Høringsnotat vedrørende høringssvar til forslag til lov om æn dring af lov  om  bygnings-  og  boligregistrering,  lov  om  kommuners  og  amts- kommuners samarbejde med aktieselskaber m.v., konkurrenceloven og  lov  om  stormflod  og  stormfald  (Udmøntning  af  kommunalrefo r- men med henblik på præcisering af adresseb   etegnelser, m.v.) (L 46) Lovforslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  de  organisationer,  ministerier og styrelser, som er nævnt sidst i notatet. Der er modtaget svar fra: Forsvarsministeriet ved Forsvarets Bygningstjeneste, Skatteministeriet, Danmarks Statistik, Kommunernes Landsforening, Foreningen af kom- munale beredskabschefer, Geoforum Danmark, Praktiserende Landin- spektørers Forening,  Miljøministeriet ved  Kort- Matrikelstyrelsen, Post Danmark A/S, Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Undervisningsministeriet, Datatilsynet, CPR-kontoret, Erhvervs- og Se l- skabsstyrelsen, Konkurrencestyrelsen, Rigsrevisionen, Kø Kommune, Amtsrådsforeningen, Hovedstadens Udviklings Råd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI), Dansk Handel & Service (DHS), Centralorganisationernes Fællesudvalg, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Handel, Transport og Serviceer- hvervene (HTS), Falck A/S, Energiklagenævnet, Dansk Fjernvarme  , For- eningen af Statsautoriserede Revisorer, Advokatrådet , Danmarks Apote- kerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, Fred  e- riksberg Kommune, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Landbrugsrådet, Liberale Erhvervs Råd , Realkreditrådet  og Stormrådet . 7. marts 2005 /ebst
2/7 1. Høringssvar vedrørende   ændringerne i lov om bygnings  - og bolig- registrering om indførelse af postnummer i den officielle adresse Der er ikke i høringssvarene modtaget nogen indvendinger mod forsl aget, og der er ikke fremkommet forslag til substansændrin  ger af forslaget. Terminologi I høringssvaret fra  Post Danmark foreslås det at anvende ”pos  tnummer” i stedet for ”postnummerområde”. I   følge Post Danmarks terminologi dæ   k- ker begrebet ”postnummerområde” flere postnumre, det vil sige    fx post- nummerområde 5 (Fyn) dækker pos   tnumre fra 5000-5999 og ikke kun et enkelt postnummer, sådan som begrebet blev anvendt i høringsversi  onen af lovudkastet. Høringssvaret fra Post Danmark  har givet anledning til, at terminologien i lovforslaget om bygnings- og boligregistrering er ændret   fra ”postnu m- merområde” til ”postnu   mmer” . Myndighedsansvar i forhold til Post Danmark I høringssvarene fra  Kommunernes Landsforening, Praktiserende Land- inspektørers Forening og Geoforum Danmark  bemærkes, at lovforslaget giver Post Danmark en særlig rolle i forbindelse med adressesystemet, hvilket betyder, at ansvars- og rettighedsforholdene mellem Post Dan- mark, staten og kommunerne skal være tilstrækkeligt formaliseret fx i forbindelse med fremtidige ændringer i postnummerindd  elingen. Kommentar: Det er en forudsætning for lovforslaget, at der s  amtidig i Trafikministeriets koncessionsaftale med Post Danmark er indføjet en statslig indsigelsesret (vetoret) overfor ændringer i postnummerinddeli  n- gen, hvis ændringen påvirker entydigheden af vejnavne og adresser. De   n- ne indsigelsesret er uafhængig af   et helt eller delvist salg af Post Dan- mark. Denne løsning  findes velegnet og tilstrækkelig til at sikre et entydigt og pålide ligt adressesystem. Der vil blive etableret et nærmere samarbejde mellem staten, Post Danmark og kommunerne om adressefastsættel  se, og reglerne i det eksisterende adressecirkulære   vil endvidere blive revideret i indevæ  rende år. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Engangsudgifter I høringssvaret fra  Foreningen af kommunale beredskabschefer anføres, at der kan være udgifter til ændringer i adressedatabaser. Kommentar: 112-alarmcentralernes it-systemer fungerer allerede på basis af postnummersystemet, og der vil således ikke være udgifter til ændring i adressedatabasen.
3/7 Det bemærkes, at lovforslag  ets økonomiske og administrative kons e- kvenser er forhandlet med de kommunale parter. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Digitalt postnummerkort Høringssvarene fra  Kort- og Matrikelstyrelsen, Praktiserende Landin- spektørers  Forening, Geoforum Danmark og Post Danmark støtter lo v- forslagets krav om, at postnummerområde rnes geografiske afgrænsninger skal være til rådighed for alle brugere fx i form af et digitalt kort.    Prakti- serende Landinspektørers Forening  spørger, hvem der er  ansvarlig myn- dighed og foreslår, at postnummerafgrænsningen knyttes til den matrik   u- lære inddeling og de tilhørende ajourføringsrutiner. Praktiserende Land- inspektørers Forening  anfører endvidere, at relationen til andre distrikt s- inddelinger bør overvejes.  Post Da nmark bemærker, at afgrænsningen af postnumrene i det åbne land først vil kunne fas  tlægges i forbindelse med fremtidig bebyggelse, og at firmapostnumre ikke har en selvstændig ge  o- grafisk placering. Kommentar: Det fremgår af lovforslagets § 1 pkt.  8, at økonomi - og er- hvervsministeren er ansvarlig for at sikre, at oplysninger om postnumre og deres geografiske afgrænsning er til rådighed. Som nævnt i lovb e- mærkningerne til denne bestemmelse forudsættes det, at postnummerko r- tet etableres og ajourføres e fter nærmere aftale mellem Post Danmark, Økonomi  - og Erhvervsministeriet og Miljøministeriet (Kort - og Matrikel- styrelsen). Den nærmere udmøntning af opgaven    - herunder forhold til andre inddelinger - vil blive afklaret i et samarbejde med de nævnte pa  r- ter. I forbindelse med en kommende revision af reglerne i adressecirkulæ- ret vil der blive udformet procedurer, som sikrer, at Post Danmark høres , før der fastsættes adresser i områder, hvor afgrænsni ngen er usikker. Kommentaren har ikke givet anledning til æn  dringer i lovforslaget. IT-relaterede spørgsmål Forsvarets Bygningstjeneste foreslår, at ejendoms nummeret i forbindelse med kommunalreformen gøres til en stabil nøgle ved tilføjelse af det gamle kommunenummer. Geoforum Danmark mener, at de eksisterende kommune-, vej- og adressekoder bør opretholdes uændret som fremtidige stabile databasenøgler. Herved vil man bl.a. opnå, at historiske adressed  a- ta vil kunne genfindes fx i forbindelse med forskningsopgaver. Danmarks Statistik foreslår, at der indføres best  emmelser omkring entydigheden af adresser i forhold til bygninger. Post Danmark anmoder om at blive ind- draget ved revisionen af reglerne i det nuværende adressecirkulære, især hvad angår spørgsmålet om enslydende vejnavne indenfor samme pos   t- nummer mv.
4/7 Kommentar: Lovforslaget omhandler alene entydigheden af vejnavne og adresser, når mennesker kommunikerer indbyrdes, dvs. når vi anvender det talte eller skrevne vejnavn til at præcisere en adresse  oplysning. Data- udvekslingen mellem IT-systemer, som er baseret på tekniske koder (kommunekoder, vejkoder, ejendomsnumre osv.) berøres ikke af lovfor s- laget. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. 2. Høringssvar vedrørende   konsekvensændringer   i lov om kommu- ners og amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v. Der er i alt modtaget høringssvar fra 2 af de 8 hørte organisationer m.m. Amtsrådsforeningen   og  Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene  (HTS) har i deres høringssvar anført, at det fremgår af bemærkningerne, at reg i- onerne  ikke  kan  deltage  ledelsesmæssigt  eller  finansielt  i  selskaber  o.l., medmindre der er udtrykkelig hjemmel hertil i særlovgivningen. Amtsrådsforeningen   og HTS finder, at der er mange gode erfaringer med offentlig-privat samarbejde mellem private virksomheder og de nuvære  n- de amter, bl.a. på sundhedsområdet. I de fremtidige regioner vil der også væ  re mange muligheder for at udvikle bl.a. sundhedssektoren i et sådant samarbejde  med  inddragelse  af  private  aktører.  Det  vil  derfor  være  vi   g- tigt,  at  have  værktøjerne  til  a   t  udvikle  samarbejdet  fremover,  herunder også i form af aktieselskaber. Kommentar:  Forslag  til  lov  om  kommuners  og  amtskommuners  samar- bejde med aktieselskaber m.v. er en rammelov, der behandler de generel- le vilkår for de regionale og lokale myndigheders a dgang at indgå sama r- bejde med aktieselskaber m.v. Som i dag vil der i særlovgivningen være mulighed for at regulere spørgsmålet. Lovforslaget indeholder ikke en generel hjemmel til, at regionerne kan deltage ledelsesmæssigt eller finansielt i selskaber o.  l. Det skyldes, at re- gionernes opgaver efter kommunalreformen vil være positivt definer  ede, og spørgsmålet om regioners ledelsesmæssige eller finansielle delt agelse i selskaber, herunder aktieselskaber, behandles derfor i den pågæ   ldende sæ  rlovgivning. Dette vil for eksempel som ønsket af HTS  og Amtsrådsforeningen  være tilfældet på sygehuso   mrådet.  Efter den foreslåede sundhedslov § 79, stk. 3, vil et Regionsråd e fter Indenrigs- og Sundhedsministerens godkendelse kunne samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om lø sning af fælles opgaver. Høringssvarene  giver således  ikke anledning til ændring af det fremsatte lovforslag.
5/7 3. Høringssvar vedrørende bortfald af Amtsrådsforeningens repr   æ- sentant i Konkurrencerådet  (konkurrencelovens § 15). En  række  organisationer  har  ikke  haft  bemærkninger  til  forslaget.  Det drejer sig om Advokatrådet, Danmarks Apotekerforening, Dansk Industri, Finansrådet,  Forsikring  &  Pension,  Frederiksberg  Kommune,   Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Indenrigs- og Sundhedsministeri- et,  Kommunernes  Landsforening,  Liberale  Erhvervs  Råd   og  Realkre- ditrådet . Herudover er der kommet følgende kommentarer: Amtsrådsforeningen   har  anført,  at:  ”Ifølge  definitionen  af  offentlig  e   r- hvervsvirksomhed vil regionerne fortsat varetage en væsentlig del af den offentlige erhvervsvirksomhed, nemlig langt størstedelen af det offentlige sundhedsområde. Desuden skal regionerne i den kommende struktur fu n- gere  som  dynamoer  for  den  regionale  erhvervsudvikling.  På   denne  bag- grund forekommer det ikke begrundet, at de kommende regioner ikke re- præsenteres i Konkurrencerådet.     Amtsrådsforeningen  skal derfor foreslå, at  det  i  stedet  bliver  således,  at  de  fem  regioner  i  forening  in dstiller  ét medlem af Konkurrencerådet.” Kommentarer:  Det  anerkendes,  at  regionerne  fortsat  vil  varetage  en  væ- sentlig del af den offentlige sundhedsvirksomhed. Regionerne vil imidler- tid som følge af kommunalreformen varetage en væsentlig mindre del af den  offentlige  erhvervsvirksomhed  end  amterne  gør  på  nuværende  tid s- punkt. Hertil kommer, at amterne har en bred adgang til at tage opgaver op, jf. kommunalfuldmagten, hvorimod regionerne kun vil kunne vareta- ge de på forhånd definerede opgaver. Kommunalreformen  medfører  således,  at  regionerne  alene    skal  varetage overordnede  funktioner  i  forbindelse  med  erhverv,  i  form  af  regionale vækstfora og udviklingsplaner, mens erhverv i øvrigt og miljø, veje, u d- dannelser m.m. fremover skal varetages af kommunerne. Som følge af disse forhold findes det ikke ve lbegrundet at lade regionerne være  repræsenteret  i  Konkurrencerådet.  Høringssvaret giver  derfor  ikke anledning til ændringer i lovforslaget. Forbrugerrådet   har  i  deres  høringssvar  angivet,  at  ”bortset  fra  en  teor  e- tisk risiko for stemmelighed ved  afstemninger, har Forbrugerrådet  ingen bekymringer ved ændringen”. Kommentar:   I  bemærkningerne  til  lovforslagets  enkelte  beste  mmelser bemærkes det, at ”i tilfælde af stemmelighed vil formandens stemme v æ- re  afgørende”.    Forbrugerrådets  høringssvar    giver  således   ikke  anledning til ændring af det fremsatte lo  vforslag.
6/7 Landbrugsrådet  har meddelt, at de finder det: ”naturligt, at Konkurrenc e- rådet red uceres fra 19 til 18 i forbindelse med, at amterne nedlægges og dermed bliver overflødige i Konkurrencerådet. For   Landbrugsrådet  er det afgørende,  at  det  opretholdes,  at  Konkurrencerådet  har  et  alsidigt  ken  d- skab  til  offentlige  og  private  erhvervsvirksomheder.  Idet  den  foreslåede ændring  af  konkurrencelovens  §  15  ikke  tager  sigte  på  at  ændre  den grundlæggende  sammensætning  og på  Konkurrencerådets  alsidige  ken  d- skab, kan Landbrugsrådet  således tilslutte sig de foreslåede ændri nger.” 4. Høringssvar  vedrørende bortfald af  Amtsrådsforeningens repr æ- sentation i Stormrådet  (lov om stormflod og stormfald) Stormrådet get i høring og har ingen bemærkninger. 5. Høring Lovforslaget om ændring   af lov om bygnings- og boligregistrering har været   sendt i høring  den 1. december 2004 med frist til den 7. januar 2005 hos: Beskæftigelsesministeriet, Forsvarsministeriet, Indenr  igs- og Sundhed s- ministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- ministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødev arer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet, Trafikministeriet, Udenrigsministeri- et, Undervisningsministeriet, Økonomi  - og Erhvervsministeriet, Finans- ministeriet, Statsministeriet, Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, CPR- kontoret, Kort- og Matrikelstyrelsen, Vejdirektoratet, Told og Skattesty- relsen, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrel- sen (CVR), Konkurrencestyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut, Rigspolitiet, Elsparefonden, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Skov  - og Naturstyrelsen, Kommunernes Landsforening (KL), Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,  Hovedstadens Syge- husfællesskab (  HS), Hovedstadens Udviklingsråd ( HUR), Kommunaltek- nisk Chefforening, Foreningen af kommunale beredskabschefer, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers fællesråd), Dansk Handel og Se   rvice (DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet, Landbrugsr å- det, Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation (AC), Funktionærernes og Tjenest  e- mændenes Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), Ce n- tralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale Kartel, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Statsansa  t- tes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sun  d- hedskartellet, Landsforeningen Af Landsbysamfund, Landdistrikternes Fællesrå   d, Sammenslutning af Danske Små øer, Geoforum Danmark, Dansk Postordre Handel, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Post
7/7 Danmark A/S, Falcks Redningskorps, Dansk Energi, ELFOR, DONG A/S, Fællessekr  etariatet for HNG og Naturgas Midt-Nord, Naturgas Fyn, Dansk Fjern varme og Praktiserende Landinspektø Lovforslaget om ændring   af lov om kommuners og amtskommuners sam- arbejde med aktieselskaber m.v. har været sendt i høring den    21. februar 2005 med frist til den 7 .marts 2005 hos: Amtsrådsf oreningen, Kommuners Landsforening (KL), Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI) og Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS). Lovforslaget om ændring af konkurrenc  elovens § 15 har været sendt i h  ø- ring den 17. februar 2005 med frist til den 4.marts   2005 hos: Advokatrå det, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervs   råd, Danmarks Rederiforening, Dansk Apotekerforening, Dansk Byggeri, Dansk Handel og Service (DHS) , Dansk Industri (DI), Danmarks Turist- råd, De Samvirkende Købmænd, Det Kommunale Kartel, Finansminist e- riet, Finansrådet, Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Hånd værk rådet, Indenrigs - og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kommuner- nes Landsforening (KL), Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Liberale Erhvervs Råd  og Realkreditrå- det. Lovforslaget om ændring   af lov om stormflod og stormfald har været sendt i høring  den 16. februar 2005 med frist til den 7. marts 2005 hos: Stormrådet .