Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 25. februar 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Of- fentligt). Spørgsmål nr. 1: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. februar 2005 fra Dtf.48, jf. L 19 - bilag 3. Svar:   Gruppen af chauffører, kaldet Dtf.48, har udtrykt storutilfredshed med mit lovforslag L 19 og har begrundet det i 4 hovedpunkter, som jeg her skal kommentere: 1.    en kraftig lønreduktion på 20 -30 % Jeg har som minister ikke særlige forudsætninger for at kommentere denne vurdering af lovforslagets forventelige betydning for aflønningen af chauffø- rer. Jeg har dog noteret mig henvendelsen af 25. februar 2005 fra Fagligt Fælles Forbund, 3 F, hvor det er forbundets opfattelse, at der ikke er hold i rygterne om markante lønnedgange som resultat af direktivimplementerin- gen, særligt under henvisning til de eksisterende begrænsninger i køre-/hvile- tidsreglerne. 2.    mistet ret til selv at vælge i forhold til andre erhverv Jeg bemærker, at der også på det øvrige arbejdsmarked   findes regulering af lønmodtageres arbejdstid, som vil stille krav til arbejdsgiverens tilrettelæg- gelse og være begrænsende for lønmodtagerens erhvervsudfoldelse. Jeg me- ner, at der bestemt må være grænser.  Hovedformålene med d et direktiv, som ligger til grund for L 19, er: 1) At beskytte sikkerheden og sundheden for de omfattede lønmodtagere, 2) At medvirke til øget færdselssikkerhed, og 3) At skabe ensartede konkurrencevilkår i vejtransportsektoren.  For mig at se er det et nødvendigt initiativ fra EU’s side at skabe fælles regler på dette omr å- de for netop derved at undgå, at konkurrencen kommer til at foregå på b   e- kostning af den enkelte mobile lønmodtagers sundhed og sikkerhed. Også hensynet til trafiksikkerheden har gjort det nødvendigt, for at vi undgår d e alvorlige ulykker, vi allerede kender til fra medierne, hvor busser eller lastbi- ler forulykker på grund af en træt eller udkørt chauffør. 3.    en hel skæv måde at gennemføre et sådant forslag på I forhold til den udtrykte bekymring over, at der ikke sk ulle ske en gennem- førelse til tiden af direktivet i de andre medlemsstater, bemærker jeg, at der netop i direktivet udtrykkeligt er fastsat en frist for rettidig implementering. Der er altså ikke mulighed for at udskyde en implementering, hvilket gælder Marts 2005 Vores sag 6309-0002
2/2 alle medlemslande – gamle som nye. Et vigtigt formål er jo netop at skabe ens konkurrencevilkår på EU  -plan. En ikke-rettidig implementering kan der- imod resultere i en traktatkrænkelsessag, og jeg er sikker på, at Kommissi o- nen ikke ser igennem fingre med lange ubegrundede udsættelser af dette di- rektiv. I øvrigt har der fra Beskæftigelsesministeriet været gennemført en helttraditionel høring forud for lovforslagets fremsættelse, såvel in ternt in- den for ministerierne, herunder en særskilt høring af Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet, som eksternt i forhold til private organisationer og aktører. Jeg har i den anledning ikke bemærkninger til chaufførernes kritik af deres bran- ches fagforeninger og arbejdsgiverforeninger. Jeg skal dog blot afslutnings- vis pege på, at der e r tale om minimumsimplementering af direktivet,hvilket betyder, at dette lovforslag ikke går videre  end det, direktivet allerede har fastsat. 4.    Fuldstændig mangel på sikkerhed i forslaget Jeg bemærker, at det ikke har været et mål i sig selv, at de nye reg ler skulle skabe nye arbejdspladser eller gennemtvinge ændringer i chaufførers sam- mensætning, herunder for så vidt angår alder eller rutine  .Derimod   mener jeg nok, at netop de mere regulerede og ordnede arbejdsvilkår kan bidrage til, at vejtransportsektoren forbliver et attraktivt erhverv. Med hensyn til de selv- stændige vognmænd lægger direktivet som påpeget  op til, at disse også skal være omfattet, men i givet fald først fra 2009. Direktivet og lovforslagets regler lader sig ikke bare overføre på selvstænd ige, fx vil en (selv-)registre- ring af arbejdstiden for en selvstændig vognmand ikke give samme mening. Det er derfor fornuftigt, når direktivet bestemmer, at Kommissionen for ud for 2009 må se nærmere herpå og senest i 2007 fremsætte forslag til, hvo  r- dan reglerne for selvstændige kan formuleres. Selvstændige vognmænd vil dog fortsat - som nu - være omfattet af de generelle køre-/hviletidsregler. Med hensyn til de undtagne køretøjer skyldes dette ene og alene, at disse kø- retøjer også er undtaget fra køre -/hviletidsreglerne. Der er altså  overensstem- melse og sammenhæng i anvendelsesområdet for både køre  -/hviletidsreg - lerne og det EU-direktiv, som dette lovforslag implementerer. Dette fremgår også af  lovforslagets bemærkninger.