Til lovforslag nr. L 112-L 113 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   0. maj 2005 3. udkast (Udtalelse fra skatteministeren) Betænkning over I. Forslag til lov om opkrævning og   inddrivelse af visse fordringer [af skatteministeren (Kristian Jensen)] II. Forslag til lov om ændring af   forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 6 ændrin  gsforslag til lovforslag nr. L 112 og 13 ændringsforslag til lovforslag nr. L 113. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder. Høring Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren send- te den 1. december 2004 disse udkast til udvalget, jf. alm. del –  bilag 70, folketingsåret  2004-05, 1. samling. Den 24. februar 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr. L 112 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt og Kolding Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har på lovforslag nr. L 112  stillet 26 spørgsmål til   skatteministeren til skriftlig besvarel- se, som denne har besvaret.
2 3. Udtalelse fra skatteministeren Skatteministeren  har  den  4.  maj  2005  fremsendt  en  skrivelse  til  Folketingets  Skatteudvalg  med følgende indhold: »Skatteministeren har om anvendelsen af ministerbemyndigelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, sup- plerende oplyst, at baggrunden for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er, at der er behov for administrativt at kunne fastsætte de nærmere regler for det praktiske samspil og snitfl aderne mellem fordringshavernes  og  restanceinddrivelsesmyndighedens  opgavevaretagelse,  og  at  der  sikres  til- strækkelig fleksibilitet, så disse regler kan justeres administrativt i takt med, at der indhøstes erf a- ringer med de nye procedurer og regler. Bemyndigelsen kan alene anvendes til administrativt at fastsætte regler om gennemføre   lsen af de omtalte lovregler. Dvs. om den praktiske fremgangsmåde ved overdragelse af fordringer til resta n- ceinddrivelsesmyndigheden,  herunder  at  overdragelsen  skal  ske  elektronisk,  om  størrelsen  af  fo r- dringer, der kan tillades afdragsvis betaling eller henstand med og om tidsfrister herfor. Bemyndigelsesbestemmelsen kan omvendt ikke anvendes til at fratage de kommunale og statslige opkrævningsmyndigheder/fordringshavere  den  kompetence,  som  de  direkte  er  tillagt  i  lovbeste  m- melserne.  Bemyndigelsen  kan  heller  ikke  anvendes  til  at  begrænse  opkrævningsmyndigh edernes tilrettelæggelse  af  opkrævningsarbejdet,  der  afhængigt  af  lovgivningen  og  praksis  på  de  e nkelte områder, kan omfatte udsendelse af opkrævninger eller indgåelse af betal ingsordninger og afdrags- ordninger, kontroller med at betalingen sker og rykkerprocedurer. I det omfang en kommunal for- dringshaver f.eks. vurderer, at der ikke bør iværksættes opkrævning i forhold til en borger med s o- ciale problemer, er bemyndigelsesbestemmelsen heller ikke til hinder herfor. Det er fortsat hensigten, at fordringerne skal overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, når fordringshaverne vurderer, at opkrævningsmulighederne med de til rådighed stående midler er u d- tømt  eller  efter  sædvanli   g  rykkerprocedure,  såfremt  det  efter  fordringshaverens  vurdering  er  m ere hensigtsmæssigt, at restanceinddrivelsesmyndigheden søger kravet inddrevet. Formålet  med  bemyndigelsesbestemmelsen  er  således  først  og  fremmest  administrativt  at  ku   nne sikre  ensartethed  i  opkrævningsarbejdet  blandt  fordringshaverne,  herunder  kommunerne  ime  llem, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt at fastsætte regler herom. Det skal således præc iseres, at det alene er hensigten at fastsætte regler om bl.a. tidsfrister og maksim  umbeløb for de betaling s- aftaler  og  henstandsbevillinger  de  kommunale  og  statslige  fordringshavere  kan  indgå  he nholdsvis give som led i opkrævningen, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt. I  givet  fald  vil  udgangspunktet  være,  at  der  ikke  fastsættes tidsmæssige  begrænsninger  for  fo r- dringshavernes  indgåelse  af  betalingsaftaler  på  under  12  måneder,  forudsat  betalingsaftalen  ove   r- holdes  af  skyldneren,  og  forudsat  aftalen  indgås  med  henblik  på  fuld  og  endelig  indfrielse  af  fo  r- dringen. Det forudsættes endvi  dere, at betalingsaftaler indgås med henblik på, at kravet betales hu  r- tigst muligt. Betalingsaftaler vedrørende mindre krav bør derfor om muligt omfatte afviklingsperi  o- der på under 12 måneder. Udgangspunktet er med andre ord, at der skal ske mindst mulig indblanding i de kommunale og statslige fordringshaveres tilrettelæggelse af opkrævningsarbejdet. Endelig bemærkes, at det i forarbejderne til lovforslagets § 2 er anført, at rentetilskrivni   ngen af de enkelte  fordringer  forestås  og  indberettes  af  de  enkelte   fordringshavere,  og  at  skatteministeren  i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 2, stk. 6, vil fastsætte nærmere regler herom under he n- syntagen til de IT-tekniske muligheder, indtil et nyt samlet restancesystem kan tages i brug. Det har imidlertid vist sig, at rentetilskrivningen efter gældende regler ikke i alle tilfælde for estås af  den  enkelte  fordringshaver.  F.eks.  er  det  Den  Centrale  Inddrivelsesenhed  i  ToldSkat,  der  som
3 inddrivelsesmyndighed  administrerer  rentetilskrivningen  af  de  adskillige  hundreder  statslige  for- dringer, som de står for inddrivelsen af. Bemyndigelsen vil derfor vedrørende dette punkt blive a  n- vendt til at fastlægge den administrativt set mest hensigtsmæssige fremgangsmåde for håndteri ngen af rentetilskrivningen.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 4 1) Stk. 1 affattes således: »Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen. Klagen skal indgives skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være mo  dtaget senest 3 måneder efter modt a- gelsen af den afgørelse, der klages over. Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen. Kan restanceinddrivel- sesmyndigheden ikke give fuldt medhold i klagen, og klagen fastholdes, videresender restanceind- drivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.« [Dispensation for 3 måneders klagefristen og præcisering af remonstrationsordningen] Til § 5 2) I stk. 1, stk. 2, stk. 3 og stk. 4 ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten og konsek   venser heraf] Til § 6 3) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 7
4 4) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 10 5) Paragraffen affattes således: »§ 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, heru n- der leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 6, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dato.« [Lempelse af frist for indgåelse af aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansa  t- te] Til § 11 6) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005  « til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Lempelse af fristen for indbringelse for det særlige nævn] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge forslaget til § 4 skal en klage over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser være mo d- taget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter mod tagelsen af den afgørelse, der klages over. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det i helt særlige tilfælde vil være urimeligt at afvise en kl a- ge, alene fordi klagefristen er overskredet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis klager pga. hospita l- sindlæg  gelse eller lignende har været ude af stand til at fremsende klagen rettidigt, jf. også besv   a- relsen af udvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget (L 112). Det foreslås derfor, at det direkte i loven angives, at der kan ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særl  ige omstændigheder taler derfor. Den foreslåede bestemmelse svarer herved til den tilsvarende dispensationsadgang ved klage til Landsskatteretten på skatteområdet.   Det foreslås endvidere, at proceduren for den foreslåede remonstrationsordning, hvorm  ed restan- ceinddrivelsesmyndigheden på baggrund af en indgivet klage kan genoptage sagen, præciseres. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan resta n- ceinddrivelsesmyndigheden  genoptage  sagen.  Restanceinddrivelsesmyndigheden  kan  således  på baggrund af en indgivet klage træffe en ny afgørelse i sagen, hvorefter klager gives helt eller delvist medhold. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke finder grundlag for at genoptage sagen, eller hvis re- stanceinddrivelsesmyndigheden  kun  kan  give  delvis  medhold  i  klagen,  og  klagen  i  den  anledning fastholdes,   videresender   restanceinddrivelsesmyndigheden   klagen   til   Landsskatteretten   sammen med en udtalelse om sagen.
5 Til nr. 2 -4 Det er efter folketingsvalget den 8. februar 2005 blevet besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005 til 1. november 2005. Som følge heraf f  oreslås det at ændre virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i en ny statslig restance- inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I alle de situationer, hvor den 1. oktober 2005 er foreslået som skæringsdato, ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der er lagt stor vægt på at gøre period en med usikkerhed for medarbejderne så kort som overh o- vedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler ko m- munerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om  bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 5 og 6 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede dato    – 1. oktober 2005    – for samlingen af in   d- drivelsen i staten skulle være indgået senest den 15. juni 2005. I mangel af aftale senest d   enne dato skal et af skatteministeren særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15   . august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter, ansatte, indgåelse af lejemål og   overførsel af fast ejendom, således at det som udgang  s- punkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på in ddragelse af nævne  t, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under  nr.  4,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være  enige  om,  at  af   tale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der    – hvis der alligevel måtte være ueni g- hed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal:
6 Til titlen 1)   Lovforslagets titel affattes således: »Forslag til Lov om ændring   af forskellige love og ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om o  p- krævning og inddrivelse (Konsekvensændringer som følge    af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer   – sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet)«. [Redaktionel ændring] Til § 2 2) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. I § 57, stk. 1, ændres   »§ 84, stk. 11« til: »§ 84, stk. 10«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af §84, stk. 10] Til § 17 3) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 147 g, stk. 4, ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af   §147 g , stk. 2] Til § 20 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 71, stk. 6 og 7, der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 71, stk. 8, der bliver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som   følge af den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 71, stk. 3 og 4] Til § 22 5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 59, nr. 2, indsættes efter   »§ 57, stk. 1,«: »og«, og i § 59, nr. 3, ændres   », og« til: ».«.« [Redaktionel ændring] Til § 28
7 6) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 68, stk. 2, udgår  »og § 68 a, stk. 4«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af §68 a    ,stk. 4] Til § 46 7) Før nr. 1 indsættes som nye numre: »01. I § 1, 1. pkt., ændres »kan Finansstyrelsen  « til: »kan restanceinddrivelsesmyndigheden« og »til Finansstyrelsen« til: »til Økonomistyrelsen   «.   02. I § 1, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen  « til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.« [Redaktionelle ændringer] 8) Nr. 1 og 2 affattes således: »1. § 6, stk. 1, § 10, stk. 1, og overalt i kapitel 3 ændres »Finansstyrelsen  « til: »restanceinddrivel- sesmyndigheden«. 2. § 7, § 8, 1. pkt., og § 12, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen  « til: »Økonomistyrelsen   «.«   [Redaktionelle ændringer] Til § 51 9) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »01. § 107, stk. 2, ophæves. Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.« [Konsekvensændring som følge af den under § 51, nr. 4, foreslåede ophævelse af §103,stk. 2] Til § 58 10) Efter nr. 5 indsættes som nyt n »01. I § 6 a, stk. 6 og 7, der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 6 a, stk. 8, der bli- ver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 6 a, stk. 3 og 4] Til § 59 11) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 23, stk. 7 og 8, der bliver stk. 5 og 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 4« og i § 23, stk. 9, der bliver stk. 7, ændres   »stk. 8« til: »stk. 6«.«
8 [Konsekvensændringer som følge af     den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4] Til § 69 12) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 2, stk. 5, ændres   »stk. 4« til: »stk. 3«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af §2, stk. 3] Til § 70 13) I § 70, stk. 2 og 3, ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændret virkningstidspunkt for loven] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge   lovforslagets § 11 foreslås lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse ophævet. Lovforslagets t  itel foreslås derfor ændret, således at dette fremgår heraf. Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af    § 84, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af § 147 g, stk. 2, i lov om rettens pleje. Til nr. 4 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 71, stk. 3 og 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Til nr. 5 Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af ophævelsen af § 59, nr. 4, i lov om skove, jf. lovforslagets § 22, nr. 2. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævels   e af § 68 a,stk. 4,    i lov om arbejderboliger på landet. Til nr. 7 og 8
9 Der er tale om redaktionelle ændringer. Til nr. 9 Ifølge § 107, stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer kan økonomi  - og erhvervsministe- ren fastsætte straf af bøde for overtræ delse af bestemmelser i forskrifter efter § 103, stk. 2. Bestemmelsen  foreslås  ophævet  som  følge  af den  under  §  51,  nr.  4,  foreslåede  ophævelse  af     § 103,stk. 2, i lov om   byfornyelse og udvikling af byer. Til nr. 10 Der er tale om konsekvensændringer som f  ølge af  den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 6 a, stk. 3 og 4, i lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik. Til nr. 11 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4, i lov om jernbane. Til nr. 12 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af § 2 , stk.     3, i lov om statsgaranti til lån til forsøgsbyggeri. Til nr. 13 Forslaget  indebærer  en  udskydelse  af  virkningstidspunktet    for  loven  som  følge  af,  at  datoen  for samlingen af inddrivelsen under Skatteministeriet er udskudt fra den 1. oktober 2005 til den 1. no- vember 2005. Der henvises til det til 2. behandlingen fremsatte ændringsforslag til forslag til  Lov om opkrævning og ind  drivelse af visse fordringer (L 112). En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
10 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.  Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkur in havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
11 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 112 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 15/12-04 fra Kolding Kommune 2 Høringssvar o g høringsnotat, fra skatteministeren 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslagene 4 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 5 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amts, fra skatteministeren 6 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 7 Svar på alm. del  - spm. 47 om, at bekræfte, at der i notat, skrevet den 28. december 2004 af Ole Kjær og Claus Juhl, står, at der skal opre   t- tes en ny restanceenhed, der efter 1. juli 2005 vil bestå af ca. 100 medarbejdere, fra skatteministeren 8 1. udkast til betænkning 9 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af L 112, fra skatteministeren 10 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-04 fra Kol- ding Kommune 11 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for L 112/L 113 12 Ændringsforslag fra skatteministeren 13 2. udkast til betænkning 14 Tekstbidrag til betænkningen, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmå  l og svar vedrørende L 112 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, hvordan forslaget tager højde for at sikre, at socialt svage personer ikke kommer i alvorlige problemer i et statsligt indkrævningssystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange personaleressourcer ministeren forventer, der kan spares ved at anvende det i lovforslaget foreslåede maskinelle inddrivelsessystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har overvejet en model, hvor ind- drivelsesopgaven deles, til skatteministeren, og ministerens svar her- 4 Spm. om, hvor mange medarbejdere der skal fratræde ved naturlig
12 afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor mange borgere ministeren forventer, der møder op i Landsskatteretten for at forsvare deres personlige klage, til skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der laver en delt inkasso af kommunale fordringer, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 7 Spm. om at bekræfte, at man med lovforslaget fremover ikke kan foretage lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere, til skattemin   i- steren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om reglerne om klagefrist på tre måneder fra der e  r truffet afgø- relse og om man ikke kan klage over en løbende lønindeholdelse m  e- re end tre måneder efter, at lønindeholdelsen er iværksat, til skattem i- nisteren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, at når man vælger at opretholde fogedretterne for udlæg, hvorfor er det ikke mere effektivt også at lade klager over lønind  e- holdelse gå til fogedretterne frem for til Landsskatteretten, til skatt e- ministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om begrundelsen for, at klageadgangen bliver til Landsskatte- retten i stedet for til fogedretterne som foreslået af Foreningen af Pa n- tefogeder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvor mange klagesager man forventer at få til henholdsvis Landsskatteretten, Landsretten og Højesteret, til skatteministere n, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor mange ekstra ressourcer man forventer at tilføre Landsskatteretten, landsretterne og Højesteret til behandling af klag e- sager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om det er ministerens opfattelse, at borgerne vil opleve lovfors- lagets centralisering af klageadgangen til Landsskatteretten som en serviceforbedring og en forbedring af deres retssikkerhed, til skatte- ministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvilke form- og indholdskrav man fremover vil stille til klager vedrørende gældsforhold fra borgere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvorledes den konkrete overflytning af ressourcer fra Told- Skat til Landsskatteretten kommer til at foregå, til skatteminist eren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden skal sikre sig, at det juri- diske grundlag for fordringen er korrekt, før den skrider til inddrive l- se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvad baggrunden er for, at man ikke skal kunne få omkos t- ningsgodtgørelse ved klagesager om inddrivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministeren vil afskaffe gældsfængsel, således at man ikke
13 længere har mulighed for afsoning af børnebidragsres   tancer, til ska t- teministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvor en flygtning eller indvandrer, der har en skatterestance og som ikke kan det danske sprog, skal henvende sig, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvordan en borger, der ikke kan forstå det danske sprog skal komme i kontakt med inddrivelsesmyndigheden, der ofte ligger meget langt væk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvordan Forvaltningslovens bestemmelser om tolkebistand skal kunne overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om, hvordan ældre og svagelige mennesker som har skatter  e- stancer skal kunne komme i personlig kontakt med de statslige op- krævnings/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og ministere  ns svar herpå 23 Spm. om, hvem der skal betale for tabt arbejdsfortjeneste og dyr transport til skatte/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om, hvordan små selvstændige erhvervsdrivende skal kunne komme i personlig kontakt med skatte/inddrivelsescentrene uden at miste mange arbejdstimer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, det er korrekt opfattet, at det i mange tilfælde bliver billig  e- re for en borger ikke at give møde ved den statslige ind drivelsesmyn- dighed, da det bliver billigere at lade den statslige inddrivelsesmyn- dighed komme ud til borgeren ved udkørende fogedforretning , til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om at redegøre for, hvem der har udpeget de enkelte medle m- mer af personalesamarbejdsgruppen, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå