Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   93  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  93: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  11.  april  2005  fra  De Samvirkende Invalideorganisationer, jf. L 74 – bilag 31." Svar: De  Samvirkende  Invalideorganisationer  (DSI)  har  i  brev  af  11.  april  2005 rettet  henvendelse  til  Folketingets  Sundhedsudvalg med  ønske  om  yderl i- gere  formalisering  af  brugerinddragelsen  i  sundhedsvæsenet  i  medfør  af sundhedslovforslaget. DSI finder således,  at brugerne af det regionale sundhedsvæsen  skal have mulighed for at fremkomme med synspunkter om udviklingen af de regiona- le sundhedstilbud. DSI foreslår på denne baggrund, at   sundhedsloven for- maliserer brugerinddragelsen ved at fastslå, at  der skal oprettes regionale sundhedsbrugerråd, hvori også   DSI er repræsenteret. DSI finder endvidere, at sundhedsindsatsen i kommunerne skal styrkes ved at  bl.a.  de  kommunale  handicapråd  inddrages  i  forebyggelsesarbejdet  og rehabiliteringen, samt at der også sikres brugerinddragelse fra handicapr å- dene i forhold til de kommunale sundhedscentre. DSI  ønsker  derudover   med  henblik  på ,  at  man  i  specialeplanlægningen også  varetager   handicappedes  behov  for  meget  specialiseret  behandling, at  det  rådgivende  udvalg  for   specialeplanlægning  får  repræsentation  af højtspecial iserede læger. Endelig ønsker DSI, at sundhedsloven fastsætter rammer for inddragelse af brugere ved indgåelsen af sundhedsaftaler me l- lem regioner og kommuner. Jeg er fuldstændig enig med DSI i, at brugerne af sundhedsvæsenet, he r- under de brugere DSI repræsenterer, har en værdifuld viden, som kan ny t- tiggøres i den løbende udvikling af sundhedstilbudene. Det er da også et væsentligt led i det løbende kvalitetsudviklingsa   rbejde  i   sundhedsvæsenet  at  gennemføre  bruger  -  og  patienttilfredshedsundersø- gelser og lignende og at inddrage relevante bruger- og patientorganisatio- ner,  inden  der  gennemføres  væsentlige  ændringer  i  tilrettelægge   lsen  af sundhedstilbud efter sundhedslovgivningen. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 28. april 2005 Kontor: 3.s.kt./2.s.kt. J.nr.: 2005-119-26 / 2005-1200-59 Sagsbeh.: TNE/HES Fil-navn: Sp 931.doc
2 Det  er  også  derfor,  det af  sundhedslovsforslagets  indledende  bestemmel- ser (§ 4) fremgår, at regioner og kommuner i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne skal sikre en stadig udvikling af kva- liteten og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem ud- dannelse, forskning, planlægning og samarbejde m.v. Jeg vil gerne fremhæve, at  sundhedslovforslagets § 4 dermed understreger vigtigheden af brugerinddragelse i sundhedsvæsenet. Jeg mener samtidig ikke, at der i sundhedsloven bør  sker en yderligere formalisering af bruger- inddragelsen, da den nærmere  tilrettelæggelse af brugerinddragelsen mest hensigtsmæssigt sker med udgangspunkt i lokale forhold og behov. Jeg  vil  desuden  fremhæve,  at  det  allerede  fremgår  af  socialministerens forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og  andre love (L 39), at kommunalbestyrelsen skal nedsæt- te  et  handicapråd.  Disse   obligatoriske  handicapråd   har  efter  lovforslaget bl.a.   til   opgave   at   rådgive   kommunalbestyrelsen   i   handicappolitiske spørgsmål. Det fremgår videre    af lovforslaget, at socialministeren fastsæt- ter  nærmere  regler  om  handicaprådets  virksomhed  og  sammensæ  tning. Hertil  kommer,  at  det  fremgår  af   lovforslagets  bemærkninger,  at  handi- caprådets  virksomhed  generelt  skal  o mfatte  alle  spørgsmål  vedrørende handicap på  tværs af sektorer. Disse  nye,  obligatoriske  handicapråd,  hvortil  DSI  i  øvrigt  også  indstiller medlemmer, kan også rådgive kommunen vedrørende forebyggelsesarbe   j- det og rehabiliteringen m.v., når emnerne vedrører mennesker med hand  i- cap. For så vidt angår s  pecialeplanlægning en skal Sundhedsstyrelsens fastlæg- gelse  af  specialefordelingen  som  hidtil  basere  sig  på  sundhedsfaglig  rå  d- givning.    Sundhedsstyrelsen    inddrager    i    denne    forbindelse    bruger- ne/patientforeningerne og andre faggrupper, herunder ekspertise med sær- lig viden om f.eks. små handicapgrupper , som en del af grundlaget for de faglige udmeldinger. Og endelig med hensyn til borgerinddragelse i udarbejdelsen af de obliga- toriske sundhedsaftaler mellem den enkelte region og kommunerne i regio- nen,  så  pålægger    sundhedsloven  regionerne  at nedsætte  et  sundhedsko- ordinationsudvalg  vedrørende  den  regionale  og  kommunale  indsats  på sundhedsområdet. Disse  sundhedskoordinationsudvalg  skal  drøfte  og  event uelt  forhandle  de aftaler, som regionsrådet og kommunalbestyrelser ne i regionen skal indgå, samt løbende følge parternes opfølgning på aftalerne. Det enkelte sama r- bejdsudvalg kan desuden få pålagt o  pgaver og beføjelser i det omfang de deltagende kommunalbestyrelser og regionsrådet træffer beslutning herom. Regionsrådet  o g kommunalbestyrelserne kan  beslutte  at  nedsætte  under- udvalg  efter  behov  f.eks.  udvalg  og  arbejdsgrupper  med  inddragelse  af faglig ekspertise og repræsentanter for brugerne.
3 Jeg mener sammenfattende, at sundhedsloven sætter de rigtige rammer for, at man både centralt og decentralt inddrager brugerne af  sundhedsvæ- senet i planlægning og udvikling af indsatsen. Og jeg er også sikker på, at man lokalt ønsker at inddrage brugerne.  Således gav Amtsrådsforeni  ngen på et møde med mig for nylig løfte om, at sygehus   ejerne vil sikre inddra- gelse af brugerne f.eks. gennem etablering af brugerråd.