Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 18-03-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20042_b31_som_fremsat (html)

B 31 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod seksuelt misbrug af dyr.

Fremsat den 18. marts 2005 af Christian H. Hansen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Martin Henriksen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Morten Messerschmidt (DF), Karin Nødgaard (DF), Poul Nødgaard (DF), Tina Petersen (DF), Hans Kristian Skibby (DF), Birthe Skaarup (DF) og Peter Skaarup (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om forbud mod seksuelt misbrug af dyr

 

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte lovforslag, der indfører forbud mod seksuelt misbrug af dyr (dyresex, sodomi, zoofili) og dyrepornografi. Overtrædelse skal straffes på linje med andre overtrædelser af dyreværnsloven.

Bemærkninger til forslaget

Formålet med forslaget

Formålet med forslaget er, at det ved lov forbydes at have kønslig omgang med dyr, ligesom enhver anden form for seksuelt misbrug eller seksuel udnyttelse af dyr samt fremstilling og udbredelse af dyrepornografi forbydes. I bemærkningerne nedenfor er indeholdt konkrete forslag til lovgivningens indhold og strafsanktionerne.

Baggrund

Danmark har en dyreværnslov, der stiller krav om, at dyr skal behandles omsorgsfuldt og ikke må udsættes for smerte, men €" i modsætning til mange andre lande €" har vi ikke forbud mod kønslig omgang mellem mennesker og dyr. Hverken dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 med senere ændringer, eller straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 21. september 2004, forhindrer det. Vi har heller ikke, som mange lande, forbud mod dyrepornografi. Desværre foreligger der mange beviser på, at dyresex og dyreporno er ret udbredt i dagens Danmark. Der er endda meget, der indikerer, at der her i landet er frit slag for overgreb mod dyr, og at der ligefrem er optimale vilkår for at dyrke sex med dyr og tjene penge på at udbrede billeder og film om seksuelt misbrug og udnyttelse af værgeløse dyr.

Denne uhyggelige kendsgerning synes desværre ikke at have interesseret myndighederne eller medierne indtil nu. Danmark er derfor blevet førende på dette usympatiske felt. Der produceres her i landet fotos og film med dyr, der ydmyges og udnyttes seksuelt, og der sker et omfattende salg og eksport til hele verden af danske dyrepornofilm. Også på internettet udbydes billeder og historier på dansk om sex med dyr.

Det er ikke muligt at fremskaffe præcise oplysninger om udbredelsen af dyresex. Forfatteren Erik Bork skriver om emnet, jf. »Danmark under dynen: fra bryllup til bunkepul« af Erik Bork, 1. udgave, 1. oplag, København, People€™s Press 2003:

»Der er ingen, der ved, hvor mange »dyresexelskere« der findes i Danmark, men en af de centrale personer i kredsen af dyresexelskere er en yngre mand fra Nordjylland, der har stor erfaring med de fleste danske husdyr og som gerne hjælper til, når dyr og mennesker første gang skal parres. Den nordjyske mand har tidligere overvejet at starte et blad for danske dyresexelskere, men han forklarer Tidens Mand, at han har været bange for folks reaktioner samt, at internettet i dag løser en stor del af de opgaver, som et dyresexblad ville kunne løse. Det er også via internettet, at den nordjyske mand kommer i kontakt med andre dyresexelskere, og via arrangerede sammenkomster, deler han ud af sin viden om det specielle emne. Den viden omfatter blandt andet et stort billedarkiv på hans bærbare computere, hvor alt fra næsehorn til zebraer, hunde og grise parrer sig eller er foreviget af kameraet med et stort erigeret lem.

»For mig er sex mellem mennesker og dyr naturligt, og jeg fornemmer, at flere og flere er begyndt at indrømme, at de også gør det«, siger den nordjyske mand«.

Vi har i dyreværnsloven straf for behandling af dyr, hvis dyrene lider smerte eller tager fysisk skade. Men som oftest kan man ikke se på et dyr, at det har været udsat for seksuelle overgreb. Men i de sidste par år har en lang række modbydelige overgreb og rituelt udseende drab på heste vakt forundring og bestyrtelse, da det har vist sig, at der kan ligge seksuelle motiver bag handlingerne. Disse begivenheder har aktualiseret forståelsen for, at vi mennesker må påtage os et ansvar for at passe på dyrene og værne dem mod udnyttelse og misbrug, også seksuelt. En af de måder, vi kan vise denne omsorg på, er ved at indføre straffebestemmelser, der kan have en forebyggende virkning ved at afholde nogle fra at misbruge dyrene seksuelt, og som kan ramme de personer, der alligevel vælger at begå kriminelle overgreb mod dyr.

Historik og strafferegler i forskellige lande

Historisk set har sodomi eller zoofili været betegnelsen for unaturlig kønslig omgængelse med dyr. Det har været den almindelige opfattelse, at sodomi udøves »€ fortrinsvis af imbecile Personer, som har vanskeligt ved at skaffe sig normalt Samleje, men let Adgang til Dyrene. S[odomi] vil sjældent være Udtryk for en særlig pervers Retning af Kønsdriften i den Forstand, at vedk[ommende] foretrækker Omgængelsen med Dyr for det normale Samleje med Mennesker.« (Salmonsens Konversations Leksikon, 2. udgave, 1926, bind 21, side 876.)

I Biblens 3. Mosebog står der ligefrem: »Om nogen har omgang med dyr, skal han lide døden, og dyret skal I slå ihjel. Om en kvinde kommer noget dyr nær for at have kønslig omgang med det, da skal du ihjelslå både kvinden og dyret; de skal lide døden, der hviler blodskyld på dem.« (Det Gamle Testamente, 3. Mosesbog, kapitel 20, vers 15-16).

Det er meget varierende, hvordan forskellige landes retssystemer behandler dyresex og dyrepornografi. Enkelte eksempler kan her nævnes:

I flere amerikanske stater kan sex mellem mennesker og dyr, såkaldt zoofili, straffes med op mod 20 års fængsel. I England er der ligeledes straf for disse forbrydelser med en strafferamme på 2 års fængsel. I Polen straffes udbredelse af pornografiske billeder, hvori dyr indgår, med fængselsstraf imellem 6 måneder og 5 år. I Tjekkiet straffes udbredelse af dyreporno. I Tyrkiet er fremstilling og udbredelse af dyreporno strafbart med fængsel fra 1 til 4 år. I Canada gælder forbud mod såvel dyresex som dyreporno.

I Danmark, Norge, Sverige og Finland gælder i dag ingen lovgivning på dette område. I Norge var der indtil 1972 forbud mod dyresex. I Sverige afskaffedes forbudet i 1944. I dansk straffelovgivning gjaldt Christian den Femtes Danske Lov fra 1683 indtil 1866, hvor »Omgængelse, som er imod Naturen, straffis med Baal og Brand.« (jf. Danske Lov 6. bog, kapitel 13, artikel 15, citeret efter Kong Christian den Femtes Danske Lov af 15. April 1683, udgivet paa Grundlag af V.A. Sechers Tekstudgave, Gad, 1949), dvs. med dødsstraf. Omgængelse mod naturen omfattede såvel kønslig omgang mellem personer af samme køn som med dyr. Ved straffeloven af 10. februar 1866 ændredes straffen til »forbedringshus«. Ved lovrevisionen i 1930, jf. lov nr. 126 af 15. april 1930, fjernedes bestemmelsen helt. På Færøerne gælder ifølge den færøske straffelovs § 235, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 24. juni 1939: straffeloven, som senest ændret ved anordning nr. 134 af 2. marts 2004, et forbud med besiddelse af film, fotografier og lign., hvori børn har kønslig omgang med dyr.

I Sverige forberedes for tiden et privat lovforslag (Motion til Riksdagen 2004/05: MJ351) om tilføjelse til dyrebeskyttelsesloven. Forslaget pålægger regeringen at fremsætte forslag om forbud mod dyresex.

Begrundelse for indførelse af forbud og straf

Forslagsstillerne finder det ganske uacceptabelt, at dyr udnyttes og lider og i nogle tilfælde dør som følge af menneskers seksuelle udnyttelse. Det er rystende, at der i et udviklet samfund som det danske findes mennesker, der opdrager deres dyr til at fungere som seksuelle objekter, der skal tilfredsstille deres ejers specielle seksuelle præferencer. Det er ydmygende for dyrene, og det er moralsk forkasteligt, at der er mennesker, der bruger dyr til at få afløb for deres personlige seksuelle frustrationer.

Om muligt endnu mere utiltalende er det, at der er borgere her i landet, der skaffer sig økonomisk profit på filmoptagelser af dyrenes lidelser under det seksuelle samkvem med mennesker. Det er stødende, at internettet er oversvømmet af danske hjemmesider med billeder og film af dyr, der lider under seksuelle overgreb. Det er decideret skadeligt for Danmarks renommé, og det har intet med seksuelt frisind at gøre at tillade den slags.

En lovgivning som den, der foreslås her, kan ikke i sig selv standse lidelserne, men ved at lovgive skaffer vi hjemmel til, at myndighederne kan gribe ind med det nødvendige politimæssige opklaringsarbejde og efterfølgende straffesager ved domstolene. Det vil være et vigtigt signal om, at samfundet ikke er ligeglad. Det bør være almen viden her i landet, at det vil få alvorlige straffemæssige konsekvenser, hvis man dyrker kønslig omgang med dyr eller fremstiller, sælger eller distribuerer fotos og film med seksuelt samkvem mellem mennesker og dyr.

Flere sagkyndige og interesserede organisationer har udtalt sig til støtte for en lovgivning på dette område. En del udtalelser er gengivet på en hjemmeside på internettet (www.may-britt.dk) etableret af May-Britt Grundahl-Hansen − en ung kvinde, der har taget initiativet til en omfattende indsamling af underskrifter med krav om forbud mod dyresex. Det forventes, at May-Britt Grundahl-Hansen i foråret 2005 kan overgive justitsministeren mere end 43.000 underskrifter til støtte for et forbud. Fra hendes hjemmeside er hentet følgende citater:

Den danske Dyrlægeforening v/ Børge Jørgensen

»Den Danske Dyrlægeforenings umiddelbare opfattelse er, at det er et etisk og moralsk spørgsmål, som foreningen inden for formålsparagrafferne ikke skal forholde sig til. Det må nødvendigvis være det enkelte medlem, der tager stilling, idet dyret er beskyttet af dyreværnslovens bestemmelser. Den Danske Dyrlægeforening har dog fastlagt følgende holdning til sodomi: Foreningen finder, at menneskers kønslige omgang med dyr (sodomi) ikke alene er uetisk, men også er i strid med dyreværnslovens bestemmelser. Dyreværnsloven fastslår, at dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentligt ulempe. Dyreværnsloven fastslår endvidere, at enhver, der holder dyr, skal sørge for at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer«.

Dyrenes Venner v/ Bibi Mollerup

»€ DYRENES VENNER støtter sagen helhjertet. At bruge dyr for at opnå seksuel tilfredsstillelse er uanstændigt og bør naturligvis være forbudt. Dyr er ikke rekvisitter, der kan bruges efter forgodtbefindende til dækning af egne behov.«

Alle Dyrs Ret v/ kredsrepræsentant Jeanette W. Geerthsen og v/ Aksel Erik Sørensen (formand)

»Jeg har med min underskrift vist min modstand mod denne form for overgreb af dyr. I Alle Dyrs Ret er vores klare holdning om sodomi, at det absolut strider mod intensionerne i dyreværnslovens paragraffer. Hvis man læser dyreværnslovens § om at drage omsorg er vores mening at dyreværnsloven allerede er overtrådt her ved sex med dyr. Jeg tager hatten af for dig med dit projekt og jeg vil til enhvertid bakke op om denne sag«.

Dyrefondet v/ direktør Jan Nielsen

»Dyresex ER en grov overtrædelse af dyreværnsloven efter vor opfattelse. Vi har taget flere initiativer for at få dette fremhævet. Vi skal således have flere møder med forskellige politikere nu her, når folketinget træder sammen igen. Som du også har set, har vi allerede skrevet om det i vort blad i april måned - og lagt denne artikel ud på vor hjemmeside www.dyrefondet.dk. Vi har nu læst din hjemmeside, og er helt enige i dine synspunkter og kommentarer. Vi er kede af, at du anfører at dyreværnsorganisationerne ikke har bakket dine synspukter op. Det gør VI i høj grad - og som anført allerede gjort allerede i april måned, da sagerne dukkede op. Vi synes, at Justitsministeriets svar til dig ikke er nok. Det er dog rigtigt, at dyreværnsloven idag bl.a. omtaler at: »Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.« og »... passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov ...«. Dyrefondet mener således, at domstolene med denne ordlyd i hånden BØR dømme dyresex som en grov overtrædelse af dyreværnsloven. Specielt »fysiologiske og adfærdsmæssige« må betyde, at det bliver overtrådt ved den urimelige overtrædelse, det er, at øve "unaturlig fysiologisk tvang og sex" med et dyr. Det er efter vor mening også en overtrædelse, at man ikke »behandler og beskytter dyret bedst muligt mod angst, evt. varigt men« men i hvert tilfælde påfører det »væsentlig ulempe«. Som følge heraf mener vi, at Justitsministeriet kan udsende et cirkulære, der præciserer - bl.a. overfor politiet og domstolene - at dyresex allerede i dag ER en overtrædelse at dyreværnsloven. Såfremt dette ikke bliver tilfældet, vil Dyrefondet arbejde hårdt for, at dyreværnsloven BLIVER ændret, således at dyresex bliver omfattet af loven.«

Gældende lovgivning og den foreslåede lovændring

Den gældende dyreværnslov, lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved L 384 af 28. maj 2003, bestemmer, jf. Karnov Online:

§ 1.

Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2.

Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Nogle har peget på, at der allerede i dag burde foregå retsforfølgning og afsiges straffedomme i sager om seksuelle overgreb mod dyr på baggrund af den hjemmel, der findes i §§ 1- og 2 i dyreværnsloven. Anklagemyndighedens behandling af sager om dyremishandling og domstolspraksis giver imidlertid ikke indtryk af, at disse bestemmelser kan bruges i nævneværdigt omfang. Hvis man ikke ændrer loven, vil det derfor kun være i ganske få og usædvanlige tilfælde, at der kan straffes i sager om dyresex, nemlig hvis der kan føres bevis for dyrets lidelse, angst, varige men eller væsentlige ulempe.

En kommende lovgivning bør derfor fastslå, at al kønslig omgang med dyr er ulovlig. Forbuddet skal ikke kun omfatte samleje, men enhver form for kønsligt samkvem mellem mennesker og dyr, og herunder enhver form for seksuelt misbrug eller seksuel udnyttelse af dyr. Det samme bør gælde for fremstilling, forevisning og enhver form for salg og udbredelse af billeder og film med mennesker i kønslig omgang med dyr.

I forbindelse med forberedelse af lovgivningen bør det inddrages i overvejelserne, hvordan det bedst sikres, at der påhviler dyrlæger en pligt til at underrette politiet eller andre myndigheder om seksuelt misbrug af dyr. Ligeledes bør det indgå i overvejelserne, om den blotte besiddelse af billeder og film med mennesker i kønslig omgang med dyr skal være strafbar.

Det skal i loven fastslås, at strafsanktionen er bøde eller fængsel. Strafudmålingen vil selvsagt afhænge af forbrydelsens grovhed. Behandlingsdomme vil kunne forekomme, når domstolene anser det for mest hensigtsmæssigt.

Strafferammen bør være den samme som i dyreværnslovens § 28, dvs. bøde eller fængsel indtil 1 år, i gentagelsestilfælde op til 2 år. Det vil formentlig være mest hensigtsmæssigt at indarbejde den kommende lovgivning som en ændring i dyreværnsloven.

Skriftlig fremsættelse

Christian H. Hansen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod seksuelt misbrug af dyr.

(Beslutningsforslag nr. B 31).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.