Til lovforslag nr. L 27 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. april 2005 3. udkast (Ændringsforslag fra familie- og forbrugerministeren) Betænkning over Forslag til navnelov [af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  10  ændringsforslag  til  lovforslaget.  Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  har stillet ændringsforslag nr. 1-8 og 10. Familie- og forbrugerministeren har stillet ændringsforslag nr. 9. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 152, 2004-05, 1. samling. Høring Høringssvar  og  høringsudkast  er  genomdelt  som  bilag  på  lovforslaget.   Lovforslaget  bygger  på Navnelovsudvalgets  betænkning  nr.  1446/2004  om  personnavne.  Betænkningen  har  været  sendt  i høring. Den 13. januar 2005 sendte familie- og forbrugerministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Rasmus Paludan, København Ø. Familie- og forbrugerministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til familie- og forbrugerministeren til skriftlig besvarelse.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [ ] Et mindretal (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Dansk Folkeparti finder det problematisk, at ægteskabet ligestilles med et papirløst forhold, end- videre er det efter  Dansk Folkepartis opfattelse  udtryk for historieløshed at beskyttelsen af slægts- navne bliver forringet. Der er flere punkter i den nye navnelov, som vi finder kritisable. Dansk Fol- keparti har derfor stillet en række ændringsforslag, som efter vores opfattelse vil rette op på nogle af de forhold, som vi finder kritisable. Overordnet set er Dansk Folkeparti modstandere af den liberali- sering, som der er lagt op til. Dansk Folkeparti er dog villig til at stemme for lovforslaget, hvis dele af vores kritik bliver imødekommet af et flertal i Folketinget. Et andet mindretal (Det Radikale Venstre) bakker helhjertet op om den liberalisering af reglerne om personnavne, som lovforslaget lægger op til. Det Radikale Venstre betragter en persons navn som først og fremmest et privat anliggende og kun i anden række noget, samfundet bør interessere sig for. Lovforslaget afspejler også  vores ønske om at skabe et åbent og rummeligt samfund med plads til forskelligheder. Det Radikale Venstre ønsker dog samtidig at give tilkende, at vi betragter civil- registreringen, herunder navneregistreringen, som en naturlig myndighedsopgave, der hører hjemme i kommunerne og ikke i folkekirken. Derfor tager vi principielt afstand fra, at ministerialbogsføre- ren med loven tildeles et ansvar i forbindelse med navngivning og navneændringer. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (DF), tiltrådt af <> : Til § 2 1) I stk. 1 ændres »1.000« til: »3.000«. [Grænsen for ikke beskyttede efternavne hæves til 3.000] Til § 3 2) I stk. 1 ændres »1.000« til: »3.000«. [Grænsen for beskyttelse af efternavne hæves til 3.000] Til § 4 3) stk. 1, nr. 4, udgår pkt. 2. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5 ]
3 Til § 5 4) Overskriften før paragraffen affattes således: »Ægtefællers efternavne« [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] 5) Stk. 2 udgår. [Ligestilling mellem ægtefæller og samlevende fjernes] 6) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 01. En tidligere ægtefælles efternavn kan ikke gives videre til en ny ægtefælle, medmindre den tidligere ægtefælle har givet sin tilladelse.« [Forbud mod at give en tidligere ægtefælles efternavn videre til ny ægtefælle] Til § 7 7) stk. 1, nr. 3, udgår pkt. 2. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] Til § 11 8) I stk. 1, nr. 5 og 7, udgår pkt. 2. [Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5] Af    familie- og forbrugerministeren, tiltrådt af <>: 9) I stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1, nr. 3 og 5-7,« til: »stk. 1, nr. 1, 3 og 5-7,«. [Ændringsforslaget forhindrer at man tager et fornavn som efternavn] Af    et mindretal (DF), tiltrådt af <>: Til § 12 10) I stk. 1 indsættes som 2. pkt.: »Som fornavn må ikke vælges et navn, som kan blive til ulempe for barnet. « [Forbud mod fornavne, som kan være til ulempe] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ifølge lovforslaget er efternavne, der her i landet bæres af 1000 personer eller færre, beskyttet og kan ikke tages af andre. Det foreslås i ændringsforslagene at hæve grænsen til 3.000 personer.
4 Til nr. 3, 4,7 og 8 Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslaget nr. 5. Til nr. 5 Ifølge lovforslaget kan en samlevende person, som lever i et ægteskabslignende forhold, tage den andens efternavn med dennes samtykke. Med ændringsforslaget udgår denne mulighed fra lovfor s- laget. Til nr. 6 Det foreslås, at en tidligere ægtefælles efternavn ikke ka n gives videre til en ny ægtefælle, med- mindre den tidligere ægtefælle har givet sin tilladelse. Til nr. 9 Sondringen mellem fornavn og efternavn er en central del af den danske navneskik. Man kan der- for normalt ikke tage et fornavn som efternavn. Sådan so m § 11, stk. 2, 3. pkt., i lovforslaget er formuleret, ville det være muligt at få et fornavn som efternavn. Dette skyldes, at man efter lovforslagets § 11, stk. 1, nr. 4, kan tage et fornavn som mellemnavn.  Bortkastes  et  sådant  mellemnavn  senere,  vil  det   uden  den  foreslåede  ændring  kunne generhverves  som  mellemnavn  efter  lovforslagets  §  11,  stk.  1,  nr.  1.  Herefter  ville  navnet  kunne tages som efternavn efter lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 3. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, stk. 3, hvorefter man ikke kan tage et mellemnavn som efternavn, hvis mel- lemnavnet er erhvervet i medfør af § 11, stk. 1, nr. 4 (fornavn som mellemnavn). Med ændringen sikres, at et fornavn, der ønskes som mellemnavn, altid erhverves efter § 11, stk. 1, nr. 4, hvorefter det ikke senere kan erhverves som efternavn. Til nr. 10 I  den  nugældende  lov  om  personnavne  er  det  ikke  tilladt  at  vælge  et  fornavn,  som  kan  være  til ulempe for barnet. Med ændringsforslaget fastholdes denne bestemmelse i lovforslaget.   Birthe Rønn Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bødskov (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1
5 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 27 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat om Betænkning nr. 1442/2004, fra fami- lie- og forbrugerministeren 2 Henvendelse af 6/3-05 fra Rasmus Paludan, København Ø vedrøren- de forslag til overgangsbestemmelse 3 Oversigt over lovforslaget 4 Udkast til tidsplan 5 Tidsplan som fastlagt på udvalgsmøde den 17/3 -05 6 Henvendelse af 10/4-05 fra Rasmus Paludan, København Ø vedrø- rende familie og forbrugerministerens kommentar til hans tidligere henvendelse af 6/3-05 7 Henvendelse af 20/4-05 fra Helle Wertoff, Hvidovre vedrørende ret til at videregive sit efternavn. Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/3-05 fra Rasmus Paludan vedrørende forslag til overgangsbestemmelse i L 27., og ministerens svar herpå 2 Spm. om bærer af slægtsnavn i udlandet, og ministerens svar herpå 3 Spm. om navneloven gælder alle eller kun danske statsborgere, til familie- og forbrugsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at hæve grænsen fra 1000 til 3000 forekomster, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om hensigten med § 7, til familie- og forbrugsministeren 6 Spm. om ministerens kommentar til ændringsforslag, til familie- og forbrugerministeren 7 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 10/4-05 fra Ras- mus Paludan, København Ø, til familie- og forbrugerministeren 8 Spm. om ministerens kommentar til L 27 - bilag 7, til familie- og forbrugerministeren