Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048   Den 25. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L   110 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven og L 111 –  forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) Hermed  fremsendes  et  bidrag,  som  jeg  anmoder  om  at  få  indsat  i  betænkningen vedrørende de ovennævnte lovforslag   . Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Der    er    aftalt    følgende    bidrag    til    betænkningen    vedrørende    indenrigs -    og sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67): Et flertal i udvalget (V, S, DF, RV og KFs medlemmer) udtaler: Der  har  under  behandlingen  af  lovforslaget  været  rejst  spørgsmål  om,  hvorvidt procedurelovforslaget     på     tilstrækkelig     måde     giver     jobsikkerhed    og    sikrer tryghedsskabende foranstaltninger for de berørte ansatte. Lovforslaget fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de opgaveflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen. Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er behov  for  alle  medarbejdere  og  deres  kompetencer  til  fortsat  at  løse  opgaverne. Regeringen har tilkendegivet, at det er vigtigt at sikre, at alle medarbejdere tilbydes gode udviklende arbejdspladser med samme jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vigtig og nødvendig ressource for den fremtidige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på det statslige og det kommunale  område  været  enige  om  at  a   nbefale,  at  naturlig  afgang  i  videst  muligt omfang  indgår  i  løsningerne,  hvis  der  skulle  opstå  situationer,  der  nødvendiggør personaletilpasninger. Disse anbefalinger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der opstår situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger på de områder, der ved kommunalreformen  overgår  til  staten.  Staten  vil  endvidere  arbejde  for,  at  naturlig afgang,  i  det  omfang  det  i  øvrigt  er  muligt,  indgår  i  løsningerne  ved  eventuelle personaletilpasninger på det regionale og kommunale område. Hvis    der    måtte    opstå    behov    for    personaletilp  asninger    i    forbindelse    med kommunalreformen, vil spørgsmålet allerede efter de gældende aftaler på det statslige og kommunale område skulle behandles i de lokale samarbejds - eller MED-udvvalg. Ledelses-  og  medarbejderrepræsentanter  vil  i  den  forbindelse  ku  nne  drøfte  såvel mulighederne for at gennemføre tilpasningen ved naturlig afgang eller gennem frivillige fratrædelsesordninger som mulighederne for at iværksætte særlige
Side 3 kompetenceudviklings- eller omskolingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antages  at  sikre  en  betryggende  lokal  dialog  på  dette  område  i  forbindelse  med kommunalreformen. Regeringen tilkendegiver, at staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales retningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det statslige område, med henblik på, at de nævnte elementer kan indgå i disse retningslinjer. Regeringen anbefaler, at kommunerne og regionerne vil tage tilsvarende initiativer til, at der i MED-udvalgs-regi aftales tilsvarende retningslinjer i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det kommunale og regionale område. Flertallet bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode   og fornuftige jobvilkår i en offentlig sektor, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige ydelser som muligt til borgerne. Flertallet er endvidere enige om, at tilsvarende retningslinjer skal være gældende for så vidt angår sammen lægningen af de statslige og kommunale skattemyndigheder i en statslig enhedsforvaltning. Et flertal inden for flertallet (V, DF og KFs medlemmer) udtaler: Endvidere har der under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om den foreslåede regul ering af ansættelsesvilkårene for tjenestemænd, der i forbindelse med kommunalreformen overføres til en ny ansættelsesmyndighed. Efter lovforslagets § 7,stk. 1, overgår disse tjenestemænd til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på, at der på nogle punkter er forskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår. Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemænde nes pensionsret. Regeringen har tilkendegivet, at den foreslåede bestemmelse forudsættes gennemført på den    måde,    at    de    pågældende    ansættes    som    tjenestemænd    hos    den    nye ansættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler  , der er indgået i henhold til disse regler.
Side 4 Det forudsættes herved, at der ikke sker forringelser af løn   - og andre ansættelsesvilkår som  følge  af  overgangen  frem  til  den  31.  marts  2008,  svarende  til  den  3 -årige aftaleperiode på det statslige og kommunale  område. Det forudsættes endvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn   - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er dog ikke noget til hinder for, at løn - og andre ansættelsesvilkår også før 1. april 2008 ændres ved aftale mellem de relevante organisationer hos den nye ansættelsesmyndighed.   Ændringer   i   løn -   og   andre   ansættelsesvilkår,   der   efter overgangen  aftales  i  den  hidtidige  ansættelsesmyndigheds  regi,  får  derimod     ikke virkning  for  de  tjenestemænd,  der  er  overgået  til  en  ny  ansættelsesmyndighed. Sikringen mod forringelser ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bliver ansat i en anden stilling. Specielt for så vidt angår tjenestemandspension har regeringen   tilkendegivet, at det ved den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed vil blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftaleperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drøftes med de relevante  organisationer  på  det  statslige  og  kommunale  område  som    led  i  den stedfindende dialog mellem parterne om kommunalreformen. Dette flertal kan tilslutte sig opbakningen i ovenstående punkt 2, sidste afsnit, og er enige  om,  at  ovenstående  også  omfatter  kommunale  tjenestemænd,  der  overgår  til ansættelse   i  staten  s  om  led  i  sammenlægningen  af  de  statslige  og  kommunale skattemyndigheder i en enhedsorganisation.