ny sundhedslov – og hvad de i givet fald vil kræve af bemanding/ressourcer?" Svar: Som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  er  de  generelle  b e- stemmelser om Sundhedsstyrelsens placering og opgaver i den nugælde n- de lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse overført uændret til lovforsl  a- get. Et væsentligt mål med kommuna lreformen er imidlertid på sundhedsomr å- det at styrke den overordnede styring og koordinering og skabe det bedst mulige grundlag, for at nationale sundhedspolitiske målsætninger kan real i- seres. For at nå dette mål f  år de centrale sundhedsmyndigheder med lo v- forslaget styrkede beføjelser , som det f.eks. også blev anbefalet af Stru k- turkommissionen.  Forslagene  herom  er  i  øvrigt  blevet  positivt  modt aget  i langt de fleste hø ringssvar til sundhedsloven. Den større  centrale koordinering og styring har følgende elem enter: 1. De centrale udmeldinger vedr. specialeplanlægning bliver bindende             for regionerne. Det sker for at sikre: at der er det nødvendige patientunderlag for sygehusvæs  enets specialiserede funktioner – det er en forudsætning for høj klinisk kvalitet     i patientbehandlingen.   at  behandlinger,  hvor  der  er  opbygget  den  nødvendige  rutine , udbredes  fra  de  højtspecialiserede  afdelinger  til  basisniveau  i sygehusvæsenet eller i primærsektoren og for samtidig sikre en koordineret anvendelse af de højtspe cialiserede ressourcer. 2. Sundhedsstyrelsen får med lovforslaget hjemmel til at fastlægge krav til lands- og landsdelsfunktioner at  godkende  lands-  og  landsdelsfunktioners  placering  på  b e- stemte sygehuse tilbagetrække  godkendelser,  såfremt  de  fastsatte  kra v  ikke  er opfyldt – trods pålæg herom . Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 4. maj 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2005-1200-59 Sagsbeh.: HES Fil-navn: Dokument 1
2 Specialeplanlægning  vil  dog   –  som  hidtil  –  foregå  ved  en   dialog  mel- lem   alle   parter.   Det   er   derfor   en   forudsætning,   at   de   centrale   sund hedsmyndigheder    anvender    deres    beføjelser    på    dette    område i             overensstemmelse    med    rådgivning    fra    det    rådgivende    udvalg    for             specialeplanlægningen. 3. De  centrale  sundhedsmyndigheder  vil  med  reformen  og  lovforsla- get få en styrket koordinerende rolle for så vidt angår udviklingen af en fælles kvalitetsmodel, gennemførelsen af kvalitetsstandarder og formidling af kvalitetsdata. På IT -området imødekommer lovforsl  a- get et stigende krav til, at de centrale myndigheder ikke blot sikrer, at der er de fornødne standarder m.v., så de decentrale myndigh  e- der  (regioner  og  kommuner)  har  mulighed  for  at  implementere  IT på  en  hensigt smæssig  måde,  men  også  sikrer  at  det  rent  faktisk sker. 4. Regioner og kommuner får pligt til  dels at nedsætte et sundheds- koordinationsudvalg dels at indgå  aftaler om centralt udmeldte om- råder . Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne skal omfatte.  Aftaler- ne skal godkendes af Sundhedsstyrelsen. Formålet med disse m e- re forpligtende samarbejdsbestemmelser er at sikre  sammenhæn- gende  patientforløb   på  tværs  af  myndighedsgrænse  rne.  Det  er hensigten, at etablere en balanceret ordning: De statslige myndig- heder  udpeger  obligatoriske  områder,  som  de  decentrale  sun d- hedsmyndigheder  skal  håndtere,  mens  løsningerne  i  vidt  omfang forventes fastlagt lokalt. Sundhedsstyrelsen har allerede i dag væsentlige opgaver på de her næv  n- te områder, men har ikke den nu foreslåede hjemmel til at sikre gennemf  ø- relse af konkrete beslutninger. De ressourcemæssige konsekvenser af for- slaget drøftes for nærværend  e, og vil inden endelig stillingtagen blive drø f- tet med de kommunale parter.