Til lovforslag nr. L 110 og L 111 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   25. maj 2005 Betænkning over I. Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringe  r som følge af kommunalreformen m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  17  ændringsforslag  til    lovforslag  nr.  L  110.  Socialdemokratiet  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag    nr. 1 og 12. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2  -11 og 13-17 .  S katteministeren har stillet 33 ændringsforsl  ag til lovforslag nr. L 111. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 11 møder. Tidligere behandlinger Lovforslagene er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 130 og   nr. L 131 fra folketingsåret 2 004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med   behandlingen af L 130 og L 131, herunder de høring ssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Høring Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været sendt i høring, og   skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.  del  -  bilag  4  og  5  fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling.  Den  26.  november  2004  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Politisk aftale Lovforslagene er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse a   f kommunalreformen. Lovforslagene er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og
2 Dansk  Folkeparti  om  en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Teknisk gennemgang Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet har den 16. marts 2005   over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Silkeborg Kommune, Sønderborg  områdets Skattecenter, Sønderborg  områdets 7 borgmestre, Århus Kommune og Aars Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for  deres holdning til lovforslag nr. L 110: Silkeborg Kommune, Sønderborg Kommune, ToldSkat, Region Sønderborg, Århus Kommune og Aars Kommune. Spørgsmål Udvalget har stillet 99 spørgsm ål til  lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmål til lovforslag nr. L 111 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Indstillinger Et   flertal   i   udvalget   (V,   DF   og   KF)   indstiller   lovforslagene   til   vedtagelse   med   de   af skatteministeren  stillede  ændringsforslag.  Flertallet  vil  stemme  imod  de  under  nr.  1  og  12  stillede ændringsforslag til L 110. Et   mindretal   i   udvalget   (S   og   RV)   indstiller   lovforslagene   til   vedtagelse   med   de   stillede ændringsforsl  ag. Såfremt ændringsforslag nr. 1 og 12 til L 110 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet stemme imod lovforslagene ved 3. behandling. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslagene til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1 og 12 stillede ændringsforslag til L 110. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af skatteministeren stillede ændringsforslag.
3 Politiske bemærkninger Der  er  aftalt  følgende  bidrag  til  betænkningen  vedrørende  indenrigs -  og  sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67): Venstre,  Socialdemokratiet,  Dansk  Folkeparti,  Det  Konservative  Folkeparti  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler: Der har under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om, hvorvidt procedurelovforslaget   på   tilstrækkelig   måde   giver   jobsikkerhed   og   sikrer   tryghedsskabende foranstaltninger for de berørte ansatte. Lovforslaget  fastslår  udgangspunktet  om,  at  de  ansatte  følg  er  opgaven  i  forbindelse  med  de opgaveflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen. Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den   nye   struktur   sikret   et   job   hos   den   nye   ansættelsesmyndighed.   De  r   er   behov   for   alle medarbejdere  og  deres  kompetencer  til  fortsat  at  løse  opgaverne.  Regeringen  har  tilkendegivet,  at det  er  vigtigt  at  sikre,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode  udviklende  arbejdspladser  med  samme jobsikkerhed  som  i  dag.  Medarbejderne  er  en  vigtig  og  nødvendig  ressource  for  den  fremtidige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på  det  statslige  og  det  kommunale område været enige om at anbefale, at naturlig afgang i videst muligt o   mfang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger. Disse anbefalinger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der opstår situationer, der  nødvendiggør  personaletilpasninger  på  de  områder,  der  ved  kommunalreformen  overgår  til staten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig afgang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i løsningerne ved eventuelle personaletilpasninger på det regionale og kommunale område. Hvis  der  måtte  opstå  behov  for  personaletilpasninger  i  forbindelse  med  kommunalreformen,  vi  l spørgsmålet  allerede  efter  de   gældende  aftaler  på  det  statslige  og  kommunale  område  skulle behandles i de lokale samarbejds- eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræsentanter vil i den forbindelse kunne drøfte såvel mulighederne for at gennemføre    tilpasningen ved naturlig afgang eller    gennem    frivillige    fratrædelsesordninger    som    mulighederne    for    at    iværksætte    særlige kompetenceudviklings-  eller  omskolingsinitiativer.  De  eksisterende  aftaler  må  således  antages  at sikre en betryggende lokal dialog på  dette område i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen  tilkendegiver,  at  staten  vil  tage  initiativ  til,  at  der  i  samarbejdsudvalgsregi  aftales retningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på   det statslige område, med henblik på at de nævnte elementer kan indgå i disse retningslinjer. Regeringen  anbefaler,  at  kommunerne  og  regionerne  vil  tage  tilsvarende  initiativer  til,  at  der  i MED-udvalgs-regi aftales tilsvarende retningslinjer i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det kommunale og regionale område. V, S, DF, KF og RV bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode og fornuftige jobvilkår i en offentlig sekto   r, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige ydelser som muligt til borgerne.
4 V, S, DF, KF og RV er endvidere enige om, at tilsvarende retningslinjer skal være gældende for så  vidt  angår  sammenlægningen  af  de  statslige  og  kommunal e  skattemyndigheder  i  en  statslig enhedsforvaltning. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler: Endvidere  har  der  under  behandlingen  af  lovforslaget  været  rejst  spørgsmål  om  den  foreslåede regulering  af  ansætte  lsesvilkårene  for  tjenestemænd,  der  i  forbindelse  med  kommunalreformen overføres til en ny ansættelsesmyndighed. Efter   lovforslagets   §   67,   stk.   1,   overgår   disse   tjenestemænd   til   ansættelse   under   den   nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på, at der på nogle punkter er forskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår. Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemændenes pensionsret. Regeringen  har  tilkendegivet,  at  den  foreslåede  bestemmelse  forudsættes  gennemført  på  den måde, at de pågældende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået  i henhold til disse regler. Det forudsættes herved, at der ikke sker forringelser af løn   - og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, svarende til den 3-årige aftaleperiode på det statslige og kommunale område. Det forud sættes endvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn -   og   andre   ansættelsesvilkår,   der   gælder   for   allerede   ansatte   tjenestemænd   hos   den   nye ansættelsesmyndighed. Der er dog ikke noget til hinder for, at løn   - og andre ansættelsesvilkår o   gså før    1.    april    2008    ændres    ved    aftale    mellem    de    relevante    organisationer    hos    den    nye ansættelsesmyndighed.  Ændringer i løn - og  andre ansættelsesvilkår, der  efter overgangen  aftales  i den  hidtidige  ansættelsesmyndigheds  regi,  får  derimod  ikke  virkning  for     de  tjenestemænd,  der  er overgået til en ny ansættelsesmyndighed. Sikringen mod forringelser ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bliver ansat i en anden stilling. Specielt  for  så  vidt  angår  tjenestemandspension  har  regeringen  tilkendegivet,  at    det  ved  den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed vil blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler,  der  svarer  dertil,  frem  til  udgangen  af  den  3-årige  aftaleperiode  eller  ved  tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drøftes med de  relevante organisationer  på  det  statslige  og  kommunale  område  som  led  i  den  stedfinden  de  dialog  mellem parterne om kommunalreformen. V, DF og KF er enige om, at ovenstående også omfatter kommunale tjenestemænd, der overgår til ansættelse  i  staten  som  led  i  samlingen  af  inddrivelsen  af  offentlige  fordringer  i  den  nye  statslige restanceinddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet. Socialdemokratiet og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler: Socialdemokratiet    og    Det    Radikale    Venstres    principielle    holdning    til    lovforslaget    er uæn  dret, derfor er der stillet ændringsforslag til lovf  orslaget, således at  der fremover kan opereres med  33  skattecentre  i  stedet  for  de  foreslåede  30.  Skatteforvaltningerne  modtager  for  øjeblikket henved 7 mio. henvendelser om året,  hvoraf formentlig ca. 1 mio. henvendelser vil gå direkte til de foreslåede 3 0 skattecentre. S  og  RV  finder  det  helt  urimeligt  at  placere  skattecentre  væsentligt  mere  end  30  km  fra  større byområder, som der  er flere eksempler på.  Ændringsforslaget fastslår derfor    , hvad der har været S
5 og   RVs   indgangsvinkel   til   forhandlingerne,   nemlig   at   større   byområder   som   Sønderborg   og Silkeborg  bør  have  adgang  til  et  lokalt  skattecenter  i  de  tilfælde,  hvor  man  skal  have  afklaret komplicerede    skattespørgsmål.    Afstands  -    og    transportforholdene    nødvendiggør    des  uden    et skattecenter i Himmerland. Da dette synspunkt har vejet meget tungt for S og RV, har S og RV været parat til at se bort fra flere  betænkeligheder  ved  lovforslagene  i  den  samlede  pakke  fra  skattemin  isteren  mod  at  få  en aftale  om  i  det  mindste  en  løsning  på  den  helt  groteske  mangel  på  et  s   kattecenter  i  Sønderborg. Regeringen har imidlertid afvist denne helt oplagte aftalemulighed. S  og  RV  er  og  har  været    skeptiske  over  for  lovforslaget,  ikke  fordi  S  og  RV  er  uenige  i,  at  vi skulle ændre tilrettelæggelsen af ligningen og have skattecentre, m en fordi man burde have indført ændringerne   på   en   bedre   måde   for   borgerne,   en   måde   som   levede   op   til   regeri ngens   egen målsætning om nærhed for borgerne. Det bliver også vanskeligt med de opg aver, der er i forhold til en  ordentlig  behandling  af  personalet  at  få  processen  på  dette  punkt  til  at  hænge  tilfredsstillende sammen. Det   er   tillige   betænkeligt,   at   det   Skatteråd,   som   skal   erstatte   Ligningsrådet,   vil   lide   af   en manglende paritet, når erhvervslivet har et flertal, fordi Skatterådet skal give forhåndsti lkendegivelser   om   større   skattesager.   Ligeledes   får   Skatterådet   ikke   indflydelse   på afgøre lser vedrørende sambeskatning af selskaber, men alene kompetence til at fastsætte genere   lle retningslinjer. Endelig er det helt utilfredsstillende, at regeringen opretholder den ambition at reducere indsatsen på  det  samlede  ligningsområde  med  henvisning  til  massive  effektiviseringer.  S    og  RV  støtter effektiviseringer,  men  ønsker  at  anvende  dette  potentiale  samt  yderligere  ressourcer  til  en  højere grad af indsats mod skatte- og afgiftsunddragelser med en forøgelse af  såvel kvalitet som kvantitet lige fra indsats over for ulovlig transfer pricing til indsats imod sort arbejde i en række brancher. En  sådan  forstærket  indsats  vil  med  stor  sikke   rhed  kunne  afkaste  et  milliardprovenu,  som  kan anvendes til f.eks. skattelettelser eller nye indsatser på forskningsområdet. På  personaleområdet  har    S  og  RV  indgået  en  aftale  med  regeringen,  som  gennemføres  på skatteområdet med de af ministeren stillede ændringsforslag, som mindretallet    stemmer for. Aftalen omfatter ikke en tilfredsstillende løsning af tjenestemændenes forhold. På   tjenestemandsområdet   har   regeringen   understreget,    at   tjenestemænd,   der   fly    ttes   uden valgmuligheder,  desuden  skal  tåle  reduktion  af  løn  -  og  pensionsforhold  i  strid  med  en  normal fortolkning af tjenestemandsreglerne samt tåle væsentlige udvidelser af såvel sti llingsmæssige som geografiske  forflyttelser.  På  dette  o mråde  har   S  og  RV  fastholdt,  at  man  ønskede  tjenestemænd behandlet  i  overensstemmelse  med  de  hidtidige  fremgangsmåder  ved  ændring  af  strukturer  inden for det offentlige. Enten hidtidige vilkår eller frivillighed. S og RV har advaret  regeringen imod at fastholde den foreslåede formulering  af b emærkninger, der –  hvis de bliver fulgt op i virkeligheden – vil    give anledning til en stribe retssager med nederlag for det synspunkt, der forfægtes af regeringspartierne og Dansk Folkeparti. S og RV skal derfor henvise til det af S og RV stillede ændringsforslag om en ko  rrekt behandling af tjenestemændene, der er i nø   je overensstemmelse med den måde, tjen estemænd er behandlet på ved tidligere omstruktureringer af den offentlige sektor. Socialistisk Folkeparti og Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler:
6 Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten stemmer imod. Lovene er en del af en kommunalreform, som partierne er uenige i (der henvises til det generelle betænkningsbidrag afgivet til L 65), desuden er der en række retssikkerhedsmæssige problemer forbundet med denne lov. Tjóðveldisflokkurin,    Inuit    Ataqatigiit,    Siumut    og Fólkaflokkurin     var    på    tidspunktet    for betænkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u dvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til skatteforvaltningsloven Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt af et  mindretal (SF og EL): Til § 1 1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: »Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen udgør en enhedsforvaltning. Inden for rammerne af enhedsforvaltningen er etableret 33 skattecentre. Skattecentrene er lokaliseret i følgende byer:   - 1) Ballerup. - 2) Billund. - 3) Esbjerg. - 4) Frederikssund. - 5) Grenå. - 6) Haderslev. - 7) Herning. - 8) Hjørring. - 9) Holbæk. - 10) Horsens. - 11) Humlebæk  . - 12) Høje -Taastrup. - 13) Korsør. - 14) København. - 15) Køge. - 16) Maribo. - 17) Middelfart. - 18) Næstved. - 19) Odense. - 20) Randers. - 21) Roskilde. - 22) Rønne. - 23) Silkeborg. - 24) Skive. - 25) Struer. - 26) Svendborg.
7 - 27) Søllerød. - 28) Sø nderborg. - 29) Thisted. - 30) Tønder. - 31) Aalborg. - 32) Århus. - 33) Aars. Stk. 3. Skatteministeren bestemmer de enkelte kommuners tilknytning til skattecentrene.« [Indskrivning af antallet af skattecentre i loven] Af    skatteministeren, tiltrådt af e t flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL) : Til § 3 2) I stk. 2, 2. pkt., ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 25 3) I stk. 4, 1. pkt., ændres   »§ 207« til: »§ 245«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] Til § 52 4) Efter stk. 3 indsættes   som nyt stykke: »Stk. 4. Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over afgørelser efter lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.  «. Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Præcisering af, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse i inddrivelsessager] Til § 54 5) Stk. 1, nr. 4, affattes således: »4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale  , i det omfang der ikke er tale om dokumentation for kontrollerede transaktioner efter skattekontrollovens § 3 B.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt  vedrør ende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til § 56 6) I § 56 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. I sager om kontrollerede transaktioner, jf. skattekontrollovens § 3 B, afgiver den administrative klageinstans en udtalelse om, i hvilket omfang udgifter til sagkyndig bistand skønnes
8 at være medgået til udarbejdelse af dokumentation i forbindelse med klagesagen, jf. § 54, stk. 1, nr. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse.« [Konsekvensændring    so  m    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til 62 7) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres   »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf] 8) stk. 4, 1. pkt., ændr september« til: »oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] 9) I stk. 7, 1. pkt., ændres »30. september  « til: »31. oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 66 10) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres   »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 67 11) I stk. 1 ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt af et  mindretal (SF og EL): Til § 69 12) Paragraffen affattes således: »§ 69. Staten tilbyder de kommunale tjenestemænd, der overføres efter § 67, ansættelse som statstjenestemænd. Ansættelsen tilbydes på de vilkår , der gælder for tjenestemænd i s taten, dog således at der ikke herved sker en forringelse af de pågældendes hidtidige løn og pensionsvilkår samt øvrige ansættelsesvilkår. Stk. 2. Hvis en kommunal tjenestemand, der har fået tilbudt ansættelse i henhold til stk. 1, ikke ønsker ansættelse s   om statstjenestemand, opretholdes den kommunale ansættelse og de herfor gældende vilkår under tjenestemandens udførelse af de opgaver, der er henlagt til den tilbudte statslige stilling. Stk.3. Tjenestemænd, der er omfattet af stk. 1  , får ved pensionering  fra denne ansættelse udbetalt den samlede tjenestemandspension af staten.
9 Stk. 4. En tjenestemand, som vælger at opretholde den kommunale ansættelse, kan senest 5 år efter det i stk. 1 nævnte tidspunkt søge overgang til ansættelse som statstjenestemand på vilkår som nævnt i stk. 1. Stk. 5. Staten refunderer kommunen udgifterne til løn til de kommunale tjenestemænd, der i henhold til stk. 2 vælger at opretholde den kommunale ansættelse, så længe de udfører arbejde for staten. Stk. 6. Hvis staten ikke længe  re har behov for beskæftigelse af en tjenestemand, som har valgt at opretholde den kommunale ansættelse, kan staten efter forudgående varsling af vedkommende kommune bringe tjenestemandens arbejdsforhold til staten til ophør med det for tjenestema nden gæld  ende opsigelsesvarsel. Stk. 7. Staten afholder eventuelle udgifter til rådighedsløn eller ventepenge og udbetaler pension til de tjenestemænd, der i henhold til stk. 1 og 4 overgår til ansættelse som stat stjenestemænd. Kommunen refunderer staten den del af tjenestemandens pension, der forholdsmæssigt svarer til tjenestemandens pensionsalder ved overgangen til tjeneste i staten. Stk. 8. Staten refunderer kommunen eventuelle udgifter til rådighedsløn eller ventepenge til de tjenestemænd, der i henhold til st  k. 2 vælger at opretholde den kommunale ansætte lse, og hvis tjeneste i staten senere bringes til ophør efter stk. 6. Stk. 9. Kommunen udbetaler pensionen til de tjenestemænd, der i henhold til stk. 2 vælger at opretholde den kommunale ansættelse. Staten re  funderer kommunen den del af tjen e stemandens pension, der forholdsmæssigt svarer til den pensionsalder, tjenestemanden har optjent efter overgangen til tjeneste i staten. Stk. 10. Den endelige administrative afgørelse af tvivlsspørgsmål efter stk. 1   -9 træ  ffes af finansministeren efter forhandling med de involverede parter.« [Sikring af tjenestemænds løn   - og pensionsvilkår] Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL) : Til § 70 13) Paragraffen affattes således: »§ 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne s kal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dat o.« [Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn] Til § 71 14) I stk. 1 ændres »  aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 73 15) Efter stk. 1 indsættes   som nye stykker: »Stk. 01 . Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud  for indgåelsen af aftale efter § 70, jf. § 67, gøre den ansatte bekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører   den pågældende,
10 og medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødeko  mmes, gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktis ke omstændigh  eder, der er af væsentlig betydning for aftaleudkastet vedrøre nde den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsæ  tte en frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter 2. pkt. Stk. 02 . Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for indgåe lse eller opnåelse af enighed om indgåelse af af  tale efter § 70, eller hvis den ansatte ikke vil have ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni   nger.« [Pligt til at høre de ansatte inden indgåelsen af aftale] 16) I stk. 5 indsættes som 2. p  kt.: »Oplysninger  om  overførslen   af  en  ansat  kan  dog  videregives  til  den  ansatte,  som  oplysningen vedrører.« [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 17) Efter stk. 5 indsættes som   nye stykker: »Stk. 03 . En ansat, der overføres efter § 67, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imø tteministeriet. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal fremsæ ttes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om overførslen. B egæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 04 .En ansat, der overfø res efter § 67, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orient ering om overførslen, ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forval tningslovens §§ 9, 10 og 12–16 i oplysninger   ne om overførslen .« [Pligt til at give efterfølgende begrundels e efter anmodning og at give efterfølgende aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 2, 7, 8, 9,10 og 11 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  besluttet  efter  folketingsvalget  den  8.  februar  2005,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf foreslås det at ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I  alle  de  situationer,  hvor  den  1.  oktober  2005  er  foreslået  som  skæringsdato,  ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der  er  lagt  stor  vægt  på  at  gøre  perioden  med  usikkerhed  for  medarbejderne  så  kort  som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En  del  af  forpligtelserne  i  forhold  til  at  involvere  personalet  og  dets  organisationer  påhviler kommunerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen.
11 Til nr. 3 Efter  lovforslagets  §  25,  stk.  4,  skal  en  afgørelse,  der  er  truffet  efter  §  207  i  lov  om  finansiel virksomhed, være b  indende for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207 omhandler  det  særlige  værdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et  pengeinstitut  ikke  længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal   sammenlægges med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæssige værdi af udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan  afgørelse  skal  have  samme virkning  som  et  bindende  svar,  er  en  videreførelse  a f  princippet  i  §  20  C,  stk.  2,  i  den  gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  .  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring  af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi - og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.     Det foreslås, at  lovforslagets § 25, stk. 4, konsekvensrettes i overensstemmelse med ovenstående. Til nr. 4 Med  ændringsforslaget  lovfæstes  det,  at  der  som  forudsat,  jf.  bemærkningerne  til  §  4,  stk.  2,  i forslag    til    lov    om    opkrævning    og    inddrivelse    af    visse    fordringer    (L    112),    ikke    ydes omkostningsgodtgørelse    for    klager    til    Landsskatteretten    og    domstol ene    over    restanceind- drivelsesmyndighedens afgørelser i inddrivelsessager. Til nr. 5 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven.    (Ændring af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005.  Ved  den  nævnte  lovs  §  2,  nr.  1,  er  skattestyrelseslovens  §  33  C,  stk.  1,  nr.  4  ændret.  Det foreslås,  at   lovforslagets  §  54,  der  er  en  uændret  videreførel   se  af  skattestyrelseslovens  §  33  C, konsekvensrettes i overensstemmelse hermed. Til nr. 6 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven. (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Ved den nævnte lovs § 2, nr. 2, er der indsat et nyt stk. 3 i skattestyrelseslovens § 33 E. Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 56, der  er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 E, konsekvensrettes i overensstemmelse hermed.
12 Til nr. 12 Tjenestemænd   er   som   udgangspunkt   ikke   pligtige   at   tåle   en   forringelse   af   deres   løn -   og pensionsvilkår. Dette princip har ført til bestemmel  ser i tjenestemandsloven og i de kommunale og amtslige  tjenestemandsregulativer  om  ydelse  af  tillæg  og  bevarelse  af  pe  nsionsret  efter  hidtidig lønramme,  ved  overgang  til  stillinger ,  der  aflønnes  lavere,  jf.  tjen estemandslovens  §  55  og  det kommunale tjenestemandsregulativ § 37. Med den ændrede formulering af bestemmelsen tilsigtes en præcisering i forhold til lo vforslaget af  de  vilkår,  som  tjenestemænd  i  forbindelse  med  skift  af  ansættelsesområde  er  omfattet  af.  Den foreslåede  formulering  af  §  69  og  de  tilh ørende  bemærkninger  ersta   tter  i  det  hele  den  hidtil foreslåede bestemmelse med tilhørende generelle og specielle bemær kninger. I staten er tjenestemandspensionen og aflønningen i en given lønramme lavere end det tilsvarende kommunale  løntrin.  I  disse  situa tioner  skal  tjenestemænd  sikres  både  mod  lønnedgang  og  mod nedgang  i  den  pensionsret,  de  kunne  forvente  ved  fortsat  kommunal  ansættelse.  I  modsat  fald  vil tjenestemanden  kunne  få  medhold  i,  at  stillingen  ikke  er  pa ssende.  Det  samme  gælder  ,  hvis tjenestemanden     i     øvrigt     i     forbindelse     med     overgangen     u dsættes     for     forringelser     af ansættelsesvilkårene. Tjenestemænd skal derfor ligeledes sikres mod forringelser af ansættelsesvilkårene. For   både   tjenestemænd   og   overenskomstansatte   gælder,   at   der   ikke   kan   angives   pr æcise retningslinjer for forpligtelsen til at påtage sig en anden stilling, heller ikke i forhold til eksempelvis geografiske   ændringer.   Men   det   forudsættes,   at   der   på   centralt   plan   indgås   aftale   med   de forhandlingsberettigede  organisationer  om,  hvordan  man  kompenserer  de  ansatte,  der  enten  får deres  transportafstand  til  den  nye  arbejdsplads  forøget  med  mere  end  f .eks.  50  km,  eller  hvis transporttid   forøges   med   mere   end   f .eks.   1   time   dagligt.   Det   forudsæ  ttes,   at   den   aftalte kompensation står i et rimeligt f orhold til de gener, den enkelte pålæ   gges. De  foreslåede  bestemmelser  er  i  al  væsentlighed  inspireret  af  de  bestemmelser,  der  har  været gennemført  i  forbindelse  med  en  lang  række  overførsler  af  tjenestemænd  i  samme nhæng  med ændring af dele af den offentlig  e sektors indretning. Til stk. 1 Efter den foreslåede § 69, stk. 1, bestemmes, at de tjenestemænd, der overføres efter § 67, tilbydes ansættelse som statstjenestemænd. Ansættelsen tilbydes på de vilkår , der gælder for tjenestemænd i staten,  dog  således  at   der  ikke  herved  sker  en  forringelse  af  de  pågæ   ldendes  hidtidige  løn  og pensionsvilkår samt øvrige ansættelsesvilkår. For  ansættelsen  vil  gælde  de  vilkår ,  der  gælder  for  statstjenestemænd.  De  pågældende  si kres,  at der   ikke   ved   overgangen   sker   forringelser   af   de   pågældendes   løn   og   pension   samt   øvrige ansættelsesvilkår. Det vil ved den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er o ptjent i den hidtidige ansættelsesmyndigheds  regi,  ligesom  det  vil  blive  sikret,  at  der  ikke  fremadrettet  optjenes  en pension, der er mindre, end hvad den pågældende kunne have forventet ved fortsat ansættelse hos den   hidtidige   ansættelsesmyndighed.   Tilsvarende   vil   de   pågæld ende   ved   indplacering   i   de lønsystemer, der gælder hos den nye ansættelse smyndighed, blive sikret med lønnedgang som følge af overgangen.
13 Til stk. 2 og 3 Forslaget  i  stk.  2  giver  en  tjenestemand,  der  har  fået  tilbud  om  statsansættelse,  mulighed  for  at afslå  dette  og  bibeholde  ansættelsen  som  kommunal  tjenestemand.  Bestemmelsen  betyder,  at  den pågældende som udlånt kommunal tjenestemand desuagtet udfører de anviste statslige opgaver, der hører   til   den   tilbudte   stilling.   Disse   opgaver   er   tjenestema nden   altså    forpligtet   til   at   udføre, medmindre den pågældende vælger selv at opsige sin stilling. Til stk. 4 En  tilsvarende  bestemmelse  kendes  fra  tidligere  opgaveoverførsler  mellem  staten  og  amts -  eller primærkommunerne,   og   det   er   derfor   fundet   naturligt   at   lade   de  nne   ordning   gælde   også   i nærværende    tilfælde,    hvor    der    er    tale    om    et    klassisk    tjenestemandsområde    med    mange tjenestemænd. Til stk. 5 Skatteministeriet  refunderer  den  af  kommunen  udbetalte  løn  m.v.  til  de  tjenestemænd,  der  i forbindelse med opgaveomlægninge  n har valgt at være udlånt som kommunale tjenestemænd under arbejdet for staten. Til stk. 6 og 7 Statens  mulighed  for  løbende  at  justere  personaleforbruget  omfatter  også  de  tjenestemænd,  som vælger at opretholde den kommunale ansættelse. Det er i så fald blot arbejdsforholdet til staten, der opsiges. Hvorvidt også ansættelsesforholdet til kommunen skal opsiges, beror på kommunen. Til de tjenestemænd,  der  overgår  til  ansættelse  som  statstjenestemænd,  udbetaler  staten  løn,  eventuel rådighedsløn   eller   ventepe  nge.   Endvidere   udbetaler   staten   pension,   og   udgifterne   hertil   deles mellem staten og kommunen. Ordningen med refusion af den del af tjenestemandens pension, der vedrører   pensionsalder   optjent   inden   opgaveomlægningen,   har   været   anvendt   ved   tidligere opgaveomlægninger.  Kommunen  skal  således  opfylde  sin  del  af  pensionsforpligtelsen  over  for  de tidligere   kommunale   tjenestemænd   ved   fra   pensioneringstidspunktet   at   refundere   staten   en forholdsmæssig del af pensionsudgiften. Til stk. 8 Hvis staten bringer en tjenestemands arbejdsforhold til ophør i henhold til stk. 6, og kommunen ikke har mulighed for beskæftigelse af den pågældende, vil kommunen bringe ansættelsesforholdet til ophør ved afskedigelse. Der  kan  så  opstå  et  krav  fra  tjenestemanden  på  rådighedsløn  ell er  ventepenge  i  henhold  til  de kommunale  regler  herom.  Ifølge  bestemmelsen  skal  staten  afholde  disse  udgifter,  idet  der  ikke  i denne   forbindelse   bør   gøres   forskel   på   tjenestemænd,   der   overgår   til   statsansættelse,   og tjenestemænd, der opretholder den kommun  ale ansættelse. Det  er  en  betingelse  for  statens  forpligtelse  til  at  betale  rådighedsløn  eller  ventepenge,  at  der  er tidsmæssigt sammenfald af   - eller nær forbindelse imellem   - ophøret af arbejdsforholdet til staten og af   det   kommunale   ansættelsesforhold. Hvis   der   hengår   et   stykke   tid   fra   ophøret   af   dette arbejdsforhold  til  afskedigelsen,  og  tjenestemanden  i  denne  periode  har  været  beskæftiget  for kommunen,   er   »risikoen«   for,   at   afskedigelse   bliver   nødvendig   med   deraf   følgende   k  rav   på rådighedsløn eller ven  tepenge, gået over til kommunen, der så må betale dis   se ydelser.
14 Til stk. 9 For så vidt angår de tjenestemænd, der opretholder den kommunale ansættelse, følger det af dette ansættelsesforhold,  at  kommunen  udbetaler  pensionen  i  henhold  til  de  kommunale  regl  er  herom. Bestemmelsen  i  2.  pkt.  er  et  modstykke  til  bestemmelsen  i  stk.  7,  2.  pkt.  Det  fastslås,  at  staten opfylder sin del af pensionsforpligtelsen over for de tjenestemænd, der opretholder den kommunale ansættelse, ved refusion til kommunen i forhold ti  l den del af tjenestemandens pensionsalder, der er optjent under udførelse af arbejde for staten. Til stk. 10 Det   er   fundet   hensigtsmæssigt,   at   der   medtages   en   bestemmelse   om,   at   tvivlsspørgsmål vedrørende   de   i   §   69   nævnte   tjenestemandsretlige   og   pensionsm   æssige   forhold   afgøres   af finansministeren. Det forudsættes, at finansministeren, inden der træffes afgørelse, forhand ler med de    involverede    parter,    skatteministeren,    KL    (Kommunernes    Landsforening),    Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune samt vedkommende tjenestemandsorganisationer. Til nr. 13 og 14 I   lovforslaget   er   det   foreslået ,   at   aftale   om   overførsel   af   ansatte,   aktiver,   rettigheder   og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være indgået senest  den  15.  juni  2005.  I  mangel  af  aftale  senest  denne  dato  skal  et  af  skatteministeren  særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overf  ørsel og fordeling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og   pligter,   ansatte,   indgåelse   af   lejemål   og   overførsel   af   fast   ejendom,   således   at   det   som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afb rydes med henblik på inddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig at overholde. Det foreslås derfor under nr.  13, at parterne ud over at have indgået aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inde n  for  denne  frist  kan  være  enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale  vil  i  disse  tilfælde  skulle  indgås  inden  for  en  frist,  der -  hvis  der  alligevel  måtte  være uenighed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunn e ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Til nr. 15 Med   ændringsforslaget   fastsættes   en   særlig   pligt   for   den   afgivende   myndighed   til inden indgåelsen af  en aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a. ansatte – at høre de enkelte  ansatte,  der  skal  overføres  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgivni   ngen vedrørende  den  del  af  komm unalreformen,  der  vedrører  fusionen  mellem  den  kommunale  og statslige skatteforvaltning. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før indgåelsen af en aftale gør den enkelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres til Skatteminist eriet, og
15 giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, omfatte  de  faktiske  oplysninger,  der  er  af  væsentlig  betydning  for  myndi  ghedens  forslag  om fordeling af den pågældende an   satte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af. Sådanne oplysninger vil f.eks. kunne være tilkendegivelser fra den modtagende   myndighed   om   placeringen   af   den   ansatte   og   være   den   afgivende   myndigheds oplysninger   om   den   ansatte,   som   den   ansatte   ikke   kan   antages   at   være   bekendt   med,   at myndigheden  er  i  besiddelse  af,  hvis  sådanne  oplysninger  indgår  som  led  i  det  bevismæssige grundlag  for  myndighedens  forslag.  Ved  oplysninger,  som  den  ansatte  ikke  kan  antages  at  være bekendt   med,   at   myndigheden   er   i   besiddelse   af,   forstås   i   overensste mmelse   med   sædvanlig fortolkning af partshøringsbestemmelsen i forvaltningsl ovens § 19 de oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det fa   ktuelle grundlag for aftaleudkastet. Det  forudsættes,  at  den  afgivende  myndighed  forud  for  partshøringen  har  indhentet  oplysni   nger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvorvidt de  pågældende skal overføres. Det forudsættes, at høringen af en ansat vil skul   le ske på et passende tidspunkt inden in dgåelsen af en aftale, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at fre mkomme med en udtalelse på baggrund af de oplysninger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i     stk. 02  ikke, hvis en udsættelse vil medf  ø fristen den 15. august 2005 for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 70, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspli gten  gælder heller ikke, hvis  den  ansatte  ikke  har  ret  til  aktindsigt  efter  de  foreslåede  regler  i  stk.  7  om  den  ansattes efterfølgende adgang til aktin dsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forval   tningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten  omfatter  som  nævnt  den  del  af  aftaleudkastet,     der  vedrører  fordelingen  af  de enkelte  ansatte,  og  er  på  dette  punkt  mere  vidtgående  end  høringspligten  efter  forvaltningsl   ovens regler  om  partshøring,  der  alene  o mfatter  en  pligt  til  at  høre  parten  med  hensyn  til  oply sninger vedrørende  sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  høringspligten  alle  ansatte,  uanset om  de  pågældende  ville  have  været  omfattet  af  forvaltningslovens  regler  om  partshøring,  hvis  de ikke var undtaget efter lovforslagets § 72. Der  vil  ikke  være  noget  til  hinder  for,  at  den  afgivende  myndighed    –  inden  for  rammerne  af reglerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h   ø Til nr. 16 Det  følger  af  §  73,  stk.  5,  i    lovforslaget,  at  medarbejderrepræsentanterne  har  tavshedspligt vedrørende  den  orientering,  repræsentanterne  for  de  a   nsatte  efter  §  73,  stk.  1,  har  modtaget  om udkastet til aftale efter § 70, jf. § 67, om forhandlingernes forløb og udkast til beslu tninger efter § 71, jf. § 67. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræsentanterne  kan  videregive  oplysninger  om fordelingen af en ansat til den ansatte, som oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysni nger om fordelingen  af  en  ansat  i  aftaleudkastet,  under  forhandlingerne  og  i  udkast  til  nævnsbeslutni  nger efter § 71. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræse  ntanten  om  fordelingen  af  vedkommende  selv.  Aftaleudkastets  oplysninger  i øvrigt er fortsat fo rtrolige i forhold til den ansatte.
16 Til nr. 17 Til stk. 03 Med  ændringsforslaget  fastsættes  en  pligt  for  den  afgivende  myndighed  til  efter  anmodning  at give   en   efterfølgende   begrundelse   for   beslutningen   om,   at   den   ansatte   skal   overføres   til Skatteministeriet som følg e af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører fusionen mellem den kommunale og statslige skatt eforvaltning. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres til Skatteministeriet, kan for   lange at få en skriftlig  begrundelse  for  overførslen.  Begrunde lsen  skal  gives  af  den  myndighed,  hvorfra  der overføres   ansatte,    og    som    også    i    henhold    til    §    73,    stk.    4,    i    det   fremsa  tte   forslag   til skatteforvaltningslov har givet den ansatte skriftlig orientering om beslutningen om overførsel. Er beslutningen om, at den ansatte skal overføres, truffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 71, forudsættes  det,  at  nævnet  yder  den  afgivende  myndighed  fornøden  bistand  med  udformningen  af begrundelsen.  I  lighed  med,  hvad  der  gælder  efter  forvaltning  sloven,  er  det  en  forudsætning  for begrundelsespligten, at den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imød  ekommet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gælder for retten til en efterfølgende skrif   tlig begrundelse   af   en   mundtlig   afgørelse,   finder   tilsvarende   anvendelse.   Det   fastsættes   derfor   i bestemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  ansatte  skal  overføres.   Det  fastsæ  ttes  endvidere  i bestemmelsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med re  glerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest m  uligt, og at den pågældende -  hvis  begæringen  ikke  er  besvare  t  inden  14  dage  -  skal  underrettes  om  grunden  hertil  samt  om, hvornår begæringen kan forventes b   esvaret. Det   fastsættes   desuden,   at   begrundelsen   skal   gives   i   overensstemmelse   med   reglerne   i forvaltningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder sål edes anvendelse, dvs., at begrundelsen skal henvise til de retsregler i skatteforvaltningsloven, i henhold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansatte er truffet. Begrundelsen skal endv idere angive de  hovedhensyn,  der  har  været  bestemmende  for  skønsudøvelsen,  samt  om  forn ø redegørelse for de faktiske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety   dning. Det  bemærkes,  at  de  forhold,  der  begrunder  den  enkelte  ansattes  overførsel,  må  formodes  i  vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansa   tte, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter  fo rvaltningslovens  regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af  forvaltningslovens  regler om begrundelse, hvis den ikke var undtaget efter lovforslagets § 72. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld fra f  orvaltningslovens regler ved,   at   begrundelsespligten   –   i   lighed   med,   hvad   der   gælder   for   mundtlige   afgørelser   efter forvaltningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter a nmodning fra den ansatte for ikke at forsinke den orientering, de ansatte skal have om overfør slen til Skatteministeriet. Der  vil  ikke  være  noget  til  hinder  for,  at  den  afgivende  myndighed    –  inden  for  rammerne  af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde overførslen af den ansa tte. Til nr. 17
17 Til stk. 04 Med  ændringsforslaget  fastsættes  en  ret  for  de  ansatte  til  efterfølgende  efter  anmodning  at  få aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,  der  har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  a  nsatte skal  overføres  til  s katteministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgi  vningen vedrørende  den  del  af  kommunalreformen,  der  vedrører  fusionen  mellem  den  komm  unale  og statslige skatteforvaltning, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, 10 og 12  –16 om    partsaktindsigt    i    oplysninger    om    fordelingen.    Den    foreslåede    ret    til    aktindsigt    efter forvaltningslovens   regler   om   partsaktindsigt   omfatter   alle   oplysninger   om   fordelingen   af   de pågældende a   nsatte, uanset på hvilket stadiu m i delingsprocessen oplysningerne er tilvejebragt, dvs. oplysninger  om  fordelingen  af  de  pågældende  ansatte,  der  er  tilvejebragt  ved  udarbejdelsen  og forelæggelsen af aftaleudkast, ved forhan  dlingerne om og indgåelsen af en aftale om fordeling af de ansatte, samt ved beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte truffet af et nævn nedsat af skatteministeren,  jf.  §  71.  Den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om partsaktindsigt   omfatter   alene   oplysninger   om   den   pågældende   a   nsatte,   ikke   oplysninger   om fordelingen af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den   enkelte   ansatte,   der   skal   overføres,   vil   således   være   sikret   ret   til   aktindsigt   efter forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  (der  indebærer  en  videregående  adgang  til  aktindsigt end offentlighedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingspr oceduren på det tidspunkt, hvor der er indgået en aftale, eller der er truffet beslutning om ford  elingen af den pågælden   de  ansatte  af  et  nævn  nedsat  af  skatteministeren,  jf.  §  71.  Det  forudsæ ttes  herved,  at  de pågældende  dokumenter  og  oply   sninger  ikke  helt  eller  delvist  kan  undtages  fra  aktindsigt  efter reglerne i forvaltningslovens §§ 9, 10, og 12 15 om partsaktin dsigt. Den   foreslåede   ret   til   aktindsigt   er   mere   vidtgående   end   retten   til   partsaktindsigt   efter forvaltningslovens  regler,  da  den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  omfatter  alle  ansatte,  uanset  om  de på gældende ville have været omfattet af forvaltning slovens regler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets  § 72. Den foreslåede ret til aktindsigt  adskiller sig til  gengæld  fra forvaltningslovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende  aktinds igt  ikke  indebærer  nogen  ret  til  at  kræve  delingsproc eduren  udsat.  Herved sikres,  at  den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  ikke vanskeliggør my ndighedernes forhandlinger m.v. og forsinker den orientering, de ansatte skal have om overførslen til  skatteministeriet. Der  vil  ikke  være  noget  til  hinder  for,  at  den  afgivende  myndighed    –  inden  for  rammerne  af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL) : Til § 3
18 1) Indledningen affattes således: »I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse  nr.  974  af  21.  september  2004,  som  ændret  ved  §  35  i  lov  nr.  1384  af  20. december 2004 og som ændres ved   § 1 i det af Folketinget den 17. maj 2005 vedtagne forslag til lov om   ændring   af   forskellige   skattelove  .   (Investeringsselskaber   og   hedgeforeninger),   foretages følgende  ændringer:  «. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 2) Nr. 1 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 3) Før nr. 2 indsættes    som nyt nummer: »01. I § 2 d, stk. 7, 8 og 11, ændres   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af forskellige    skattelove. (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 4) Nr. 3 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 5) Efter nr. 4 indsættes   som nyt nummer: »02. I § 11, stk. 1, nr. 1 og § 13 a, stk. 4, 4. pkt., ændres   »§ 11 A« til: »§ 11 a«.« [Redaktionelle ændringer  ] Til § 6 6) Indledningen affattes således: »I  lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 20. august 2002, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 410 af 2. juni 2003 og ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og senest ved § 4 i lov nr. 325 af 18. maj 2005:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 7) Nr. 2 affattes således: »2. I § 14, stk. 1, ændres »De statslige told  - og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«, »myndighedernes« ændres til: »forvaltningen  s«, og »Myndighedernes« ændres til:   »Forvaltningens«.«
19 [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 9 8) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. I § 44, stk. 2, indsættes som 4  . pkt.: »Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om den fortsatte administration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer.  «« [Bemyndigelse til skatteministeren til fortsat regeludstedelse i henhold til arveafgiftsloven] Til § 32 9) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgøre lse nr. 678 af 12. august 2002, som ændret   bl.a. ved § 2 i lov nr. 1375 og § 3 i lov nr. 1386, begge af 20. december 2004, og senest ved § 3 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 10) nr. 4 ændres i den indledende tekst   »§ 2, stk. 3,« til: »§ 2, stk. 3, 4. pkt.,«. [Korrektion] 11) Nr. 14 affattes således: »14.  I  §  57,  stk.  1,  §  86,  stk.  2,  5  og  6, og §  86  A,  stk.  2,  ændres     »de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«.   [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte - og afgiftsunddragelse)] 12) Nr. 15 affattes således: »15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres »  De statslige told- og skattemyndigheder« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 13) Nr. 20 affattes således: »20. I § 84, stk. 2, ændres »  skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.«
20 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  love .  (Forenkling, harmonisering  og  objektivering  af  reglerne  for  inddrivelse  af  gæld  til  det  offentlige  m.v.  samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler)  – L 149] 14) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer: »01. I § 86, stk. 2, ændres »  myndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 42 15) Indledningen affattes således: »I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004 som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004 og senest ved § 8 i   lov nr.  325  af  18.  maj  2005,  og  som  ændres  ved    §  6  i  det  af  Folketinget  den  17.  maj  2005  vedtagne forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  .  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger), foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  æn  dring  af  visse  skatte-  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte-    og    afgiftsunddragelse),    og    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 16) Efter nr. 19 indsættes   som nye numre: »01. I § 16 C, stk. 12, ændres to steder   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 17 A, stk. 4, ændres   »de skatteansættende my  ndigheders eller de statslige told- og skattemyndigheders« til: »told- og skatteforvaltningens«.«   [Konsekvensændring  som  følge  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbesky   ttelsesloven. (Indsats mod skatte-  og  afgiftsunddragelse),  og  konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 49 17) Indledningen affattes således: »I  lov  om  merværdiafgift  (momsloven),    jf.  lovbekendtgørelse  nr.  703  af  8.  august  2003,   som ændret   bl.a. ved § 1 i lov nr. 1387 af 20. december 2004 og senest  ved § 5 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgen de ændringer:  «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 18) Efter nr. 4 indsættes   som nyt nummer: »01. I § 74, stk. 1, ændres »  Myndighedernes« til: »Told- og skatteforvaltningens«.«
21 [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og   miljøbeskyttelsesloven . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 51 19) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som ændret   bl.a. ved § 2 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og senest ved § 7 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøb   eskyttelsesloven. (Indsats mod skatte - og afgiftsunddragelse)] 20) Efter nr. 2 indsættes   som nye numre: »01. I § 5 a, stk. 1, 2 og 3, ændres »  den statslige told- og skattemyndighed« til: »told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 5 a, stk. 1, ændres   »myndigheden« til: »forvaltningen«, »told- og skattemyndighedernes« ændres til:   »forvaltningens«, og »Skatteministeren« ændres til:   »Told- og skatteforvaltningen«.   03. I § 5 a, stk. 2, ændres   »Den statslige told- og skattemyndigheds« til: »Forvaltningens«. 04. To steder i § 5 a, stk. 3, ændres   »Den statslige told- og skattemyndighed« til: »Told- og skatteforvaltningen«. 05. I § 5 a, stk. 4, ændres »  den statslige told- og skattemyndigheds« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  l   ov  nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 56 21) Paragraffen udgår. [Konsekvensændring som følge af lov nr. 326 af 18. maj 2005 om administration af det Europæiske Fællesskabs foror  dninger om narkotikaprækursorer  ] Til § 59 22) Indledningen affattes således: »I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1375 af 20. december 2004, og   som ændre  s  ved  §  9  i  det  af  Folketinget  den  17.  maj  2005  vedtagne  forslag  til  lov  om  ændring  af forskellige skattelove. (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring      som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove   . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 23) Nr. 5 udgår.
22 [Konsekvensæn  dring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove   . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 24) Efter nr. 9 indsættes   som nyt nummer: »01. I § 29 B, stk. 10, ændres    »Told- og Skattestyrelsen« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 60 25) Indledningen affattes således: »I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004,  som ændret   bl.a. ved § 1 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og senest ved § 2 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, og som ændres ved   §   1   i   det   af   Folketinget   den   17.   maj   2005   vedtagne   forslag   til   lov   om   ændring   af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven.    (Ændring    af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), foretages følgende ændri nger:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte-     og     afgiftsunddragelse),     og     forslag     til     lov     om     ændring       af     skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 26) Nr. 9 affattes således: »9.  To  steder  i  §  3,  stk.  2,  tre  steder  i  §  3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3,  ændres  »den skatteansættende myndighed«   til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 27) Nr. 10 affattes således: »10. I § 3 B, stk. 5, ændres   »skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændr  ing    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 28) Nr. 11 affattes således: »11. § 3 B, stk. 8, 2. pkt., ophæves.  « [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005]
23 29) Efter nr. 11 indsættes   som nye numre: »01. I § 3 D, stk. 1, ændres »  den skatteansættende myndigheds  « til: »forvaltningens«, og »Skatteministeren« ændres til: »Told  - og skatteforvaltningen«. 02. I § 3 D, stk. 2, ændres   »Myndighedens« til: »Forvaltningens«. 03. To steder i § 3 D, stk. 3, ændres »Den skatteansættende myndighed«     til: »Told- og skatteforvalt- ningen«. 04. I § 3 D, stk. 4, ændres   »skattemyndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 61 30) Indledningen affattes således: »I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077 af 11. december 2003, som ændret   ved § 1 lov nr. 325 af 18. maj 2005 , foretages følgende ændringer: «. [Konsekvensæ  ndring  som  følge  af  lov   nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 31) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. § 2, stk. 4, ændres   »De statslige told- og skattemyndigheder« til: »Told- og skatteforvaltningen«, og i § 2, stk. 4 og 5 ændres »  skatte- og afgiftslovgivningen« til: »skattelovgivningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ænd  ring  af  visse  skatte-  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Nye paragraffer 32) Efter § 89 før overskriften  indsættes som ny  e paragraffer: »§ 01 I lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   , foretages følgende ændring: 1.  I  §  42,  stk.  2,  ændres  »  henholdsvis  skatteansættende  myndigheder  og  de  statslige  told  -  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«. § 02 I forslag til lov om ændring af forskellige skattelove  . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer: 1.  I § 12, stk. 1   og 2, ændres »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 2« til: »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2«, og »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 4« ændres til:   »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4«.
24 2. I § 12, stk. 3, ændres   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«. § 03 I forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven. (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændring:   « 1. I § 5, stk. 5, ændres    »skattestyrelseslovens § 34, stk. 5« til:  »skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5«.« [Konsekvensændring som følge af     en ændret myndighedsbetegnelse og konsekvensændringer so m følge af indførelse af skatteforvaltningsloven  ] Til § 123 33) I stk. 2 og 3 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagels   e  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 2 og 5 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005. Ved  den  nævnte  lovs  §  1,  nr.  4,  ophæves  aktieavancebeskatningslovens  §  2  f,  hvorfor  referencen hertil i nærværende lovforslag L 111, § 3, nr. 1, skal udgå. Til nr. 3 Æn   dringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte   -    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at aktieavancebeskatningslovens § 2 d, stk. 7   -11, er indsat ved § 1, nr. 3, i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 4   Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskelli ge skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005.