Til lovforslag nr. L 74 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Nye ændringsforslag fra   indenrigs- og sundhedsministeren) Betænkning over Forslag til Sundhedsloven [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  27 ændringsforslag  til  lovforslaget.  Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedslistens  me d- lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1  , 2 og 6. Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag   nr. 3-5 og 7 - 27 . 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang af lovforslaget Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på et møde givet udvalget en teknisk gennemgang af lo  v- forslaget. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  indenrigs -  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling, alm. del  -  bilag  105.  Den  10.  januar  2005,  14.  januar  2005  og  24.  februar  2005  sendte  indenrigs-  og sundhedsministeren de indkomne høringssvar   til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling, svar på spørg  s- mål 86 og 2004 -05, 2. samling, alm. del bilag 1. Den 24. februar 2005 sendte indenrigs   - og sund- hedsministeren endvidere et notat om høringssvarene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med   Dansk Fol- keparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
2 Amtsrådsforeningen, Bornholms Regionskommune, Dansk Kiropraktor Forening, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den politiske formandsgruppe i Kalundborg, Det Nationale Råd for Folkesundhed, Sundhedsrådmand Niels  Erik Eskildsen, Århus Kommune  , Forbrugerrådet, Foreningen af Speciallæger, Benny Kristensen, Odense, LO Faglige Seniorer, Lægemiddelindustriforeningen, Ólrunn í Hjøllum Nielsen, Odense SV, Overlægeforeningens Psykiatriudvalg, Praktiserende Lægers Organ  isation, Rådet for Socialt Udsatte, Kurt Stoldt, Lystrup og Tandlægernes Nye Landsforening. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Den politiske formandsgruppe i Kalundborg, Sundhedsrådmand Niels rik Eskildsen, Århus Kommune Foreningen af Speciallæger, Landsforeningen SIND, Ólrunn í Hjøllum Nielsen, amtstandlæge Fyn m.fl. og Tandlægernes Nye Landsforening. Møder Udvalget har haft møder  om lovforslaget med følgende: Amtsrådsforenin gen, Lægemiddelindustriforeningen og Overlægeforeningens Psykiatriudvalg. Høringer over kommunalreformen Udvalget har været inviteret til at deltage i Det Politisk  -Økonomiske Udvalgs høring om komm    u- nalreformens  økonomiske  konsekvenser  den  6.  april  2005  og   retsudvalgets  høring  om  retssikke r- hedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen den 3. maj 2005. Spørgsmål Udvalget har stillet 206 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse. 4 af udvalgets spørgsmål og indenrigs  - og sundhedsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <>
3 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i   udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindret al i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: Til § 2 1) I nr. 1 ændres »let  « til »fri« og efter »sundhedsvæsenet  « indsættes: », jf. dog stk. 2  «. [Præcisering af, at sygehusbehandling og behandling hos alment praktiserende læger og speciall æ- ger er vederlagsfri] 2) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. Uanset stk. 1, nr. 1, kan der opkræves egenbetaling for ydelser efter følgende bestemme   l- ser: a)    § 51, stk. 2, (Betaling for tolkebistand for personer der har boet i Danmark mere end 7 år), b)   § 61, stk. 2, (Tilskud til lægehjælp hos alment praktiserende læge (sikringsgruppe 2)), c)    § 65, stk. 2, (Tilskud til lægehjælp hos praktiserende speciallæge (sikringsgruppe 2)), d)   § 65, stk. 3, (Tilskud til lægehjælp hos speciallæge (inden for hvis speciale, der ikke findes en godkendt overenskomst med det offentlige)), e)    §§ 66 og 73 (Tilskud til behandling hos tandlæge), f) §§ 67 og 73 (Tilskud til behandling hos kiropraktor), g)   §§ 68 og 73 (Tilskud til behandling hos fysioterapeut), h)   §§ 69 og 73 (Tilskud til behandling hos fodterapeut), i) §§ 70 og 73 (Tilskud til behandling hos psykolog), j) §§ 71 og 73 (Tilskud til briller til børn under 16 år), k)   §§ 72 og 73 (Tilskud til anden behandling), l) § 74 (Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvist yde hjælp   til supplering af de i §§ 61, 65- 72 o m handlede ydelser), m)  § 130, stk. 2, (Tilskud til tandpleje til børn og unge  i privat tandlægepraksis, hvor dette ikke er en del af det tilbud, som kommunalbestyrelsen stiller vederlags- frit til rådighed), n)   § 130, stk. 4, (For børn og unge under 18 år, der vælger tandpleje på en anden kommunes tandkli nik, der er dyrere end børne - og ungdomstandplejen i bopælskommunen), o)   §§ 144 – 152 (   Tilskud til lægemidler), p)   § 160 (Tilskud til ernæringspræparater), q)   § 161 (Begravelseshjælp), r) § 162 (Visse ydelser til søfarende m.v.), s)    § 167 (Tilskud til tandpleje til visse kræftpatienter samt patienter med S  jøgrens Sy    drom), t) § 169 (Tilskud til ydelser købt eller leveret i  et andet EU-/EØS  -land) og u)   § 172 (Befordringsgodtgørelse til personer, der har ret til vederlagsfri sygehusbehan dling).«
4 [Fastlæggelse af hvilke ydelser fra sundhedsvæsenet, der kan opkræves egenbetaling for] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 7 3) stk. 2 udgår  », jf. dog § 8«. [Konsekvensrettelse] Til § 8 4) Paragraffen udgår. [Fjernelse af karenstiden til ydelser i praksissektoren og i sygehusvæsenet] Til § 65 5) stk. 3 udgår  »godkendt«. [Redaktionel ændring] Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: Til § 79 6) I stk. 2 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Et regionsråd kan dog uanset 1. pkt. ikke udleje lokaler eller udstyr, som knytter sig til den pr i- mære  sygehusdrift  (f.eks.  sengeafdelinger,  operations  -  og  undersøgelsesstuer  samt  dertil  hørende udstyr) til private virksomheder.« [Muligheden for, at private virksomheder kan leje lokaler og udstyr relateret til den primære syg  e- husdrift på o ffentlige sygehuse, fjernes] Af    indenrigs- o g sundhedsministeren,     tiltrådt af <>: Til § 79 7) I stk. 3 indsættes efter 1. pkt.   som nye punktummer: »Et sådant samarbejde anses for  godkendt, medmindre regionsrådet modtager  afslag på  godke   n- delse  inden  en  måned  efter,  at   indenrigs-  og  sundhedsministeren  har  modtaget  orientering  fra  re- gionsrådet  om  samarbejdet.  Indenrigs -  og  sundhedsministeren  kan  fastsætte  regler  om,  hvilke  o  p- lysninger  orienteringen  skal  indeholde,  herunder  om  udsættelse  af  fristen,  såfremt  de  nødvendige oplysninger ikke foreligger ved orienteringen.« [Regionsrådet kan ved orientering om samarbejde efter § 79, stk. 3, opnå go  dkendelse inden for en måned.] Til § 80
5 8) I stk. 2 ændres   »Muskelsvindfondens Vejlednings- og Behandlingscenter« til: »Rehabilite- ringsCenter for Muskelsvind«. [Konsekvensrettelse] Til § 86 9) I stk. 1 ændres   »§ 279, stk. 7« til: »§ 279, stk. 8.« [Redaktionel ændring] Til § 120 10) I stk. 3 indsættes efter   »Regionsrådet tilbyder «: »patientrettet forebyggelse i sygehusvæsenet og i praksissektoren m.v. samt«. [Præcisering af regionernes pligt til at tilbyde patientrettet forebyggelse i forbindelse med unders  ø- gelse og behandling] Til § 176 11) I 2. pkt. udgår  »godkendt«. [Redaktionel ændring] Til § 208 12) I stk. 2 indsættes efter   »læg  evidenskabelige selskaber«: », sygeplejefaglige selskaber«. [De  sygeplejefaglige  selskaber  bliver  repræsenteret  i  det  rådgivende  udvalg  for  specialeplanlæ g- ning]. Til § 210 13) I stk. 1 indsættes efter   »sygehuse«: »samt på private sygehuse «. [Videreførels e af sygehuslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., hvorefter regionerne både skal indgå aftaler om benyttelse  af  lands-  og  landsdelsfunktioner  på  fremmede  regionale  sygehuse  og  private  sygehuse (godkendt af Sundhedsstyrelsen)]. Til § 216 14) Efter stk. 1 indsætte »Stk. 2. Sundhedsstyrelsen kan iværksætte skærpet tilsyn over for den i stk. 1 nævnte perso nkreds, såfremt styrelsen har begrundet formodning om, at den pågældende sundhedspersons virksomhed s- udøvelse vil udgøre en forringet sikkerhed for   patienter. Sundhedsstyrelsens beslutning om skærpet tilsyn kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. [Præcisering af begrebet skærpet tilsyn ] 15) I stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »stk. 1  « til: »stk. 1 o g     2«.
6 [Konsekvensrettelse] Til § 220 16) I stk. 1, 1. pkt., ændres   », jf. § 140 i lov om social service« til: »omfattet af lov om social ser- vice«. [Redaktionel ændring] 17) I stk. 2, 2. pkt., ændres   »jf. § 112 a i lov om social service, og til det kommunale ældreråd, jf. § 30 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.  « til: »jf. lov om social service, og til det kommunale ældreråd, jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale omr å de.« [Redaktionel ændring] Til § 230 18) I paragraffen udgår  »godkendt«. [Redaktionel ændring] 19) Efter »honorarer, tilskud« indsættes: »  , udbetaling af tilskud, regler om henvisning til behand- ling«. [Redaktionel ændring] Til § 235 20) S tk. 2- 4 udgår. [Bestemmelserne  om  kommunal  medfinansiering  af  regionernes  ydelser  i  praksissektoren  og  om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes ydelser i praksissektoren u  dgår] Til § 239 21) Paragraffen udgår. [Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i sygehusvæsenet u  dgår] Til § 244 22) Paragraffen udgår. [Bestemmelsen om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes syg  ehusvæsen   udgår] Til § 275 23) Paragraffen affattes således: »§ 275. Med mindre højere straf er fastsat i anden lovgivning, straffes med bød  e den, som undla- der at efterkomme en forpligtelse efter § 216, stk. 3 og 5, eller som overtræder regler, påbud eller forbud udstedt i medfør af §§ 220 og 221. «
7 [Straffebestemmelse] Ny paragraf 24) Efter § 277 indsættes som ny paragraf: »§ 01. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i forskrifter, der udstedes i medfør af § 230, fastsæ   t- te bestemmelser om straf af bøde for overtr æ  delse af bestemmelser i forskrifterne.«. [Bemyndigelse til at fastsætte straf] Til § 279 25) I stk. 2, nr. 10, ændres   »Kapitel 1« til: »§§ 1-3 og 4 a«. [Konsekvensrettelse] Til § 279 26) I stk. 4 indsættes efter 1. pkt.   som nyt punktum: »Samtidig ophæve  s § 13 i lov om sygehusvæsenet.  « [Konsekvensrettelse] 27) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. § 216 træder i kraft den 1.   januar 2006. Samtidig ophæves § 4 i lov om sundhedsvæs enets centralstyrelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 10. septe mber 2002.« Stk. 5-11 bliver herefter stk. 6-12. [Ikrafttrædelsesbestemmelse  ] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ændringsforslagene har ti   l formål at sikre, at der ikke hersker nogen tvivl om, at det fundamentale princip  i  det  danske  sundhedssystem  om,  at  ydelser  fra  det  danske  sundhedsvæsen  som  udgang  s- punkt og alt overvejende hovedregel er vederlagsfri, også gælder uændret fremover. SF og E L fin- der det vigtigt at få fastslået, at lovforslaget ikke indebærer ændringer i forhold til gældende regler om,  hvilken  ydelser  borgerne  har  ret  til  vederlagsfrit.  Således  præciserer  æ ndringsforslagene,  at sygehusbehandling  og  behandling  hos  alment  praktiserende  læger  og  speciallæger  m.v.  forbliver vederlagsfri ydelser for borgerne. SF og EL mener nemlig ikke, at der i lovforslaget er fuld sikkerhed for en sådan fortolkning, jf. at det oprindelige  »fri og lige adgang« i lovforslagets formålsbestemmelse (§  2) er ændret til »let og lige  adgang«,  og  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  i  et  brev  til  udvalget  oplyser,  at  ministeriet ved en fejl ikke har fået præciseret i bemærkningerne til § 2, at princippet om vederlagsfri adgang til sygehusydelser, lægehjælp, kommunale sundhedsydelser m.v. fastholdes, jf. L 74 – bilag 4.
8 SF  og  EL  havde  på  den  baggrund  gerne  set,  at  indenrigs -  og  sundhedsministeren  af  egen  drift havde stillet ændringsfo  rslag til præcisering af, at dette grundlæggende princip fastholdes, men det har indenrigs- og sundhedsministeren afvist, jf. ministerens svar på spørgsmål 36. Den i ændringsforslag nr. 1 foreslåede ændring indeholder en præcisering af, at det fundamentale udgangspunkt i det danske sundhedssystem om, at ydelser fra det danske sundhedsvæsen er vede  r- lagsfri, fastholdes. Det i ændringsforslag nr. 2 foreslåede stk. 2 fastlægger hvilke ydelser, der kan opkræves egenb e- taling for.  De nævnte  ydelser baserer sig på indenrigs   - og sundhedsministerens svar på spørgsmål 33, hvor ministeren bl.a. har oplyst hvilke ydelser, der efter lovforslaget kan opkræves egenbetaling for. SF og EL har samtidig noteret sig, at indenrigs- og sundhedsministeren i sit svar på spørgsmål 33 tillige har oplyst, at der er tale om en fuldstændig videreførelse af gælde nde regler. Med ændringsforslagene tilsigtes således en præcisering af, at de gældende regler for hvilke yde l- ser,  der  er  vederlagsfri  og  hvilke  ydelser,  der  kan  opkræves  egenbetaling  for,  fastholdes,  ligesom ændringsforslagene har til formål at understøtt e princippet om, at ydelser fra det danske sundheds- system som udgangspunkt også fremover skal være vederlagsfri. Til nr. 3 Ændringen er en konsekvens af, at § 8 udgår. Til nr. 4 Med ændrings  forslaget fjernes karenstiden til ydelser i praksissektoren og i sygehusvæsenet, sål   e- des at der ikke er karenstid for ydelser efter sundhedsloven. Enhver person, der har bopæl i Danmark, har i dag ret til ydelser efter sygesikrings  - og sygehus- loven. Personer, der flytter til landet, har dog først ret til ydelser seks u ger efter tilflytningen, med- mindre de er omfattet af særlige undtage  lsesregler. Endvidere har enhver person, der opholder sig i Danmark, ifølge sygehusloven ret til vederlagsfri akut syg ehusbehandling. Undtaget for karenstid er personer, der flytter til eller får arbejde i Danmark, i det omfang disse personer kan sammenlægge seks ugers forsikringstid o  ptjent i en anden stat, jf. overenskomster med andre stater og EF-retten, her reglerne i Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale  sikringsordninger  på  arbejdstagere,  selvstændige  erhvervsdrivende  og  deres  familieme   d- lemmer, der flytter inden for Fællesskabet. Der  gælder  i  dag  heller  ingen  karenstid  for  personer,  der  vender  tilbage  for  at  tage  bopæl  her  i landet, efter at have opholdt sig i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndi  g- hed, ansat i et dansk firmas filial eller underselskab eller i øvrigt beskæftiget i dansk interesse eller med henblik på uddannelse, jf. bekendtgørelser fastsat i me  dfør af § 1, stk. 3, i syge sikringsloven og § 5, stk. 7, i sygehusloven. Endelig  gælder  der  i  dag  ingen  karenstid  for  ret  til  ydelser  efter  loven  om  tilbud  om  gratis vaccination mod visse sygdomme, loven om forebyggende sundhedsordninger for børn, loven om hjemmesygeplejerskeordninger, samt loven om tandpleje mv. Ændringsf   orslaget  medfører  en  forenkling  af  den  kommunale  administration  med  karenstidsor d- ningen. Når en person flytter til Danmark, skal kommunen efter de  gældende regler således tage stilling til,  om  personen  er  omfattet  af  seks  ugers  karenstid.  Mere  end  halvdelen  af  de  borgere,  der  årligt flytter til Danmark, skønnes at være o   mfattet af undtagelsesreglerne, således at de umiddelbart har
9 helt eller delvist ret til lovens ydelser fra det tidspunkt, hvor de er registreret i Folkeregistret. Der er dog tale om en konkret stillingtagen fra kommunens side i hvert enkelt tilfælde. Der er således fo   r- bundet en væsentlig admin    stration med karenstidsordningen. Med ændrings  forslaget imødekommes derudover en af anbefalingerne fra Sun dhedsstyrelsens re- degørelse  for  sundhedsbetjeningen  af  flygtninge  og  indvandrere,  der  kommer  til  Danmark,  hvad angår smi tsomme sygdomme, april 2002. Ifølge  Sundhedsstyrelsen  udgør  karenstiden  et  særligt  problem  for  helbredsundersøgelse  af  u d- lændinge,  der  k  ommer  til  Danmark  fra  risikoområder.  Det  skønnes  derfor  hensigtsmæssigt,  at  de pågældende  kan  unders   ø ges  inden  for  de  seks  uger,  herunder  for  smitsomme  sygdomme.  Med  en ophævelse af karenstiden vil alle personer, der flytter til Danmark, få muli   ghed for at opsøge egen læge allerede fra tilmeldingen til Folkeregistret. Der henvises herom til 1. behandlingen af B 42 den 28. april 2005.      Ændringsf   orslaget vil medføre en merudgift for regionerne og en besparelse for kommunerne. De samlede offentlige merudgifter ved ændrings  forslaget skønnes at udgøre i størrelsesorden 2 mio. kr. år ligt. Til nr. 5 Der er tale om en redaktionel ændring, der er en  følge  af, at de faglige organisationers overen   s- komster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal godkendes. Til nr. 6 Det følger af den i lovforslaget foreslåede § 79,  stk. 2, at indenrigs  - og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at et regionsråd mod betaling kan tilbyde behandlinger og ydelser på regionens sygehuse, herunder udlejning af lokaler og udstyr til offentlige myndigheder og private virksomhe- der. Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der ikke vil kunne fastsættes bestemmelser om, at et regionsråd kan u dleje lokaler og udstyr på et af regionens sygehus til private virksomheder, når der er tale om lokaler og udstyr, som benyttes i  forbindelse med den primære sygehusdrift (dvs. pat  i- entbehandling og -undersøgelser o. lign.). Ændringsforslaget ændrer derimod ikke på, at der fortsat vil være mulighed for, at indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsæt  te regler om, at regionsrådet fortsat kan udleje lokaler og udstyr til private virksomheder i forbindelse med, at disse forestår f.eks. cafeteria - og kioskdriften på sygeh u- set (dvs. accessoriske ydelser i sygehusvæsenet). Til nr. 7 Efter sundhedsloven § 79, stk. 3, 1. pkt. kan et regionsråd efter indenrigs - og sundhedsministerens godkendelse samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabs- form, om løsningen af fælles opgaver efter lovens afsnit VI, XI, XII og XIV   -XVI og påt age sig der- med forbundne udgifter. Det foreslås, at et sådant samarbejde anses   for godkendt, medmindre regionsrådet modtager afslag på godkendelse i nden en måned efter, at indenrigs - og sundhedsministeren har modtaget orientering fra regionsrådet om sama rbejdet.
10 Formålet med  ændrings  forslaget er at sikre regionerne en hurtig godkendelse. Bestemmelsen un- derstøtter endvidere den adgang, regionerne har til at udvikle sundhedsvæsenet inden for lovgivni   n- gens rammer, jf. bl.a. § 75. Med  ændrings  forslaget  kan  indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætte  regler  om,  hvilke  oply  s- ninger orienteringen skal indeholde, herunder om udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige o p- lysninger ikke foreligger ved orienteringen. Denne hjemmel vil blive benyttet til at fastsætte,   at orienteringen bl.a. skal indeholde følgende o p- lysninger: En beskrivelse af samarbejdet, herunder samarbejdets sammenhæng til regionernes opgavelø   s- ning efter sundhedsloven. Selskabsform. Samarbejdets finansiering og budget. Samarbejdspartnere. Endvidere vil det blive fastsat, at fristen kan forlænges med den tid, det tager regionerne at fre  m- lægge de oplysninger, som indenrigs  - og sundhedsministeren skønner nødvendige for at tage stilling til spørgsmålet om godkendelse, såfremt de ikke forelå ved o rienteringen om samarbejdet. Til nr. 8 Ændringsf   orslaget er en konsekvens af, at Muskelsvindfondens Vejlednings- og Behandlingscen- ter har ændret navn til RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, hvilket centeret i april 2005 har fået Civilstyrelsens tilladelse til. Til nr. 9 Der er tale om en redaktionel ændring af en henvisning. Til nr. 10 Med ændrings  forslaget præciseres det, at regionerne er forpligtede til   - på samme måde som a  m- terne er det i dag - at give forebyggelsestilbud til den enkelte patient som led i undersøgelse og b e- handling af patienten på sygehus og i praksissekt oren, jf. § 5. Eksempler  på  forebyggelsestilbud  kan  være  diætvejledning  til  f .eks.  diabetikere,  patienter  med hjertesygdomme og til overvægtige, vejledning om ryg  eafvænning f  .eks. til patienter med kræft og hjerte- og kredsløbssygdomme. Med bestemmelsen i § 120 fastlægges det herefter, at regionsrådet skal dels tilbyde patientrettet forebyggelse i sygehusvæsenet og i praksissektoren m  .v. og dels tilbyde rådgivning m .v. i forhold til kommunernes indsats med henblik på  at skabe rammer for sund levevis og etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. Til nr. 11 Der er tale om en redaktionel ændring, der er en  følge  af, at de faglige organisationers overen   s- komster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal godkendes. Til nr. 12
11 Med ændrings  forslaget bliver de sygeplejefaglige selskaber repræsenteret i det rådgivende udvalg for specialeplanlægning  . Til nr. 13 Ændringsf   orslaget sigter på en uændret videreførelse af sygehusloven s § 13, stk. 1, 1. pkt., hvoref- ter det påhviler hver amtskommune at indgå aftaler om benyttelse af lands  - og landsdelsfunktioner på fremmede amtskommunale sygehuse samt på private syg  ehuse. En forudsætning for, at regionsrådene vil være forpligtet til at indgå aftale om lands - og landsdels- funktioner med såvel offentlige som private sygehuse er, at Sundhedsstyrelsen har godkendt plac e- ringen i medfør af  lovforslagets § 209. Det er ikke tilstrækkeligt til at indgå i den overordnede speci   aleplanlægning efter   § 209 vedrøre n- de lands- og landsdelsfunktion, at et sygehus opfylder de nødvendige krav vedr ørende  behandlings- kvalitet m.v. Der skal også være behov for den pågældende sygehusafdeling i forhold til den ove r- ordnede  specialeplanlægning  på  landsniveau.  Det  gæ lder  også  med  hensyn  til  private  sygehuse. Private sygehuse kan f.eks. være kvalificerede til at foretage nærmere bestemte højt specialiserede operationer, uden samtidig at varetage lands- eller landsdelfunktioner som sådan inden for det p å- gældende område,    herunder udvikling, uddannelse og forskning mv. Det bemærkes, at ingen pr  ivate sygehuse i dag varetager lands- og landsdelsfunktioner, udover det foreningsejede epilepsihospital Dianalund. Til nr. 14 Den  foreslåede  ændring  indebærer,  at  Sundhedsstyrelsen kan  iværksætte  skærpet  tilsyn  over  for personer inden for sundhedsvæsenet, såfremt der er en begrundet formodning om, at sundhedspe   r- sonens virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet si  kkerhed for patienter. Efter lovforslagets § 216, stk. 1, fører Sundhe dsstyrelsen et generelt tilsyn med sundhedspersoners faglige forhold. Efter bestemmelsens stk. 2, der bliver stk. 3, kan styrelsen afkræve personer inden for  sundhedsvæsenet  de  oplysninger,  der  er  nødvendige  for  tilsynet.  De  oplysninger,  som  Sun   d- hedsstyrelsen kan afkræve en sundhedsperson i medfør af b   estemmelsen - der svarer til § 4, stk. 2, i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v.   - vil typisk relatere sig til belysning af en sundheds- persons håndtering af en faglig problemstilling. Der kan f.eks. væ   re tale om journalmateriale, rede- gørelser om en konkret behandling af en patient, herunder baggrunden herfor, hvilken information patienten  har  modtaget  i  forbindelse  med  behandlingen  m.v.  Sundhedsstyrelsens  indhentning  af oplysninger kan være foranlediget   af oplysninger i pressen, henvendelse fra faglige selskaber eller patienter m.v. Sundhedsstyrelsens tilsyn kan resultere i, at sagen oversendes til Sundhedsvæsenets Patientklag  e- nævn efter centralstyrelseslovens § 12, stk. 2,   - hvorefter styrelsen skal indbringe sager til nævnet, som styrelsen finder, vil kunne give grundlag for kritik eller anden sanktion over for personer inden for  sundhedsvæsenet    -  eller  at  Sundhedsstyrelsen  finder  grundlag  for  at  iværksætte  yderligere  u n- dersøgelser vedrørende den pågæl dendes virksomhedsudøvelse m.v. Tilsynet kan også resultere i, at sagen henlægges. Med det foreslåede stk. 2 får Sundhedsstyrelsen mulighed for at iværksætte et såkaldt skærpet ti l- syn over for den på gældende sundhedsperson. Det er efter bestemmelsen en bet  ingelse, at styrelsen har en begrundet formodning om, at sundhedspersonens virksomhedsudøvelse vil udgøre en forri  n- get  sikkerhed  for  patienter.  Dette  kan  f.eks.  være  tilfældet,  såfremt  en  praktiserende  speciallæge flere gange har fået kritik fra Patientkla genæ  vnet for ikke at udrede forhold om patienter, hvor der var mistanke om kræft, eller såfremt en sygeplejerske har fået en indskærpelse fra Patientklagenæ v-
12 net i forbindelse med, at den pågældende har opsat blod med forkert blodtype til en patient. Sun   d- hedsstyrelsen vil imidlertid også kunne iværksætte skærpet tilsyn alene på baggrund af borgerhe n- vendelser vedrørende  en sundhedsperson, som eventuelt samtidig også er i offentlighedens søgelys, f.eks. på grund af, at vedkommende anvender ikke -anerkendte behandlingsmetoder. Sundhedsstyrelsens  begrundede  formodning  kan  være  baseret  på  de  u   ndersøgelser  m.v.,  som Sundhedsstyrelsen har foretaget i medfør af   lovforslagets § 216, stk. 1,  eller baseret på afgørelser fra  Sundhedsvæsenets  Patientklagenævn,  det  overensk omstbaserede  tandlægeklages  ystem  eller  fra domstolene. Sundhedsstyrelsen har efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, mulighed for at påbyde en sun d- hedsperson specifikke ændringer af kritisable forhold i dennes virksomhedsudøvelse, eller at indsti   l- le til indenrigs- og sundhedsministeren, at den pågældendes virksomhedsområde delvist indskræ n- kes.  Der  vil  imidlertid  i  flere  tilfælde  være  situati oner,  hvor  Sundhedsstyrelsen  ikke  umiddelbart finder fornødent  grundlag for et påbud eller indskrænkning af virks omhedsområ det. Styrelsen kan imidlertid finde behov for, at der rettes særlig opmærksomhed på den pågældende sundhedspersons virksomhedsudøvelse,  idet  den  pågældendes  hidtidige  virksomhedsudøvelse  giver  begrundet  fo r- modning om en forringet sikkerhed for patienter. I  disse  situationer  vil  Sundhedsstyrelsen  over  en  given  tidsperiode  kunne  iværksætte  et  skærpet tilsyn efter den foreslåede bestemmelse. Det skærpede tilsyn kan f.eks. indebære, at sundhedspers o- nen skal indsende journaler til embedslægen, at embe  dslægen foretager kontrolbesøg hos sundhed   s- personen, at tilsynsmyndighederne kan indkalde den pågældende til samtale, eller at sundhedspe   r- sonen skal afgive en redegørelse vedr ørende  et eller flere særlige fa  glige forhold. Det skærpede tilsyn kan også vedr   øre en læges ordinationsmønster af afhængighedsskabende l æ- gemidler.  Efter lægelovens § 5 a kan Sundhedsstyrelsen pålægge en læge at føre nøjagtige opte g- nelser om ordination af euforiserende stoffer og at indsende disse optegnelser til embedslægen (den såka ldte  »listepligt«).  I  tilknytning  til  et  sådant  påbud  kan  styrelsen  med    ændrings  forslaget  nu ivær  ksætte skærpet tilsyn i relation til den pågældendes ordinationsmønster, såfremt det formodes, at den pågældendes ordinati   oner vil udgøre en forringet sikkerhe d for patienter. Det bemærkes,  at betingelsen for iværksættelse  af de nævnte foranstal tninger ved skærpet tilsyn ikke  er  så  strenge  som  kravene  efter  centralstyrelseslovens  §  7,  hvor  Sundhedsstyrelsen  i  påtræ n- gende  tilfælde  midlertidigt  kan  fratage  en  sund  hedsperson  autorisationen,  såfremt  sundhedspers o- nens fortsatte virksomhed skønnes at frembyde overhængende fare for patie   nten. Iværksættelse  af  skærpet  tilsyn  forudsætter,  at  den  pågældende  sundhedsperson  underrettes  he r- om, ligesom Sundhedsstyrelsen i forbindelse med iværksættelse af skæ rpet tilsyn vil have pligt til at følge  almindelige  forvaltningsretlige  principper  (kontradiktion  m.v.).  I  øvrigt  vil  Sundhedsstyre  l- sens  beslutning  om  at  iværksætte  et  skærpet  tilsyn  ikke  ku nne  indbringes  for  anden  administrativ myndighed, da beslutningen om skæ  rpet tilsyn vil vedrøre sundhedsfaglige skøn, som Indenrigs  - og Sundhedsministeriet i givet fald ikke vil kunne tage stilling til. Det forventes, at Sundhedsstyrelsen vil iværksætte skærpet tilsyn over for ca. 40 -50 sundhedsper- soner årligt. En retlig regulering af skærpet tilsyn skal bl.a. ses i sammenhæng med det ændringsforslag som ministeren har stillet til lovforslaget om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæs  enet (L 75)  vedrørende   offentliggørelse  af  kl agesager  og  tilsynssanktioner,  herunder  skærpet  tilsyn.  B  e- stemmelsen  foreslås  at  træde  i  kraft     den  1.  januar  2006,  jf.  ændringsforslag  nr.    27,  samtidigt  med offentliggø relsesordningen.
13 Til nr. 15 Ændringen er en konsekvens af ændringsforslaget vedr ørende  § 216, stk. 2. Til nr. 1 6 og 1 7 Med ændringerne henvises der ikke længere til en specifik bestemmelse i serviceloven og retssi k- kerhedsloven, men til disse love i deres helhed. Der  er  i  nr.  16  tale  om  fjernelse  af  paragrafhenvisningen  til  plejehjem  omfattet  af  servicelovens regler og i nr. 17 af paragrafhenvisningen til bruger- og pårørenderådet samt det kommunale ældr e- råd  efter  henholdsvis  servicelovens  og  ret ssikkerhedslovens  regler.  Dette  sker  med  henblik  på  at sikre fuld overensstemmelse mellem sundhedsloven og de to love på det sociale område   - også efter aktuelle  og  eventuelle  senere  ændringer  af  paragrafnummereringen  af  serviceloven  og  retssikke  r- hedsloven. Det tilsigtes således med ændringerne hverken at ændre dækningsområdet for Sundhedsstyrelsens tilsynsforpligtelse eller modtagerkredsen for Sundhedsstyrelsens tilsynsrapport. Til nr. 1 8 og 1 9 Der er tale om en redaktionel ændring, som bl.a. er en følge af, at de faglige organisationers ove   r- enskomster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal godkendes. Til nr. 20 Bestemmelserne  om  kommunal  medfinansiering  af  regionernes  ydelser  i  praksissektoren  og  om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes ydelser i praksissektoren udgår af sundhedsloven, men overføres til fo rslag til lov om regionernes finansiering, L 71. Til nr. 21 Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i sygehusvæsenet u  dgår af sundhedsloven, men overføres til forslag til lov om regionernes finansiering, L 71. Til nr. 22 Bestemmelsen  om  statsligt  aktivitetsafhængigt  tilskud  til  regionernes  sygehusvæsen  udgår  af sundhedsloven, men overføres til forslag til lov om r egionernes finansiering, L 71. Til nr. 23 Med  ændringen,  hvorefter  der  medtages  en  henvisning  til  lovens  §  216,  stk.  3  og  5,  videreføres adgangen i centralstyrelseslovens § 4, stk. 2 og 4, til med bøde at straffe sundhedspersoner, der ikke afgiver de oplysninger, som er nødvendige til brug for Sun dhedsstyrelsens tilsyn. Til nr. 24 Ændringsf   orslaget er en videreførelse af sygesikringslovens § 12 a, stk . 5, 1. pkt., hvorefter inden- rigs-  og  sundhedsministeren  i  forskrifter,  der  udstedes  i  medfør  af  stk.  2  og  3,  kan  fastsætte  b   e- stemmelser om straf af bøde for overtrædelse af bestemme   lserne i forskrifterne. I stk. 2 og 3 er det fastlagt, at indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at praktiserende læger ikke må tage et større honorar for de enkelte ydelser efter § 6 end de efter stk. 1 fastsatte ti l-
14 skud. Indenrigs- og sundhedsministeren kan endvidere bl.a. bestemme, at tandlæger, fysioterapeuter m.fl. ikke må tage større honorar for de enkelte ydelser efter §§ 8 og 9 end de efter stk. 1 fastsatte tilskud med tillæg af den efter lovgivningen fastsatte egenbetaling. For ydelser, der gives af prakt  i- serende  læger,  tandlæger  m.fl.,  og  hvor  der  ikke  tidliger e  har  været  aftalt  overenskomstmæss ige vilkår, kan indenrigs - og sundhedsministeren fastsætte tilskud og honorar efter re  glerne i stk. 1 og 2. Til nr. 25 og 27 Ændringsf   orslaget indebærer, at reglerne om skærpet tilsyn - sammen med de øvrige bestemme l- ser  i  lovforslagets  §  216  om  Sundhedsstyrelsens  individtilsyn  -  træder  i  kraft  den  1.  januar  2006. Samtidig med bestemmelsens ikrafttræ  den ophæves § 4 i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v., der fastsætter de nugældende regler om individti lsyn. Til nr. 26 Der er tale om en konsekvensrettelse, hvorefter specialeplanlægningsbestemmelserne i sygehusl  o- vens  §  13  ophæves  samtidig  med,  at  specialeplanlægningsbestemmelserne  i  lovforslagets  §§  208 - 210 træder i kraft 1. j  anuar 2006. Inge-Lene Ebdrup (V)   Joan Erlandsen (V)   Birgitte Josefsen (V)   Preben Rudiengaard (V) nfmd. Jørgen  Winther (V)   Birthe Skaarup (DF) fmd.  Karin Nødgaard  (DF)   Helle Sjelle (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Karen Hækkerup   (S)   Lone Møller  (S)   Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Østergaard    (RV)   Kamal Qureshi (SF) Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
15 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 74 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Orientering om høringssvar over lovforslagene vedrørende komm  u- nalreformen på sundhedsområ  det 3 Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets tekniske gen- nemgang af lovforslagene vedrørende kommunalreformen på sun  d- hedsområdet 4 Orientering om, at princippet om vederlagsfri adgang til sygehusydel- ser, lægehjælp, kommunale sundhedsydelser m. v. fastholdes, fra in- denrigs- og sundhedsministeren 5 Kopi af svar fra indenrigs- og sundhedsministeren vedrørende ko m- munal medfinansiering af sundhedsudgifterne 6 Oversigt over samtlige forslag vedrørende kommunalreformen fo rdelt på udvalg 7 Materiale modtaget ved Indenrigs- og Sundhedsministeriets tekniske gennemgang af lovforslag på sundhedsområdet vedrørende komm   u- nalreformen 8 Henvendelse af 24/2-05 fra Ólrunn í Hjøllum Nielsen, Odense SV 9 Henvendelse af 15/2-05 fra Lægemiddelindustriforeningen 10 Tidspunkt for udvalgets møde med Lægemiddelindustriforeningen 11 Henvendelse af 16/11-04 fra Overlægeforeningens Psykiatriudvalg 12 Tidspunkt for udvalgets møde med Foreningen af Speciallæger 13 Tidligere modtaget materiale fra Dansk Sygeplejeråd 14 Henvendelse af 9/3-05 fra Amtsrådsforeningen 15 Henvendelse af 2/3-05 fra Kurt Stoldt, Lystrup 16 Korrektion af oplysning i høringsnotat af 24 /2-05, fra i ndenrigs- og sundhedsministeren 17 Henvendelse af 22/3-05 fra Bornholms Regionskommune 18 Henvendelse af 30/3-05 fra Amtsrådsforeningen 19 Tidsplan for besvarelse af spørgsmål 20 Materiale modtaget af Overlægeforeningens Psykiatriudvalg ved m  ø- de den 30/3-05 21 Materiale modtaget af Lægemiddelindustriforeningen ved møde den 30/3-05 22 Svar på spørgsmål S 324   , om den kommende sygehusstruktur giver anledning til igen at oprette neurofysiologi som selvstændigt speciale,
16 Bilagsnr.    Titel fra indenrigs- og sundhedsministeren 23 Henvendelse af 1/4-05 fra Praktiserende Lægers Organisation 24 Henvendelse af 8/4-05 fra Tandlægernes Nye Landsforening 25 Henvendelse af 31/3-05 fra Den politiske formandsgruppe i Kalund- borg 26 Henvendelse af 7/4-05 fra Lægemiddelindustriforeningen 27 Henvendelse af 21/3-05 fra Foreningen af Speciallæger 28 Oplægsholdernes plancher f  ra Det Politisk-Økonomiske Udvalgs h  ø- ring den 6/4-05 29 Kopi SUU alm. del - svar på spm. 11 om kommentar til henvendelse af 7/12-04 fra De Samvirkende Invalideorganisationer vedrørende brugerinddragelse i relation til sundhedssektoren, fra indenrigs- og sundhedsministeren 30 Tidspunkt for udvalgets møde med Amtsrådsforeningen 31 Henvendelse af 11/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer 32 Orientering om notat fra Fyns Amts budgetafdeling vedrørende kommunernes fremtidige medfinansiering af regionernes udgifter på sundhedsområdet og indenrigs - og sundhedsministerens kommentar hertil 33 Materiale modtaget af sundhedsrådmand Niels Erik Eskildsen, Århus Kommune ved foretræde den 13/4  -05 34 Oversigt over bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget samt ud- møntningsplanerne for disse 35 Henvendelse af 14/4-05 og 18/4-05 fra Kurt Stoldt, Lystrup 36 Foreløbig fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 37 Kopi af svar på spørgsmål S 483 om et amtsråd kan forlænge et fo r- søg i 2005, således   at det rækker ind i et kommende regionsråd, fra indenrigs - og sundhedsministeren 38 Henvendelse af 21/4-05 fra Amtsrådsforeningen 39 Kopi KOU L 65 - svar på spørgsmål 17   , om udfordringsretten omfat- ter såvel sundheds - og sygehusopgaver, der udføres af de t offentlige, fra indenrigs- og sundhedsministeren 40 Kopi KOU L 65 - svar på spørgsmål 29 om statens fremtidige ro   lle i relation til Rigshospitalet, fra indenrigs- og sundhedsministeren 41 Henvendelse af 28/4-05 fra LO Faglige Seniorer 42 Henvendelse af 27/4-05 fra Dansk Kiropraktor Forening 43 Kopi SOU L 38 - svar på spm om genoptræning og rehabilitering, fra socialministeren 44 Kopi SUU alm. del - svar på spørgsmål 32 om alkoholbehandling i forbindelse med kommunalreformen, fra indenrigs- og sundhedsmini-
17 Bilagsnr.    Titel steren 45 Kopi KOU L 71 - svar på spørgsmål 2 om kommunernes fremtidige medfinansiering af regionernes udgifter på sundhedsområdet, fra i  n- denrigs- og sundhedsministeren 46 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 156 om vederlagsfri fysioterapi, fra socialministeren 47 Kopi SOU L 38 - svar på spm. 161 om videreførelse af Marseli  s- borgCentret efter Århus Amts nedlæggelse, fra socialministeren 48 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 119 om servicelovens og sun   d- hedslovens helhedsbetragtninger indebærer, at den s  amlede familie om fornødent indgå i den kommunale rehabilitering, fra socialmin  i- steren 49 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 155 om, hvordan fysioterapi e   f- ter lovforslagets §§ 85 og 86 afgrænses fra det allerede gældende tilbud om fysioterapi, fra socialministeren 50 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 188 om beskrivelse af projektet om Landsindsatsen mod depression, fra socialministeren 51 Kopi KOU L 65 - svar på spørgsmål 11 og 12 om beskrivelse af sundhedsmodeller fra andre lande, hvor opgaven styres af direkte folkevalgte uden nogen indflydelse på egne indtægter, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 52 Kopi KOU L 65 - svar på spørgsmål 13 om beskrivelse af regione   r- nes sundhedsopgaver, fra indenrigs- og sundhedsministeren 53 Referat af Det Politisk-Økon  omiske Udvalgs høring om kommunalr formens økonomiske ko nsekvenser den 6/4-05 54 Henvendelse af 9/5-05 fra Landsforeningen SIND 55 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 56 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 132 om, hvorvidt regionerne har pligt til at sikre faglig udvikling af rehabiliteringsindsatsen, fra soci- alministeren 57 Kopi SOU L 38 - svar på spørgsmål 200 om kommentar til henve   n- delse af 14/4-05 fra Netværk Socialpsykiatri, fra socialministeren 58 Svar på spørgsmål S 973 om minist   eren vil medvirke til at samle ind- satsen for spiseforstyrrede under et ministerium, fra indenrigs- og sundhedsministeren 59 1. udkast til betænkning 60 Henvendelser af 27/4-05, 13/5-05 og 14/5-05 fra Kurt Stoldt, Lystrup 61 Kopi KOU L 71 - svar på spørg  smål 8 om oversigt over den  »bruger- betaling«, som kommunerne kommer til at betale for sine borgere til regionerne, fra indenrigs- og sundhedsministeren 62 Kopi KOU L 71 - svar på spørgsmål 32 om løn - og prisregulering, fra indenrigs- og sundhedsministeren
18 Bilagsnr.    Titel 63 Henvendelse af 13/5-05 fra Rådet for Socialt Udsatte 64 2. udkast til betænkning 65 Henvendelse af 20/5-05 fra Forbrugerrådet 66 Henvendelse af 18/5-05 fra Benny Kristensen, Odense 67 Henvendelse af 24/5-05 fra Kurt Stoldt, Lystrup 68 Kopi KOU L 71 - svar på spørgsmål 26   -29 om udgiftsbehov i regio- nerne, fra indenrigs- og sundhedsministeren 69 Kopi KOU L 71 - svar på spørgsmål 10   -12 om regionernes udgifts- behov, fra indenrigs- og sundhedsministeren 70 Kopi § 71 - tilsynet - svar på spørgsmål 4 om ps   ykiatrien og kommu- nalreformen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 71 Kopi KOU L 65 - svar på spørgsmål 52 om beskrivelse af sundhed   s- modeller fra andre lande, fra indenrigs- og sundhedsministeren 72 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 73 Henvendelse af 31/5-05 fra Det Nationale Råd for Folkesundhed 74 Henvendelser af 29/5-05 og 31/5-05 fra Kurt Stoldt, Lystrup 75 Nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/2-05 fra Ólrunn í Hjøllum Nielsen, Odense SV, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 2 Spm. om, hvilke bestemmer der »skaber et forbedret grundlag for at sikre sammenhængende patient  forløb på tværs af administrative grænser  «, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om på hvilken måde, patienten sikres et sammenhængende pat i- entforløb, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre rehabilitering med en sam- menhængende indsats, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 5 Spm. om, hvilken sikkerhed den enkelte borger har for, at sundheds- væsenets tilbud er karakteriseret af konti  nuitet, sammenhæng og try  g- hed, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om ministeren vil konkretisere forudsætningerne om rehabilit  e- ring gennem en efterfølgende bekendtgørelse, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå
19 7 Spm., om ministeren vil udarbejde fælles retningslinjer mellem sun  d- hedsloven og serviceloven vedrørende rehabilitering, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm., om genoptræning forudsætter en forudgående sygehusindlæ  g- gelse, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm., om den enkelte borger har en egentlig ret til genoptræning i overensstemmelse med genoptræningsplanen, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvorvidt »genoptræning anbefales  « vil være i overen  s- stemmelse med lovens krav om udarbejdelse af en egentlig plan, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm., om ministeren vil garantere, at reglerne om vederlagsfri fysio- terapi ikke forringes med baggrund i sundhedsloven, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm., om den enkelte borger fremover vil have ret til vederlagsfri fysioterapi i fornødent omfang, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om hvorledes ministeren vil sikre, at serviceniveauet efter §§ 65-70 ikke begrænses gennem forhandlinger om en honoreringsove  r- enskomst, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om hvorledes ministeren vil sikre, at brugerorganisationer ind- drages i fastlæggelsen af serviceniveauet i fysioterapibehandlingen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om hvorledes, fysioterapibehandling forudsættes at   indgå i ge n- optræningen, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm., om ministeren vil fremsætte teknisk ændringsforslag til § 80, der tager højde for, at Muskelsvindfondens Vejlednings - og Behand- lingscenter har ændret navn ti  l Rehabiliteringscenter for Muskel- svind, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm., om ministeren løbende vil vurdere de fastsatte økonomiske rammer for de foreningsejede behandlingssteder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om MarselisborgCentrets fremtidige arbejde, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvorledes sundhedsloven vil påvirke de fremtidige relati o- ner mellem Århus Kommune og Marselisborg  Centret, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvorledes den fremtidige relation vil være mellem sun  d- hedslovens § 172 og den nuværende servicelovs § 84, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvilken befordringsgodtgørelse efter sundhedslovens § 172, der vil kunne ydes til personer, som ikke modtager social pensi-
20 on, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om servicelovens § 204 har nogen relation til rehabiliterings- begrebet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om, hvorledes de i § 234, stk. 2, omtalte forsøg finansieres, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om oversigt over samtlige bemyndigelsesbestemmelser på sundhedsområdet i forbindelse med kommunalreformen og udmøn  t- ningen heraf, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om en oversigt over de lovparagraffer fra de enkelte love, der ikke er med i sundhedsloven, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om en oversigt over de nye initiativer i forhold til den nuvære  n- de lovgivning, der er indeholdt i den nye sundhedslov, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm., om der ikke opbygges en ny stor administrativ byrde i forbin- delse med udskrivelse og betaling af regninger, som ikke findes i dag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3 - 05 fra Kurt Stoldt, Ly- strup, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-05 fra Bornholms Regi- onskommune, og ministerens svar herpå 30 Spm. om kommentar til henvendelse af 30/3-05 fra Amtsrådsforeni n- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommentar til materiale modtaget af Overlægeforeningens Psykiatriudvalg ved møde den 30/3 -05, til indenrigs- og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om kommentar til materiale modtaget af Lægemiddelindustr  i- foreningen ved møde den 30/3 -05, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om oversigt over, hvilke behandlinger m.v., der er vederlagsfri, og hvilke der er forbundet med egenbetaling, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om hvorvidt ministeren er enig i, at princippet fri og lige ad- gang til det danske sundhedsvæsen skal opretholdes, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om hvorvidt ministeren er enig i, at der ikke kan lovgives i form af udvalgsbilag til et lovforslag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, så d   er ikke er tvivl om, hvilke behandlinger, der er vederlagsfri og hvilke, der opkræves egenbetaling for, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
21 37 Spm. om regionernes finansieringsmuligheder, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om ministerens vurdering af forebyggelsesindsatsen i økon o- misk belastede kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm., om ministeren er enig i, at det er en væsentlig prioritet at sikr  e borgerne lige adgang til sundhedsfremme og forebyggelsestilbud af høj kvalitet, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om beskrivelse af indholdet og omfanget af kommunernes sundhedsfremmende indsats og forebyggelsesindsats, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm., om ministeren er enig i, at kvalitet i behandlingen og patient- sikkerheden bør have en væsentlig prioritet i det danske sundhedss   y- stem, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm., om ministeren er enig i, at den danske kvalitetsmodel på sun d- hedsområdet også skal gælde for kommuner og privathospitaler, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm., om bestemmelserne om rapportering af fejl og utilsigtede hæ  n- delser også skal omfatte det kommunale sundhedsvæsen, til inde   n- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om, hvor langt man er med evalueringen af amtsspecialtandple- je, som ved indførelsen blev forudsa t skulle ske efter 2 år, til inde n- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm., om det er korrekt, at man på landsplan kun har nået 50 pct. af målgruppen for omsorgstandplejen, til indenrigs - og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om, hvordan amtstandplejen i Vestsjællands Amt er tilrettelagt, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm., om det er korrekt, at der ikke er klageadgang over omsorgs- tandplejens afgørelser om at afvise en patient  til behandling under omsorgstandplejen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 48 Spm. om hvornår arbejdsgruppen, der bl.a. skal komme med forslag til den indholdsmæssige afgrænsning af den kommunale genoptr æ- ningsopgave, forventes at afrapportere, til indenrigs- og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om kommunernes kommende ansvar for behandling af stof- og alkoholmisbrug, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om hvem, der har ansvaret for den patientrettede forebyggelse, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 51 Spm., om det er muligt for en region og en kommune i henhold til deres sundhedsaftale at aftale andre betalingsretningslinjer end de i
22 lovforslagets § 239, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 52 Spm. om, hvordan den nye finansieringsform sikres en koordination til den fremtidige elektroniske patientregistrering, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 53 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-05 fra Praktiserende Læ- gers Organisation, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 54 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-05 fra Tandlægernes Nye Landsforening, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-05 fra Den politiske formandsgruppe i Kalundborg, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra Foreningen af Speciallæger, fra indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om, hvorfor Rehabiliterings- og forskningscentret for torturofre i København ikke er nævnt i lovforslaget, til indenrigs   - og sundheds- ministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at Rehabiliterings- og forsk- ningscentret for torturofre i København bliver omfattet af lovforslaget inden ikrafttrædelse 2007, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 59 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne varetager deres fulde forpligtelse om genoptræning af patienterne, til indenrigs og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om, hvorfor retskrav til patienterne om genoptræningsplan  er er udeladt i lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 61 Spm. om den aktivitetsafhængige kommunale medfinansiering af regionale sundhedsydelser, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 62 Spm. om, hvilket omfang og hvilken karakter af sundhedstilbud, mi- nisteren forventer, at kommunerne kan etablere, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 63 Spm. om, hvordan kommunale substitutions-, genoptrænings  - og fo- rebyggelsestilbud skal finansieres, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 64 Spm. om, hvordan ministeren forventer, at kommunerne skal kunne dække udgifterne til et funktionsdygtigt sundhedscenter, til indenrigs og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 65 Spm. om, hvilke andre redskaber ministeren vil benytte, for at få kommunerne til at oprette substitutions-. genoptrænings  - og forebyg-
23 gelsestilbud, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 66 Spm., om det vil være muligt for kommuner og regioner at forhandle sig til en anden økonomisk aftale, end den der er foreslået i lovforsl  a- get, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 67 Spm., om ministeren vil være åben for at differentiere den akti   vitets- afhængige kommunale medfinansiering af regionale sundhedsydelser, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 68 Spm. om, hvordan ministeren vil undgå, at kommunernes muligheder for at oprette substitutions-, genoptrænings  - og forebyggelsestilbud vil få de samlede sundhedsudgifter til at stige, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 69 Spm., om ministeren kan bekræfte, at den måde   , som finansieringen er bygget op på, indebærer, at regionernes eneste varia   ble indtæg  ts- mulighed er den del, der kommer fra kommunerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 70 Spm., om ministeren kan bekræfte, at finansieringsmodellen bl.a. bygger på en forudsætning om, at kommunerne kan forebygge sig u   d af sygdomsforekomster, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mi- nisterens svar herpå 71 Spm., om ministeren kan bekræfte, at der er en lang række sygdom s- forekomster og behandlinger, som det ikke er muligt for kommunerne at forebygge, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 72 Spm., om ministeren kan bekræfte, at en konsekvens af takstfinansi  e- ringen er, at regionerne får flere indtægter fra kommunerne, hvis de laver stationære indlæggelser og behandlinger frem for ambulante, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 73 Spm., om ministeren kan bekræfte, at den foreslåede finansiering   s- model har den konsekvens, at kommuner med mange dårligt stillede må forvente at få større udgifter end andre mindre belastede    kommu- ner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 74 Spm. om illustration af virkningen af den foreslåede finansiering s- model for nogle repræsentativt udvalgte kommuner, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 75 Spm. om, hvad borgernes demokratiske reaktionsmulighed er i en situation, hvor en region foretager nedskæringer på grund af man   g- lende økonomiske midler, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 76 Spm., om ministeren kan bekræ  fte, at der i lovforslaget ikke er en sanktionsmulighed overfor kommuner, der ikke efterlever forpligtel- sen til at sørge for genoptræning, til indenrigs   - og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 77 Spm., om ministeren kan bekræfte, at megen genopt  ræning de senere år er flyttet ud fra sygehusene, til indenrigs - og sundhedsministeren,
24 og ministerens svar herpå 78 Spm. om ministerens holdning til, at genoptræning hører under regi   o- nerne, så længe det sker som led i behandlingen, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 79 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at patienter gøres opmærksom på undtagelse om, at patienten skal give samtykke til videregivelse af helbredsoplysninger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 80 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kvinder informeres om overbehandling i forbindelse med mammografiscreening, til inden- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 81 Spm., om patienter får mulighed for at indberette fe jl, mangler og utilsigtede hændelser i forbindelse med deres behandling, til inde  n- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 82 Spm. om, hvorfor det fortsat ikke er muligt at opnå erstatning for ps y- kisk skader som konsekvens af brug af lægemid  ler, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 83 Spm. om, hvordan ministeren vil opretholde sundhedsforskningens tætte samspil med erhvervslivet, til indenrigs     og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 84 Spm. om uddybning af fordelingen af de 240,5 mio. kr. til udvikling og forskning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 85 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at Region Hovedstaden kan følge med udviklingen indenfor teknologi, medicin m.v., til  inden- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 86 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der sker en meningsfyldt personalefordeling på genoptræningsområdet, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 87 Spm. om ministerens kommentar til Kjeld Møller Pedersens syn s- punkt om, at det planlagte aktivitetsbestemte tilskud fra kommunerne til regionerne i forbindelse med sygehusbehandling vil gøre mere skade end gavn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 88 Spm. om dokumenteret eksempel på, hvordan det økonomiske inc  i- tament, som kommunerne får til at forebygge sygehusudgifter, vil udløse mere forebyggelse og lavere samlede offentlige udgifter, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 89 Spm. om, hvorfor ministeren har valgt en model, hvor de aktivitets- bestemte kommunale tilskud til regioner på sundhedsområdet afre  g- nes efter få faste takster, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 90 Spm., om det ikke er en forudsætning for, at kommunerne skal kunne lave målrettet forebyggende arbejde, at de kan se enkelte specifikke regninger, til afdækning af  , hvor der bl.a. er behov for forebyggelses-