Til lovforslag nr. L 129 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fr   emmed valuta) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 16. marts 2005 og var til 1. behandling den 12. april 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 123 fra folketingsåret 2004   -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 123, heru  n- der de høringssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Høring Et udkast til det oprindelige lovforslag nr. L 123 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, havde in- den fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren havde den 21. oktober 2004 sendt de tte udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 14 fra folketingsåret 2004    -05, 1. samling. Den 18. november 2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til   udvalget.  Høringsnotatet  var  optrykt  i bemærkningerne til lovforslaget. Efter 1. behandlingen af L 129 den 12. april 2005 besluttede skatteministeren at sende lovforslaget i fornyet høring. Den 28. april 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssva  r fra den nye høringsrunde  samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en fælles   skriftlig henvendelse fra Dan- marks Rederiforening, Dansk Industri, Finansrådet, HTS og Landbrugsraadet.   Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 22 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv a- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkn  ingen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 3 1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 20 E, stk. 1, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«  .« [Glemt konsekvensrettelse som følge af at § 1 2 A, stk. 2, bliver § 12 A, stk. 3] Til § 4 2) Efter stk. 2 indsæ    tes som nyt stykke: »Stk. 3. For virksomheder, der for regnskabsår, der påbegyndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifø lge Rådets foror dning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis virksomheden vælger at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i sin funktionelle valuta. Medd e- lelse om, hvilken valuta der ønskes  anvendt, samt om hvilken centralbanks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæstelse.  « [Ændring af virkningstidspunktet for visse virksomheder sa   mt tilføjelse af overgang sordning] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Glemt konsekvensrettelse i skattestyrelseslovens § 20 E, stk. 1, hvor der i den nuværende affatte  l- se henvises til skattestyrelseslovens § 12 A, stk. 2, som efter forslaget bliver til § 12 A, stk. 3.
3 Til nr. 2 I arbejdet med lovforslaget har det været et grundlæggende princip, at valget af fremmed valuta m.v.  skal  foretages  inden  indkomstårets  begyndelse,  dvs.  på  et  tidspunkt,  hvor  de  skattemæssige konsekvenser ikke kendes. Hensigten hermed er, at der ikke skal være mulighed for på baggrund af allerede gennemførte transaktioner og på grundlag af allerede kendte valutakursudviklinger at ku  n- ne vælge den skatteregnskabsvaluta, som medfører den laveste ska   ttebetaling. Når  en  virksomhed  ønsker  at  udarbejde    det  skattemæssige  årsreg   nskab  i  sin  funktionelle  valuta, der fastlægges efter de internationale regnskabsstandarder, synes de faktiske forhold mere afgøre   n- de for valutaskiftet end en eventuel skattefordel. Dette er allerede kommet til udtryk i lovforslaget eksempelvis i bemærkningerne til den foreslåede beste   mmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3. Efter denne bestemmelse er det således muligt, at få dispensation fra fristen for a  nmeldelse, således at  valg  af  skatteregnskabsvaluta  gyldigt  kan  træffes  eft  er  indkomstårets  begyndelse,  e ksempelvis hvis virksomheden i henhold til de af Kommissionen godkendte internationale regnskabsstandarder, IAS/IFRS, har eller får pligt til at overgå til en anden funktionel val  uta. For de børsnoterede virksomheder, der pr.  1. januar 2005 har pligt til at bogføre eller aflægge år s- rapporten  efter  de  internationale  regnskabsstandarder,  vil  det  med  det  nuværende  lovforslag  være nødvendigt at udarbejde et særskilt regnskab til skattemyndighederne, hvis virksomhedens funkti   o- nelle valuta ikke er danske kroner. For disse virksomheder er der derfor et særligt behov for, at det skattemæssige årsregnskab kan udarbejdes i virksomhedens funktionelle  valuta allerede med vir   k- ning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller sene  re, således at den reviderede år  s- rapport er udgangspunktet for udarbejdelsen af det skattemæssige årsreg   nskab. På denne baggrund foreslås det, at for virksomheder, der for regnskabsår, der påbegy    ndes tidligere end nævnt i stk. 2, ifølge Rådets forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, hvis virksomheden vælger at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i sin fun k- tionelle valuta. I tilknytning til ovenstående er der tilføjet en overgangsordning. Efter den foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, er det således en betingelse for anvendelse af reglerne om uda r- bejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremm   ed valuta, at den skattepligtige har givet skattemyn- digheden meddelelse om, hvilken valuta og hvilken centralbankkurs, der ønskes anvendt, inden b e- gyndelsen af det første indkomstår, for hvilket der vælges en anden valuta end dansk mønt. Da lo v- forslaget  for  visse  virksomheder  foreslås  at  have  virkning  for  indkomstår,  der  p  å begyndes  den  1. januar  2005  eller  senere,  er  det  nødvendigt  at  tilføje  en  overgangsordning.  Det  foreslås  derfor,  at meddelelse om, hvilken valuta der ønskes anvendt, samt om hvilken centr albanks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, jf. § 1, nr. 1, anses for rettidig, hvis meddelelsen indgives senest 14 dage efter lovens stadfæ  stelse.   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.  Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Eigil Andersen (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
4 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 129 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 123 2 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslaget 3 Orientering om, at forslaget er udsendt i fornyet høring den  14/4-05 med frist den 25/4-05 4 Fælles henvendelse af 14/4  -05 fra Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, HTS, Finansrådet og Landbrugsrådet 5 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Rapport fra Center for Kvalitet i Erhvervs-Reguleringen (Erhvervs- og Selskabsstyrelsen) om de administrative konsekvenser af lovfors- laget 7 Høringssvar fra sk atteministeren 8 Skatteministerens kommentar af 14/4-05 på fælles henvendelse fra Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, HTS, Finansrådet og Landbrugsrådet 9 1. udkast til betænkning 10 Yderligere høringssvar fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 11 Yderligere høringssvar fra Danmarks Rederiforening, fra skattemin i- steren 12 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 129 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslaget adskiller sig fra det tidligere fremsatte lovforslag L 123 (2004-05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om udformningen af de stillede ændringsforslag, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om udvidelse af mulighederne for fradrag for kurstab og lån e- omkostninger på fast forrentede uopsigelige lån i DKK, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at redegøre for, på hvilken områder lovforslaget    - i forhold til det tidligere fremsatte lovforslag L 123 Folketingsåret 2004 -05, 1. samling - er blevet revideret i forhold til de afgivne høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6 5 Spm. om at redegøre for, på hvilke punkter det foreliggende lovfor  s- lag er blevet ændret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om en oversigt, som sammenholder det oprindelige lovforslag (L 123) med det foreliggende lovforslag, til skatteministeren, og mi- nisterens svar herpå 7 Spm. om at oversende kopi af de høringssvar, som ministeriet har modtaget i forbindelse med revisionen af det oprindelige lovforslag (L 123), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at beskrive, hvilke overvejelser, der har ligget til grund for den substansændring, der er sket af det oprindelige lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at oversende en hver form for korrespondance med høring s- parter m.v. vedrørende revisionen af L 123, som har foregået i fo  r- bindelse med udarbejdelsen af L 129, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 10 Spm. om der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en koncern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for omregning fra resultat i fremmed valuta til danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om at bekræfte, at muligheden for forskelligt valg af princip mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for spekulation i omregning af kursændringer på in   d- byrdes mellemværende, til skatteministeren, og ministerens svar he  r- 12 Spm. om at bekræfte, at personer, der vælger at føre deres skattereg n- skab i fremmed valuta nu får mulighed for fradrag for kurstab på lån, herunder realkreditlån, i danske kroner, til skatteministeren, og min i- sterens svar herpå 13 Spm. om ministeren vil erkende, at mulighederne for at kontrollere, om virksomheder laver transaktioner, der alene er begrundet i skatte- spekulation, bliver vanskeligere med lovforslaget, til skatteministe- ren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om en virksomhed ikke med fordel kan lade f.eks. et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at b   etalingerne bogfø- res hos den rette udgiftsholder, men undervejs bliver »vekslet« til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta, til skatteministeren, og min  i- sterens svar herpå 15 Spm. om der vil blive etableret nye lovlige metoder til »skatteoptime- ring« i transaktioner mellem sambeskattede virksomheder som følge af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om indførelse af bestemmelse, hvorefter virksomhedens skal anvende samme valuta i det skattemæssige årsregnskab, til skatt   emi- nisteren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om kommentar til Skatterevisorforeningens forslag om valg af funktionel valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7 18 Spm. om Skatterevisionsforeningens forslag til både at præcisere æ n- dringer af valg af valuta og centralbank, der kræver tilladelse fra ska  t- temyndigheden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til Skatterevisonsforeningens forslag om om- regning til bogføringsvalutaen ved transaktioner i anden valuta e nd den valgte bogføringsvaluta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om skattefri omdannelse medfører, at frit overgang til anden valuta med mulighed for misbrug ved valutaskift uden tilladelse fra skattemyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om forudsætningerne for skatteansættelse iht. lovforslagets § 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om mulighed for spekulation i skattebetaling ved valg af hen- sigtsmæssig valuta, til skattemini  steren, og ministerens svar herpå