Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 15. juni 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L174) Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Præmiering af ekstra praktikplad- ser og udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelses plus) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. juni 2005 stillet mig følgen- de spørgsmål: Spørgsmål 12: ”Ministeren bedes oplyse, om fraværet af regulering af den fiskale del af AER bidraget betyder underfinansiering generelt og/eller likviditetspro- blemer af de udgifter, som den fiskale del af AER bidraget skal dække samt hvor stor disse udgifter er?” Svar: I tilknytning til den politiske aftale af 5. november 2003 mellem regerin- gen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om finansieringsomlægning i forlængelse af udmøntning af aftalen om bedre uddannelser (fase II) blev der gennemført en finansierings- omlægning.   Finansieringsomlægningen indebærer en ændring af ansvaret for finansie- ring af udgifterne til skolepraktik samt godtgørelse, befordringsudgifter og udgifter til kost og logi i forbindelse med deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.   I forbindelse med lovændringen blev det besluttet, at en fast andel af AER-bidraget på 530 kr. indbetales til Undervisningsministeriet fra Ar- bejdsgivernes Elevrefusion til hel eller delvis finansiering af udgifter til godtgørelse m.v.   Arbejdsgivernes bidrag er øremærket til ovennævnte udgifter. Hvis det indbetalte bidrag overstiger statens udgifter til ordningen, opspares det overskydende beløb på en konto i Undervisningsministeriet med henblik på finansiering af godtgørelse m.v. i de efterfølgende år.  
2 Med omlægningen har staten det økonomiske ansvar for skolepraktik, samtidigt med at staten bevarer det overordnede ansvar for godtgørelse m.v. Ved omlægningens begyndelse i 2004 blev der taget i udgangspunkt i de forventede udgifter til skolepraktik i 2004 på 1.047 mio. kr., hvilket dan- nede grundlag for fastsættelsen af bidraget på 530 kr. pr. fuldtidsbeskæf- tiget øremærket til VEU-godtgørelse mv.   På finansloven for 2005 forventes der samlet set udgifter til godtgørelse m.v. på i alt 1.263 mio. kr., mens indbetalingen fra virksomhederne ud- gør 1.045 mio. kr. Det indebærer, at staten i 2005 bidrager med en finan- siering af de pågældende udgifter på ca. 218 mio. kr. i 2005.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder