Til lovforslag nr. L 157 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den   9. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med a nsættelse af personale m.v. [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 13. april 2005 og var til 1. behandling den 3. maj 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af L 72 fra folketingsåret 2004   -05, 1. samling. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 27. september 2004 dette udkast til Kulturudvalget, jf. KUU alm. del –   bilag 731 (folketingsåret 2003-04).  Den  28.  oktober  2004  sendte  kulturministeren  de  indkomne  høringssvar  samt  et  notat herom til Kulturudvalget. Høringssvar og notat   er omdelt i Retsudvalget på L 157  – bilag 1. Endv   i- dere er der modtaget høringssvar  og notater på udkast til bekendtgørelse fra Kulturm  inisteriet, Soci- alministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvan- drere og Integration, Kirkeministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Undervisningsministe- riet. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Børnesagens Fællesråd  og  fra  Danske  Gymnastik  &  Idrætsforeninger .  Kulturministeren  har  over  for  udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 16 spørgsm ål til  kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret på nær spørgsmål 18, som forventes besvaret inden 2. behandling, og 1 spørgsmål til statsmin  i- steren og 1 spørgsmål til justitsministeren  , som er besvaret af justitsministeren. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V med undtagelse af Birthe Rønn Hornbech (V) og Karsten Nonbo (V), S, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
2 Socialdemokratiet bemærker: Lovforslaget har til formål at sikre den  videst mulige beskyttelse af børn i foreningslivet over for overgreb af seksuel art. En forpligtelse for foreninger til at indhente en såkaldt børneattest for nyansatte med disses sa  m- tykke, har givet anledning til alvorlige overvejelser om retssikkerhedsspørgsmål for de forpligtede ledere i de omhandlede foreninger og knyttet til behandlingen af indhentede attester. Udvalgsbehandlingen har bidraget til en sådan belysning af problemstillingerne, at det er muligt for Socialdemokratiet at stemme for lovforslaget. Det er væsentligt, at der er en klar skillelinie me  l- lem de forpligtede og de ikke-forpligtede foreninger. Men dette skaber også to vigtige udfordringer, som her skal berøres. Den første om forpligtelsen for medlemsforeninger under Dansk Ungdoms Fællesr   åd (DUF) til at indhente  børneatt ester.  Forpligtelsen  kan  undviges  ved  udmelding  af  DUF.  Dette  giver  en  noget usædvanlig  retsstilling,  der  imidlertid  må  opfattes  som  et  ridderslag  til  DUF.  Medlemsforeninger under DUF har tingene i orden og tager deres ansvar alvorligt. Hvis man udmelder sig eller undvi- ger at søge optagelse i DUF, stiller dette de pågæ ldende foreninger i et usædvanligt lys   –  man må mistænke  dem  for  ikke  at  ønske  orden  i  tingene  og  dermed  løfte  deres  ansvar.  Socialdemokratiet anerkender,  at  foreninger  med  tilknytning  til  de  større  organisationer,  herunder  DUF,  med  deres medlemskaber af paraplyorganisationerne også på dette følsomme område bidrager til ordnede fo r- hold. Dette forhold leder til den anden udfordring: Socialdemokratiet ved, at der selv med vedtagelsen af dette lovforslag vil være foreninger, hvor der ikke er pligtig indhentning af børneattester. Det vil imidlertid være et fåtal. Men det sikrer en klarhed over, hvem der er forpligtede, og hvem der ikke er det. For Socialdemokratiet er det afgørende, at personer, der kan pådrage sig et lovmæssigt a n- svar, har mulighed for klart at kunne forudsige, at de er omfattede af en forpligtelse eller ej. Denne klarhed vejer så tungt for Socialdemokratiet, at det må accepteres, at der er enkelte f  oreninger, der vil kunne un ddrage sig forpligtelsen. Lovforslaget  omhandler  krav  til  indhentelse  af  børneattester  for  nyansatte.  Denne  skillelinie  er ifølge lovforslagets bemærkninger og besvarelser fra ministeren valgt af hensyn til ansættelsesretl i- ge overvejelser. Dette respekterer Socialdemokratiet, men det må på den anden side understreges, at der her er god grund til at opfordre alle foreninger til at drage omsorg for en systematik i frivillig indhentelse af børneattester, således at disse i løbet af e   n tid dækker alle ansa  tte. Socialdemokratiet  finder  den  valgte  lovtekniske  fremgangsmåde  med  en  bemyndigelse  til  et ukendt antal ministre uheldig og ikke på nogen måde velegnet til efterfølgelse. Et mindretal i udvalget (RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. RV, SF og EL mener, at vi skal gøre en stor indsats for at forhindre overgreb på børn. Det helt a   f- gørende er, at vi får forebygget, at overgrebene finder sted. Forebyggelse skal ske på mange m   å der. Det handler om at prøve at sikre behandling af dem, der selv har været ude for overgreb, for vi ved, at mange af dem, der begår overgrebene, selv tidligere har været udsat for overgreb. Det han   dler om at have personale nok. Det handler om, at personalet også er udda nnet i, hvordan man har den ekstra opmærksom  på,  om  der  er  noget  galt  med  hensyn  til,  hvordan  nogle  af  børnene  opf ø rer  sig,  og hvordan man så takler at få afklaret, om der er noget om en sådan mistanke –   at få den af - eller be- kræftet. Så der er mange steder, vi kan    sætte ind, hvis det, vi har fokus på, er at forebygge overgr   e- bene på børn. Desværre er det her lovforslag en underlig gang rodsammen, som prøver at gå ind og gøre noget ved at sige, at vi nu skal til at have et omfattende tjek af, om folk er blevet dømt f or pædofili, før de
3 må have noget med børn at gøre   . Men det er kun af nogle af dem, der har med børn at gøre, og uden at det ligger helt klart, hvordan afgrænsningerne er på en række områder. Og det bliver helt grotesk af, at det af bemærkningerne til lovf  orslaget fremgår, at man kun har pligt til at indhente en børnea  t- test, men ikke til at lade være med at lade den pågældende have kontakt med børn, selvom børnea t- testen måtte være positiv.  Ligesom der ikke skal indhentes børneattester for  alle de , der i dag har kontakt  med  børn.  Dermed  undergraves  argumentet  om ,  at  dette  lovforslag  har  som  formål  at  b e- folkningen kan have tillid til de institutioner m.v. , som børn tilbringer en væsentlig del af deres tid i.   Mange af de, der bliver dømt for pædofili   , er ikke tidligere dømt , og dermed løses problemet ikke med børnea ttester. Til  gengæld  skabes  der  alvorlige  retssikkerhedsproblemer  med  dette  forslag.  Retssikkerhedspr  o- blemer i forhold til alle dem, der med dette lovforslag bliver tvunget til at indhente attester og opbe- vare dem korrekt. Normalt når vi i folketinget fastsætter regler   , hvorefter der kan pålægges straf   , gælder der et vist minimumskrav til præ  ciseringen af det strafbare. Det lever dette lovforslag slet ikke op til. Lovforslaget gælder utrolig bredt,   både offentlige og private. Det er en meget, meget vid ramm e- lov, der lader det være op til regeringen, hvilke ministre der kan udstede bekendtgørelser, som bet   y- der, at nogle kan blive pålagt straf, så længe bekendtgørelserne vedrører områder og mennesker, der i et eller andet omfang har noget med børn at gøre. Det vil sige, at vi slet ikke kender omfanget af  , hvad og hvor mange der kriminaliseres. Der er bl.a. hele spørgsmålet om afgrænsning af, hvad det er for nogle persongrupper, man skal indhente attester for. F.eks. er pedeller i nogle af bekendtgørelsesudkastene omfattet   - i andre er de ikke. Der  er hele spørgsmålet om rengøringspersonale, der ikke er omfattet af en eneste af de b   e- kendtgø lede forslaget sidst, stod, at rengøringspersonalet ville være omfattet i de kommende bekendtgørelsesudkast. Og det er kun no g- le frivillige foreninger der er omfattet, mens andre ikke er. Der er spørgsmålet om sanktioner ud over bøde, fordi der i bemærkni ngerne står, at man kan tage tilskuddet helt eller delvis fra foreninger og andre. Og at miste et offentligt tilskud, fordi man ikke har fået indhentet en børneattest  , kan være en langt mere voldsom sanktion end en mindre bøde. På denne baggrund må mindret  allet indstille lovforslaget til forkastelse. Et  andet  mindretal  (Birthe  Rønn  Hornbech  (V)  og  Karsten  Nonbo  (V)  indstiller  lovforslaget  til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet  anerkender  lovforslagets  store  signalværdi,  men  ønsker  at  pege  på  den  ri nge  nytte- værdi. Mindretallet støtter den selvfølgelige intention om at undgå overgreb mod børn. Ethvert no rmalt tænkende menneske må føle afsky overfor pædofili. Mindretallet finder imidlertid, at lovforslaget, der vedrører en meget  stor del af den samlede be- folkning, idet lovforslaget vedrører offentlige og private, fysiske såvel som juridiske personer, giver en  falsk  tryghed,  fordi  ikke  alle,  der  har  med  børn  at  gøre  bliver  checket,  ligesom  en  blank  attest ikke er garanti for, at den pågældende ikke har    begået overgreb over   for børn.   Derved opnår man ikke, selv ved at indhente nok så mange børneattester , det erklærede formål. Mindretallet finder desuden at lovforslaget slet ikke lever op til reglerne om god lovkvalitet. Der  er  tale  om  et  lovforslag,  der  nærmest  udelukkende  består  af  bemyndigelsesbestemmelser. Derved er lovgivningsmagten flyttet fra Folketinget til en række ministre.
4 Det helt elementære krav om, at borgeren i loven skal kunne læse om sine pligter og kende san k- tionerne for en overtrædelse,   er ikke opfyldt. Det står slet ikke i lovteksten klart, hvilke pligter l o- ven omhandler og hvilke sanktioner, der kan blive tale om hvis pligterne ikke opfyldes. Det står ikke klart hvem lovforslaget vedrører  , ligesom det ikke er afklaret, om lovforslaget skal betragtes  som  en  ansættelsesbetingelse.  Forslaget  betyder,  at  ikke  alle,  der  har  med  børn  at  gøre bliver checket ligesom der ikke er nogen pligt til løbende at indhente børneattester på de ansatte f. eks. en gang om året. Tilsyneladende skal der helle r ikke indhentes attester på allerede ansatte. For de, der specielt i det frivillige arbejde skal indhente attester, er situationen usikker. De pålægges en pligt til at følge reglerne om opbevaring og fortrolighed, som de ikke nødvendi g- vis  har  kendskab  til,  ligesom  f.  eks.  ungdomsledere  kan  komme  i  samvittighedskonflikt,  da  de  er forhindret i at videregive oplysninger til centrale personer i organisationen. Ungdomsledere tvinges til at agere som en slags offentlig myndighed og straffes, når de løber sur i reglerne. På  samme  måde  giver  det  retssikkerhedsmæssige  problemer  for  de,  attesterne  vedrører,  idet  så mange attester skal behandles af personer, der ikke er vant hertil. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  f or  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Birthe Rønn  Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren  Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen  (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bød skov (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflo kkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 157 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra kulturministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Orientering om årsrapporter fra Danske Gymnastik - og Idrætsfo  r- eninger, Danmarks Idræts  -Forbund og Dansk Firmaidrætsforbund, fra kulturministeren 4 Spørgsmål og svar på L 72 (2004   -05, 1. samling) 5 Bilag på L 72 (2004 -05, 1. samling) 6 Henvendelse af 4/5-05 fra Børne sagens Fællesråd 7 Henvendelse af 13/5-05 fra Danske Gymnastik & Idrætsforeninger 8 Høringsnotat og høringssvar på Kulturministeriets udkast til bekend   t- gørelse , fra kulturministeren 9 Høringsnotat og høringssvar på Socialministeriets udkast til be   kendt- gørelse, fra kulturministeren 10 Høringsnotat og høringssvar   over Ministeriet for Flygtninge, Indvan- drere og Integrationsudkast til bekendtgørelse, fra kulturminist eren 11 Høringssvar fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrat i- on vedr. udkast til bekendtgørelse  (Dansk Røde Kors ), fra kulturmini- steren 12 Høringsnotat og høringssvar fra Kirkeministeriet vedr. udkast til b  e- kendtgørelse, fra kulturministeren 13 Høringsnotat og høringssvar   fra ministeriet for Familie- og Forbru- geranliggenders udkast til bekendtgørelse, fra kulturministeren 14 1. udkast til betænkning 15 Indenrigs- og sundhedsministeriets høringsnotat og høringssvar   over udkast til bekendtgørelse, fra kulturministeren 16 Undervisningsministeriets høringsnotat og høringssva  r over udkast til bekendtgørelse, fra kulturministeren 17 Vejledninger om håndtering af børneattester Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministeren vil bekræfte, at såfremt en medlemsorganisation af Dansk Ungdoms Fællesråd melder sig ud af Dansk Ungdoms Fæ l- lesråd, vil organisationen ikke længere være omfattet af bestemme l- serne i L 157, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om ministeren vil sikre, at foreninger, der hverken er medlem af
6 Dansk Ungdoms Fællesråd eller af idrættens hovedorganisationer er omfattet af bestemmelserne i L 157, til kulturministeren, og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om kommentar til afsnittet om børneattester (1.7.1) i årsrappo  r- terne fra Danske Gymnastik- og Idrætsforeninge  r, Danmarks Idræts  - Forbund og Dansk Firmaidrætsforbund, til kulturministeren, og min  i- sterens svar herpå 4 Spm. om høring af lovforslaget og bekendtgørelser, til kulturminist  e- ren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor mange der er dømt inden for de si dste 10 år for pæd   o- fili, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om de ansættelsesretlige og forvaltningsretlige aspekter, til ku  l- turministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om fortsæt, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om attester til de allerede ansatte, til kulturministeren, og mini- sterens svar herpå 9 Spm. om årlige antal børneattester, til kulturministeren, og minist  e- rens svar herpå 10 Spm. om de retssikkerhedsmæssige problemer i forslaget, til justit  s- ministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om bemyndigelse til at udstede bekendtgørelser, til statsmin i- steren, og justitsministerens svar herpå 12 Spm. om dømte for forbrydelser, som vil fremgå at en børneattest, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvornår en forening kan miste sit offentlige tilskud, til ku l- turministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-05 fra Bø r- nesagens Fællesråd, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse fra Danske Gymna- stik- og Idrætsforeninger, og ministerens svar herpå 16 Spm. om persondataloven, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om straffeattester for ledere i foreninger, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til kulturministeren