Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0040   Den 25. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L 112 - Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer og L 113 - forslag til lov om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer   –  samlingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) Hermed fremsendes et bidrag, som jeg anmoder om at få indsat i betænkningen vedr   ø- rende de ovennævnte lovforslag  . Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Der er aftalt følgende bidrag til betænkningen vedrørende indenrigs - og sundhedsmini- sterens forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med ko m- munalreformen (L 67): Et flertal i udvalget( V, S, DF, RV og KFs medlemmer) udtaler: Der har under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om, hvorvidt proc e- durelovforslaget på tilstrækkelig måde giver jobsikkerhed og sikrer tryghedsskabende foranstaltninger for de berørte ansatte. Lovforslaget fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de opgaveflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen. Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er behov for alle medarbejdere og deres kompetencer til fortsat at løse opgave rne. Rege- ringen har tilkendegivet, at det er vigtigt at sikre, at alle medarbejdere tilbydes gode ud- viklende arbejdspladser med samme jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vig- tig og nø dvendig ressource for den fremtidige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på det statslige og det kommunale område været enige om at anbefale, at naturlig afgang i videst muligt o   m- fang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der nødvendiggør persona- letilpasninger. Disse anbefalinger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kom- munalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt o mfang indgår i løsningerne, hvis der opstår situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger på de områder, der ved kommunalreformen overgår til staten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig a f- gang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i   løsningerne ved eventuelle personal e- tilpasninger på det regionale og kommunale område. Hvis der måtte opstå behov for personaletilpasninger i forbindelse med kommunalr  e- formen, vil spørgsmålet allerede efter de gældende aftaler på det statslige og kommun a- le område skulle behandles i de lokale samarbejds - eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræsentanter vil i den forbindelse kunne drøfte såvel mulighederne for at gennemføre tilpasningen ved naturlig afgang eller gennem frivillige fratrædelsesor   d- ninger som mulighederne for at iværksætte særlige kompetenceudviklings - eller omsko-
Side 3 lingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antages at sikre en betryggende lokal dialog på dette område i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen tilkendegiver, at staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales retningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det statslige område, med henblik på, at de nævnte elementer kan indgå i dis se retningslinjer. Regeringen anbefaler, at kommunerne og regionerne vil tage tilsvarende initiativ til, at der i MED-udvalgs-regi aftales tilsvarende retningslinjer i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det kommunale og regionale område. Flertallet bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode og fornuftige jobvilkår i en offentlig sektor, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige ydelser som    muligt til borgerne. Flertallet er enige om, at tilsvarende retningslinjer skal være gældende for så vidt angår samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i den nye statslige restanceinddrivel- sesmyndighed under Skatteministeriet. Et flertal inden for flertallet (V, DF og KFs medlemmer af udvalget) udtaler: Endvidere har der under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om den f o- reslåede regulering af ansættelsesvilkårene for tjenestemænd, der i forbindelse med kommunalreformen overfø res til en ny ansættelsesmyndighed. Efter lovforslagets § 7, stk. 1, overgår disse tjenestemænd til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på,    at der på nogle punkter er forskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår. Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemændenes pensionsret. Regeringen har tilkendegivet, at den foreslåede bestemmelse forudsættes g   ennemført på den måde, at de pågældende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansættelsesmy n- dighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse regler.
Side 4 Det forudsættes herved, at der ikke sker forri  ngelser af løn - og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, svarende til den 3 -årige aftalep e- riode på det statslige og kommunale område. Det forudsættes endvidere, at tjenest e- mæ  ndene herefter fuldt ud omfattes af de løn - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er dog ikke noget til hinder for, at løn - og andre ansættelsesvilkår også før 1. april 2008 ændres ved aftale mellem de relevante organisationer hos den nye ansættelsesmyndighed. Ændri n- ger i løn - og andre ansættelsesvilkår, der efter overgangen aftales i den hidtidige ansæ t- telsesmyndigheds regi, får derimod ikke virkning for de tjenestemænd, der er overgået til en ny ansættelsesmyndighed. Sikringe  n mod forringelser ophører, hvis tjenestema n- den på eget initiativ bliver ansat i en anden stilling. Specielt for så vidt angår tjenestemandspension har regeringen tilkendegivet, at det ved den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed vil blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftaleperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dett  e tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drøftes med de relevante organisationer på det statslige og kommunale område som led i den stedfi  n- dende dialog mellem parterne om kommunalreformen. Flertallet er enige om, at ovenstående også omfatter kommunale tjenestemænd, der overgår til ansættelse i staten som led i samlingen af inddrivelsen af offentlige fordri   n- ger i den nye statslige restanceinddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet.