Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 5. april 2005 (L 57) Spørgsmål nr. 6: Er  ministeren  enig  i,  at  den  sikreste  mulighed  for  at  forhindre  skibskollisioner  i  danske  far- vande er at gennemføre lodspligt for skibe med farlige laster? Svar: Årsagern  e  til  skibskollisioner  er  forskellige,  og  det  er  derfor  nødvendigt  at  sætte  ind  på  en række områder for at minimere kollisionsrisiciene mest muligt. Det er således ikke muligt kun at bekæmpe sejladsulykker med få initiativer   , men derimod nødvendigt at fors øge at foreby g- ge ulykker med alle rimelige tiltag, herunder overvågning. Regeringens handling splan af 26. maj 2004 indeholder da også  - i overensstemmelse med denne tankegang - en række forskell  i- ge sejladssikkerhedsforbedrende initiativer, som er under implementering. Lodsning er primært et godt hjælpemiddel til navigation i farvande, hvor navigation er ko m- pliceret  eller  skal  ske  med  usædvanlig  nøjagtighed.  Lodsning  er  sammen  med  afmærkning således et af de væsentligste hjælpemidler til at undgå grundstødn inger. I særlige situationer, f.eks. hvor skibe skal passere hinanden i snævre løb, vil lodsning også kunne mindske risici e- ne for kollisioner, da lodserne f.eks. vil kunne rådgive om passagesteder. En række ulykker skyldes imidlertid ikke manglende lokal  kendskab til farvandet, men sløseri med  brovagten  eller  andre  overtrædelser.  Disse  ulykker  forebygges  bedst  med  ”   død mands- alarmer” og ved overvågning   samt efterfølgende indberetning til flagstaten ved overtrædelser, havnestatskontrol eller - når det er mul igt - ved tiltalerejsning ved danske domstole. Endeligt kan det oplyses, at der i medfør af § 8  i lodsloven allerede er lodspligt for skibe med farlige  laster  i  dansk  territorialfarvand.  I  henhold  til  Tractat  om  Sund-  og  Belttoldens  Aflø s- ning af 1857 har skibe i international fart i overensstemmelse med øvrig international ret krav på fri, uskadelig passage. Lodspligt vil ikke kunne indføres uden enighed herom i IMO, hvi  l- ket må anses for urealistisk. I stedet har IMO i 2002 vedtaget, at anbefalingen om at  anvende lods pr. 1. december 2003 blev skærpet, således at skibe med en dybgang på 11 meter eller mere nu er omfattet af denne mod tidligere 13 meter eller mere. Eksempelvis kan det oplyses, at siden 1. december 2003 har over 92 % af de skibe, der er om- fattet af IMO’s anbefaling om at benytte lods, benyttet lods under sejlads gennem Storebælt.