Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 3. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 19 – spørgsmål 4). Spørgsmål nr. 4: Hvad er forskellen på den rutine en selvstændig selvkørende vognmand og en chauffør har? Finder ministeren, at selvstændige vognmænd er mere rutinerede end chaufførerne, da det foreslås, at de foreslåede regler først skal træde i kraft for de selvstændige efter 4 år? Svar:   Jeg ved ikke, om selvstændige vognmænd generelt har mere eller mindre ru- tine end ansatte chauffører. Når direktiv et, der ligger til grund for L 19, i ar- tikel 2, stk. 1, fastslår, at direktivet først finder anvendelse på selvstændige chauffører fra den 23. marts 2009, er årsagen ikke  forskel i rutinen vog n- mand og chauffør imellem, men at konsekvenserne af, at der ikke findes ar- bejdstidsregler for selvstændige chauffører, først skal analyseres. At lade selvstændige vognmænd være omfattet af loven allerede fra 23. marts 2005 ville være en markant fravigelse af princippet om minimumsim- plementering. Det er desuden min umiddelbare opfattelse, at hverken direktivet eller lovens regler uden videre kan anvendes på  selvstændige vognmænd. For eksempel savnes der stillingtagen til, hvorledes arbejdstiden som selvstændig skal kunne kontrolleres – en (selv-)registrering for den selvstændige giver ikke uden videre mening. Det er derfor fornuftigt, når direktivet bestemmer, at Kommissionen forud for 2009 må se nærmere herpå og senest i 2007 fre  m- sætte forslag til, hvordan reglerne for selvstændige kan udfo rmes.Vi får de   r- for lejlighed til senere at vende tilbage til dette spørgsmål. I ndtil videre vil selvstændige vognmænd dog fortsat - som nu - være omfattet af de generelle køre-/hviletidsregler. Marts 2005 Vores sag 6309-0002