Skatteministeriet J. nr. 99/04-100 - 00125 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 129 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven. (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fre m- med valuta). Hermed fremsendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behand- ling af ovennævnte lovforslag. (L 129) Kristian Jensen /  Preben Underbjerg Poulsen
Skatteministeriet, Jour. nr. Den 9. maj 2005 99/04-100-00125 Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skat- testyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta) Til § 3 1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: 01. I § 20 E, stk. 1, ændres ”stk. 2” til: ”stk. 3”” [Glemt konsekvensrettelse som følge af at § 12 A, stk. 2, bliver § 12 A, stk. 3] Til § 4 2) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke: Stk. 3. For virksomheder, der for regnskabsår, der påbegyndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifølge Rådets  forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for ind- komstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis virksomheden vælger at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i sin  funktionelle valuta. Meddelelse om, hvilken valuta der ønskes anvendt, samt om hvilken central- banks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæstelse.” [Ændring af virkningstidspunktet for visse virksomheder samt tilføjelse af over- gangsordning]
2 Bemærkninger Til nr. 1. Glemt  konsekvensrettelse  i  skattestyrelseslovens  §  20  E,  stk.  1,  hvor  der  i  den nuværende affattelse henvises til skattestyrelseslovens § 12 A, stk. 2, som efter forslaget bliver til § 12 A, stk. 3. Til nr. 2. I arbejdet med lovforslaget har det været et grundlæggende princip, at valget af fremmed valuta mv. skal foretages inden indkomstårets begyndelse, dvs. på et tidspunkt, hvor de skattemæssige konsekvenser ikke ke ndes. Hensigten hermed er, at der ikke skal være mulighed for på baggrund af allerede gennemførte transaktioner og på grundlag af allerede kendte valut akursudviklinger at kunne vælge den skatteregnskabsvaluta, som medfører den laveste skattebetaling. Når  en  virksomhed  ønsker  at  udarbejde  det  skattemæssige  årsregnskab  i  sin funktionelle  valuta,  der  fastlægges  efter  de  internationale  regnskabsstandarder, synes de faktiske forhold mere afgørende for valutaskiftet end en eventuel skat- tefordel.  Dette  er  allerede  kommet  til  udtryk  i  lovforslaget  eksempelvis  i  be- mærkningerne til den foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3. Efter denne bestemmelse er det således muligt, at få dispensation fra fristen for anmeldelse,  således  at  valg  af  skatteregnskabsvaluta  gyldigt  kan  træffes  efter indkomstårets  begyndelse,  eksempelvis  hvis  virksomheden  i  henhold  til  de  af Kommissionen  godkendte  internationale  regnskabsstandarder,   IAS/IFRS,  har eller får pligt til at overgå til e  n anden funktionel valuta. For de børsnoterede virksomheder, der pr. 1. januar 2005 har pligt til at bogføre eller  aflægge  årsrapporten  efter  de  internationale  regnskabsstandarder,  vil  det med  det  nuværende  lovforslag  være  nødvendigt  at  udarbejde  et  særskilt  regn- skab  til  skattemyndighederne,  hvis  virksomhedens  funktionelle  valuta  ikke  er danske kroner. For disse virksomheder er der derfor et særligt behov for, at det skattemæssige  årsregnskab  kan  udarbejdes  i  virksomhedens  funktionelle  valuta allerede med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, således at den reviderede årsrapport er udgangspunktet for udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab. På  denne  baggrund  foreslås  det,  at  for  virksomheder,  der  for  regnskabsår,     der påbegyndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifølge Rådets forordning 1606/2002/EF af  19.  juli  2002  har  pligt  til  at  anvende  fremmed  valuta  i  deres  regnskab,  har loven virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis  virksomheden  vælger  at  udarbejde  det  skattemæssige  årsregnskab  i  sin funktionelle valuta. I tilknytning til ovenstående er der tilføjet en overgangsordning. Efter den for e- slåede bestemmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, er det således en beti  n- gelse for anvendelse af reglerne om udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed  valuta,  at  den  skattepligtige  har  givet  skattemyndigheden  meddelelse om,  hvilken  valuta  og  hvilken  centralbankkurs,  der  ønskes  anvendt,  inden  be-
3 gyndelsen af det første indkomstår, f or hvilket der vælges  en anden valuta end dansk mønt. Da lovforslaget for visse virksomheder foreslås at have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, er det nødvendigt at tilføje en overgangsordning. Det foreslås derfor, at  meddelelse om, hvilken valu- ta  der  ønskes  anvendt,  samt  om  hvilken  centralbanks  kurs  der  ønskes  anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæstelse.