Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri J. nr.: 436-60 18. oktober 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 21. september 2005 (spørgsmål nr. 278) anmodet om min besvarelse af fø   lgende stillede spørgsmål: Spørgsmål nr. 278: ”Vil ministeren tage initiativer til lovgivning, der adskiller regelsæt for hobbyavleres dyrehold fra re   g- lerne for den kommercielle landbrugsproduktion sål edes at: a. hobbyavlere der kun har et mindre antal dyr for rekreative formål og selvforsyning fritages for          registrering i Det Centrale Husdyrbrudsregister (CHR)?” Svar: Jeg har ikke umiddelbart planer om at tage initiativer til lovgivning, der adskiller hobbyavlere fra den kommercielle landbrugsproduktion vedrørende reg istrering i CHR. Det er ikke muligt at adskille hobbyavlernes dyrehold af klovbærende dyr fra reglerne for kommercie  l- le produktionsdyr, idet regelsættet på dette o   mråde er fastsat i såvel EU  -forordninger som direktiver, hvorfor det ikke er muligt at indføre nationale særregler. Der er i EU-regelsættene dog ikke krav om, at hobbyfjerkræbesætninger skal registreres, hvo rfor man fra dansk side heller ikke har krav om registrering i CHR eller anden registrering af disse. Imidlertid vil der i tilfælde af udbrud af alvorligt smitsomme fjerkræsygdomme, som Newcastle disease eller fugleinfluenza være nødvendigt at få registreret hobbyfjerkræbesætninger i restriktionszonerne. Der er endvidere overvejelser om at gennemføre registrering af hobbyfjerkr æbesætninger i tilfælde af indfø   r- sel af skærpet beredskab, hvis disse sygdomme kommer tæt på de danske græ nser. Formålet med CHR er at sikre optimal sporbarhed af samtlige dyr i tilfælde af udbrud af alvorligt smitsomme husdyrsygdomme. Datakvaliteten i CHR er derfor afhængig af en fuldstændig og komplet registrering af samtlige dyr i smittekæden. Dyr, der holdes i små besætninger med henblik på rekreative formål og selvforsyning, er ikke mindre udsatte end kommercielle produktionsdyr for smitte med alvorlige husdyrsygdomme – i- mod. Det skyldes, at hobbyavlerne hyppigt har større kontakt og udveksling med hinanden end ko m- mercielle landbrug, og tillige er mindre tilbøjelige til at opretholde et tilstrækkeligt niveau af smitteb   e- skyttende tiltag. Der er således heller ikke fagligt belæg for at undtage hobbyavlernes dyrehold fra r   e- gistrering i CHR bortset fra fjerkræ.
b. ”hobbyavlere fritages for de generelle sygdomskontrolregler, og det dermed forbundne bureau - krati?” Svar: Jeg har ikke umiddelbart planer om at tage initiativer til lovgivning, der adskiller hobbyavlere fra den kommercielle landbrugsproduktion vedrørende de generelle sygdomskontrolregler, da de eksist erende regelsæt ikke gør det muligt at adskille hobbydyr fra for de kommerciel   le dyr, idet regelsættene på de   t- te område er fastsat i EU -direktiver, hvorfor man ikke kan indføre nation ale regler. Udfra en generel betragtning har hobbydyr lige så stor risiko for at blive smittet med alvorligt smi t- somme husdyrsygdomme som produktionsdyr, måske er risikoen endda større, da man ikke altid u  nder hobbyforhold har den samme forståelse for smittebeskyttende tiltag, som man har i den komme rcielle produktion. Der er ofte en større kontaktflade mellem hobbyavlere via samlinger, udstillinger, d yrsku- er, udlån af u dstyr m.m. c. ”rekreative husdyrhold af mindre dyr som geder, får, hængebugsvin og lignende beskyttes i ti lfælde af sygdomsudbrud -  eksempelvis tilbydes vaccination mod mund- og klovesyge eller svinepest i sik- kerhedszoner, som et alternativ til nedslagning og destruktion?” Svar: Jeg har ikke umiddelbart planer om at tage initiativer til lovgivning, der på speciel vis indfører specie  l- le regler for geder får og hængebugssvin, der holdes til rekreative formål. I tilfælde af sy gdomsudbrud   af mund- og klovesyge eller svinepest kan der ikke umiddelbart indføres særregler for hobbydyr, da regelsættet for sygdomsb  ekæmpelse er reguleret via EU  -direktiver, og det dermed ikke er muligt at indføre n ationale regler på området. I tilfælde af udbr  ud af en af de ovennævnte sygdomme vil klovbærende hobbydyr, der forefindes i n- denfor sikkerhedszonerne blive underlagt de samme restriktioner som de kommercielle dyr. Hvis et land ønsker at gennemføre nødvaccination indenfor restriktionszonerne, skal der u   darbejdes et vacci- nationsprogram, der klart beskriver hvilke dyr man ønsker at vacc inere og hvordan man har tænkt sig at gennemføre vaccinationsprogra mmet, samt et kontrolprogram der sikrer, at de antistoffer i blodet, der findes i de vaccinerede dyr, stammer fra vaccinen og ikke fra eventuel smitte. Vaccinations- og kontrolprogram skal godkendes af Den Stående Komite for Dyr esundhed og Dyrevelfærd, før det kan iværksættes. I et sådan program kan man i den konkrete situation anføre, om der er behov for at   inkludere hobby- dyr, men der kan således ikke på forhånd gennemføres sæ rregler for hobbydyr. Lars Barfoed                                                                                                                     /Birgit Gottlieb