§ 20-spørgsmål S 2024 Om Kommunalreformen og Århus Sporveje

Dato: 18-01-2005
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 20-01-2005
Spørgsmålets ordlyd:
Kan ministeren bekræfte, at det ikke er en nødvendig konsekvens af Kommunalreformen, at Århus Sporveje nedlægges, og at der oprettes et fælles trafikselskab for region Viborg?
Skriftlig begrundelse:
I S 1027 af 23.november 2004 redegør indenrigs- og sundhedsministeren for, hvad der skal ske med værdierne i Århus Sporveje, der som en konsekvens af strukturreformen skal nedlægges og føres ind under det regionale trafikselskab i region Viborg. Måske er det tvivlsomt, at det skulle være nødvendigt at nedlægge Århus Sporveje som en konsekvens af strukturreformen. I aftalepapiret mellem regeringen og Dansk Folkeparti, sektion 11 om "Kollektiv Trafik", lægges der netop megen vægt på, at ændringer skal gøre det nemt og enkelt for brugerne at anvende den kollektive trafik. Der er ingen grund til at tro, at et regionalt trafikselskab i region Viborg skulle kunne udføre opgaverne i Århus bedre, end Århus Sporveje gør det i dag. Det er ifølge aftalen regionerne, der får ansvaret for trafikselskaberne. Men det fremgår ligeledes af aftalepapiret, at der kan etableres flere trafikselskaber inden for én region, jf. s.67. Endvidere fremgår det af bemærkningerne til forslag til Lov om trafikselskaber, s.12, at der i hver region skal oprettes mindst ét trafikselskab. Dette må læses sådan, at der kan etableres mere end ét trafikselskab i en region. Da Århus Sporveje er et velfungerende trafikselskab og opfylder de nødvendige krav, man kan stille til et sådant, bedes ministeren redegøre for, om ikke strukturreformen åbner mulighed for, at lokale trafikselskaber kan bevares - evt. som en underordnet virksomhed i forhold til den regionale koordinering, som region Viborg vil varetage efter 1.januar 2007. Ved læsning af aftalepapiret mellem regeringen og Dansk Folkeparti findes der ikke belæg for at antage, at Århus Sporveje behøver at blive nedlagt og erstattet af ét stort regionalt trafikselskab. Derfor bedes ministeren bekræfte, at Århus Sporveje, såfremt der lokalt er ønske herom, kan fortsætte med at fungere efter 1.januar 2007, ved at det ansvarsområde, der i dag er kommunalt, fremover bliver regionalt.
Dokumentdato: 18-01-2005
Modtaget: 18-01-2005
Omdelt: 18-01-2005

Kan ministeren bekræfte, at det ikke er en nødvendig konsekvens af Kommunalreformen, at Århus Sporveje nedlægges, og at der oprettes et fælles trafikselskab for region Viborg?

Kan ministeren bekræfte, at det ikke er en nødvendig konsekvens af Kommunalreformen, at Århus Sporveje nedlægges, og at der oprettes et fælles trafikselskab for region Viborg? (pdf-version)
Html-version