Folketingets Lovsekretariat
Dato: 12. januar 2005
Under henvisning til Folketingets brev af 3. januar 2005 følger hermed
i 80 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. S 1734, stillet
af Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. S 1734:
"Vil ministeren som opfølgning på spørgsmål nr. S 1231, hvor ministeren
skriver, at én privat leverandør er tilstrækkelig til at sikre frit val g, bekræfte,
at én meget stor privat leverandør vil kunne udnytte stordriftsfordele inden-
for hjemmeplejen (dvs. få monopolstatus) til at få en ekstra stor fortjen este?"
Svar:
Det primære formål med reglerne om frit leverandørvalg
er at styrke de æ l-
dres personlige frihed ved at give mulighed for at vælge mellem flere lev e-
randø rer af hjemmehjælp.
Valgfriheden forudsætter som nævnt i svaret til spørgsmål nr. S 1231, at der
er tale om mindst to leverandører af hjemmehjælp.
Når der er valgfrihed, vil
der derfor ikke blive tale om, at én kommunal eller privat leverandør får
monopolstatus.
Det er kommunen, der fastsætter pris - og kvalitetskravene til leverandøre rne.
Den overordnede regel for prisfastsættelse af personlig og praktisk hjælp er,
at priserne skal afspejle de reelle omkostninger, der er forbundet med den
kommunale leverandørs levering af ydelserne. Hvis en privat leverandør er i
stand til at tilrettelægge sit arbejde inden for disse rammer på en sådan måde,
at der samtidig skabes overskud, kan jeg ikke se et problem i dette.
Eva Kjer Hansen
/Charlotte Markussen
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
ABA/ J.nr. 20-1007