Indenrigs- og Sundhedsministeriet (Høringsn  o- tat til Sundhedsudvalget) Den 23. februar 2005 Udkast til Forslag til lov om ændring af forskellige love på sundhedso m- rådet og visse andre områder (Konsekvensrettelser som følge af komm u- nalreformen) Modtagne høringssvar Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i alt modtaget 35 høringssvar . Følgende  myndigheder  og  organisationer  (i  alt   4)  har  afgivet  bemærkninger:   Den  Al- mindelige  Danske  Lægeforening,  Hovedstadens  Sygehusfællesskab,   Danmarks  Apo- tekerforening og Den Centrale Videnskabsetiske Komité. De øvrige myndigheder og organisationer m.v.  har meddelt, at de ikke har bemærkni n- ger til lovforslaget. Ministeriet  har  ved  vurderingen  af  de  indkomne  forslag  lagt  vægt  på,  hvorvidt  der  er tale om ændringer  som en direkte følge af kommunalreformen, eller om forslagene går herudover. Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de   4 forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Det skal bemæ rkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende,  er der i lovfors- laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i   forhold til det udkast til lovforslag, der blev udsendt i høring den 1. december 2004. Det  skal  endvidere  bemærkes,  at  lovforslaget  er  væsentligt  udvidet,  idet  ministeriet  i forbindelse med høringen over lovforslagene vedrørende kommunalreformen ti  lbød de øvrige ministerier at indarbejde mindre lovændringer på de respektive ministeriers o  m- råde, som var en direkte konsekvens af Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovforslag, i et samlet lovgivningsinitiativ. På denne baggrund er der i lovforslaget indarbejdet æ n- dringsforslag til forskellige love på Miljøministeriets, Socialministeriets og Videnskab s- ministeriets områder. Som en følge heraf er lovforslagets titel ændret, jf. ovenfor. Lovforslaget indeholder fortsat udelukkende konsekvensændringer som følge af ko  m- munalreformen.   § 3 (nu § 4):1 Nedgang i lægemiddelleverancer fra private apoteker til sygehus   ene m.v. Danmarks  Apotekerforening  har  noteret  sig,  at  regionerne  fremover  får  adgang  til  at oprette sygehusapoteker og sygehusapoteksfilialer, og at disse fremover vil kunne le- 1 Forklaring: Der henvises først til §’en i det lovforslag, der har været i høring, i parentes ang   ives §’en i den nyeste udgave af lovforslaget.
2 vere  læ gemidler  til  regionens  egne  sygehuse  og  tilknyttede  institutioner.  Foreningen bemærker  i  denne  forbindelse,  at  ændringen  risikerer  at  medføre  en  yderligere  ne   d- gang i eller bortfald af lægemiddelleverancer fra private apoteker til sygehusene m.v., idet der sker en udvidelse af det område, inden for hvilket et sygehusapotek eller syge- husapoteksfilial vil kunne levere lægemidler m.v. Ministeriets bemærkninger   : Det anførte har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget . Æ   ndringsbestemmel- sen  i  lovforslaget  er  en  konsekvens  af,  at  driften  af  sygehusvæsenet  samles  i  færre regioner.  Kompetencen  til  at  oprette  sygehusapoteker  tillægges  som  følge  heraf  r e- gionsrådene,  og   sygehusapotekernes  leveranceadgang  vil  fortsat  kun  omfatte  regio- nens egne sygehuse og tilknyttede behandlingsinstitutioner.   § 3 (nu § 4): Ønske om flere ændringer af ap otekerloven Udover Danmarks Apotekerforenings bemærkninger til lovforslaget, foreslår foreni ngen endvidere, at der medtages en ændring af apotekerlovens §§ 22 og 23, stk. 2, s åledes at der indfø res et fast opsigelsesvarsel i forbindelse med apotekeres fratræden. Ministeriets bemærkninger: Forslaget har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget   . Det bemærkes i øvrigt, at apotekerforhold  reguleres  i  forbindelse  med  eventuelle  særskilte  ændringer  af  apot e- kerloven. § 3 (nu § 4): H:S’ fremtidige rolle ved levering af radioaktive lægemidler til syg   e- huse og institutioner Hovedstadens Sygehusfællesskab  har gjort opmærksom på, at det af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at H:S’ sygehusapoteks levering af radioaktive lægemidler til sygehuse og institutioner forudsættes videreført efter kommunalreformen. Ministeriets bemærkninger: På baggrund af de indkomne bemærkninger er bemærkningerne til    lovforslaget æn   d- ret,  så  det  fremgår,  at     leveringen  i  dag  varetages  af  Hovedstadens  Sygehusfælle   s- skabs sygehusapotek, men at opgaven forudsættes fremover at overgå til Region H o- vedstaden. § 4 (nu § 9): Samling af alle lægelige specialer, herunder Almen Medicin, i vid   e- reuddannelsesrådene Den Almindelige Danske Lægeforening finder det generelt positivt, at de tre  videreud- dannelsesregioner opretholdes (blot under betegnelsen ”videreuddannelsesråd”), men foreslår,  at også specialet  Almen  Medicin  samt  turnus  fremover  administreres  i  vide- reuddannelsesrådene sammen med samtlige andre specialer, således at alle opgaver på  videreuddannelsesområdet  samles  i  videreuddannelsesrådene.  Baggrunden  for forslaget er, at en samling har en positiv signalværdi overfor specialet Almen Medicin, ligesom det vil løse en række koordineringsproblemer på omr  ådet. Ministeriets bemærkninge   r: Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet forslaget ikke forud- sætter  lovændringer.  Forslaget  vil  i  stedet  blive  overvejet  positivt  i  forbindelse  med kommende administrative ændringer m.v. på området.
3 § 5 (nu § 12): Ønske om   flere ændringer af komitéloven   Den Centrale Videnskabsetiske Komité har ingen bemærkninger til de foreslåede æ n- dringer, men foreslår i stedet at ændre komitéloven på en række punkter, f.eks. at ud- vide  adgangen  til  forskning  med  stedfortrædende  samtykke   på  midlertidigt  inhabile forsøgspersoner, at lade en indrapporteringspligt om alvorlige hændelser udgå, at in  d- føre adgang til videnskabsetisk kontrol m.v. Ministeriets bemærkninger: Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. L   ovforslaget er en uæn   d- ret videreførelse af   komitésystemets opgavevaretagelse.