Til lovforslag nr. L 27 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den 4. maj 2005 Betænkning over Forslag til navnelov [af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  10  ændringsforslag  til  lovforslaget.  Familie-  og  forbrugerministeren  har  stillet  æn- dringsforslag nr. 9. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-8 og 10. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 152, fra 2004 -05, 1. samling. Høring Lovforslaget bygger på Navnelovsudvalgets betænkni ng nr. 1446/2004 om personnavne. Betænk- ningen har været sendt i høring. Den 13. januar 2005 sendte familie- og forbrugerministeren de ind- komne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Høringssvar og høringsnotat er genomdelt som bilag på lovforslaget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Rasmus Paludan, København Ø, og 1 skriftlig henvendelse fra Helle Wertoff, Hvidovre. Familie- og forbrugerministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  8  spørgsmål  til   familie-  og  forbrugerministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af familie- og forbrugerministeren stillede ændringsforslag. Et  mindretal  (RV,  SF  og  EL)  bakker  helhjertet  op  om  den  liberalisering  af  reglerne  om  person- navne, som lovforslaget lægger op til. RV, SF og EL betragter en persons navn som først og frem- mest et privat anliggende og kun i anden række noget, samfundet bør interessere sig for. Lovforsla- get  afspejler  også   mindretallets  ønske  om  at  skabe  et  åbent  og  rummeligt  samfund  med  plads  til forskelligheder. RV, SF og EL ønsker dog samtidig at give tilkende, at mindretallet betragter civil- registreringen, herunder navneregistreringen, som en naturlig myndighedsopgave, der hører hjemme i kommunerne og ikke i folkekirken. Derfor tager mindretallet principielt afstand fra, at ministerial- bogsføreren med loven tildeles et ansvar i forbindelse med navngivning og navneændringer. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Hvis de af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag forkastes, vil Dansk Folkeparti stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Dansk Folkeparti finder det problematisk, at ægteskabet ligestilles med et papirløst forhold, end- videre er det efter  Dansk Folkepartis opfattelse  udtryk for historieløshed, at beskyttelsen af slægts- navne  bliver  forringet.  Der  er  flere  punkter  i  den  nye  navnelov,  som  DF  finder  kritisable.  Dansk Folkeparti har derfor stillet en række ændringsforslag, som efter DF’s opfattelse vil rette op på no g- le af de forhold, som DF finder kritisable.  Overordnet set er DF modstandere af den liberalisering, som der er lagt op til. DF er dog villig til at stemme for  lovforslaget, hvis dele af DF kritik bliver imødekommet af et flertal i Folketinget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  S   iumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (DF): Til § 2 1) I stk. 1 ændres »1.000« til: »3.000«. [Grænsen for ikke beskyttede efternavne hæves til 3.000] Til § 3 2) I stk. 1 ændres »1.000« til: »3.000«. [Grænsen for beskyttelse af efternavne hæves til 3.000] Til § 4 3) stk. 1, nr. 4, udgår  2. pkt.
3 [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5 ] Til § 5 4) Overskriften før paragraffen affattes således: »Ægtefællers efternavne«. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] 5) Stk. 2 udgår. [Ligestilling mellem ægtefæller og samlevende fjernes] 6) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 01. En tidligere ægtefælles efternavn kan ikke gives videre til en ny ægtefælle, medmindre den tidligere ægtefælle har givet sin tilladelse.« [Forbud mod at give en tidligere ægtefælles efternavn videre til ny ægtefælle] Til § 7 7) stk. 1, nr. 3, udgår  2. pkt. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] Til § 11 8) I stk. 1, nr. 5 og 7, udgår 2. pkt. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] Af    familie- og forbrugerministeren, tiltrådt af  udvalget: 9) I stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1, nr. 3 og 5-7,« til: »stk. 1, nr. 1, 3 og 5-7,«. [Ændringsforslaget forhindrer at man tager et fornavn som efternavn] Af    et mindretal (DF): Til § 12 10) I stk. 1 indsættes som 2. pkt.: »Som fornavn må ikke vælges et navn, som kan blive til ulempe for barnet. « [Forbud mod fornavne, som kan være til ulempe] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2
4 Ifølge lovforslaget er efternavne, der her i landet bæres af 1000 personer eller færre, beskyttet og kan ikke tages af andre. Det foreslås i ændringsforslagene at hæve grænsen til 3.000 personer. Til nr. 3, 4,7 og 8 Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslaget nr. 5. Til nr. 5 Ifølge lovforslaget kan en samlevende person, som lever i et ægteskabslignende forhold, tage den andens efternavn med dennes samtykke. Med ændringsforslaget udgår denne mulighed fra lovfor s- laget. Til nr. 6 Det foreslås, at en tidligere ægtefælles efternavn ikke kan gives videre til en ny ægtefælle, me d- mindre den tidligere ægtefælle har givet sin tilladelse. Til nr. 9 Sondringen mellem fornavn og efternavn er en central del af den danske navneskik. Man kan der- for normalt ikke tage et fornavn som efternavn. Sådan som § 11, stk. 2, 3. pkt., i lovforslaget er formuleret, ville det være muligt at få et fornavn som efternavn. Dette skyldes, at man efter lovforslagets § 11, stk. 1, nr. 4, kan tage et fornavn som mellemnavn.  Bortkastes  et  sådant  mellemnavn  senere,  vil  det  uden  den  foreslåede  ændring  kunne generhverves  som  mellemnavn  efter  lovforslagets  §  11,  stk.  1,  nr.  1.  Herefter  ville  navnet  kunne tages som efternavn efter lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 3. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, stk. 3, hvorefter man ikke kan tage et mellemnavn som efternavn, hvis mel- lemnavnet er erhvervet i medfør af § 11, stk. 1, nr. 4 (fornavn som mellemnavn). Med ændringen sikres, at et fornavn, der ønskes som mellemnavn, altid erhverves efter § 11, stk. 1, nr. 4, hvorefter det ikke senere kan erhverves som efternavn. Til nr. 10 I  den  nugældende  lov  om  personnavne  er  det  ikke  tilladt  at  vælge  et  fornavn,  som  kan  være  til ulempe for barnet. Med ændringsforslaget fastholdes denne bestemmelse i lovforslaget.   Birthe Rønn Hornbech (V)    Leif Mikkelsen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bødskov (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkur in havde ikke medlemmer i udval- get.
5 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 27 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat over Betænkning nr. 1442/2004, fra fa- milie- og forbrugerministeren 2 Henvendelse af 6/3-05 fra Rasmus Paludan, København Ø, vedrøren- de forslag til overgangsbestemmelse 3 Oversigt over lovforslaget 4 Udkast til tidsplan 5 Tidsplan som fastlagt på udvalgsmøde den 17/3 -05 6 Henvendelse af 10/4-05 fra Rasmus Paludan, København Ø, vedrø- rende familie og forbrugerministerens kommentar til hans tidligere henvendelse af 6/3-05 7 Henvendelse af 20/4-05 fra Helle Wertoff, Hvidovre, vedrørende ret til at videregive sit efternavn. 8 1. udkast til betænkning 9 2. udkast til betænkning 10 3. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag fra familie- og forbrugerministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/3-05 fra Rasmus Paludan, København Ø, vedrørende forslag til overgangsbestemmelse i L 27., og ministerens svar herpå 2 Spm. om bærer af slægtsnavn i udlandet, og ministerens svar herpå 3 Spm. om navneloven gælder alle eller kun danske statsborgere, til familie- og forbrugsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at hæve grænsen fra 1000 til 3000 forekomster, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om hensigten med § 7, til familie- og forbrugsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om ministerens kommentar til ændringsforslag, til familie- og forbrugsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 10/4-05 fra Ras- mus Paludan, København Ø, til familie- og forbrugerministeren., og ministerens svar herpå 8 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 20/4-05 fra Helle
7 Wertoft, Hvidovre, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå