Skatteministeriet J.nr. 2005-711 - 0048 Æ n d r i n g s f o r s l a g til 2. behandlingen af Forslag til skatteforvaltningslov (L 110) (Pligt til at give de ansatte efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgend  e partsaktindsigt) Af skatteministeren, tiltrådt af… Til § 73 1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: ” Stk.  01.  Den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  skal  forud  for  indgåelsen  af  aftale efter § 70, jf. § 67, gøre den ansatte bekendt med den  del af aftaleudkastet, der vedrører ford e- lingen  af  den  pågældende,  og,  medmindre  den  ansattes  ønsker  fuldt  ud  imødeko mmes,  gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigh   eder, der er af væsentlig  betydning  for  aftaleudkas  tet  vedrøre nde  den  ansatte,  og  som  den  ansatte  ikke  kan antages at være bekendt med myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbi  n- delse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsæ  t- te en frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter 2. pkt. Stk. 02. Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for indgåe lse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 70, eller hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni   nger.” [Pligt til at høre de ansatte inden indgåelsen af aftale] 2) I stk. 5 indsættes som 2. punktum: ”Oplysninger  om  fordelingen  af  en  ansat  kan  dog  videregives  til  den  ansa tte,  oplysningen vedrører.” [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 3) Efter stk. 5 indsættes som nye stykker: ” Stk. 6. En ansat, der overføres efter § 67, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud im  ø- dekommes, forlange at få  en skriftlig begrundelse for overførslen af den pågældende til Ska t- teministeriet.  Begrundelsen  skal  gives  af  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal fremsæ t-
2 tes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om overførslen. B e- gæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningsl  ovens § 23, stk. 2. Stk. 7. En ansat, der overføres efter § 67, har, når den ansatte har modtaget skr  iftlig oriente- ring om overførslen, ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forval tningslovens § 9, § 10 og §§ 12 – 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a nsatte. [Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og a t give efterfølgende ak tindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget fastsættes en særlig pligt for den afgivende myndighed til inden in   d- gåelsen af aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a.  ansatte – at høre de enkelte ansatte, der skal overføres som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivni   n- gen vedrørende den del af komm unalreformen, der vedrører fusionen mellem den kommunale og statslige skatteforvaltning. En sådan høringsplig  t indebærer, at den afgivende myndighed før indgåelsen af aftale gør den enkelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres til Skatteminist e- riet, og giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndi   g- hedens forslag om fordeling af den pågældende ansatte, og som den ansat   te ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af. Sådanne oplysninger vil f.eks. kunne være tilkendegivelser fra den modtagende myndighed om fordelingen af den a  nsatte og være den afgivende myndigheds oplysninger om den ansatte, som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med,  at myndigheden er i besidde  lse af, hvis sådanne oplysninger indgår som led i det bevismæssige grundlag for my  ndighedens forslag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan  antages  at  være  bekendt  med,  at  mynd  igheden  er  i  besiddelse  af,  forstås  i  overensste m- melse  med  sædvanlig  fortolkning  af  partshøringsbestemmelsen  i  forvaltningsl   ovens  §  19  de oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det fa   ktuelle grundlag for aftaleudkastet. Det forudsættes, at den afgivende myndighed forud for partshøringen har indhentet oplysni   n- ger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvorvidt den pågældende skal overføres. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden ind- gåelsen af aftale, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at fre  mkomme med en udtalelse på baggrund af de oplysni nger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i    stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medf  ø overskridelse af fristen den 15. august 2005 for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 70, jf. den tilsvarende  regel i  forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspli gten  gælder heller ikke, hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk. 7 om den ansattes efterfølgende adgang til aktin dsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forval   tningslovens § 19, stk. 2, nr. 4.
3 Høringspligten omfatter som nævnt den del af aftaleudkastet, der vedrører fordelingen af den enkelte ansatte, og er på dette punkt mere vidtgående end høringspligten efter forvaltningsl   o- vens regler om partshøring, der alene omfatter en pligt til at  høre parten med hensyn til oply s- ninger  vedrørende  sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  høringspligten  alle ansatte,  uanset  om  de  pågældende  ville  have  været  omfattet  af  forvaltningslovens  regler  om partshøring, hvis de ikke var undtaget efter l ovforslagets § 72. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed    – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h   ø Til nr. 2 Det  følger  af  §  73,  stk.  5,  i  det  fremsatte  forslag  til   skatteforvaltningslov,  at  medarbejderre- præsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræsentanterne for de a nsatte efter § 73, stk. 1, har modtaget om udkastet til aftale efter § 70, jf. § 67, om forhandlingernes forløb og udkast til besl utninger efter § 71, jf. § 67. Ændringsforslaget indebærer, at medarbejderrepræsentanterne kan videregive oplysninger om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysni nger om fordelingen af en ansat i aftaleudkastet, under forhandlingerne og i udkast til nævnsbeslutni  n- ger efter § 71. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræse  n- tanten  om  fordelingen  af  vedkommende  selv.  Aftaleudkastets  oplysninger  i  øvrigt  er  fortsat fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 3 (ad § 73, stk. 6) Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at give en efterfølgende begrundelse for beslutningen om, at den ansatte skal overføres til Ska  t- teministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgivningen  vedrørende  den del af kommunalreformen, der vedrører fusionen mellem den kommunale og statslige skatt e- forvaltning. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres til Skattemi   nisteriet, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for overførslen af den pågældende. Begrunde lsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, og som også i henhold til § 73, stk. 4, i det fremsa  t- te forslag til skatteforvaltningslov har givet den ansatte skriftlig orientering om beslutningen om overførsel. Er beslu tningen om, at  den ansatte skal overføres, truffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 71, forudsættes det, at nævnet yder den afgivende myndighed fornøden bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med, hvad der gælder efter forvaltning  s- loven, er det en forudsætning for b  egrundelsespligten, at den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imød ekommet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gælder for re  tten til en efterfølgende skrif t- lig begrundelse af en mundtlig afgørelse, finder tilsvarende anvendelse. Det fastsættes derfor i bestemmelsen,  at  en  begæring  om  begrundelse  skal  fremsættes  inden  14  dage  efter,  at  den ansatte  har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  ansatte  skal  overføres.  Det  fastsæ   ttes endvidere i bestemmelsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med  re  glerne i
4 forvaltningslovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest m  u- ligt, og at den pågæld   ende - hvis begæringen ikke er besvaret i  nden 14 dage - skal underrettes om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b   esvaret. Det fastsættes desuden, at begrundelsen skal gives i overensstemmelse med reglerne i forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder sål edes anvendelse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i skatteforvaltningsloven, i hen- hold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansatte er truffet. Begrundelsen ska l endvi- dere angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen, samt om forn ø- dent en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety   dning. Det  bemærkes,  at  de  forhold,  der  begrunder  den  enkelte  ansattes  overfø   rsel,  må  formodes  i vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansa   t- te, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter  fo rvaltningslovens regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om begrundelse, hvis den ikke  var  undtaget  efter  lovforslagets  §  72.  Begrundelsespligten  adskiller  sig  til  gengæld  fra forvaltningslovens  regler  ved,  at  begrundelsespligten  –  i  lighed  med,  hvad  der  gælder  for mundtlige  afgørelser  efter  forvaltningslovens  §  23   –  alene  indtræder  efterfølgende  efter  a n- modning fra den ansatte for ikke at forsinke den orientering, de ansatte skal have om overfør s- len til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed    – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde overførslen a f den ansatte. Til nr. 3 (ad § 73, stk. 7) Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatte til efterfølgende efter anmodning at få aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der har modtag  et skriftlig orientering om, at den ansatte skal  overføres  til  Skatteministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgi   v- ningen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører fusionen mellem den komm  u- nale og statslige skatteforvaltning, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10 og §§ 12 – 16 om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågældende ansa t- te. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsak tindsigt omfatter alle oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i deling s- processen oplysningerne er tilvejebragt, dvs. oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte,  der  er  tilvejebragt  ved  udarbejdelsen  og  forelæggelsen  af  aftale  udkast,  ved  forhand- lingerne  om  og  indgåelsen  af  en  aftale  om  fordeling  af  de  ansa tte,  samt  ved  beslutning  om fordelingen af den pågældende ansatte truffet af et nævn nedsat af skatt eministeren, jf. § 71. Den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  efter  forvaltnings lovens  regler  om  partsaktindsigt  omfatter alene oplysninger om fordelingen af den pågældende a   nsatte, ikke oplysninger om fordeling af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil s åledes være sikret ret til aktindsigt efter forval   t- ningslovens  regler  om  partsaktindsigt  (der  indebærer  en  videregående  adgang  til  aktindsigt end offentlighedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingspr o-
5 ceduren på det tidspunk t, hvor der er indgået en aftale, eller der er truffet beslutning om ford e- lingen af den pågældende ansatte af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 71. Det forudsæ t- tes herved, at de pågældende dokumenter og oply   sninger ikke helt eller delvis kan undtages fra aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10, og §§ 12 – 15 om partsaktin   dsigt. Den foreslåede ret til aktindsigt er mere vidtgående end retten til partsaktindsigt efter forval  t- ningslovens regler, da den foreslåede ret til aktindsigt om fatter alle ansatte, uanset om de på- gældende  ville  have  været  omfattet  af  forvaltning slovens  regler  om  partsaktindsigt,  hvis  de ikke  var  undtaget  efter  lovforslagets  §  72.  Den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  adskiller  sig  til gengæld fra forvaltningsl  ovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende aktindsigt ikke indebærer nogen ret til at kræve delingsproc e- duren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om  partsaktindsigt  ikke  vanskeliggør  my ndighedernes  forhandlinger  m.v.  og  forsinker  den orientering, de ansatte skal have om overførslen til Skatteminist eriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed    – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed.