Til lovforslag nr. L 112 og L 113 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   0. maj 2005 5. udkast (Nye ændringsforslag fra skatteministeren til L 112 og betænkningsbidrag ) Betænkning over I. Forslag til lov om opkrævning og   inddrivelse af visse fordringer [af skatteministeren (Kristian Jensen)] II. Forslag til lov om ændring af   forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 9 ændringsforsla  g til lovforslag nr. L 112 og 13 ændringsforslag til lovforslag nr. L 113. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder. Høring Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren send- te den 1. december 2004 disse udkast til udvalget, jf. alm. del –  bilag 70, folketingsåret  2004-05, 1. samling. Den 24. februar 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige genn  emførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Teknisk gennemgang Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet har den 16. marts 2005 foretaget en te  k- nisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
2 Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr. L  112  fra  Foreningen  af  Kommuner  i  Københavns  Amt ,  Kolding  Kommune  og  Vejle  Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har på lovforslag nr. L 112  stillet 30 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarel- se, som denne har besvaret. 3. Udtalelse fra skatteministeren Skatteministeren  har  den  4.  maj  2005  fremsendt  en  skrivelse  til  Folketingets  Skatteudvalg  med følgende indhold: »Skatteministeren har om anvendelsen af ministerbemyndigelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, sup- plerende oplyst, at baggrunden for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er, at der er behov for administrativt at kunne fastsætte de nærmere regler for det praktiske samspil og snitfl aderne mellem fordringshavernes  og  restanceinddrivelsesmyndighedens  opgavevaretagelse,  og  at  der  sikres  til- strækkelig fleksibilitet, så disse regler kan justeres administrativt i takt med, at der indhøstes erf a- ringer med de nye procedurer og regler. Bemyndigelsen kan alene anvendes til administrativt at fastsætte regler om gennemføre   lsen af de omtalte lovregler. Dvs. om den praktiske fremgangsmåde ved overdragelse af fordringer til resta n- ceinddrivelsesmyndigheden,  herunder  at  overdragelsen  skal  ske  elektronisk,  om  størrelsen  af  fo r- dringer, der kan tillades afdragsvis betaling eller henstand med og om tidsfrister herfor. Bemyndigelsesbestemmelsen kan omvendt ikke anvendes til at fratage de kommunale og statslige opkrævningsmyndigheder/fordringshavere  den  kompetence,  som  de  direkte  er  ti  llagt  i  lovbestem- melserne.  Bemyndigelsen  kan  heller  ikke  anvendes  til  at  begrænse  opkrævningsmyndigh edernes tilrettelæggelse  af  opkrævningsarbejdet,  der  afhængigt  af  lovgivningen  og  praksis  på  de  e nkelte områder, kan omfatte udsendelse af opkrævninger elle   r indgåelse af betalingsordninger og afdrag s- ordninger, kontroller med at betalingen sker og rykkerprocedurer. I det omfang en kommunal for- dringshaver f.eks. vurderer, at der ikke bør iværksættes opkrævning i forhold til en borger med s o- ciale problemer, er bemyndigelsesbestemmelsen heller ikke til hinder herfor. Det er fortsat hensigten, at fordringerne skal overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, når fordringshaverne vurderer, at opkrævningsmulighederne med de til rådighed stående midler er u d- tømt   eller  efter  sædvanlig  rykkerprocedure,  såfremt  det  efter  fordringshaverens  vurdering  er  m   ere hensigtsmæssigt, at restanceinddrivelsesmyndigheden søger kravet inddrevet. Formålet  med  bemyndigelsesbestemmelsen  er  således  først  og  fremmest  administrativt  at  k   unne sikre  ensartethed  i  opkrævningsarbejdet  blandt  fordringshaverne,  herunder  kommunerne  ime  llem, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt at fastsætte regler herom. Det skal således præc iseres, at det alene er hensigten at fastsætte regler om bl.a. t  idsfrister og maksimumbeløb for de betaling s- aftaler  og  henstandsbevillinger  de  kommunale  og  statslige  fordringshavere  kan  indgå  he nholdsvis give som led i opkrævningen, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt. I  givet  fald  vil  udgangspunktet  være,  at    der  ikke  fastsættes  tidsmæssige  begrænsninger  for  fo r- dringshavernes  indgåelse  af  betalingsaftaler  på  under  12  måneder,  forudsat  betalingsaftalen  ove   r- holdes  af  skyldneren,  og  forudsat  aftalen  indgås  med  henblik  på  fuld  og  endelig  indfrielse  af  fo  r- dringen. Det forudsættes endvidere, at betalingsaftaler indgås med henblik på, at kravet betales hu r- tigst muligt. Betalingsaftaler vedrørende mindre krav bør derfor om muligt omfatte afviklingsperi  o- der på under 12 måneder.
3 Udgangspunktet er med andre ord, at der skal ske mindst mulig indblanding i de kommunale og statslige fordringshaveres tilrettelæggelse af opkrævningsarbejdet. Endelig bemærkes, at det i forarbejderne til lovforslagets § 2 er anført, at rentetilskrivni   ngen af de enkelte  fordringer  forestås  og  indbe rettes  af  de  enkelte  fordringshavere,  og  at  skatteministeren  i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 2, stk. 6, vil fastsætte nærmere regler herom under he n- syntagen til de IT-tekniske muligheder, indtil et nyt samlet restancesystem kan tages i brug. Det har imidlertid vist sig, at rentetilskrivningen efter gældende regler ikke i alle tilfælde for estås af  den  enkelte  fordringshaver.  F.eks.  er  det  Den  Centrale  Inddrivelsesenhed  i  ToldSkat,  der  som inddrivelsesmyndighed  administrerer  rentetilskrivningen  af  de  adskillige  hundreder  statslige  for- dringer, som de står for inddrivelsen af. Bemyndigelsen vil derfor vedrørende dette punkt blive a  n- vendt til at fastlægge den administrativt set mest hensigtsmæssige fremgangsmåde for håndteri ngen af rentetilskrivningen.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang ti  l at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 4 1) I stk. 1 udgår  3. og 4. pkt., og i stedet indsættes  : »Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Hvis r e- stanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan restanceinddr i- velsesmyndigheden genoptage sagen. Kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke give fuldt med- hold i klagen, og klagen fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.« [Dispensation for 3 måneders klage fristen og præcisering af remonstrationsordningen] Til § 5 2) I stk. 1, 2, 3 og 4 ændres »1. oktober 2005 « til: »1. november 2005«. [Ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten og konsekvenser heraf] Til § 6
4 3) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 7 4) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstids  punktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 10 5) Paragraffen affattes således: »§ 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, heru n- der leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast  ejendom efter § 6, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dato. « [Lempelse af frist for indgåelse af aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansa  t- te] Til § 11 6) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005  « til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Lempelse af fristen for indbringelse for det særlige nævn] Til § 13 7) Efter stk. 1 indsættes som   stk. 2 og 3: »Stk. 2. Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for indgåelsen af aftale efter § 10, jf. § 7, gøre den ansatte bekendt med den del af aftaleudkastet, der v edrører ford elingen af den pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigh   eder, der er af væsentlig betydning for aftaleudkastet vedrøre nde den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for den ansattes afgivelse af udt  a- lelse efter 2. pkt. Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 10, eller hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni   nger.« Stk. 2-5 bliver herefter til stk. 4-7. [Pligt til at høre de ansatte inden indgåelsen af aftale] 8) I stk. 5,der   bliver stk. 7, indsættes som   2. pkt.: »Oplysninger om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, som oplysningen vedrører.«
5 [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 9) Efter stk. 5, der bliver stk. 7, indsættes som   stk. 8 og 9: »Stk. 8. En ansat, der overføres efter § 7, kan, medmindre den ansattes ø  nsker fuldt ud imød e- kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for overførslen af   vedkommende til Skatteminister i- et. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i overensstemme lse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om overførslen. Begæringen skal behandles i overen   s- stemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 9.En ansat, der overføres efter § 7,    har, når den ansatte har modtaget skriftlig orient ering om overførslen, ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forval tningslovens §§ 9, 10 og 12  - 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a   nsatte.« [Pligt til at give efterfølgende be grundelse efter anmodning og at give efterfølgende aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge forslaget til § 4 skal en klage over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser være mo d- taget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det i helt særlige tilfælde vil være urimeligt at afvise en kl a- ge, alene fordi klagefristen er overskredet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis klager pga. hospital- sindlæggelse eller lignende har været ude af stand til at fremsende klagen rettidigt, jf. også besv a- relsen af udvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget (L 112). Det foreslås derfor, at det direkte i loven angives, at der kan ses bort fra  en fristoverskridelse, hvis særl  ige omstændigheder taler derfor. Den foreslåede bestemmelse svarer herved til den tilsvarende dispensationsadgang ved klage til Landsskatteretten på skatteområdet.   Det foreslås endvidere, at proceduren for den foreslåede r  emonstrationsordning, hvormed restan- ceinddrivelsesmyndigheden på baggrund af en indgivet klage kan genoptage sagen, præciseres. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan resta n- ceinddrivelsesmyndigheden  genoptage  sagen.  Restanceinddrivelsesmyndigheden  kan  således  på baggrund af en indgivet klage træffe en ny afgørelse i sagen, hvorefter klager gives helt eller delvist medhold. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke finder grundlag for at genoptage sagen, eller hvis re- stanceinddrivelsesmyndigheden  kun  kan  give  delvis  medhold  i  klagen,  og  klagen  i  den  anledning fastholdes,   videresender   restanceinddrivelsesmyndigheden   klagen   til   Landsskatteretten   sammen med en udtalelse om sagen. Til nr. 2 -4 Det er efter folketingsvalget den 8. februar 2005 blevet besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005 til 1. november 2005. Som følge heraf f  oreslås det at ændre virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i en ny statslig restance- inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I alle
6 de situationer, hvor den 1. oktober 2005 er foreslået som skæringsdato, ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der er lagt stor vægt på at gøre perioden med usikkerhed for medarbejderne så kort som overh o- vedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler ko m- munerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om  bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 5 og 6 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede dato    – 1. oktober 2005    – for samlingen af in   d- drivelsen i staten skulle være indgået senest den 15. juni 2005.    I mangel af aftale senest denne dato skal et af skatteministeren særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og forde ling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter, ansatte, indgåelse af lejemål og overførsel af fast ejendom, således at det som udgang s- punkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henb lik på in ddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under  nr.  4,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  fri st  kan  være  enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der    – hvis der alligevel måtte være ueni g- hed – til   lader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættel   se af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Til nr. 7 Med ændringsforslaget fastsættes en særlig pligt for den afgivende myndighed til inden indgåe    l- sen af aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a. ansatte – at høre de enkelte ansatte, der skal overføres som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrøre n- de  den  del  af  kommunalreformen,  der  vedrører  samlingen  af  den  offentlige  r estanceinddrivelse  i Skatteministeriet. En sådan hø  ringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før indgåelsen af aftale gør den e n- kelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres til Skatteminist eriet, og giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den a  nsattes ønsker fuldt ud imødekommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndighedens forslag om ford  e- ling af den pågældende ansatte, og som    den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at my  n- digheden  er  i  besiddelse  af.  Sådanne  oplysninger  vil  f.eks.  kunne  være  tilkendegivelser  fra  den
7 modtagende  myndighed  om  fordelingen  af  den  ansatte  og  være  den  afgivende  myndigheds  oply  s- ninger om den ansatte, som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af, hvis sådanne oplysninger indgår som led i det bevismæssige grundlag for myndigh e- dens forslag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i besiddelse af, forstås i overensstemmelse med sædvanlig fortolkning af partshøringsbestemme l- sen  i  forvaltningslovens  §  19  de  oplysninger,  den  ansatte  ikke  kan  antages  at  være  bekendt  med indgår i det faktuelle grun dlag for aftaleudkastet. Det  forudsættes,  at  den  afgivende  myndighed  forud  for  partshøringen  har  indhentet  oplysni   nger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvorvidt den pågældende skal overføres. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et p assende tidspunkt inden indgåe l- sen  af  aftale,  sådan  at  den  ansatte  har  en  rimelig  frist  til  at  fremkomme med  en  udtalelse  på  ba  g- grund af de oplysninger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i    det nye stk. 2 ikke, hvis udsættelse   vil medføre overskride lse af fristen den 15. august 2005 for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 10, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspligten gælder heller i   k- ke, hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk. 7 om den ansattes efte r- følgende adgang til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forval   tningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten omfatter som nævnt den del af aftaleudkastet, der vedrører fordelingen af den e n- kelte ansatte, og er på dette punkt mere vidtgående end høringspligten efter forvaltningslovens re   g- ler om partshøring, der alene omfatter en p ligt til at høre parten med hensyn til oplysninger vedr ø- rende sagens faktiske omstændigheder. Desuden omfatter h  ø ringspligten alle ansatte, uanset om de pågældende ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om partsh ø undtaget efter lovforslagets § 12. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h   ø Til nr. 8 Det følger af   § 13, stk. 5, i det fremsatte lovforslag til skatteforvaltningslov (L 110), at medarbej- derrepræsentanterne  har  tavshedspligt  vedrørende  den  orientering,  repræsentanterne  for  de  ansatte efter § 13, stk. 1, har modtaget om udkastet til aftale efter § 10, jf. § 7, om forhandlingernes forløb og udkast til beslutninger efter § 11, jf. § 7. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræsentanterne  kan  videregive  oplysninger  om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysninger om fo r- delingen af en ansat i aftaleudkastet, under forhandlingerne og i udkast til nævnsbeslutni  nger efter § 11. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræsenta  n- ten om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrig t er fortsat fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 9 Adstk.     8 Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at g i- ve en efterfølgende begrundelse for beslutningen om, at den ansatte skal overføres til Sk  atteministe-
8 riet som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende den del af komm   u- nalreformen, der vedrører samlingen af den offentlige restanc einddrivelse i Skatteministeriet. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres    til Skatteministeriet, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for overførslen af den pågældende. Begrunde lsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, og som også i henhold til stk. 4,   der bliver stk. 6, har givet den ansatte skriftlig orientering om beslutningen om overførsel. Er beslutningen om, at den ansatte skal overf ø- res, truffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11, forudsættes det, at nævnet yder den afg i- vende  myndighed  fornøden  bistand  med  udformningen  af  begrund elsen.  I  lighed  med,  hvad  der gælder efter forvaltningsloven, er det en forudsætning for begrundelsespligten, at den ansattes ø n- sker ikke fuldt ud er imødeko mmet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gælder for retten til en efterfølgende     skriftlig begrundelse  af  en  mundtlig  afgørelse,  finder  tilsvarende  anvendelse.  Det  fastsættes  derfor  i  b   e- stemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, at den ansatte skal overføres. Det fastsættes endvidere i beste   m- melsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltning  slovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest muligt, og at den pågældende - hvis begæ  ringen ikke er besvaret inden 14 dage - skal underrettes om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b  esvaret. Det  fastsættes  desuden,  at  begrundelsen  skal  gives  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder således anve n- delse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om opkrævning og inddr  ivelse af visse fordringer,  i  henhold  til  hvilke  beslutningen  om  overførsel  af  den  ansatte  er  truffet.  Begrundelsen skal  endvidere  angive  de  hovedhensyn,  der  har  været  bestemmende  for  skønsudøvelsen,  samt  om fornødent en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety dning. Det  bemærkes,  at  de  forhold,  der  begrunder  den  enkelte  ansattes  overf  ørsel,  må  formodes  i  vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansatte, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærm  ere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter  fo rvaltningslovens  regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af  forvaltningsl  ovens  regler om begrundelse, hvis den ikke var undtaget efter lovforslagets § 12. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld fra forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der gælder for mundtlige afgørelser efter forval t- ningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter anmodning fra den ansatte for ikke at forsin- ke den orientering, de ansatte skal have om overfør slen til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde overførslen af den ansatte. Adstk.     9 Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatte til efterfølgende efter anmodning at få ak t- indsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,  der  har  modtaget  skriftlig  orienter  ing  om,  at  den  ansatte skal  overføres  til  Skatteministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgi   vningen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører samlingen af den offentlige restanceinddr  i- velse i Skatteministeriet, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12  -16 om partsaktindsigt i oplysninger om  fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslåede ret til
9 aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelin- gen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i delingsprocessen oplysningerne er tilvej e- bragt, dvs. oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, der er tilvejebragt ved udarbe   j- delsen og forelæggelsen af aftaleudkast, ved forhandl  ingerne om og indgåelsen af en aftale om fo r- deling  af  de  ansatte,  samt  ved  beslutning  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte  truffet  af  et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningsl   ovens regler  om  partsaktindsigt  omfatter  alene  oplysninger  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte, ikke oplysninger om fordeling af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret re t til aktindsigt efter forvaltnings- lovens regler om partsaktindsigt (der indebærer en videregående adgang til aktindsigt end offentli   g- hedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingsproceduren på det tid  s- punkt, hvor der er indgåe t en aftale, eller der er truffet beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte  af  et  nævn  nedsat  af  skatteministeren,  jf.  §  11.  Det  forudsæ ttes  herved,  at  de  pågældende dokumenter og oplysninger ikke helt eller delvis kan undtages fra aktindsigt efter reglerne i forvalt- ningslovens §§ 9, 10, og 12 - 15 om partsaktindsigt. Den   foreslåede   ret   til   aktindsigt   er   mere   vidtgående   end   retten   til   partsaktindsigt   efter forvaltningslovens  regler,  da  den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  omfatter  alle  ansatte,  uanset   om  de pågælde   nde ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets  § 12. Den foreslåede ret til aktindsigt  adskiller sig til  gengæld  fra forvaltningslovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende  aktindsigt  ikke  indebærer  nogen  ret  til  at  kræve  delingsproc eduren  udsat.  Herved sikres,  at  den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  ikke vanskeliggør myndighedernes forhandlinger m.v. og forsinker den orientering, de ansatte skal have om overfør slen til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i et vid   ere omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteminist eriet) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til titlen 1)   Efter »forskellige love« indsættes  : »og om ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse«. [Redaktionel ændring] Til § 2
10 2) Før  nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 57, stk. 1, ændres   »§ 84, stk. 11« til: »§ 84, stk. 10«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af §84, stk. 10] Til § 17 3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 147 g, stk. 4, ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af §147 g , stk. 2] Til § 20 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 71, stk. 6 og 7, der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 71, stk. 8, der bliver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 71, stk. 3 og 4] Til § 22 5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 59, nr. 2, indsættes efter   »§ 57, stk. 1,«: »og«, og i § 59, nr. 3, ændres   », og« til: ».«.« [Redaktionel ændring] Til § 28 6) Før nr. 1  indsættes som nyt nummer: »01. I § 68, stk. 2, udgår  »og § 68 a, stk. 4«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af §68 a    ,stk. 4] Til § 46 7) Før nr. 1 indsættes som nye numre: »01. I § 1, 1. pkt., ændres »kan Finansstyrelsen  « til: »kan restanceinddrivelsesmyndigheden« og »til Finansstyrelsen« til: »til Økonomistyrelsen   «.   02. I § 1, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen  « til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.« [Redaktionelle ændringer] 8) Nr. 1 og 2 affattes således:
11 »1. § 6, stk. 1, § 10, stk. 1, og overalt i kapitel 3 ændres »Finansstyrelsen  « til: »restanceinddrivel- sesmyndigheden«. 2. § 7, § 8, 1. pkt., og § 12, 2. pkt., ændres »Finan  sstyrelsen« til: »Økonomistyrelsen   «.«   [Redaktionelle ændringer] Til § 51 9) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »01. § 107, stk. 2, ophæves. Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.« [Konsekvensændring som følge af den under § 51, nr. 4, foreslåede ophævelse af §103,stk. 2] Til § 58 10) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 6 a, stk. 6 og 7, der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 6 a, stk. 8, der bli- ver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som følge af    den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 6 a, stk. 3 og 4] Til § 59 11) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 23, stk. 7 og 8, der bliver stk. 5 og 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 4« og i § 23, stk. 9, der bliver stk. 7, ændres   »stk. 8« til: »stk. 6«.« [Konsekvensændringer som følge af     den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4] Til § 69 12) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 2, stk. 5, ændres   »stk. 4« til: »stk. 3«.« [Konsekvensændringer som følge af den    under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af    §2, stk. 3] Til § 70 13) I § 70, stk. 2 og 3, ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændret virkningstidspunkt for loven]
12 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge   lovforslagets § 11 foreslås lov om kommunalt s amarbejde om opkrævning og inddrivelse ophævet. Lovforslagets t  itel foreslås derfor ændret, således at dette fremgår heraf. Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af    § 84, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af § 147 g, stk. 2, i lov om rettens pleje. Til nr. 4 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 71, stk. 3 og 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Til nr. 5 Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af ophævelsen af § 59, nr. 4, i lov om skove, jf. lovforslagets § 22, nr. 2. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af § 68 a,stk. 4,    i lov om arbejderboliger på landet. Til nr. 7 og 8 Der er tale om redaktionelle ændringer. Til nr. 9 Ifølge § 107, stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer kan øk  onomi- og erhvervsministe- ren fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter efter § 103, stk. 2. Bestemmelsen  foreslås  ophævet  som  følge  af den  under  §  51,  nr.  4,  foreslåede  ophævelse  af     § 103,stk. 2, i lov om   byfornyelse og udvikling af byer. Til nr. 10 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 6 a, stk. 3 og 4, i lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik. Til nr. 11
13 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4, i lov om jernbane. Til nr. 12 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af § 2 , stk.     3, i lov om statsgaranti til lån til forsøgsbyggeri. Til nr. 13 Forslaget  indebærer  en  udskydelse  af  virkningstidspunktet  for  loven  som  følge  af,  at  datoen  for samlingen af inddrivelsen under Skatteministeriet er udskudt fra den 1. oktober 2005 til den 1. no- vember 2005. Der henvises til det til 2. behandlingen fremsatte ændringsforslag til forslag til  Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112). En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udva lget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
14 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.  Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
15 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 112 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 15/12-04 fra Kolding Kommune 2 Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslagene 4 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 5 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amts, fra skatteministeren 6 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 7 Svar på alm. del  - spm. 47 om, at bekræfte, at der i notat, skrevet den 28. december 2004 af Ole Kjær og Claus Juhl, står, at der skal opre   t- tes en ny restanceenhed, der efter 1. juli 2005 vil bestå af ca. 100 medarbejdere, fra skatteministeren 8 1. udkast til betænkning 9 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser    af L 112, fra skatteministeren 10 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-04 fra Kol- ding Kommune 11 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for L 112/L 113 12 Ændringsforslag fra skatteministeren 13 2. udkast til betænkning 14 Tekstbidrag til betænkningen, fra skatteministeren 15 3. udkast til betænkning 16 Henvendelse med bilag fra Folketingets Ombudsmand til Skattemini- steriet vedrørende udviklingen af et nyt fælles restancesystem 17 Henvendelse af 17/5-05 fra Vejle Kommune 18 Retsudvalgets spørgmål nr. 144 vedrørende offentlige IT -systemer, der skal indføres i forbindelse med strukturreformen. 19 4. udkast til betænkning 20 Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren 21 5. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål   og svar vedrørende L 112 Spm.nr. Titel
16 1 Spm. om at redegøre for, hvordan forslaget tager højde for at sikre, at socialt svage personer ikke kommer i alvorlige problemer i et statsligt indkrævningssystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange personaleressourcer ministeren forventer, der kan spares ved at anvende det i lovforslaget foreslåede maskinelle inddrivelsessystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har overvejet en model, hvor ind- drivelsesopgaven deles, til skatteministeren, og ministerens svar her- 4 Spm. om, hvor mange medarbejdere der skal fratræde ved naturlig afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor mange borgere ministeren forventer, der møder op i Landsskatteretten for at forsvare deres personlige klage, til skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der laver en delt inkasso af kommunale fordringer, til skatteministeren, og min i- sterens svar herpå 7 Spm. om at bekræfte, at man med lovforslaget fremover ikke kan foretage lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere, til skattemin   i- steren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om reglerne om klagefrist på tre måneder fra der er   truffet afgø- relse og om man ikke kan klage over en løbende lønindeholdelse m  e- re end tre måneder efter, at lønindeholdelsen er iværksat, til skattem i- nisteren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, at når man vælger at opretholde fogedretterne for udlæg, hvorfor er det ikke mere effektivt også at lade klager over lønind  e- holdelse gå til fogedretterne frem for til Landsskatteretten, til skatt e- ministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om begrundelsen for, at klageadgangen bliver til Landsskatte- retten i stedet for til fogedretterne som foreslået af Foreningen af Pa n- tefogeder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvor mange klagesager man forventer at få til henholdsvis Landsskatteretten, Landsretten og Højesteret, til skatteministeren , og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor mange ekstra ressourcer man forventer at tilføre Landsskatteretten, landsretterne og Højesteret til behandling af klag e- sager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om det er ministerens opfattelse, at borgerne vil opleve lovfors- lagets centralisering af klageadgangen til Landsskatteretten som en serviceforbedring og en forbedring af deres retssikkerhed, til skatte- ministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvilke form- og indholdskrav man fremover vil stille til klager vedrørende gældsforhold fra borgere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17 15 Spm. om, hvorledes den konkrete overflytning af ressourcer fra Told- Skat til Landsskatteretten kommer til at foregå, til skatteminist eren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden skal sikre sig, at det juri- diske grundlag for fordringen er korrekt, før den skrider til inddrive l- se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvad baggrunden er for, at man ikke skal kunne få omkos t- ningsgodtgørelse ved klagesager om inddrivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministeren vil afskaffe gældsfængsel, således at man ikke længere har mulighed for afsoning af børnebidragsrest   ancer, til skat- teministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvor en flygtning eller indvandrer, der har en skatterestance og som ikke kan det danske sprog, skal henvende sig, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvordan en borger, der ikke kan forstå det danske sprog skal komme i kontakt med inddrivelsesmyndigheden, der ofte ligger meget langt væk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvordan Forvaltningslovens bestemmelser om tolkebistand skal kunne overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om, hvordan ældre og svagelige mennesker som har skatter  e- stancer skal kunne komme i personlig kontakt med de statslige op- krævnings/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og ministeren  s svar herpå 23 Spm. om, hvem der skal betale for tabt arbejdsfortjeneste og dyr transport til skatte/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om, hvordan små selvstændige erhvervsdrivende skal kunne komme i personlig kontakt med skatte/inddrivelsescentrene uden at miste mange arbejdstimer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, det er korrekt opfattet, at det i mange tilfælde bliver billig  e- re for en borger ikke at give møde ved den statslige indd rivelsesmyn- dighed, da det bliver billigere at lade den statslige inddrivelsesmyn- dighed komme ud til borgeren ved udkørende fogedforretning , til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om at redegøre for, hvem der har udpeget de enkelte medle m- mer af personalesamarbejdsgruppen, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 27 Spm. om, hvor mange af de 404.383 personer med restancer til kom- munen, der vedrører sager, hvor der er tale om hel eller delvis refus i- on fra staten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvad ministeren konkret vil gøre, set i lyset af Ombud s- mandens henvendelse på L 112  - bilag 16, for at sikre, at det nye re- stancesystem lever op til forvaltningsretlige krav, til skatteministeren,
18 og ministerens svar herpå 29 Spm. om, hvornår ministeren forventer at sende sin udtalelse til Fo l- ketingets Ombudsmand vedrørende udviklingen af et nyt fælles r   e- stancesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-05 fra Vejle Kommune, til skatteministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 113 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 2 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 112/L 113 3 1. udkast til betænkning 4 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for L 112/L 113 5 Ændringsforslag fra skatteministeren 6 2. udkast til betænkning 7 3. udkast til betænkning 8 4. udkast til betænkning 9 5. udkast til betænkning