Til lovforslag nr. L 129 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   11. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fre   mmed valuta) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 16. marts 2005 og var til 1. behandling den 12. april 2005. Lovfor- slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 123 fra folketingsåret 2004   -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbin  delse med behandlingen af L 123, herun- der de høringssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Høring Et udkast til det oprindelige lovforslag nr. L 123 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, havde in- den fremsættelsen været sendt i høring, og skattem inisteren havde den 21. oktober 2004 sendt dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 14 fra folketingsåret 2004    -05, 1. samling. Den 18. november 2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udvalget.   Høringsnotatet  var  optrykt  i bemærknin Efter 1. behandling af L 129 den 12. april 2005 besluttede skatteministeren at sende lovforslaget i fornyet  høring.  Den  28.  april  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  fra  den  nye høringsrunde  samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en fælles   skriftlig henvendelse fra Dan- marks Rederiforening, Dansk Industri, Finansrådet, HTS og Landbrugsraadet.  Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 22 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv a- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag. Dansk  Folkeparti  er  imod  vedtagelsen  af  lovforslaget, idet  DF anser  indførelsen  af  adgang  til  at aflægge årsregnskab i fremmed valuta som endnu et skridt i retning af   , at kronens status som valuta i Danmark udvandes, og at euroen indføres som parallelvaluta ad bagvejen. Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet  vil  stemme  hverken  for  eller  imod  det  under  nr.  1  stillede  ændringsforslag.  Mindretallet stemmer imod det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Efter  Enhedslistens  opfattelse  vil  denne  lov  åbne  nye  muligheder  for  skattespekulation ,  hvilket Enhedslisten naturligvis ikke vil medvirke til. Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrå dt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 3 1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 20 E, stk. 1, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«  .« [Konsekvensrettelse som følge af , at § 12 A, stk. 2, bliver § 12 A, stk. 3] Til § 4 2) Som stk. 3 indsættes: »Stk. 3. For virksomheder, der for regnskabsår, der påbegyndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifø lge Rådets foror dning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for indkomstår, der p åbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis virksomheden vælger at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i sin funktionelle valuta. Medd e- lelse om, hvilken valuta der ønskes anvendt, samt om , hvilken centralbanks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæstelse.  «
3 [Ændring af virkningstidspunktet for visse virksomheder samt tilføjelse af overgang    sordning] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Glemt konsekvensrettelse i skattestyrelseslovens § 20 E, stk. 1, hvor der i den nuværende affatte  l- se henvises til skattestyrelseslovens § 12 A, stk. 2, som efter forslaget bliver til § 12 A, stk. 3. Til nr. 2 I arbejdet med lovforslaget har det været et grundlæggende princi p, at valget af fremmed valuta m.v.  skal  foretages  inden  indkomstårets  begyndelse,  dvs.  på  et  tidspunkt,  hvor  de  skattemæssige konsekvenser ikke kendes. Hensigten hermed er, at der ikke skal være mulighed for på baggrund af allerede gennemførte transaktion er og på grundlag af allerede kendte valutakursudviklinger at ku n- ne vælge den skatteregnskabsvaluta, som medfører den laveste ska   ttebetaling. Når  en  virksomhed  ønsker  at  udarbejde  det  skattemæssige  årsreg nskab  i  sin  funktionelle  valuta, der fastlægges efte  r de internationale regnskabsstandarder, synes de faktiske forhold mere afgøre n- de for valutaskiftet end en eventuel skattefordel. Dette er allerede kommet til udtryk i lovforslaget, eksempelvis i bemærkningerne til den foreslåede beste   mmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3. Efter denne bestemmelse er det således muligt at få dispensation fra fristen for a  nmeldelse, således at  valg  af  skatteregnskabsvaluta  gyldigt  kan  træffes  efter  indkomstårets  begyndelse,  e   ksempelvis hvis virksomheden i henhold til de af Kommissionen godkendte internationale regnskabsstandarder, IAS/IFRS, har eller får pligt til at overgå til en anden funktionel val  uta. For de børsnoterede virksomheder, der pr. 1. januar 2005 har pligt til at bogføre eller aflægge år s- rapporten  efter  de  internationale  regnskabsstandarder,  vil  det  med  det  nuværende  lovforslag  være nødvendigt at udarbejde et særskilt regnskab til skattemyndighederne, hvis virksomhedens funkti   o- nelle valuta ikke er danske kroner. For disse virksomheder er der derfor et særli  gt behov for, at det skattemæssige årsregnskab kan udarbejdes i virksomhedens funktionelle  valuta allerede med vir   k- ning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, således at den reviderede år    s- rapport er udgangspunktet for udarbejdelsen af det skattemæssige årsreg På denne baggrund foreslås det, at for virksomheder, der for regnskabsår, der påbegy    ndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifølge Rådets forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis virksomheden vælger at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i sin fun k- tionelle valuta. I tilknytning til ovenstående er der tilføjet en overgangsordning  . Efter den foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, er det således en betingelse for anvendelse af reglerne om uda r- bejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, at den skattepligtige har givet skattemy   n- digheden meddelelse om, hvilken valuta og hvilken centralbankkurs, der ønskes anvendt, inden b e- gyndelsen af det første indkomstår, for hvilket der vælges en anden valuta end dansk mønt. Da lo v- forslaget  for  visse  virksomheder  foreslås  at  have  virkning  for  indkomstår,  der  p  å begyndes  den  1. januar  2005  eller  senere,  er  det  nødvendigt  at  tilføje  en  overgangsordning.  Det  foreslås  derfor,  at meddelelse om, hvilken valuta der ønskes anvendt, samt om , hvilken centralbanks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæ  stelse.
4   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðve   ldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 129 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af   lovforslag nr. L 123 2 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslaget 3 Orientering om, at forslaget er udsendt i fornyet høring 14/4 -05 med frist 25/4-05 4 Fælles henvendelse af 14/4  -05 fra Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Finansrådet , HTS og Landbrugsraadet 5 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Rapport fra Center for Kvalitet i Erhvervs-Reguleringen (Erhvervs- og Selskabsstyrelsen) om de administrative konsekvenser af lovfors- laget 7 Høringssvar  og høringsnotat , fra skatteministeren 8 Skatteministerens kommentar af 14/4-05 til fælles henvendelse fra Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Finansrådet , HTS og Landbrugsraadet 9 1. udkast til betænkning 10 Yderligere høringssvar fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 11 Yderligere høringssvar fra Danmarks Rederiforening, fra skattemin i- steren 12 2. udkast til betænkning 13 3. udkast til betænkning 14 Ændringsforslag fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 129 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslaget adskiller sig fra det tidligere fremsatte lovforslag nr. L 123 (Folketingsåret 2004-05,1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om udformningen af de stillede ændringsforslag, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om udvidelse af mulighederne for fradrag for kurstab og lån e- omkostninger på fast fo rrentede uopsigelige lån i DKK, til skattem i- nisteren, og ministerens svar herpå
6 4 Spm. om at redegøre for, på hvilke områder lovforslaget    –   i forhold til det tidligere fremsatte lovforslag nr. L 123 (Folketingsåret 2004 - 05, 1. samling) er blevet revideret i forhold til de afgivne høring ssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at redegøre for, på hvilke punkter det foreliggende lovfor  s- lag er blevet ændret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om en oversigt, som sammenholder det oprindelige lovforslag (L 123) med det foreliggende lovforslag, til skatteministeren, og mi- nisterens svar herpå 7 Spm. om at oversende kopi af de høringssvar, som ministeriet har modtaget i forbindelse med revisionen af det oprindelige lovforslag (L 123), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at beskrive, hvilke overvejelser der har ligget til grund for den substansændring, der er sket af det oprindelige lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at oversende enhver form for korrespondance med høring s- parter m.v. vedrørende revisionen af L 123, som har foregået i fo  r- bindelse med udarbejdelsen af L 129, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 10 Spm., om der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en koncern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for omregning fra resultat i fremmed valuta til danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om at bekræfte, at muligheden for   forskelligt valg af princip mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for spekulation i omregning af kursændringer på in   d- byrdes mellemværende, til skatteministeren, og ministerens svar he  r- 12 Spm. om at bekræfte, at   personer, der vælger at føre deres skattereg   n- skab i fremmed valuta nu får mulighed for fradrag for kurstab på lån, herunder realkreditlån, i danske kroner, til skatteministeren, og min i- sterens svar herpå 13 Spm., om ministeren vil erkende, at mulighederne for at kontrollere, om virksomheder laver transaktioner, der alene er begrundet i skatte- spekulation, bliver vanskeligere med lovforslaget, til skatteministe- ren, og ministerens svar herpå 14 Spm., om en virksomhed ikke med fordel kan lade f.eks. et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalingerne bo   g- fø res hos den rette udgiftsholder, men undervejs bliver »vekslet« til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm., om der vil blive etableret nye lovlige metoder til »skatteopti- mering« i transaktioner mellem sambeskattede virksomheder som følge af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om indførelse af bestemmelse, hvorefter virksomheden skal
7 anvende samme valuta i det skattemæssige årsregnskab, til skattem   i- nisteren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om kommentar til Skatterevisorforeningens forslag om valg af funktionel valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om Skatterevisorforeningens forslag til både at præcisere æ n- dringer af valg af valuta og centralbank, der kræver tilladelse fra ska  t- temyndigheden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til Skatterevisonsforeningens forslag om om- regning til bogføringsvalutaen ved transaktioner i anden valuta end den valgte bogføringsvaluta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm., om skattefri omdannelse medfører, at  man har ret til frit at væ  lge overgang til anden valuta med mulighed for misbrug ved valu- taskift uden tilladelse fra skattemyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om forudsætningerne for skatteansættelse i henhold til lovfors- lagets § 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om mulighed for spekulation i skattebetaling ved valg af hen- sigtsmæssig valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå