Skatteministeriet J.nr. 2005-311-0078    Den Til Folketingets Skatteudvalg L    125- Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ejendomsavancebe- skatningsloven og tonnageskatteloven (Beskatning ved afståelse af kontrakter om levering af skibe og andre driftsmidler samt entreprisekontrakter. Beskat- ning ved afståel se af skibe og andre driftsmidler, der endnu ikke er færdige til at indgå i driften af en virksomhed). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   1-5 af 11. april 2005. Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2
Side 2 Spørgsmål 1:  Hvad er baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4.3.2005 med virkning for afstå elser den 4. marts 2005 og senere, når det konstaterede hul er konstateret allerede ved Ligningsrådets afgørelse af 17. august 2004?   Svar:  Når Regeringen først har fremsat sit lovforslag den 4. marts 2005  - og ikke i ef- teråret 2004  – er det fordi Regeringen har fundet det væsentligt at få overvejet grundigt, hvor bredt lovforslaget skulle være. Efter de gældende regler er det ikke enhver form for fortjeneste eller tab ved salg af den skattepligtiges ejendele, der vedkommer opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Statsskattelovens § 5 bygger på en sondring mellem indkomst (afkast) og indkoms t- grundlag (formue). Udgangspunktet er, at selve indkomstgrundlaget ikke vedkommer opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er alene afkastet af indkomstgrundlaget, der skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Således skal fortj e- neste eller tab ved salg af den skattepligtiges ejendele ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, medmindre der er tale om aktiver, der er anskaffet som ”varer” til videresalg som led i den skattepligtiges næring, eller aktiver, der er erhvervet i spekulationsøjemed. Afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven, ejendomsavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og tonnageskatteloven indeholder regler, der – set i forhold til ud- gangspunktet i statsskattelovens § 5 – udvider hjemlen til at medregne fortjeneste og tab ved salg af visse af den skattepligtiges ejendele ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Hvis der ikke er hjemmel i en af disse love eller i statsskattelovens § 5, er der ikke hjemmel til at medregne fortjeneste eller tab ved salg af den skattepligtiges ejendele ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Problemet med at begynde at beskatte fortjeneste og give fradrag for tab på levering af skibe m.v. eller skibe m.v., der endnu ikke er færdige til at indgå i driften af en vir k- somhed, er hvorledes man skal afgrænse det, der skal beskattes, og hvorledes undgår man at efterlade noget, som man efterfølgende må anse som et h ul, der bør lukkes. Resultatet af disse overvejelser blev Regeringens lovforslag  (L 125), der er noget bre- dere end det lovforslag, som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har fremsat   (L 159, 1. samling, der nu er genfremsat som L 126).
Side 3 Spørgsmål 2:  Det bedes oplyst, hvornår Skatteministeriets Departement blev opmær k- som på, at afståelse af skibskontrakter kunne ske skattefrit efter indførelsen af den nye afskrivningslov. Svar: Skatteministeriets Departement blev først i forbindelse med Ligningsrådets b e- handling af den sag, der har givet anledning til lovforslaget, opmærksom på, at afståe  lse af skibsbygningskontrakter kunne ske skattefrit. Skatteministeriets Departement var indtil dette tidspunkt, af den opfattelse, at fortjene- ste eller tab på skibsbygningskontrakter var omfattet af kursgevinstlovens regler om f i- nansielle kontrakter, jf. bemærkningerne til tonnageskatteloven, L 92, Folketingsåret 2001-02, afsnit 4.3.
Side 4 Spørgsmål 3:  Det bedes oplyst i hvilket omfang der er sket afståelse af skib skontrakter i perioden 2004 og januar og februar 2005 fra danske rederier, der er omfattet af tonna- geskatteloven, og hvad den skattefri avance kan anslås at udgøre. Svar: Bortset fra det salg i 2004, der er omhandlet i den Ligningsrådssag, der har givet anledning til lovforslaget, og tre salg henholdsvis i slutningen af januar og midten af februar 2005, som Skatteministeriet har fået kendskab til via meddelelser til Købe n- havns Fondsbørs, har Skatteministeriet ikke konkret kendskab til salg af skibskontrak- ter. Der foreligger ikke oplysninger, der gør det muligt at anslå den skattefri avance ved a f- ståelse af skibskontrakter i 2004 og januar og februar 2005.
Side 5 Spørgsmål 4:  Hvad er baggrunden for, at der skete ændring i teksten i bemærkningerne til L 92 om indførelse af tonnageskatte-loven, som VK-regeringen fremsatte 6.2.2002 i afsnit 4.3. om finansielle indtægter og udgifter (lovforslaget § 12) om kontrakter på l e- vering af skibe i forhold til bemærkninger i afsnit 4.3. Finansielle indtægter og udgifter (lovudkastets § 11) i det af den tidligere regering udsendte udkast til tonnageskattelov (udkastet er bl.a., optrykt som Skatteudvalgets alm. Del – bilag 741 fra Folketingsåret 2000-2001)? I lovforslag nr. L 92 henviser man til, at kontrakter på levering af skib e beskattes efter kursgevinstlovens regler og er således opmærksom på, at kontrakterne ikke er omfattet af afskrivningsloven, medens man i lovudkastet henviser til, at kon- trakterne beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler. Svar: Ved afgrænsningen af anvendelsesområdet for tonnageskatteordningen skelnes der begrebsmæssigt mellem beskatning under tonnageskatteordningen og beskatning efter de almindelige regler. Ved ”de almindelige regler” forstås beskatning efter den generelle skattelovgivni ng, dvs. beskatning efter de regler, der finder anvendelse, hvis den pågældende indkomst ikke omfattes af tonnageskatteordningen. Er der tale om en kursgevinst, er de alminde- lige regler kursgevinstlovens regler. Er der tale om en selskabsindkomst som f. eks. i tonnageskattelovens § 11, 2. pkt., er de almindelige regler selskabsskattelovens regler. I det udkast til en tonnageskattelov, som i august 2001 under den daværende regering blev sendt på høring, fremgik det af bemærkningerne, at tab og gevinst på ko  ntrakter på levering af skibe efter lovforslaget skal beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler. I bemærkningerne til det forslag, som senere blev fremsat, anføres det, at tab og gevinst på sådanne kontrakter skal beskattes efter kursgevinstlo  vens regler. Heri ligger i begge tilfælde, at tab og gevinst på skibsbygningskontrakter ikke er omfa t- tet af tonnageskatteordningen. Henvisningen til kursgevinstloven i bemærkningerne til det fremsatte forslag er en præcisering af, hvor i den generelle skattelovgivning be- stemmelserne om beskatning af tab og gevinst på de pågældende kontrakter skal findes. Henvisningen er ikke udtryk for, at man i Skatteministeriet dengang var opmærksom på et hul i lovgivningen.
Side 6 Spørgsmål 5:  Hvad er baggrunden for, at regeringen ikke allerede ved fremsættelsen af forslaget til tonnageskattelov (L 92 af 6.2.2002) tog initiativ til at lukke det konstatere- de hul, da man tilsyneladende var opmærksom på, at fortjeneste ved afhændelse af skibskontrakter ikke længere var omfattet af afskrivningsloven, jf. henvisningen til, at de blev beskattet efter kursgevinstlovens regler? Svar: Som nævnt i svaret på spørgsmål 2 var Skatteministeriets Departement frem til Ligningsrådets behandling af den sag, der har givet anledning til lov forslaget, af den opfattelse, at fortjeneste eller tab på skibsbygningskontrakter var omfattet af kursg e- vinstlovens regler om finansielle kontrakter. Skatteministeriets Departement var altså ikke klar over, at der var et hul, da man den 6. februar 2002 fremsatte lovforslaget om tonnageskatteloven. Det er først ved Ligningsrådets bindende forhåndsbesked af 17. august 2004, at det bl  i- ver fastslået, at denne opfattelse ikke er korrekt, og at der er et hul.