Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   18  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 18. marts 2005 Spørgsmål  18: "Vil  ministeren  oplyse,  hvorledes  MarselisborgCentret  med  det  nye  lov- grundlag vil have mulighed for at fortsætte sit arbejde, herunder uddybe § 79, stk. 3 i relation til MarselisborgCentrets fremtid, samt indhente en udta- lelse fra MarselisborgCentret om forudsætningerne for den fortsatte udvik- ling i retning af et nationalt rehabiliteringscenter?" Svar: Jeg kan oplyse, at MarselisborgCentret - det gamle Marselisborg Hospital - i dag huser en række private organisationer og offentlige institutioner, som har lejet sig ind i bygningerne, der ejes af Århus Amt.  Centeret ledes af en bestyrelse med bl.a. amtslige repræsentanter. Centerets daglige drift styres af en direktion. MarselisborgCentret  varetager  en  række  fælles  projekter  og  udviklingsop- gaver  vedrørende  rehabilitering   på  tværs  af  de   private  organisationer  og offentlige institutioner, som har lejet sig ind i centeret. Kernen i samarbejdet er en forening bestående af  i øjeblikket ni partnere, hvoraf bl.a. Århus Amt indgår.  Centerets  fællesudgifter  finansieres  bl.a.  ved,  at  partnerne  betaler et årligt konti ngent samt via pulje- og projektmidler - fra bl.a. ministerier mv. Udover disse fælles og tværgående aktiviteter skaber MarselisborgCentret de fysiske rammer for en række offentlige institutioners og private organisa- tioners respektive opgaveløsning. Private  organisationer  som  bl.a.  Hjerneskadeforeningen,  Gigtforeningen, Scleroseforeningen og Muskelsvindfonden har lejet sig ind. På   sygehusomr å det   huser   MarselisborgCentret   Geriatrisk   Afdeling   og Dermato-Venerologisk Afdeling, som hører under Århus Sygehus   . På det  sociale område  huser MarselisborgCentret bl.a. det landsdækkende Videnscenter for Bevægelseshandicap, det nationale Hjælpemiddelinstitut, Århus Amts   Hjælpemiddelcentral, Århus Amts   tværfaglige  neuroteam med tilbud til mennesker med erhvervet hjerneskade og Småbørnscentret   med tilbud til familier, der har med børn med nedsat fysisk og psykisk funktion s- evne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 12. april 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: Sagsbeh.: tfp Fil-navn: Dokument 3
2 På   revalideringsområdet   huser  MarselisborgCentret  JobCenter  Marselis- borg og JobCenter Århus Nord  samt Hjerneskadecentret, der indgår som et led i Århus Amts samlede revalider ingstilbud. Jeg  har  således  noteret  mig,  at  MarselisborgCentret  har  samlet  en  lang række  af  de  funktioner,  der  udgør  vigtige  elementer  i  rehabiliteringen  af borgerne.   Som  bekendt  er  et  væsentligt  formål  med  kommunalreformen  at  give  de stø rre kommuner ansvar for flere opgaver generelt og i højere grad samle ansvaret som borgerens indgang til velfærdsydelser. Specielt, når det gæ  l- der rehabilitering, har reformen som mål at samle flere opgaver i komm u- nerne tæt på borgerne.   På både sundhedsområdet, det soci   ale område og beskæftigelsesområdet  får  kommunerne  som  følge  af  reformen  et  større ansvar for rehabiliteringsindsatser. Og det vil den fremtidige organisation af MarselisborgCentret nødvendigvis skulle afspe jle. MarselisborgCentret har over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyst, at bestyrelsen for centeret er i gang med at overveje kommunalreformens konsekvenser for konstruktionen af centeret, herunder forskellige modeller for centerets videreførelse.  Endvidere gennemgå s reformens konsekvenser for opgavefordelingen mellem region og kommuner vedrørende de offentl i- ge opgaver, der foregår på cent  eret. MarselisborgCentret har endvidere oplyst, at det er planen, at de resteren- de sygehusfunktioner på sigt skal fly ttes væk. Jeg er også  bekendt med, at man er i dialog med Århus Kommune om   et muligt øget  fremtidigt kommunalt engagement i centeret. Kommunens ene- ste selvstændige  engagement i centeret består således   i dag i leje af byg- ning til drift af en demenscafé. Kommunalreformen  betyder,  at  kommunalfuldmagten  ikke  vil  gælde  for regionerne,  som  dermed  kun  kan  varetage  opgaver,  der  direkte  fø lger  af lovgivningen. Derfor er der i sundhedslovforslagets § 79 foreslået  rammer, der giver regionerne mulighed for at varetage visse opgaver, som går vid e- re end det, der følger af loven. Et regionsråd kan efter forslagets § 79, stk. 2 mod betaling tilbyde behan d- linger og ydelser på regionens sygehuse, herunder udlejning af lokaler og udstyr  til  offentlige  myndigheder  og  private  virksomheder.  Bestemmelsen giver  såle des  grundlag  for  at  videreføre  en  række  accessoriske  ydelser  i sygehusvæsenet. Forslagets § 79, stk. 3 giver mulighed for, at regionsrådet kan samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabs- form,  om  løsningen  af  fælleso  pgaver  efter  sundhedsloven  og  påtage  sig dermed forbundne udgifter. Og forslagets § 79, stk. 4 giver mulighed for, at et regionsråd kan påtage sig opgaver og dermed forbundne udgifter, som
3 ikke er omfattet af loven, såfremt det har væsentlig betydning for   varetagel- sen af regionsrådets sundhedsopgaver. Hvorvidt den kommende region vil kunne løse opgaver i samarbejde med MarselisborgCentret efter § 79 i sundhedslovsforslaget, vil bero på en ko n- kret vurdering af centerets konstruktion og opgaver mv. Jeg mener derfor, det vil være rigtigst, at en sådan  vurdering afventer resultatet af centerets ovennævnte  overvejelser,  herunder  i  forhold  til  et  øget   fremtidigt  kommu- nalt  engagement.  I  den  forbindelse  skal  jeg  bemærke,  at  kommunalrefor- men ikke medfører ændringer   i forhold til kommunernes muligheder for at varetage opgaver i medfør af kommunalfuldmagten.