Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048   Den 27. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L    110 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 3. behandlingen af ovennævnte lovforslag  . Ændringsforslag nr. 1 og 2 er konsekvenser af Folketingets forventede vedtagelse ved 3. behandling den 31. maj 2005 af lovforslag L 129, forslag til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven,  kursgevinstloven  og  skattestyrels  esloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta).    Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Skatteministeriet J. nr. 2005- 711-0048 27. maj 2005 Ændringsforslag til 3. behandlingen af Forslag til skatteforvaltningsloven –  L 110 Til § 5 1) I stk. 1 indsættes efter   nr. 7: ”8) Ansættelse af anskaffelsessummer m.v. opgjort efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 8, 11 og 13, for fysiske personer og dødsboer. 9) Behandling af anmodninger efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 4. pkt., stk. 5, stk. 11, 5. pkt., og stk. 13, 4. pkt., for fysiske personer og dødsboer.” [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af skattekontro lloven, kursgevinstloven    og    skattestyrelsesloven    (Udarbejdelse    af    skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 2) I stk. 2 ændres ”stk. 1, nr. 2   -7” til: ”stk. 1, nr. 2 - 9”. [Konsekvensændrin  g som følge af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven    og    skattestyrelsesloven    (Udarbejdelse    af    skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005]
Side 3 Til § 62 3) I stk. 7, 2. pkt., ændres “§§ 6   -9 i skattestyrelsesloven finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af skatteankenævn og suppleanter herfor” til: “§§ 6 -10 i skattestyrelsesloven finder tilsvarende anvendelse”. [Videreførelse af gældende regler om kommunale skattea   nkenævn indtil 1. juli 2006] Bemærkninger Til nr. 1 og  2 Ændringsforslagene skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremm ed valuta) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 3, nr. 1, er kompetencen til at foretage ansættelse af omregnede anskaffelsessummer m.v. i forbindelse med regnskabsaflæggelse i fremmed valuta placeret hos de kommunale skattemyndigheder, hvis den skattepligtige er en fysisk person eller et dødsbo. Herved opnås ifølge bestemmelsens motiver, at der skabes sikkerhed for, at omregningerne er foretaget korrekt på et tidspunkt, hvor der er lettere adgang til at dokumentere forholdene, og at ansættelsen af de omregnede anskaffelsessummer m.v. kan påklages i det sædvanlige ligningsmæssige klagesystem. Efter skatteforvaltningsloven vil disse afgørelser i første instans blive truffet af told  - og skatteforvaltningen. Forudsætningen om påklage i de   t sædvanlige ligningsmæssige klagesystem foreslås opfyldt ved, at der i skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, indsættes hjemmel til, at skatteankenævnene kan afgøre klager over disse ansættelser, når den skattepligtige er en fysisk person eller et dødsbo.  Skatteforvaltningslovens § 5, stk. 2, foreslås konsekvensændret i overensstemmelse hermed. Er den skattepligtige en juridisk person, følger det af skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1, at afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten.      Til nr. 3 Ved skatteforvaltningslovens § 62, stk. 7, er det foreslået, at den ordinære funktionsperiode for de nuværende medlemmer af kommunale skatteankenævn forlænges indtil den 1. juli 2006. Herved opnås, at de nye kommunalbestyrelser eller sammenlægningsud   valg, der vælges ved
Side 4 kommunalvalget i november 2005, får mulighed for at indstille medlemmer til de nye skatteankenævn.   I tilknytning hertil er det foreslået, at de hidtidige regler i skattestyrelseslovens §§ 6 -9 skal finde fortsat anvendelse for medlemmer af skatteankenævn og suppleanter herfor indtil funktionsperiodens udløb. Disse regler i skattestyrelsesloven angår udnævnelse, udtræden og fritagelse for medlemskab af medlemmer og suppleanter i skatteankenævnene. Ved ændringsforslaget foreslås det,    at også skattestyrelseslovens § 10 skal finde anvendelse indtil udløbet af den forlængede funktionsperiode for de nuværende skatteankenævn. Skattestyrelseslovens § 10 indeholder regler om nævnenes funktion, herunder om opdeling i besluttende led, om stemmeafgivelse, om mindretals ret til at få uenighed noteret og indberettet samt om vederlæggelse og forretningsorden. Det er efter en samlet vurdering af forholdene anset for hensigtsmæssigt, at disse regler samt den gældende forretningsorden for skatteankenæv  n og de gældende vederlagsregler følger den forlængede funktionsperiode, således at der kan træde nye regler herom i kraft samtidig med, at de nye skatteankenævn træder i funktion den 1. juli 2006.