Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  3. oktober 2005 Sagsnr. 1874/148170 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. september 200 5 (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål nr. 280 "Ministeren    bedes    kommentere    henvendelsen    fra    borgmester    Egon    Pleidrup,    Morsø Kommune vedrørende fiskeriregulering, jf.  alm. del - bilag 353." Svar Borgmester på Mors, Egon Pleidrup Poulsen har i sin henvendelse af 20. september gengiv et en   række   synspunkter   på   baggrund   af   henvendelser   fra   et   antal   fiskere.   Egon   Poulsen udtrykker  i  sin  henvendelse  bekymring  for,  at  forslaget  til  ny  regulering  vil  indebære,  at  de mindre  fartøjer  vil  forsvinde  til  ugunst  for  havnene  i  området  omkring  Mors    og  foreslår  i stedet, at man raffinerer det nuværende kvotesystem lidt mere i retning af at forhindre discard. Faktum  er,  at  den  nuværende  regulering    af  det  demersale  fiskeri,  hvor  fiskerne  tildeles  ofte små rationer ikke  er bæredygtig   - hverken for fiskerierhvervet eller for fiskene. Der er for stor kapacitet i erhvervet. Det er fiktion at tro, at vi med de fiskerimuligheder, som er til rådighed, kan fortsætte som hidtil, hvis vi ønsker fiskeriet som et erhverv, der skaber aktivitet i havne og lokalsamfund. Forslagene til ny regulering er fremkommet, fordi regeringen ønsker, at erhvervet skal være et respekteret og økonomisk selvbærende erhverv.    Forslagene indebærer   en ordning, hvor hvert fartøj får tildelt fartøjskvoteandele    (FKA). FKA - ordningen kan så anvendes på forskellig vis. Det vil være muligt for flere fartøjer at udnytte deres FKA i et puljefiskeri, hvilket vil styrke muligheden  for  samarbejdet  -  bl.a.  i  de  mindre  havne  -  om  at  udnytte  fangstmulighederne mest  økonomisk.  Det  bliver  også  muligt  a  t  erhverve  og  sammenlægge  fartøjer  og  kvoter, hvilket vil medføre en reduktion og tilpasning af flåden. Endelig kan den enkelte fisker, som jo hvert år får sin FKA udmøntet i en årsmængde, blot drive sit eget fiskeri, som han ønsker. En  ny  regulering  som  foreslået   indebære  r,  at  den  enkelte  fisker  får  bedre  muligheder  for  at tilrettelægge sit fiskeri. Muligheden for sammenlægninger og samdrift vil sikre, at der bliver mulighed for at opnå et lønsomt fiskeri    blandt både  store og små fartøjer  ,  hvilket også gi ver fortsat aktivitet i danske fiskerihavne. Under  alle  omstændigheder  vil  der  også  fremover  ske  en  strukturtilpasning  i  fiskeriet  .  I modsætning til den gældende regulering, er det imidlertid tanken, at der under ny regulering sker en særlig beskyttelse   af kystfiskeriet, idet der skal være mulighed for, at mindre fartøjer
skal   kunne   vælge   at   indgå   i   et   kystfiskersegment.      Segmentet   skal   tildeles   en   ekstra kvoteandel.  Jeg  vil  samtidig  foreslå,   at  store  fartøjer  ikke  skal  kunne  købe  fartøjer  og fangstrettigheder  fra  kystfiskersegmentet.  Derimod  ønsker  jeg,  at  der  gives  mulighed  for,  at kystfisker-fartøjerne kan købe de store fartøjer. For  så  vidt  angår  discard  ,  så  er  det  almindelig  kendt,  at  den  nuværende  regulering  med  et rationssystem indebærer, at der i   en ræ  kke vigtige fiskerier fastsættes varierende rationer pr  . halve kalendermåned, som skaber tilbagevende nde udsmidsproblemer i de blandede fiskerier, hver gang en ration er opbrugt. Det gælder både for store og små fartøjer. Forslaget  med  en  ordning  med  fartøjskvoteandele,  som  udmøntes  i  en  årlig  årsmængde,  vil som omtalt forbedre den enkelte fiskers muligheder for en langsigtet planlægning betydelig  t – fx  kan  han  vælge  at  fiske  på  den  årstid,  hvor  priserne  er  bedst -  og  derved  undgå  udsmid. Indførelse    af  byttemuligheder  samt  udnyttelse  af  fangstrettighederne  i  et  puljesystem  vil forbedre den enkelte fiskers muligheder for at undgå udsmid yderligere. Men jeg er naturligvis opmærksom på, at u   dsmid ikke bare er et spørgsmål om udnyttelse af fiskerimulighederne.    Der    er    en    række    a  ndre    årsager,    eksempelvis    bestemmelser    om maskestørrelser  og  mindstemål  i  de  tekniske  bev  aringsbestemmelser,  som  er  en  del  af  den fælles  fiskeripolitik.  En  reduktion  af  udsmid  står  højt  på  min  dagsorden  og  jeg  har bl.a. igangsat   et   arbejde   om   en   mere   målrettet   indsats   for   at   reducere   udsmid   samt    en udviklingsordning, der bl.a. skal bidrage til at forbedre selektiviteten i fiskeriet. Hans Chr. Schmidt /Kenn Skau Fogtmann