Til lovforslag nr. L 110-L 111 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   0. maj 2005 1. udkast Betænkning over I. Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som   følge af kommunalreformen m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 9 ændringsforslag til lovforslag nr. L 110. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i [antal]  møder. Tidligere behandlinger Lovforslagene er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 130 og   nr. L 131 fra folketingsåret 2004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med   behandlingen af L 130 og L 131, herunder de høring ssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Hø ring Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været sendt i høring, og   skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.  del  -  bilag  4  og  5  fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling.  Den  26.  november  2004  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
2 Silkeborg Kommune, Sønderborg -områdets Skattecenter, Sønderborg -områdets 7 borgmestre, Århus Kommune og Aars Kommune. Deputationer Endvidere har følgende mundtlig t over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslag nr. L 110: Silkeborg Kommune, Sønderborg Kommune, ToldSkat, Region Sønderborg, Århus Kommune og Aars Kommune. Spørgsmål Udvalget har stillet 95 spørgsmål til lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmå  l til lovforslag nr. L 111 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,    Inuit    Ataqatigiit,    Siumut    og    Fólkaflokkurin        var    på    tidspunktet    for betæ  nkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger til lovforslag nr. L 110 Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et <>tal: Til § 3 1) I stk. 2, 2. pkt., ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 25 2) I stk. 4, 1. pkt., ændres   »§ 207« til: »§ 245«. [Korrektion som følge af an den lovgivning] Til 62 3) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres   »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf]
3 4) I stk. 3 indsættes efter »  lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004,: « » lov nr. 1383 af 20. december 2004,«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] 5) I stk. 4, 1. pkt., og stk. 7, 1. pkt. , ændres »  september« til: »oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 66 6) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 67 7) I stk. 1 ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 70 8) Paragraffen affattes således: »§ 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overfø rsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dat o.« [Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn] Til § 71 9) I stk. 1 ændres »  aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n   g e r Til nr. 1, 3, 5, 6 og 7 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  besluttet  efter  folketingsvalget  den  8.  februar  2005,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf foreslås det at ændre virkningstids   punktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I  alle  de  situationer,  hvor  den  1.  oktober  2005  er  foreslået  som  skæringsdato,  ændres skæ  ringsdatoen til den 1. november 2005. Der  er  lagt  stor  vægt  på  at  gøre  perioden  med  usikkerhed  for  medarbejderne  så  kort  som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister.
4 En  del  af  forpligtelserne  i  forhold  til  at  involvere  personalet  og  dets  organisationer  påhviler kommunerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 2 og 4 Efter  forslaget  til  §  25,  stk.  4,  skal  en  afgørelse,  der  er  truffet  efter  §  207  i  lov  om  finansiel virksomhed, være bindende for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207 omhandler  det  særlige  v  ærdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et  pengeinstitut  ikke  længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæs sige værdi af udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan  afgørelse  skal  have  samme virkning  som  et  bindende  svar,  er  en  videreførelse  af  princippet  i  §  20  C,  stk.  2,  i  den  gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring     af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi - og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.     Det  foreslås,  at  skatteforvaltningslovens  §  25,  stk.  4,  og  ikrafttrædelsesbestemmelsens  reference til skattestyrelsesloven, jf. § 62, stk. 3, konsekvensrettes i overensstemmelse med ovenstående. Til nr. 8 og 9 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være indgået senest  den  15.  juni  2005.  I  mangel  af  aftale  senest  denne  dato  skal  et  af  skatteministeren  særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. æn dret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og   pligter,   ansatte,   indgåels e   af   lejemål   og   overførsel   af   fast   ejendom,   således   at   det   som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på inddr agelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under  nr.  8,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være     enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn.
5 Aftale  vil  i  disse  tilfælde  skulle  indgås  inden  for  en  frist,  der -  hvis  der  alligevel  måtte  være uenighed – tillader inddra   gelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle  et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)    Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.  Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,   Inuit   At   aqatigiit,   Siumut   og   Fólkaflokkurin   havde   ikke   medlemmer   i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 110 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 130 2 Henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 4 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd    - et forfatningsretligt problem?« 5 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 29/3 05 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn 7 Henvendelse af 31/3-05 fra Aars Kommune m.fl. 8 Svar på spm. S 198 om baggrunden for, at der er udnævnt 7 direktører fra den nuværende Told og Skat til ledelse af den kommende enhedsorganisation 9 Svar på spm. S 199 om de kommende forhandlinger om overførsel af personale fra kommunerne til den kommende enhedsforvaltning konkret skal foregå mellem de nuværende områdedirektører i Told og Skat og kommunernes ledelse 10 Svar på spm. S 200 om de kommende mellemlederstillinger i den kommende enhedsskatteforvaltning skal besættes efter medvirken af konsulenter og personlighedstest af medarbejder, der i mange år har været beskæftiget i den kommunale eller statslige forvaltning 11 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, fra skatteministeren 12 Henvendelse af 1/4-05 fra Silkeborg Kommune 13 Kommentar til henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune, fra skatteministeren 14 Kommentar til henvendelse fra Silkeborg Kommune 15 Kommentar til henvendelse af 31. marts 2005 fra Aars Kommune m.fl., fra skatteministeren 16 Kommentar til henvendelse af 29. marts 2005 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn, fra skatteministeren 17 Materiale udleveret af Aars Kommune m.fl. (Vesthimmerlands Kommune) under foretræde den 6. april 2005 18 Henvendelse af 10/4-05 fra Sønderborg -områdets Skattecenter 19 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og
7 Bilagsnr.    Titel Overenskomstansatte 20 Henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg -områdets 7 borgmestre 21 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra personalerepræsentanter fra Sønderborg -områdets Skat teforvaltning, fra skatteministeren 22 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg Kommune, fra skatteministeren 23 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 24 Kopi KOU L 72 - svar på spm. 6, fra indenrigs - og sundhedsministeren 25 Kopi KOU L 72, svar på spm. 8, fra indenrigs - og sundhedsministeren 26 Ændringsforslag fra skatteministeren 27 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/4-05 fra KTO 28 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser    af L 110, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 110 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11 04 fra Det Kommunale Kartel vedrørende høringssvar over kommunalreform., og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorledes der tænkes ført tilsyn med den kommende skatteenhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår servicecentrene forudsættes at være etableret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes varetagelsen af kontakten til borgerne på skatteområdet skal foregå i perioden fra 1/7  -05 til den nye kommunestrukturs ikrafttræden 1/1  -07, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at der kan ydes borgeren en rimelig service i servicecentrene uden, at der kan blive tale om udøvelse af myndighedsopgaver overhovedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke funktioner på skatteområdet, der er tanken,  at de kommunale servicecentre skal kunne varetages, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. alene tænkes forankret i få skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8 8 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. forudsættes at være dækket ind i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at redegøre for baggrunden fo r, at der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. etableres 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, i hvilken periode der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10  .3. påtænkes etableret 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvilke udgifter, udover IT-udgifter, forventer ministeren, at der er forbundet med etableringen af 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT  - systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens   svar herpå 13 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT - systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyin dkøb af IT - systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT - systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets i   krafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at tilsende en opgørelse over antallet af henvendelser til henholdsvis de kommunale og statslige skatteforvaltninger for hvert af årene 1999 -2003, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvorledes henvendelserne til skatteforvaltningerne fordeler sig mellem forskellige medier (telefonisk, digitalt, personligt etc.) for hver af forskudsopgørelserne 2003, 2004 og 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke det samlede antal henvendelser fra borgerne til skatte- og servicecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, hvorledes minist eren forventer, at andelen af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem telefoniske, skriftlige, digitale og personlige henvendelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem service- og skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om forhandlingerne med medarbejderne om fremtidigt arbejdssted ikke skal være bragt på plads inden den 1. juli 2005, hvor skatteforvaltningsloven træder i kraft, til skatteministeren, og
9 ministerens svar herpå 22 Spm. om at redegøre for, hvad baggrunden er for, at man foreslår at nedbringe andelen af de medlemmer til Landsskatteretten som Folketinget udpeger, mens ministerens andel stiger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om baggrunden for at samle skatte- og vurderingsankenævnssekretariaterne 16 steder i landet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om tidshorisonten for afgørelsen af, hvil ke skatte- og vurderingsankenævnssekretariater, der hører til hvilke skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvilke kommuner de enkelte skatte- og vurderingsankenævnssekretariater skal betjene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om IT-systemerne i skatte- og vurderingsankenævnene er funktionsdygtige den 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om ministeren vil pålægge kommunerne at varetage statslige skatte- og afgiftsopgaver, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om grænsen mellem service overfor borgerne vedrørende skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering og egentlig udøvelse af forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om samtlige borgere i Danmark kan få ændret deres forskudsopgørelse ved henvendelse i det kommunale borgerservicecenter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om hvilke opgaver, der anses for henholdsvis almindelig service og egentlig myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommunale borgerservicecentre vil udøve lettere sagsbehandling, uden der samtidig udøves egentlig forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvordan produktionen fastholdes i forbindelse med fusionsprocessen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om, hvorfor man gennemfører en fusion mellem den kommunale og statslige skatteforvaltning, når de administrative og økonomiske konsekvenser er usikre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om, hvor stort et effektiviserings- og retionaliseringspotentiale, der er ved fusionen mellem den kommunale og statslige skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10 35 Spm. om, der i fusionen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning er indtænkt et forøget ligningsprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om fusionen mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning er koncentreret om udgiftssiden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om IT-systemerne i den nye statslige enhedsforvaltning er funktionsdygtige pr. 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om IT-systemerne til brug for sagsbehandlingen m.v. er funktionsdygtige pr. 1. oktober 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om, hvilke overvejelser der ligger til grund for vurderingen af, at medarbejderne pr. 1. juli 2005 kan lokaliseres i ca. 70 midlertidige lokaliteter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes samlet på et færre antal skattecentre, til    skatteministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre ensartethed i sagsbehandlingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes placeret i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om, hvordan ministeren stiller sig vedr. rekrutteringsspørgsmålet, hvis der sker mindre eller større naturlig afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om det er hensigten, at udpegningen af medlemmer til skatteankenævnene skal ske for at sikre faglige kvalifikationer eller for at sikre et lægmandselement i klagebehandlingen på skatteområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om, hvilke opgaver det er hensigten at nedprioritere i den beskrevne overgangsperiode, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om Folketinget skal vedtage lovforslaget uden at have svar på så væsentlige spørgsmål, jf. besvarelse af spm. 26, 28 og 29, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om borgere og virksomheder frit kan vælge, hvilket af de kommende skattecentre som de ønsker at henvende sig til, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om ministeren i forlængelse af spm.   32 vil afvise, at den tidligere skatteminister bl.a. som begrundelse for fremsættelsen af lovforslag L 131 i samlingen 2002-03 har fremført, at skatteligning og betjening af ankenævnssekretariatet ikke har kunne v, og ministerens svar herpå 49 Spm. om at redegøre for, hvornår der er tale om egentlig
11 myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om at sikre, at der i forbindelse med borgerhenvendelser i et kommunalt servicecenter om spørgsmål vedrørende skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering, ikke vil blive udøvet forvaltningsmyndighed, og dermed egentligt lovbrud i forhold til lovfor, og ministerens svar herpå 51 Spørgsmålet er trukket tilbage 52 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004- 05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 53 Spm. om at uddybe lovforslagets bemærkninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om at opstille en oversigt over, hvilke typer af sager vedrørende sambeskatning som Ligningsrådet kan behandle i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om placering af tre yderligere skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om ministeren har gjort sig mere konkrete overvejelser om at føre sine tanker om et » flyvende skattekorps« ud i livet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om, hvor mange ekstra sager Landsskatteretten forventes at få med indførelsen af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om at redegøre for arbejdsopgaverne og tidsplanen for arbejdet for det konsulentfirma, der er udpeget som opmand i DUT- forhandlingerne mellem staten og kommunerne, og ministerens svar herpå 59 Spm. om at redegøre for opbygningen i fusionsorganisationen og redegøre for deres arbejde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om ministeren vil garantere, at man i DUT-forhandlingerne med kommunerne vil tilstræbe at følge et princip om at pengene skal følge opgaven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 61 Spm. om at udarbejde en parallelopstilling af det nuværende klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 62 Spm. om ministeren kan forestille sig nogen negative sideeffekter eller konsekvenser for borgerne, når man indfører det nye mere formelle klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 63 Spm. om at redegøre for, om de t på nogen måde bliver sværere at klage for en borger end det er i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 64 Spm. om at udarbejde en skematisk sammenligning af forskellene i sammensætning og tildelte kompetencer, til skatteministeren, og
12 ministerens svar herpå 65 Spm. om at redegøre for den dialog, der har været mellem Skatteministeriet og Datatilsynet efter, at Datatilsynet afgav sit høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 66 Spm. om at oversende en oversigt over navnene på medlemmerne af Ligningsrådet, fra Ligningsrådets oprettelse frem til i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 67 Spm. om at oversende en procentvis oversigt opdelt pr. år over antallet af afgørelser i Ligningsrådet, til skatteministere  n, og ministerens svar herpå 68 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der kommer en bedre paritet i den fremtidige sammensætning af Skatterådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 69 Spm. om, hvor mange stillinger, der skal nedlægges i forhold til i dag, når man laver en enstrenget ligningsstruktur, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 70 Spm. om det i fremtiden vi være den statslige told  - og skatteforvaltning der udsteder det der svarer til de nuvæ  rende »vejledende anvisninger«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 71 Spm. om udstedelse af »vejledende anvisninger« sker på ministerens ansvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 72 Spm. om oversigt over de områder hvor det er  Ligningsrådet der årligt fastsætter beløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 73 Spm. om  der ikke er et folkevalgt organ der skal tiltræde den statslige told- og skatteforvaltnings service- og kontrolstrategi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 74 Spm. om den årlige virksomhedsplan for den statslige told - og skatteforvaltning ikke skal godkendes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 75 Spm. om den årlige virksomhedsplan skal forelægges ministeren, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 76 Spm. om centralisering af magten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 77 Spm. om enhedsforvaltning af momskontrol og indkomstskatkontrol, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 78 Spm. om udviklingen af registrerede aktie- og anpartsselskaber 1995- 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 79 Spm. om forudsætninger man opstillede ved overtagelse af selskabsligningen i 1996, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 80 Spm. om tilstræ  kkelige ligningsressourcer til det stigende antal skattepligtige selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13 81 Spm. om direkte henvendelse vedrørende lignings - og ansættelsesspørgsmål, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 82 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indskriver antallet af skattecentre i skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 83 Spm. om kommentar til beregning om udgifter ved flytning af 190 medarbejdere fra Sønderborg  til Tønder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 84 Spm. om ministeren er enig i, at der ikke er nogen forskel i mulighederne for at gennemføre en enhedsforvaltning, hvad enten man har 30 eller 33 skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 85 Spm. om, at en medarbejder i told- og skatteforvaltningen som er medlem af skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten ikke kan medvirke til afgørelser truffet af den enhed, som vedkommende er ansat under, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 86 Spm. om, hvilke krav der gælder i dag for fysisk fremvisning af en bil over for Told- og Skattemyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 87 Spm. om at køre en udenlandsk indregistreret bil til skat tecentret i Horsens for at få bilerne henholdsvis indregistreret og solgt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 88 Spm. om ministeren er enig i de angivne transporttider for persontransport med henholdsvis bil eller bus til skattecentret i Thisted, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 89 Spm. om, hvis en borger med en transporttid på 2 timer hver vej til nærmeste skattecenter skal have sin revisor med, hvor dyrt vil det så i gennemsnit blive for den pågældende borger, til skatteminis   teren, og ministerens svar herpå 90 Spm. om at præcisere om borgeren og virksomheden har et retskrav på slev at kunne vælge, hvilket skattecenter de ønsker at benytte, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 91 Spm. om, hvis en borger eller en virksomhed vælger et andet skattecenter, er de så i stand til at foretage en lige så god og kompetent, og dermed tilsvarende sagsbehandling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 92 Spm. om at sikre, at svage grupper får et godt serviceniveau til  trods for, at der kan være transportafstande på op til 100 km til det skattecenter, som vedkommende hører under, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 93 Spm. om ministerens reaktion på det retssikkerhedsproblem, der består i, at borgere hverken  økonomisk eller fysisk magter at møde personligt op på skattecentrene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14 94 Spm., om bloktilskuddet for overførslen af ligningsopgaven til staten vil blive fordelt mellem kommunerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 95 Spm. om, hvornår det bebudede udredningsarbejde forventes afsluttet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 111 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 2 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd    - et forfatningsretligt problem?« Oversigt over spørgsmål og svar vedrørend   e L 111 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004- 05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om sammenlægning af den kom  munale skatteforvaltning og den statslige skatte- og afgiftsadministration, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om statslig enhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om administrationen af arbejdsmarkedsbidrag bliver opfattet af skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå