Til lovforslag nr. L 110-L 111 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Ændringsforslag fra S til L 110) Betænkning over I. Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  13  ændringsforslag  til  lovforslag  nr.  L  110.  Socialdemokratiets  medlemmer  af udvalget  har  stillet  ændringsforslaget  nr.  1.  Skatteministeren  har  stillet  ændringsforslag  nr.  2-13.   Skatteministeren har stillet 35 ændringsforslag til lovforslag nr. L 111. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i [antal]  møder. Tidligere behandlinger Lovforslagene er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 130 og nr. L 131 fra folketingsåret 2004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med   behandlingen af L 130 og L 131, herunder de høringssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Høring Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.  del  -  bilag  4  og  5  fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling.  Den  26.  november  2004  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
2 Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Silkeborg Kommune, Sønderborg-områdets Skattecenter, Sønderborg-områdets 7 borgmestre, Århus Kommune og Aars Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslag nr. L 110: Silkeborg Kommune, Sønderborg Kommune, ToldSkat, Region Sønderborg, Århus K  ommune og Aars Kommune. Spørgsmål Udvalget har stillet 99 spørgsmål til  lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmål til lovforslag nr. L 111 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,    Inuit    Ataqatigiit,    Siumut    og    Fólkaflokkurin        var    på    tidspunktet    for betænkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til skatteforvaltningsloven Af    et mindretal (S), tiltrådt af et <> tal: Til § 1 1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: »Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen udgør en enhedsforvaltning. Inden for rammerne af enhedsforvaltningen er etableret 33 skattecentre. Skattecentrene er lokaliseret i følgende byer:   Ballerup.
3 Billund. Esbjerg. Frederikssund. Grenå. Haderslev. Herning. Hjørring. Holbæk. Horsens. Humlebæk. Høje-Taastrup. Korsør. København. Køge. Maribo. Middelfart. Næstved. Odense. Randers. Roskilde. Rønne. Silkeborg. Skive. Struer. Svendborg. Søllerød. Sønderborg. Thisted. Tønder. Aalborg. Århus. Aars. Stk. 3. Skatteministeren bestemmer de enkelte kommuners tilknytning til skattecentrene.« [Indskrivning af antallet af skattecentre i loven] Af    skatteministeren, tiltrådt af et <>tal: Til § 3 2) I stk. 2, 2. pkt., ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 25 3) I stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 207« til: »§ 245«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] Til § 52
4 4) Efter stk. 3 indsættes: »Stk. 4. Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over afgørelser efter lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.«. [Præcisering af, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse i inddrivelsessager] Til § 54 5) Stk. 1, nr. 4, affattes således: »4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale i det omfang der ikke er tale om dokumentation for kontrollerede transaktioner efter skattekontrollovens § 3 B.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til § 56 6) I § 56 indsættes efter stk. 2: »Stk. 3. I sager om kontrollerede transaktioner, jf. skattekontrollovens § 3 B, afgiver den administrative klageinstans en udtalelse om, i hvilket omfang udgifter til sagkyndig bistand skønnes at være medgået til udarbejdelse af dokumentation i forbindelse med klagesagen, jf. § 54, stk. 1, nr. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til 62 7) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf] 8) I stk. 3 indsættes efter »lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004«: », som ændret ved § 16 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 og § 2 i forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005,«. [Korrektion som følge af anden lovgivning samt konsekvensændringer som følge af forslag til lov om   ændring   af   skattekontrolloven,   skattestyrelsesloven,   ligningsloven   og   tonnageskatteloven (Ændring  af  oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 9) I stk. 4, 1. pkt., og stk. 7, 1. pkt. , ændres »september« til: »oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
5 Til § 66 10) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 67 11) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 70 12) Paragraffen affattes således: »§ 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale ind  gås umiddelbart efter denne dat o.« [Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn] Til § 71 13) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 2,7,9,10 og 11 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  besluttet  efter  folketingsvalget  den  8.  februar  2005,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf foreslås det at ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I  alle  de  situationer,  hvor  den  1.  oktober  2005  er  foreslået  som  skæringsdato,  ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der  er  lagt  stor  vægt  på  at  gøre  perioden  med  usikkerhed  for  medarbejderne  så  kort  som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En  del  af  forpligtelserne  i  forhold  til  at  involvere  personalet  og  dets  organisationer  påhviler kommunerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 3
6 Efter  forslaget  til  §  25,  stk.  4,  skal  en  afgørelse,  der  er  truffet  efter  §  207  i  lov  om  finansiel virksomhed, være bindende for skattemyndighederne på samme måde som et   bindende svar. § 207 omhandler  det  særlige  værdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et  pengeinstitut  ikke  længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæssige værdi af udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan  afgørelse  skal  have  samme virkning  som  et  bindende  svar,  er  en  videreførelse  af  princippet  i  §  20  C,  stk.  2,  i  den  gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring  af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi- og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.     Det  foreslås,  at  skatteforvaltningslovens  §  25,  stk.  4,  konsekvensrettes  i  overensstemmelse  med ovenstående. Til nr. 4 Med  ændringsforslaget  lovfæstes  det,  at  der  som  forudsat,  jf.  bemærkningerne  til  §  4,  stk.  2,  i forslag    til    Lov    om    opkrævning    og    inddrivelse    af    visse    fordringer    (L    112),    ikke    ydes omkostningsgodtgørelse    for    klager    til    Landsskatteretten    og    domstolene    over    restanceind- drivelsesmyndighedens afgørelser i inddrivelsessager. Til nr. 5 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005.  Ved  den  nævnte  lovs  §  2,  nr.  1,  er  skattestyrelseslovens  §  33  C,  stk.  1,  nr.  4  ændret.  Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 54, der er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 C, konsekvensændres i overensstemmelse hermed. Til nr. 6 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Ved den nævnte lovs § 2, nr. 2, er der indsat et nyt stk. 3 i skattestyrelseslovens § 33 E. Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 56, der er en uændret videreførelse af sk attestyrelseslovens § 33 E, konsekvensændres i overensstemmelse hermed.
7 Til nr. 8 Efter forslaget til skatteforvaltningslovens § 25, stk. 4, skal en afgørelse, der er truffet efter § 207 i lov  om  finansiel  virksomhed,  være  bindende  for  skattemyndighederne  på  samme  måde  som  et bindende  svar.  §  207  omhandler  det  særlige  værdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et pengeinstitut ikke længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor  skal  sammenlægges  med  et  andet  pengeinstitut.  Dette  værdiansættelsesnævn  skal  fastsætte den  skattemæssige  værdi  af  udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan afgørelse skal have samme virkning som et bindende svar, er en videreførelse af princippet i § 20 C, stk. 2, i den gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring  af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi- og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed. Det foreslås, at ikrafttrædelsesbestemmelsen til skatteforvaltningsloven, hvorved skattestyrelsesloven ophæves, konsekvensrettes, såle des at der medtages henvisning til ovennævnte ændringslov til skattestyrelsesloven. Ændringsforslaget  skyldes  endvidere  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandlinger  den  17.  maj 2005.  De  nævnte  love  indeholder  begge  ændringer  i  skattestyrelsesloven.  Det  foreslås,  at  der indsættes en reference til denne lovændring i bestemmelsen om ophævelse af skattestyrelsesloven. Til nr. 12 og 13 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være in dgået senest  den  15.  juni  2005.  I  mangel  af  aftale  senest  denne  dato  skal  et  af  skatteministeren  særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at ind gå aftale om overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktive  r, rettigheder og   pligter,   ansatte,   indgåelse   af   lejemål   og   overførsel   af   fast   ejendom,   således   at   det   som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på inddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under  nr.   7,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være  enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn.
8 Aftale  vil  i  disse  tilfælde  skulle  indgås  inden  for  en  frist,  der   -  hvis  der  alligevel  måtte  være uenighed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter  lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 3 1) Indledningen affattes således: »I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse  nr.  974  af  21.  september  2004,  som  ændret  ved  §  35  i  lov  nr.  1384  af  20. december 2004 og § 1 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og  hedgeforeninger),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005,  foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 2) Nr. 1 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 3) Før nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 2 d, stk. 7, 8 og 11, ændres »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 4) Nr. 3 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 5) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »02. I § 11, stk. 1, nr. 1, og § 13 a, stk. 4, 4. pkt., ændres »§ 11 A« til: »§ 11 a«.«.
9 [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 6 6) Indledningen affattes således: »I  lov  om  en  arbejdsmarkedsfond,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  694  af  20.  august  2002,  som  senest ændret ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og som ændres ved § 4 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 7) Nr. 2 affattes således: »2. I § 14, stk. 1, ændres »De statslige told- og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«, »myndighedernes« ændres til: »forvaltningens«, og »Myndighedernes« ændres til: »Forvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 9 8) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. I § 44, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: »Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om den fortsatte administration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer.«« [Bemyndigelse til skatteministeren til fortsat regeludstedelse i henhold til arveafgiftsloven] Til § 32 9) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1386 og som ændres ved § 3 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«.
10 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 10) nr. 4 ændres i den indledende tekst »§ 2, stk. 3,« til: »§ 2, stk. 3, 4. pkt.,«. [Korrektion] 11) Nr. 14 affattes således: »14.  I  §  57,  stk.  1,  §  86,  stk.  2,  5  og  6, og §  86  A,  stk.  2,  ændres   »de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«.   [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 12) Nr. 15 affattes således: »15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres »De statslige told- og skattemyndigheder« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 13) Nr. 20 affattes således: »20. I § 84, stk. 2, ændres »skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  love.  (Forenkling, harmonisering  og  objektivering  af  reglerne  for  inddrivelse  af  gæld  til  det  offentlige  m.v.  samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) – L 149] 14) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer: »01. I § 86, stk. 2, ændres »myndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 42 15) Indledningen affattes således: »I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbeke ndtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004 som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004 og senest ved § 8 i forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven   og   miljøbeskyttelsesloven   (Indsats   mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse),   som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og § 6 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og  forslag til
11 lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 16) Efter nr. 19 indsættes som nyt numre: »01. I § 16 C, stk. 12, ændres to steder »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 17 A, stk. 4, ændres »de skatteansættende myndigheders eller de statslige told- og skattemyndigheders« til: »told- og skatteforvaltningens«.«   [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj  2005,  og  konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 49 17) Indledningen affattes således: »I lov om merværdiafgift (momsloven), som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1387 af 20. december 2004  og  som  ændres  ved  §  5  i  det  af  Folketinget  den  28.  april  2005  vedtagne  forslag  til  lov  om ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 18) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »01. I § 74, stk. 1, ændres »Myndighedernes« til: »Told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 51 19) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og som ændres ved § 7 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 20) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: »01.  I  §  5  a,  stk.  1,  2  og  3,  ændres  »den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »told-  og skatteforvaltningen«.
12 02.  I  §  5  a,  stk.  1,  ændres  »myndigheden«  til:  »forvaltningen«,  »told-  og  skattemyndighedernes« ændres til: »forvaltningens«, og »Skatteministeren« ændres til: »Told- og skatteforvaltningen«.   03. I § 5 a, stk. 2, ændres »Den statslige told- og skattemyndigheds« til: »Forvaltningens«. 04.  To  steder  i  §  5  a,  stk.  3,  ændres   »Den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »Told-  og skatteforvaltningen«. 05.    I    §    5    a,    stk.    4,    ændres    »den    statslige    told-    og    skattemyndigheds«    til:    »told-    og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 56 21) Paragraffen udgår. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om administration af det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 59 22) Indledningen affattes således: »I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som senest ændret ved § 9 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove   (Investeringsselskaber   og   hedgeforeninger),   som   vedtaget   af   Folketinget   ved   3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændringer   som   følge   af   forslag   til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 23) Nr. 5 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 24) Efter § 9 indsættes som nyt nummer: »01. I § 29 B, stk. 10, ændres »Told- og Skattestyrelsen« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 60 25) Indledningen affattes således: »I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 2 i    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,
13 opkrævningsloven   og   miljøbeskyttelsesloven   (Indsats   mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse),   som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og § 1 i forslag til lov om ændring af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og forslag til lov  om  ændring  af  skattekontrolloven,  skattestyrelsesloven,  ligningsloven  og  tonnageskatteloven (Ændring  af  oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 26) Nr. 9 affattes således: »9.  To  steder  i  §  3,  stk.  2,  tre  steder  i  §  3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3,  ændres  »den skatteansættende myndighed« til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 27) Nr. 10 affattes således: »10. I § 3 B, stk. 5, ændres »skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 28) Nr. 11 affattes således: »11. § 3 B, stk. 8, 2. pkt., ophæves.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 29) Efter nr. 11 indsættes som nye numre: »01.   I   §   3   D,   stk.   1,   ændres   »den   skatteansættende   myndigheds«   til:   »forvaltningens«,   og »Skatteministeren« ændres til: »Told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 3 D, stk. 2, ændres »Myndighedens« til: »Forvaltningens«. 03. To steder i § 3 D, stk. 3, ændres »Den skatteansættende myndighed« til: »Told- og skatteforvalt- ningen«. 04. I § 3 D, stk. 4, ændres »skattemyndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 61
14 30) Indledningen affattes således: »I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077  af 11. december 2003, som ændres ved § 1 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 31) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01.    I    §    2,    stk.    4,    ændres    »De    statslige    told-    og    skattemyndigheder«    til:    »Told-    og skatteforvaltningen«,   og   i   §   2,   stk.   4   og   5   ændres    »skatte-   og   afgiftslovgivningen«   til: »skattelovgivningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 89 32) Efter § 89 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget den 28. april 2005, foretages følgende ændring: 1.  I  §  42,  stk.  2,  ændres  »henholdsvis  skatteansættende  myndigheder  og  de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«   [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Ny paragraf 33) Efter § 01 indsættes som ny paragraf: »§ 02. I forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer: 1.  I § 12, stk. 1 og 2, ændres »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 2« til: »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2«, og »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 4« ændres til: »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4«.«. 2. I § 12, stk. 3, ændres »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«.«
15 [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Ny paragraf 34) Efter § 02 indsættes som ny paragraf: § 03 I forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændring:« 1. I § 5, stk. 5, ændres  »skattestyrelseslovens § 34, stk. 5« til:  »skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til § 123 35) I stk. 2 og 3 ændres »1. oktober 2005«    til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 2 og 5 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005. Ved  den  nævnte  lovs  §  1,  nr.  4,  ophæves  aktieavancebeskatningslovens  §  2  f,  hvorfor  referencen hertil i nærværende lovforslag L 111, § 3, nr. 1, skal udgå. Til nr. 3 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
16 Ændringsforslaget skyldes, at aktieavancebeskatningslovens § 2 d, stk. 7-11, er indsat ved § 1, nr. 3, i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 4   Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005. Ved  den  nævnte  lovs  §  1,  nr.  8,  ændres  affattelsen  af  aktieavancebeskatningslovens  §  6,  stk.  6, således at udtrykket  »den skattepligtige almindelige indkomst« ikke længere anvendes. Til nr. 6 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 7 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at arbejdsmarkedsfondslovens § 14, stk. 1, er nyaffattet ved § 4, nr. 1, i    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 8 Lov om afgift af arv og gave er ophævet, men finder fortsat anvendelse i boer, hvor afgiftspligten er  indtrådt  før  den  1.  juli  1995.  De  administrative  regler  om  behandling  af  disse  boer,  herunder boopgørelser,  værdiansættelse  af  brugs-  og  indtægtsnydelser  samt  afgifternes  indbetaling  m.v. findes i bekendtgørelse nr. 699 af 16. oktober 1991. Som  følge  af  kommunalreformen  er  det  nødvendigt  at  ændre  den  ovennævnte  bekendtgørelse, således at de rigtige myndighedsbetegnelser anvendes. Dette er der ikke  hjemmel til i dag, da lov om afgift af arv og gave er ophævet. Derfor foreslås  det at indføre hjemmel i boafgiftsloven til at udstede de nødvendige regler. Til nr. 9 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 10 Der   er   tale   om   en   redaktionel   rettelse.   Den   ved   nr.   4   foreslåede   ændrede   formulering   i kildeskattelovens § 2, stk. 3, skal alene afløse den gældende bestemmelses 4. (sidste) pkt.
17 Til nr. 11, 12 og 14 Ændringsforslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene   skyldes   forslag   til   lov   om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005.  Ved  den nævnte lovs § 3, nr. 5-8, nyaffattes kildeskattelovens § 86, stk. 2 og 4, der indsættes et nyt stk. 5, hvorved det gældende stk. 5 bliver stk. 6, og endelig indsættes der ved lovens § 3, nr. 9, en ny § 86 A   i   kildeskatteloven.   Ændringsforslagene   indeholder   de   nødvendige   konsekvensrettelser   af myndighedsbetegnelser i den nye affattelse af kildeskattelovens § 86 samt den nye § 86 A. Til nr. 13 Der er tale om en ændring som følge af fremsættelsen af forslag til lov om ændring af forskellige love.   (Forenkling,   harmonisering   og   objektivering   af   reglerne   for   inddrivelse   af   gæld   til   det offentlige  m.v.  samt  mulighed  for  anvendelse  af  digitale  lønsedler)  –  lovforslag  nr.  L  149.  Det nævnte lovforslag er fremsat den 6. april 2005 og udgør ligesom nærværende lovforslag L 111 en del   af   den   samlede   lovgivningsmæssige   gennemførelse   af   kommunalreformen   på   skatte -   og inddrivelsesområdet.   Lovforslag    nr.   L   149   indeholder   i   §   52,   nr.   4,   en   ny   affattelse   af kildeskattelovens § 73, stk. 4. Det foreslås derfor, at den i nærværende lovforslag L 111 foreslåede ændring af den gældende tekst i kildeskattelovens § 73, stk. 4, udgår. Til nr. 15 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelser af forslag til lov om ændring af visse skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse)  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005  og  af  forslag  til  lov  om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 16 Ændringsforslagets første del indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at ligningslovens § 16 C, stk. 11-15, er indsat ved § 6, nr. 12, i forslag til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove   (Investeringsselskaber   og   hedgeforeninger),   som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Ændringsforslagets anden del indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
18 Ændringsforslaget skyldes, at ligningslovens § 17 A, stk. 4, er indsat ved § 8, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 17 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 18 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at momslovens § 74, stk. 1, er nyaffattet ved § 5, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 19 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 20 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at opkrævningslovens § 5 a er indsat ved § 7, nr. 1, i forslag til lov om ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 21 Ved lovforslagets § 56 foreslås en række ændringer i lov nr. 479 om fremstilling og handel med visse  varer,  der  benyttes  ved  ulovlig  fremstilling  og  handel  med  narkotika  og  psykotrope  stoffer (prækursorer). Denne lov forslås ophævet ved § 6, stk. 3, i forslag til lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Ophævelsen af den gældende lov træder ifølge den nævnte nye lovs § 6, stk. 1, i kraft den 18. august 2005, mens ændringerne i den  gældende lov ifølge nærværende
19 lovforslags  §  123,  stk.  2,  som  ændret  ved  nærværende  ændringsforslags  nr.  35,  først  skal  have virkning fra den 1. november 2003. Det foreslås på den baggrund, at paragraffen udgår    eftersom den er overflødig. Til nr. 22 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 23 og 24 Ændringsforslagene skyldes, at selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 a, er nyaffattet ved § 9, nr. 1, i  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den ændrede affattelse indeholder ingen reference til »Told- og Skattestyrelsen«. Til nr. 25 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelser af forslag til lov om ændring af visse skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse)  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005  og  forslag  til  lov  om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 26 og 29 Ændringsforslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene skyldes, at skattekontrollovens § 3 D er indsat ved § 2, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 27 og 28 Ændringsforslagene    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Ved den nævnte lovs § 1, nr. 3 og 6, indsættes i alt 3 nye stykker i skattekontrollovens § 3 B, hvorved det hidtidige stk. 4 bliver stk. 5, og det hidtidige stk. 5 bliver stk. 8. Til nr. 30 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005.
20 Til nr. 31 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2   i   lovforslagets   almindelige   bemærkninger.   Efter   forslaget   ændres   endvidere   »skatte-   og afgiftslovgivningen«     til     »skattelovgivningen«,     hvilket     er     i     overensstemmelse     med     den begrebsanvendelse,  der  er  gjort  i  forslaget  til  skatteforvaltningsloven  (L  110).  Der  henvises  til forslaget til skatteforvaltningslovens § 1 og bemærkningerne hertil.    Ændringsforslaget skyldes, at § 2, stk. 4 og 5, i lov om visse spil, lotterier og væddemål er indsat ved     §     1,     nr.     1,     i     forslag     til     lov     om     ændring     af     visse     skatte-     og     afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 32 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 33 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger)  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005.  Den nævnte  lovs  §  12,  stk.  1  og  2,  omhandler  beskatningen  af  en  række  nærmere  angivne  indtægter  i indkomstårene 1996 -2003. De berørte skattepligtige får mulighed for at anmode om genoptagelse af skatteansættelserne, såfremt de øvrige betingelser i skattestyrelseslo vens § 35, stk. 2 og 4, herfor er opfyldt. Referencerne til skattestyrelseslovens § 35 foreslås hermed konsekvensrettet til referencer til skatteforvaltningslovens § 27. april 2005. Til nr. 34 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Den nævnte lovs § 5, stk. 5, indeholder en reference til skattestyrelseslovens § 34, stk. 5, som er   en   særlig   fristregel   for   ordinær   skatteansættelse   af   skattepligtige   omfattet   af   §   3   B   i skattekontrolloven (transfer pricing-bestemmelsen). Det foreslås, at referencen konsekvensrettes til en  reference  til  bestemmelsen  i  skatteforvaltningslovens  §  26,  stk.  5,  der  er  en  videreførelse  af skattestyrelseslovens § 34, stk. 5.    Til nr. 35
21 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  meldt  ud  efter  folketingsvalget,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf  foreslås  det  at  ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.   En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]   Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) René  Skau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)  Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,   Inuit   Ataqatigiit,   Siumut      og   Fólkaflokkurin   havde   ikke   medlemmer   i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
22 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 110 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 130 2 Henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 4 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd - et forfatningsretligt problem?« 5 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 29/3 05 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn 7 Henvendelse af 31/3-05 fra Aars Kommune m.fl. 8 Svar på spm. S 198 om baggrunden for, at der er udnævnt 7 direktører fra den nuværende Told og Skat til ledelse af den kommende enhedsorganisation 9 Svar på spm. S 199 om de kommende forhandlinger om overførsel af personale fra kommunerne til den kommende enhedsforvaltning konkret skal foregå mellem de nuværende områd  edirektører i Told og Skat og kommunernes ledelse 10 Svar på spm. S 200 om de kommende mellemlederstillinger i den kommende enhedsskatteforvaltning skal besættes efter medvirken af konsulenter og personlighedstest af medarbejder, der i mange år har været beskæftiget i den kommunale eller statslige forvaltning 11 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, fra skatteministeren 12 Henvendelse af 1/4-05 fra Silkeborg Kommune 13 Kommentar til henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune, fra skatteministeren 14 Kommentar til henvendelse fra Silkeborg Kommune 15 Kommentar til henvendelse af 31. marts 2005 fra Aars Kommune m.fl., fra skatteministeren 16 Kommentar til henvendelse af 29. marts 2005 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn, fra skatteministeren 17 Materiale udleveret af Aars Kommune m.fl. (Vesthimmerlands Kommune) under foretræde den 6. april 2005 18 Henvendelse af 10/4-05 fra Sønderborg-områdets Skattecenter 19 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og
23 Bilagsnr.    Titel Overenskomstansatte 20 Henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg-områdets 7 borgmestre 21 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra personalerepræsentanter fra Sønderborg-områdets Skatteforvaltning, fra skatteministeren 22 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg Kommune, fra skatteministeren 23 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 24 Kopi KOU L 72 - svar på spm. 6, fra indenrigs - og sundhedsministeren 25 Kopi KOU L 72, svar på spm. 8, fra indenrigs - og sundhedsministeren 26 Ændringsforslag fra skatteministeren 27 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/4-05 fra KTO 28 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af L 110, fra skatteministeren 29 1. udkast til betænkning 30 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 31 Henvendelse af 3/5-05 fra HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene 32 2. udkast til betænkning 33 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra HTS- Handel, Transport og Serviceerhvervene Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 110 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11 04 fra Det Kommunale Kartel vedrørende høringssvar over kommunalreform., og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorledes der tænkes ført tilsyn med den kommende skatteenhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår servicecentrene forudsættes at være etableret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes varetagelsen af kontakten til borgerne på skatteområdet skal foregå i perioden fra 1/7  -05 til den nye kommunestrukturs ikrafttræden 1/1-07, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at der kan ydes borgeren en rimelig service i servicecentrene uden, at der kan blive tale om
24 udøvelse af myndighedsopgaver overhovedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke funktioner på skatteområdet, der er tanken, at de  kommunale servicecentre skal kunne varetages, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. alene tænkes forankret i få skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. forudsættes at være dækket ind i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at redegøre for baggrunden for, at der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. etableres 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, i hvilken periode der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. på tænkes etableret 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvilke udgifter, udover IT-udgifter, forventer ministeren, at der er forbundet med etableringen af 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT- systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT- systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT- systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT- systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at tilsende en opgørelse over antallet af henvendelser til henholdsvis de kommunale og statslige skatteforvaltninger for hvert af årene 1999 -2003, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvorledes henvendelserne til skatteforvaltningerne fordeler sig mellem forskellige medier (telefonisk, digitalt, personligt etc.) for hver af forskudsopgørelserne 2003, 2004 og 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke det samlede antal henvendelser fra borgerne til skatte- og servicecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen