Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-740-0019 Dok.: KHE40137 Besvarelse af spørgsmål nr.    11 af 19. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige a  ndre love (Sagsomkostninger, rets- hjælp og fri proces) (L 132)  . Spørgsmål   nr. 11: ” Ministeren  bedes  uddybe  sine  bemærkninger  til  høringssvarene  fra  de  forskellige retshjælpsinstitutioner, herunder redegøre for, hvorfor ministeren ikke vil forhøje b a- sistilskuddet  til  retshjælpsinstitutionerne.  Mener  ministeren  ikke,  at  den  foreslå   ede tilskudsordning vil være til ulempe for de små institutioner?   ” Svar: Justitsministeriet har tidligere over for Retsudvalget kommenteret høringssvarene over Retspl eje- rådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje  III  (Adgang til domstol   ene) (”bet ænkningen”)   , som lovforslaget bygger på, jf. L 132  – Som det fremgår heraf, har Københavns Retshjælp i forbindelse med høringen fremsat en ræ kke bemærkninger til mulighederne for at basere fordelingen af tilskuddet til private retshjælp sinsti- tutioner på  antallet af henvendelser, en tidsopgørelse pr. sag eller en ”kvalitetsrevision” b   aseret på oplysninger om arbejdets tilrettelæggelse, herunder bemanding, kontrol med konkret sagsb   e- handling, kursustiltag, stabilitet i fremmøde m v. Endvidere  har  Årh  us  Retshjælp,  Gellerupparkens  Retshjælp  og  Arbejdernes  Retshjælp  i  Silk e- borg anført, at tilskud, som hovedsageligt baserer sig på en afregning pr. sag, ikke er he  nsigts- mæssig, og at en væsentlig del af tilskuddet bør bevares som ” basistilskud”.  Disse retshjælp  sin- stitutioner  opfordrer  desuden  til,  at  man  i  forsøget  på  forenkling  ikke  taber  muligheden  for  at tage  individuelle  hensyn  i  f.eks.  ” basistilskuddet”,  idet  r etshjælpsinstitutionerne  er  fo  rskellige med hensyn til såvel fo rdeling af sagsområder  som råds øgendes baggrund. Justitsministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforslaget ikke er taget stilling til den nærm e- re udformning af retningslinjerne for fordelingen af tilskuddet til retshjælpsinstitutioner. Der er således  ikke tale om, at der med lovforslaget lægges op til nogen bestemt fordeling me  llem ”b a-
- sistilskud”  og  ”taksametertilskud”,  dvs.  tilskud  baseret  på antallet  af  retshjælpsforre  tninger  på hvert  af  de  tre  trin,  som  lovforslaget  opererer  med  (helt  grundlæggende  mund  tlig  rådgivning, rådgivn ing  ud  over  helt  grundlæggende  mundtlig  rådgivning  og  rådgivning  i  fo rbindelse  med forligsforhandlinger). Med lovforslaget videreføres den gældende regel, hvorefter justitsministeren af statskassen kan yde tilskud til retshjælpskontorer, jf. lovforslagets   § 1, nr. 9 (forslag til retsplejelovens § 324, 1. pkt.). Med lovforslaget lægges der op til, at regler om tilskuddets beregning og udbetaling skal fas  tsæ  t- tes ved bekendtgørelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 (forslag til retsplejelovens § 324, 2. pkt.), f rem for som i dag, hvor disse forhold alene fremgår af administrativ praksis. Som a nført i bemær   k- ningerne  til  den  foreslåede  bestemmelse,  er  formålet  hermed  at  skabe  større  ge   nnemsigtighed med  hensyn  til  vilkårene  for  at  få  tilskud  og  ikke  mindst  tilskudde  ts  beregning,  idet  tilskuddet fremover vil blive fordelt efter generelle retningslinjer, der fastsættes ved b  ekendtgørelse. Efter en vedtagelse af lovforslaget agter Justitsministeriet bl.a. at fastsætte gen  erelle regler om vilkå- rene for ydelse af tilskud og om tilskuddets beregning og udbetaling samt regler om ansøgning s- frister, dokumentationskrav og udbetalingsterminer. Som  anført  i  den  kommenterede  høringsoversigt,  vil  d  et,  retshjælpsinstitutionerne  har  anført, indgå i Justitsministeriets overvejelser  om udformningen af en ny bekendtgørelse om tilskud til retshjælps  institutioner,  der  vil  blive  udstedt  efter  lovforslagets  vedtagelse.  Det  samme  vil  de henvendelser  vedrørende  tilskuddet  til  retshjælpsinstitutioner   ,  som Retsudvalget  har  modtaget  i forbindelse med lovforslagets behandling. Inden udstedelsen af bekendtgørelsen  vil der endvide- re blive gennemført en høring over et udkast til bekendtgørelse hos berørte myndigheder og o r- ganisationer, herunder de private retshjælpsinstitutioner, som i dag modtager t  ilskud fra Justits- ministeriet. Endvidere  bemærkes,  at  på  baggrund  af  det,  der  er  anført  fra  retshjælpsinstitutionernes  side  i forbindelse med høringen over betænkningen og i de nævnte henvendelser til Retsudvalget, fo r- ventes de fremtidige retningslinjer for fordelingen af tilskud til retshjælpsinstitutioner   udformet således ,  at  tilskuddet  ikke  udelukkende  eller  overvejende  fordeles  efter  en  ”taksam etermodel” med  faste  takster  for  en  retshjælpsforretning  på  hvert  af  de  tre  trin,  som  lovforslaget  op   ererer med, og således at der under alle omstændigheder     – e- rentierede  tilskud  afhængig  af  karakteren  af  den  enkelte  retshjælpsi nstitutions  sager  – fortsat bredt og varieret retshjælpstilbud.