Skatteudvalget 2004-05 (2. samling)
L 125
Offentligt
Skatteministeriet
Den
J.nr. 2005-311-0078
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 125- Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ejendomsavancebe-
skatningsloven og tonnageskatteloven (Beskatning ved afståelse af kontrakter
om levering af skibe og andre driftsmidler samt entreprisekontrakter. Beskat-
ning ved afståelse af skibe og andre driftsmidler, der endnu ikke er færdige til at
indgå i driften af en virksomhed).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-5 af 11. april 2005.
Kristian Jensen
/ Lise Bo Nielsen
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Side 2
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Spørgsmål 1:
Hvad er baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den
4.3.2005 med virkning for afståelser den 4. marts 2005 og senere, når det konstaterede
hul er konstateret allerede ved Ligningsrådets afgørelse af 17. august 2004?
Svar:
Når Regeringen først har fremsat sit lovforslag den 4. marts 2005 - og ikke i ef-
teråret 2004 – er det fordi Regeringen har fundet det væsentligt at få overvejet grundigt,
hvor bredt lovforslaget skulle være.
Efter de gældende regler er det ikke enhver form for fortjeneste eller tab ved salg af den
skattepligtiges ejendele, der vedkommer opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Statsskattelovens § 5 bygger på en sondring mellem indkomst (afkast) og indkomst-
grundlag (formue). Udgangspunktet er, at selve indkomstgrundlaget ikke vedkommer
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er alene afkastet af indkomstgrundlaget,
der skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Således skal fortje-
neste eller tab ved salg af den skattepligtiges ejendele ikke medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst, medmindre der er tale om aktiver, der er anskaffet som
”varer” til videresalg som led i den skattepligtiges næring, eller aktiver, der er erhvervet
i spekulationsøjemed.
Afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven, ejendomsavancebeskatningsloven,
kursgevinstloven og tonnageskatteloven indeholder regler, der – set i forhold til ud-
gangspunktet i statsskattelovens § 5 – udvider hjemlen til at medregne fortjeneste og
tab ved salg af visse af den skattepligtiges ejendele ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Hvis der ikke er hjemmel i en af disse love eller i statsskattelovens § 5, er der ikke
hjemmel til at medregne fortjeneste eller tab ved salg af den skattepligtiges ejendele ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Problemet med at begynde at beskatte fortjeneste og give fradrag for tab på levering af
skibe m.v. eller skibe m.v., der endnu ikke er færdige til at indgå i driften af en virk-
somhed, er hvorledes man skal afgrænse det, der skal beskattes, og hvorledes undgår
man at efterlade noget, som man efterfølgende må anse som et hul, der bør lukkes.
Resultatet af disse overvejelser blev Regeringens lovforslag (L 125), der er noget bre-
dere end det lovforslag, som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har fremsat
(L 159, 1. samling, der nu er genfremsat som L 126).
Side 2
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Spørgsmål 2:
Det bedes oplyst, hvornår Skatteministeriets Departement blev opmærk-
som på, at afståelse af skibskontrakter kunne ske skattefrit efter indførelsen af den nye
afskrivningslov.
Svar:
Skatteministeriets Departement blev først i forbindelse med Ligningsrådets be-
handling af den sag, der har givet anledning til lovforslaget, opmærksom på, at afståelse
af skibsbygningskontrakter kunne ske skattefrit.
Skatteministeriets Departement var indtil dette tidspunkt, af den opfattelse, at fortjene-
ste eller tab på skibsbygningskontrakter var omfattet af kursgevinstlovens regler om fi-
nansielle kontrakter, jf. bemærkningerne til tonnageskatteloven, L 92, Folketingsåret
2001-02, afsnit 4.3.
Side 3
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Spørgsmål 3:
Det bedes oplyst i hvilket omfang der er sket afståelse af skibskontrakter
i perioden 2004 og januar og februar 2005 fra danske rederier, der er omfattet af tonna-
geskatteloven, og hvad den skattefri avance kan anslås at udgøre.
Svar:
Bortset fra det salg i 2004, der er omhandlet i den Ligningsrådssag, der har givet
anledning til lovforslaget, og tre salg henholdsvis i slutningen af januar og midten af
februar 2005, som Skatteministeriet har fået kendskab til via meddelelser til Køben-
havns Fondsbørs, har Skatteministeriet ikke konkret kendskab til salg af skibskontrak-
ter.
Der foreligger ikke oplysninger, der gør det muligt at anslå den skattefri avance ved af-
ståelse af skibskontrakter i 2004 og januar og februar 2005.
Side 4
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Spørgsmål 4:
Hvad er baggrunden for, at der skete ændring i teksten i bemærkningerne
til L 92 om indførelse af tonnageskatte-loven, som VK-regeringen fremsatte 6.2.2002 i
afsnit 4.3. om finansielle indtægter og udgifter (lovforslaget § 12) om kontrakter på le-
vering af skibe i forhold til bemærkninger i afsnit 4.3. Finansielle indtægter og udgifter
(lovudkastets § 11) i det af den tidligere regering udsendte udkast til tonnageskattelov
(udkastet er bl.a., optrykt som Skatteudvalgets alm. Del – bilag 741 fra Folketingsåret
2000-2001)? I lovforslag nr. L 92 henviser man til, at kontrakter på levering af skibe
beskattes efter kursgevinstlovens regler og er således opmærksom på, at kontrakterne
ikke er omfattet af afskrivningsloven, medens man i lovudkastet henviser til, at kon-
trakterne beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler.
Svar:
Ved afgrænsningen af anvendelsesområdet for tonnageskatteordningen skelnes
der begrebsmæssigt mellem beskatning under tonnageskatteordningen og beskatning
efter de almindelige regler.
Ved ”de almindelige regler” forstås beskatning efter den generelle skattelovgivning,
dvs. beskatning efter de regler, der finder anvendelse, hvis den pågældende indkomst
ikke omfattes af tonnageskatteordningen. Er der tale om en kursgevinst, er de alminde-
lige regler kursgevinstlovens regler. Er der tale om en selskabsindkomst som f. eks. i
tonnageskattelovens § 11, 2. pkt., er de almindelige regler selskabsskattelovens regler.
I det udkast til en tonnageskattelov, som i august 2001 under den daværende regering
blev sendt på høring, fremgik det af bemærkningerne, at tab og gevinst på kontrakter på
levering af skibe efter lovforslaget skal beskattes efter skattelovgivningens almindelige
regler. I bemærkningerne til det forslag, som senere blev fremsat, anføres det, at tab og
gevinst på sådanne kontrakter skal beskattes efter kursgevinstlovens regler.
Heri ligger i begge tilfælde, at tab og gevinst på skibsbygningskontrakter ikke er omfat-
tet af tonnageskatteordningen. Henvisningen til kursgevinstloven i bemærkningerne til
det fremsatte forslag er en præcisering af, hvor i den generelle skattelovgivning be-
stemmelserne om beskatning af tab og gevinst på de pågældende kontrakter skal findes.
Henvisningen er ikke udtryk for, at man i Skatteministeriet dengang var opmærksom på
et hul i lovgivningen.
Side 5
L 125 - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at regeringen først fremsætter et lovforslag den 4/3-05 med virkning for afståelser den 4/3-05, til skatteministeren
Spørgsmål 5:
Hvad er baggrunden for, at regeringen ikke allerede ved fremsættelsen af
forslaget til tonnageskattelov (L 92 af 6.2.2002) tog initiativ til at lukke det konstatere-
de hul, da man tilsyneladende var opmærksom på, at fortjeneste ved afhændelse af
skibskontrakter ikke længere var omfattet af afskrivningsloven, jf. henvisningen til, at
de blev beskattet efter kursgevinstlovens regler?
Svar:
Som nævnt i svaret på spørgsmål 2 var Skatteministeriets Departement frem til
Ligningsrådets behandling af den sag, der har givet anledning til lovforslaget, af den
opfattelse, at fortjeneste eller tab på skibsbygningskontrakter var omfattet af kursge-
vinstlovens regler om finansielle kontrakter.
Skatteministeriets Departement var altså ikke klar over, at der var et hul, da man den 6.
februar 2002 fremsatte lovforslaget om tonnageskatteloven.
Det er først ved Ligningsrådets bindende forhåndsbesked af 17. august 2004, at det bli-
ver fastslået, at denne opfattelse ikke er korrekt, og at der er et hul.
Side 6