Skatteministeriet J. nr. 99/04-100-00125 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 129 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven. (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fre m- med valuta). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 10  -15 af 27. april 2005. (L 129 – spørgsmål 10, 11, 12, 13, 14, 15) Kristian Jensen /  Preben Underbjerg Poulsen
Spørgsmål 10: "Kan ministeren bekræfte, at der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en kon- cern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ul- timokurs for omregning af resultatet i fremmed valuta til danske kroner?" Svar: Nej, dette kan ikke bekræftes. Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i ska  t- tekontrollovens § 3 C, stk. 7, 1. pkt., at omregningen af resultatet til dansk mønt skal ske til en gennemsnitskurs for indkomståret. Spørgsmål 11: "Kan ministeren bekræfte, at muligheden for forskelligt valg af princip mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for spekulation i omregning af kursændringer på indbyrdes mellemværende?" Svar: Nej, dette kan ikke bekræftes. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 10. Spørgsmål 12: "Kan ministeren bekræfte, at personer, der vælger at føre deres skatteregnskab i fremmed valuta nu får mulighed for fradrag for kurstab på lån, herunder realkr   e- ditlån, i danske kroner?" Svar: Nej, dette kan ikke bekræftes. Den eneste ændring, der foretages i kursgevinst- loven, jf. forslagets § 2, er indsættelsen af en ny bestemmelse vedrørende opgø- relsen af det ikke-fradragsberettigede tab i bestemte situationer. Spørgsmål 13: "Vil ministeren erkende, at mulighederne for at kontrollere, om virksomheder laver transaktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver vanskelige- re med lovforslaget?" Svar: Jeg må afvise, at mulighederne for at kontrollere om virksomheder laver tran s- aktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver vanskeligere med lovforslaget. Dette skyldes, at lovforslaget ikke ændrer på kontrolmulighederne, eller gør kontrolmulighederne dårligere. Mindstekravsbekendtgørelsens krav til kontrolspor skal således være opfyldt, uanset om det skattemæssige årsregnskab udarbejdes i danske kroner eller fremmed valuta, og det fremgår endvidere d i- rekte af den foreslåede bestemmelse i ska ttekontrollovens § 3 C, stk. 4, 1. pkt., at den skattepligtige skal bogføre i den på gældende valuta eller sørge for, at bogføringen indeholder oplysninger, som til enhver tid gør det muligt at omreg- ne til den pågældende val uta.
2 Spørgsmål 14: "Kan en virksomhed ikke med fordel lade f.eks. et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalingerne bogføres hos den rette udgift   s- holder, men undervejs bliver "vekslet" til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta?" Svar: Jeg kan ikke få øje på den fordel, der skulle være forbundet med at lade ekse  m- pelvis et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalinge    r- ne bogføres hos den rette udgiftsafholder, men undervejs bliver "vekslet" til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta. Valutakurser kan også undervejs i en salgssituation ændre sig. Hertil kommer, at valget af valuta skal træffes inden indkomstårets begyndelse, dvs. på et tidspunkt, hvor de skattemæssige   konse- kvenser ikke kendes. Spørgsmål 15: "Vil der efter ministerens mening blive etableret nye lovlige metoder til "skatte- optimering" i transaktioner mellem sambeskattede virksomheder som følge af lovforslaget?" Svar: Nej, efter min opfattelse vil lovforslaget ikke i sig selv medføre nye lovlige me- toder til "skatteoptimering" af transaktioner mellem sambeskattede virksomhe- der.