Folketingets Lovsekretariat Dato:  12. januar 2005 Under henvisning til Folketingets brev af 3. januar 2005 følger hermed  – i 80 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. S    1734, stillet af Line Barfod (EL). Spørgsmål nr. S   1734: "Vil  ministeren  som  opfølgning  på  spørgsmål  nr.  S  1231,  hvor  ministeren skriver, at én privat leverandør er tilstrækkelig til at sikre frit val  g, bekræfte, at én meget stor privat leverandør vil kunne udnytte stordriftsfordele inden- for hjemmeplejen (dvs. få monopolstatus) til at få en ekstra stor fortjen  este?" Svar: Det primære formål med reglerne om frit leverandørvalg er at styrke de æ  l- dres personlige frihed ved at give mulighed for at vælge mellem flere lev  e- randø rer af hjemmehjælp. Valgfriheden forudsætter som nævnt i svaret til spørgsmål nr. S 1231, at der er tale om mindst to leverandører af hjemmehjælp. Når der er valgfrihed, vil der  derfor  ikke  blive  tale  om,  at  én  kommunal  eller  privat  leverandør  får monopolstatus. Det er kommunen, der fastsætter pris  - og kvalitetskravene til leverandøre rne. Den overordnede regel for prisfastsættelse af personlig og praktisk hjælp er, at  priserne  skal  afspejle  de  reelle  omkostninger,  der  er  forbundet  med  den kommunale leverandørs levering af ydelserne.  Hvis en privat leverandør er i stand til at tilrettelægge sit arbejde inden for disse rammer på en sådan måde, at der samtidig skabes overskud, kan jeg ikke se et problem i dette. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ABA/ J.nr. 20-1007