Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   85  (L  74),  som  Folketing- ets  Sundhedsudvalg  har  stillet  til  indenrigs-  og  sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  85: "Hvordan vil ministeren sikre, at Region Hovedstaden kan følge med udvi k- lingen  indenfor  teknologi,  medicin  og  indkøb  af  apparatur,  når  regionen etableres med et ufinansieret underskud på 455 mio. kr., som forslag til lov om regionernes finansiering kræver afdraget med 76 mio. kr. årligt fra 2007 til 2012?" Svar: Som led i kommunalreformen gennemføres der en ny finansieringsform for regionerne med henblik på at give dem lige muligheder f or at drive sund- hedsvæsenet.   Den  nye  finansieringsmodel  vil  naturligvis  medføre  visse byrdefordelingsmæssige  forskydninger  i  forhold  til  den  nuværende  situat i- on. Disse forskydninger indfases over en femårig periode gennem en fo r- skellig  udviklingstakt  for  udgifterne  i  de  enkelte  regioner  i  denne  over- gangsperiode.   Det  i  spørgsmålet  nævnte  tal  på  45   5  mio.  kr.  for  hovedstadsområdets sundhedsvæsen indgår i bemærkningerne til det forslag til lov om regione  r- nes finansiering, som regeringen har fremsat den 24. februar 2005 som led i kommunalreformen. Jeg skal understrege, at der er tale om en rent tek- nisk  beregning,  som  har  til  formål  at   illustrere  de  beregnede  byrdeforde- lingsmæssige forskydninger. Beregningen er foretaget på grundlag af a mt- ernes/H:S’  udgifter  i  2003,  da  udgiftsudviklingen  frem  mod  2007  af  gode grunde ikke kendes endnu. Det er dog min forventning, at den byrdeforde- lingsmæssige  virkning for  hovedstaden  af  den  nye  finansieringsmodel  bl i- ver mindre end de anførte 455 mio. kr. I 2005 udløber således d   et midlerti- dige  tilskud  fra  staten  til  driften  af  sygehusvæsenet  i  hovedstadsområdet, som H:S har modtaget siden etableringen i 1995. Dette tilskud udgjorde i 2003  i  alt  368  mio.  kr.,  og  H:S  har  derfor  allerede  til  passet  sine  udgifter yderligere,  således  a t  tilpasningsbehovet  inden  den  nye  reform  i  2007  vil være betydeligt mindre end de 455 mio. kr. I beregningen indgår tillige et skøn over den byrdefordelingsmæssige vir   k- ning af omlægningen af det tilskud på ca. 250 mio.kr. til forskning og udvi k- ling, som H:S årligt modtager fra staten. Ti lskuddet vil fremover blive fordelt på  alle  fem  regioner  på grundlag  af forskning  ens  omfang  og kvalitet  efter en model, som vil blive nærmere fastlagt. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 4. maj 2005 Kontor: 2.s.kt./4.ø.kt. J.nr.: 2004-1200-59 Sagsbeh.: CBJ/MHA Fil-navn: Cbj1419_spm85.doc
2 Endelig  bemærkes,  som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  forslag  ti l  lov om regionernes finansiering, at beregningen på 455 mio. kr. kun gælder  i en situation, hvor der ikke er indregnet realvækst på området.   I praksis har der de senere år været en realvækst i sundhedsudgifterne på mellem 2 og 3 procent om året. Selv med en meget forsigtig forudsætning om realvæksten i sundhedsu d- gifterne på landsplan, vil der være plads til realvækst i alle r  egioner. Hvis der eksempelvis forudsættes en realvækst i sundhedsudgifterne på land  s- plan på 1 procent om året, vil der i hovedstads  regionen være plads til en realvækst  i  sundhedsudgifterne  i  2007  på  ca.  150  mio.  kr.,  vo ksende  til knap  1  mia.  kr.  ved  udgangen  af  overgangsperioden  i  2012.  Denne  real- vækst  er  vel  at  mærke beregnet  efter  hensyntagen til  en  byrdefordelings- mæssig forskydning  for hovedstadsregionen på 45 5 mio. kr. Modellen for finansiering af de kommende sundhedsregioner vil derfor reelt ikke føre til ne dskæringer i hovedstadsregionens sundhedsvæsen. Det, der er tale om, er alene en lidt mindre vækst i en periode i hovedstaden end i det øvrige land. Efter udløbet af overgangsperioden vil der igen være m   u- lighed for samme udviklingstakt i alle regioner.   Samlet  set  vil  den  nye  finansieringsmodel  blive  udformet  således,  at  den sikrer finansiering af alle de opgaver, der fremover skal løses på det regi  o- nale  niveau  –  herunder  også  investeringer  indenfor  ny  teknologi,  medicin og indkøb af app aratur m.v.