Til lovforslag nr. L 110-L 111 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005 2. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren til L 111) Betænkning over I. Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 9 ændringsforslag til lovforslag nr. L 110 og 23 ændringsforslag til lovforslag nr. L 111. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i [antal]  møder. Tidligere behandlinger Lovforslagene er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 130 og nr. L 131 fra folketingsåret 2004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med   behandlingen af L 130 og L 131, herunder de høringssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Høring Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.  del  -  bilag  4  og  5  fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling.  Den  26.  november  2004  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Danske Skatteankenævn,
2 Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Silkeborg Kommune, Sønderborg-områdets Skattecenter, Sønderborg-områdets 7 borgmestre, Århus Kommune og Aars Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslag nr. L 110: Silkeborg Kommune, Sønderborg Kommune, ToldSkat, Region Sønderborg, Århus Kommune og Aars Kommune. Spørgsmål Udvalget har stillet 95 spørgsmål til lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmål til lovforslag nr . L 111 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,    Inuit    Ataqatigiit,    Siumut    og    Fólkaflokkurin        var    på    tidspunktet    for betænkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til skatteforvaltningsloven Af    skatteministeren, tiltrådt af et <>tal: Til § 3 1) I stk. 2, 2. pkt., ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 25
3 2) I stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 207« til: »§ 245«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] Til 62 3) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf] 4) I stk. 3 indsættes efter »lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004,:« » som ændret ved § 16 i lov nr. 1383 af 20. december 2004,«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] 5) I stk. 4, 1. pkt., og stk. 7, 1. pkt. , ændres »september« til: »oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 66 6) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 67 7) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 70 8) Paragraffen affattes således: »§ 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dat   o.« [Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn] Til § 71 9) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 3, 5, 6 og 7 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  besluttet  efter  folketingsvalget  den  8.  februar  2005,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf foreslås det at ændre virkningstidsp unktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I  alle  de  situationer,  hvor  den  1.  oktober  2005  er  foreslået  som  skæringsdato,  ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der  er  lagt  stor  vægt  på  at  gøre  perioden  med  usikkerhed  for  medarbejderne  så  kort  som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En  del  af  forpligtelserne  i  forhold  til  at  involvere  personalet  og  dets  organisationer  påhviler kommunerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 2 og 4 Efter  forslaget  til  §  25,  stk.  4,  skal  en  afgørelse,  der  er  truffet  efter  §  207  i  lov  om  finansiel virksomhed, være bindende for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207 omhandler  det  særlige  værdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et  pengeinstitut  ikke  længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæssige værdi af udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan  afgørelse  skal  have  samme virkning  som  et  bindende  svar,  er  en  videreførelse  af  princippet  i  §  20  C,  stk.  2,  i  den  gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring  af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi- og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.     Det  foreslås,  at  skatteforvaltningslovens  §  25,  stk.  4,  og  ikrafttrædelsesbestemmelsens  reference til skattestyrelsesloven, jf. § 62, stk. 3, konsekvensrettes i overensstemmelse med ovenstående. Til nr. 8 og 9 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være indgået senest  den  15.  juni  2005.  I  mangel  af  aftale  senest  denne  dato  skal  et  af  skatteministeren  særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret
5 til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. ænd  ret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og   pligter,   ansatte,   indgåelse    af   lejemål   og   overførsel   af   fast   ejendom,   således   at   det   som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på inddra gelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under  nr.  8,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være  e nige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale  vil  i  disse  tilfælde  skulle  indgås  inden  for  en  frist,  der   -  hvis  der  alligevel  måtte  være uenighed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet  og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 6 1) Indledningen affattes således: »I  lov  om  en  arbejdsmarkedsfond,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  694  af  20.  august  2002,  som  senest ændret ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og som ændres ved § 4 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 2) Nr. 2 affattes således: »2. I § 14, stk. 1, ændres »De statslige told- og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«, »myndighedernes« ændres til: »forvaltningens«, og »Myndighedernes« ændres til: »Forvaltningens«.«
6 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 9 3) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. I § 44, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: »Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om den fortsatte administration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer.«« [Bemyndigelse til skatteministeren til fortsat regeludstedelse i henhold til arveafgiftsloven] Til § 32 4) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1386 og som ændres ved § 3 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 5) nr. 4 ændres i den indledende tekst »§ 2, stk. 3,« til: »§ 2, stk. 3, 4. pkt.,«. [Korrektion] 6) Nr. 14 affattes således: »14.  I  §  57,  stk.  1,  §  86,  stk.  2,  5  og  6, og §  86  A,  stk.  2,  ændres   »de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«.   [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 7) Nr. 15 affattes således: »15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres »De statslige told- og skattemyndigheder« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 8) Nr. 20 affattes således: »20. I § 84, stk. 2, ændres »skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.«
7 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  love.  (Forenkling, harmonisering  og  objektivering  af  reglerne  for  inddrivelse  af  gæld  til  det  offentlige  m.v.  samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) – L 149] 9) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer: »01. I § 86, stk. 2, ændres »myndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 42 10) Indledningen affattes således: »I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningslo ven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004, § 2 i lov nr. 1447 af 22. december 2004 og som ændres ved § 8 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-   og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 11) Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer: »01. I § 17 A, stk. 4, ændres »de skatteansættende myndigheders eller de statslige told- og skattemyndigheders« til: »told- og skatteforvaltningens«.«   [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 49 12) Indledningen affattes således: »I lov om merværdiafgift (momsloven), som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1387 af 20. december 2004  og  som  ændres  ved  §  5  i  det  af  Folketinget  den  28.  april  2005  vedtagne  forslag  til  lov  om ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 13) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »01. I § 74, stk. 1, ændres »Myndighedernes« til: »Told- og skatteforvaltningens«.«
8 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 51 14) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og som ændres ved § 7 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), foretages følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 15) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: »01.  I  §  5  a,  stk.  1,  2  og  3,  ændres  »den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »told-  og skatteforvaltningen«. 02.  I  §  5  a,  stk.  1,  ændres  »myndigheden«  til:  »forvaltningen«,  »told-  og  skattemyndighedernes« ændres til: »forvaltningens«, og »Skatteministeren« ændres til: »Told- og skatteforvaltningen«.   03. I § 5 a, stk. 2, ændres »Den statslige told- og skattemyndigheds« til: »Forvaltningens«. 04.  To  steder  i  §  5  a,  stk.  3,  ændres  »Den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »Told-  og skatteforvaltningen«. 05.    I    §    5    a,    stk.    4,    ændres    »den    statslige    told-    og    skattemyndigheds«    til:    »told-    og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 56 16) Paragraffen udgår. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om administration af det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 60 17) Indledningen affattes således: »I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og som ændres ved § 2 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), foretages følgende ændringer:«.
9 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 18) Nr. 9 affattes således: »9.  To  steder  i  §  3,  stk.  2,  tre  steder  i  §  3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3,  ændres  »den skatteansættende myndighed« til: »told- og skatteforvaltningen«.«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 19) Efter nr. 11 indsættes som nye numre: »01.   I   §   3   D,   stk.   1,   ændres   »den   skatteansættende   myndigheds«   til:   »forvaltningens«,   og »Skatteministeren« ændres til: »Told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 3 D, stk. 2, ændres »Myndighedens« til: »Forvaltningens«. 03.   To   steder   i   §   3   D,   stk.   3,   ændres   »Den   skatteansættende   myndighed«   til:   »Told-   og skatteforvaltningen«. 04. I § 3 D, stk. 4, ændres »skattemyndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 61 20) Indledningen affattes således: »I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077  af 11. december 2003, som ændres ved § 1 i det af Folketinget den 28. april 2005 vedtagne forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven.     (Indsats     mod     skatte-     og     afgiftsunddragelse),     foretages     følgende ændringer:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 21) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01.    I    §    2,    stk.    4,    ændres    »De    statslige    told-    og    skattemyndigheder«    til:    »Told-    og skatteforvaltningen«,   og   i   §   2,   stk.   4   og   5   ændres    »skatte-   og   afgiftslovgivningen«   til: »skattelovgivningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 89 22) Efter § 89 indsættes som ny paragraf:
10 »§ 01 I forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget den 28. april 2005, foretages følgende ændring: 1.  I  §  42,  stk.  2,  ændres  »henholdsvis  skatteansættende  myndigheder  og  de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«   [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 123 23) I stk. 2 og 3 ændres »1. oktober 2005«    til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- o g afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 2 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at arbejdsmarkedsfondslovens § 14, stk. 1, er nyaffattet ved § 4, nr. 1, i    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 3 Lov om afgift af arv og gave er ophævet, men finder fortsat anvendelse i boer, hvor afgiftspligten er  indtrådt  før  den  1.  juli  1995.  De  administrative  regler  om  behandling  af  disse  boer,  herunder boopgørelser,  værdiansættelse  af  brugs-  og  indtægtsnydelser  samt  afgifternes  indbetaling  m.v. findes i bekendtgørelse nr. 699 af 16. oktober 1991. Som  følge  af  kommunalreformen  er  det  nødvendigt  at  ændre  den  ovennævnte  bekendtgørelse, således at de rigtige myndig hedsbetegnelser anvendes. Dette er der ikke  hjemmel til i dag, da lov om afgift af arv og gave er ophævet. Derfor foreslås det at indføre hjemmel i boafgiftsloven til at udstede de nødvendige regler.
11 Til nr. 4 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 5 Der   er   tale   om   en   redaktionel   rettelse.   Den   ved   nr.   4   foreslåede   ændrede   formulering   i kildeskattelovens § 2, stk. 3, skal alene afløse den gældende bestemmelses 4. (sidste) pkt. Til nr. 6, 7 og 9 Ændringsforslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene   skyldes   forslag   til   lov   om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005.  Ved  den nævnte lovs § 3, nr. 5-8, nyaffattes kildeskattelovens § 86, stk. 2 og 4, der indsættes et nyt stk. 5, hvorved det gældende stk. 5 bliver stk. 6, og endelig indsættes der ved lovens § 3, nr. 9, en ny § 86 A   i   kildeskatteloven.   Ændringsforslagene   indeholder   de   nødvendige   konsekvensrettelser   af myndighedsbetegnelser i den nye affattelse af kildeskattelovens § 86 samt den nye § 86 A. Til nr. 8 Der er tale om en ændring som følge af fremsættelsen af forslag til lov om ændring af forskellige love.   (Forenkling,   harmonisering   og   objektivering   af   reglerne   for   inddrivelse   af   gæld   til   det offentlige  m.v.  samt  mulighed  for  anvendelse  af  digitale  lønsedler)  –  lovforslag  nr.  L  149.  Det nævnte lovforslag er fremsat den 6. april 2005 og udgør ligesom nærværende lovforslag L 111 en del   af   den   samlede   lovgivningsmæssige   gennemførelse   af   kommunalreformen   på   skatte -   og inddrivelsesområdet.   Lovforslag    nr.   L   149   indeholder   i   §   52,   nr.   4,   en   ny   affattelse   af kildeskattelovens § 73, stk. 4. Det foreslås derfor, at den i nærværende lovforslag L 111 foreslåede ændring af den gældende tekst i kildeskattelovens § 73, stk. 4, udgår. Til nr. 10 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 11 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
12 Ændringsforslaget skyldes, at ligningslovens § 17 A, stk. 4, er indsat ved § 8, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 12 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 13 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at momslovens § 74, stk. 1, er nyaffattet ved § 5, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 14 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 15 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte-    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at opkrævningslovens § 5 a er indsat ved § 7, nr. 1, i forslag til lov om ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 16 Ved lovforslagets § 56 foreslås en række ændringer i lov nr. 479 om fremstilling og handel med visse  varer,  der  benyttes  ved  ulovlig  fremstilling  og  handel  med  narkotika  og  psykotrope  stoffer (prækursorer). Denne lov forslås ophævet ved § 6, stk. 3, i forslag til lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Ophævelsen af den gældende lov træder ifølge den nævnte nye lovs § 6, stk. 1, i kraft den 18. august 2005, mens ændringerne i den  gældende lov ifølge nærværende
13 lovforslags  §  123,  stk.  2,  som  ændret  ved  nærværende  ændringsforslags  nr.  23,  først  skal  have virkning fra den 1. november 2003. Det foreslås på den baggrund, at paragraffen udgår    eftersom den er overflødig.   Til nr. 17 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 18 og 19 Ændringsforslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene skyldes, at skattekontrollovens § 3 D er indsat ved § 2, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 20 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven.  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 21 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2   i   lovforslagets   almindelige   bemærkninger.   Efter   forslaget   ændres   endvidere   »skatte-   og afgiftslovgivningen«     til     »skattelovgivningen«,     hvilket     er     i     overensstemmelse     med     den begrebsanvendelse,  der  er  gjort  i  forslaget  til  skatteforvaltningsloven  (L  110).  Der  henvises  til forslaget til skatteforvaltningslovens § 1 og bemærkningerne hertil.    Ændringsforslaget skyldes, at § 2, stk. 4 og 5, i lov om visse spil, lotterier og væddemål er indsat ved     §     1,     nr.     1,     i     forslag     til     lov     om     ændring     af     visse     skatte-     og     afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 22 Ændringsforslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte-   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af
14 skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte- og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 23 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  meldt  ud  efter  folketingsvalget,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf  foreslås  det  at  ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.   En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. ]   Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) René  Skau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Eigil Andersen (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,   Inuit   Ataqatigiit,   Siumut      og   Fólkaflokkurin   havde   ikke   medlem mer   i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
15 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 110 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 130 2 Henvendelse af 12/1-05 fra Å  rhus Kommune 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 4 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd - et forfatningsretligt problem?« 5 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 29/3 05 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn 7 Henvendelse af 31/3-05 fra Aars Kommune m.fl. 8 Svar på spm. S 198 om baggrunden for, at der er  udnævnt 7 direktører fra den nuværende Told og Skat til ledelse af den kommende enhedsorganisation 9 Svar på spm. S 199 om de kommende forhandlinger om overførsel af personale fra kommunerne til den kommende enhedsforvaltning konkret skal foregå mellem d e nuværende områdedirektører i Told og Skat og kommunernes ledelse 10 Svar på spm. S 200 om de kommende mellemlederstillinger i den kommende enhedsskatteforvaltning skal besættes efter medvirken af konsulenter og personlighedstest af medarbejder, der i mange år har været beskæftiget i den kommunale eller statslige forvaltning 11 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, fra skatteministeren 12 Henvendelse af 1/4-05 fra Silkeborg Kommune 13 Kommentar til henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune, fra skatteministeren 14 Kommentar til henvendelse fra Silkeborg Kommune 15 Kommentar til henvendelse af 31. marts 2005 fra Aars Kommune m.fl., fra skatteministeren 16 Kommentar til henvendelse af 29. marts 2005 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn, fra skatteministeren 17 Materiale udleveret af Aars Kommune m.fl. (Vesthimmerlands Kommune) under foretræde den 6. april 2005 18 Henvendelse af 10/4-05 fra Sønderborg-områdets Skattecenter 19 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og
16 Bilagsnr.    Titel Overenskomstansatte 20 Henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg-områdets 7 borgmestre 21 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra personalerepræsentanter fra Sønderborg-områdets Skatteforvaltning, fra skatteministeren 22 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg Kommune, fra skatteministeren 23 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 24 Kopi KOU L 72 - svar på spm. 6, fra indenrigs - og sundhedsministeren 25 Kopi KOU L 72, svar på spm. 8, fra inden rigs - og sundhedsministeren 26 Ændringsforslag fra skatteministeren 27 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/4-05 fra KTO 28 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af L 110, fra skatteministeren 29 1. udkast til betænkning 30 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 31 Henvendelse af 3/5-05 fra HTS Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 110 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11 04 fra Det Kommunale Kartel vedrørende høringssvar over kommunalreform., og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorledes der tænkes ført tilsyn med den kommende skatteenhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår servicecentrene forudsæt tes at være etableret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes varetagelsen af kontakten til borgerne på skatteområdet skal foregå i perioden fra 1/7  -05 til den nye kommunestrukturs ikrafttræden 1/1-07, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at der kan ydes borgeren en rimelig service i servicecentrene uden, at der kan blive tale om udøvelse af myndighedsopgaver overhovedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke funktioner på skatteområdet, der er tanken, at de kommunale servicecentre skal kunne varetages, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17 7 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. alene tænkes forankret i få skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. forudsættes at være dækket ind i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at redegøre for baggrunden for, at der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. etableres 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, i hvilken periode der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. påtænkes etableret 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvilke udgifter, udover IT-udgifter, forventer ministeren, at der er forbundet med etableringen af 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT- systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT- systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT- systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT- systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at tilsende en opgørelse over antallet af henvendelser til henholdsvis de kommunale og statslige skatteforvaltninger for hvert af årene 1999 -2003, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvorledes henvendelserne til skatteforvaltningerne fordeler sig mellem forskellige medier (telefonisk, digitalt, personligt etc.) for hver af forskudsopgørelserne 2003, 2004 og 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke det samlede antal henvendelser fra borgerne til skatte- og servicecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem telefoniske, skriftlige, digitale og personlige henvendelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem service- og skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18 21 Spm. om forhandlingerne med medarbejderne om fremtidigt arbejdssted ikke skal være bragt på plads inden den 1. juli 2005, hvor skatteforvaltningsloven træder i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om at redegøre for, hvad baggrunden er for, at man foreslår at nedbringe andelen af de medlemmer til Landsskatteretten som Folketinget udpeger, mens ministerens andel stiger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om baggrunden for at samle skatte- og vurderingsankenævnssekretariaterne 16 steder i landet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om tidshorisonten for afgørelsen af, hvilke skatte- og vurderingsankenævnssekretariater, der hører til hvilke skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvilke kommuner de enkelte skatte- og vurderingsankenævnssekretariater skal betjene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om IT-systemerne i skatte- og vurderingsankenævnene er funktionsdygtige den 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om ministeren vil pålægge kommunerne at varetage statslige skatte- og afgiftsopgaver, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om grænsen mellem service overfor borgerne vedrørende skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering og egentlig udøvelse af forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om samtlige borgere i Danmark kan få ændret deres forskudsopgørelse ved henvendelse i det kommunale borgerservicecenter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om hvilke opgaver, der anses for henholdsvis almindelig service og egentlig myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommunale borgerservicecentre vil udøve lettere sagsbehandling, uden der samtidig udøves egentlig forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvordan produktionen fastholdes i forbindelse med fusionsprocessen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om, hvorfor man gennemfører en fusion mellem den kommunale og statslige skatteforvaltning, når de administrative og økonomiske konsekvenser er usikre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om, hvor stort et effektiviserings- og retionaliseringspotentiale,
19 der er ved fusionen mellem den kommunale og statslige skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om, der i fusionen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning er indtænkt et forøget ligningsprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om fusionen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning er koncentreret om udgiftssiden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om IT-systemerne i den nye statslige enhedsforvaltning er funktionsdygtige pr. 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om IT-systemerne til brug for sagsbehandlingen m.v. er funktionsdygtige pr. 1. oktober 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om, hvilke overvejelser der ligger til grund for vurderingen af, at medarbejderne pr. 1. juli 2005 kan lokaliseres i ca. 70 midlertidige lokaliteter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes samlet på et færre antal skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre ensartethed i sagsbehandlingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes placeret i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om, hvordan ministeren stiller sig vedr. rekrutteringsspørgsmålet, hvis der sker mindre eller større  naturlig afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om det er hensigten, at udpegningen af medlemmer til skatteankenævnene skal ske for at sikre faglige kvalifikationer eller for at sikre et lægmandselement i klagebehandlingen på skatteområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om, hvilke opgaver det er hensigten at nedprioritere i den beskrevne overgangsperiode, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om Folketinget skal vedtage lovforslaget uden at have svar på så væsentlige spørgsmål, jf. besvarelse af spm. 26, 28 og 29, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om borgere og virksomheder frit kan vælge, hvilket af de kommende skattecentre som de ønsker at henvende sig til, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om ministeren i forlængelse af spm. 32 vil afvise, at den tidligere skatteminister bl.a. som begrundelse for fremsættelsen af lovforslag L 131 i samlingen 2002-03 har fremført, at skatteligning og betjening af ankenævnssekretariatet ikke har kunne v, og
20 ministerens svar herpå 49 Spm. om at redegøre for, hvornår der er tale om egentlig myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om at sikre, at der i forbindelse med borgerhenvendelser i et kommunalt servicecenter om spørgsmål vedrørende skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering, ikke vil blive udøvet forvaltningsmyndighed, og dermed egentligt lovbrud i forhold til lovfor, og ministerens svar herpå 51 Spørgsmålet er truk ket tilbage 52 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004- 05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 53 Spm. om at uddybe lovforslagets bemærkninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om at opstille en oversigt over, hvilke typer af sager vedrørende sambeskatning som Ligningsrådet kan behandle i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om placering af tre yderligere skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om ministeren har gjort sig mere konkrete overvejelser om at føre sine tanker om et »flyvende skattekorps« ud i livet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om, hvor mange ekstra sager Landsskatteretten forventes at få med indførelsen af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om at redegøre for arbejdsopgaverne og tidsplanen for arbejdet for det konsulentfirma, der er udpeget som opmand i DUT- forhandlingerne mellem staten og kommunerne, og ministerens svar herpå 59 Spm. om at redegøre for opbygningen i fusionsorganisationen og redegøre for deres arbejde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om ministeren vil garantere, at man i DUT-forhandlingerne med kommunerne vil tilstræbe at følge et princip om at pengene skal følge opgaven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 61 Spm. om at udarbejde en parallelopstilling af det nuværende klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 62 Spm. om ministeren kan forestille sig nogen negative sideeffekter eller konsekvenser for borgerne, når man indfører det nye mere formelle klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 63 Spm. om at redegøre for, om det på nogen måde bliver sværere at klage for en borger end det er i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21 64 Spm. om at udarbejde en skematisk sammenligning af forskellene i sammensætning og tildelte kompetencer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 65 Spm. om at redegøre for den dialog, der har været mellem Skatteministeriet og Datatilsynet efter, at Datatilsynet afgav sit høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 66 Spm. om at oversende en oversigt over navnene på medlemmerne af Ligningsrådet, fra Ligningsrådets oprettelse frem til i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 67 Spm. om at oversende en procentvis oversigt opdelt pr. år over antallet af afgørelser i Ligningsrådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 68 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der kommer en bedre paritet i den fremtidige sammensætning af Skatterådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 69 Spm. om, hvor mange stillinger, der skal nedlægges i forhold til i dag, når man laver en enstrenget ligningsstruktur, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 70 Spm. om det i fremtiden vi være den statslige told- og skatteforvaltning der udsteder det der svarer til de nuværende »vejledende anvisninger«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 71 Spm. om udstedelse af »vejledende anvisninger« sker på ministerens ansvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 72 Spm. om oversigt over de områder hvor det er Li gningsrådet der årligt fastsætter beløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 73 Spm. om  der ikke er et folkevalgt organ der skal tiltræde den statslige told- og skatteforvaltnings service- og kontrolstrategi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 74 Spm. om den årlige virksomhedsplan for den statslige told - og skatteforvaltning ikke skal godkendes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 75 Spm. om den årlige virksomhedsplan skal forelægges ministeren, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 76 Spm. om centralisering af magten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 77 Spm. om enhedsforvaltning af momskontrol og indkomstskatkontrol, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 78 Spm. om udviklingen af registrerede aktie- og anpartsselskaber 1995- 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 79 Spm. om forudsætninger man opstillede ved overtagelse af selskabsligningen i 1996, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 80 Spm. om tilstrækkelige ligningsressourcer til det stigende antal
22 skattepligtige selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 81 Spm. om direkte henvendelse vedrørende lignings- og ansættelsesspørgsmål, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 82 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indskriver antallet af skattecentre i skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 83 Spm. om kommentar til beregning om udgifter ved flytning af 190 medarbejdere fra Sønderborg til Tønder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 84 Spm. om ministeren er enig i, at der ikke er nogen forskel i mulighederne for at gennemføre en enhedsforvaltning, hvad enten man har 30 eller 33 skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 85 Spm. om, at en medarbejder i told- og skatteforvaltningen som er medlem af skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten ikke kan medvirke til afgørelser truffet af den enhed, som vedkommende er ansat under, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 86 Spm. om, hvilke krav der gælder i dag for fysisk fremvisning af en bil over for Told- og Skattemyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 87 Spm. om at køre en udenlandsk indregistreret bil til skattecentret i Horsens for at få bilerne henholdsvis indregistreret og solgt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 88 Spm. om ministeren er enig i de angivne transporttider for persontransport med henholdsvis bil eller bus til skattecentret i Thisted, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 89 Spm. om, hvis en borger med en transporttid på 2 timer hver vej til nærmeste skattecenter skal have sin revisor med, hvor dyrt vil det så i gennemsnit blive for den pågældende borger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 90 Spm. om at præcisere om borgeren og virksomheden har et retskrav på slev at kunne vælge, hvilket skattecenter de ønsker at benytte , til skatteministeren, og ministerens svar herpå 91 Spm. om, hvis en borger eller en virksomhed vælger et andet skattecenter, er de så i stand til at foretage en lige så god og kompetent, og dermed tilsvarende sagsbehandling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 92 Spm. om at sikre, at svage grupper får et godt serviceniveau til trods for, at der kan være transportafstande på op til 100 km til det skattecenter, som vedkommende hører under, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 93 Spm. om ministerens reaktion på det retssikkerhedsproblem, der består i, at borgere hverken økonomisk eller fysisk magter at møde
23 personligt op på skattecentrene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 94 Spm., om bloktilskuddet for overførslen af ligningsopgaven til staten vil blive fordelt mellem kommunerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 95 Spm. om, hvornår det bebudede udredningsarbejde forventes afsluttet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 111 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 2 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd - et forfatningsretligt problem?« 3 1. udkast til betænkning 4 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for L 110 5 Ændringsforslag, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 111 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004- 05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om sammenlægning af den kommunale skatteforvaltning og den statslige skatte- og afgiftsadministration, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om statslig enhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om administrationen af arbejdsmarkedsbidrag bliver opfattet af skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå