_____________________________________________________________________ Carlsberg-Danmark A/S 25. november 2004 Folketingets Skatteudvalg Christiansborg Landssekretariatet Rosenørns Alle 12 1634 København V. CVR.nr:    27 31 35 66 Bank:  5025 - 1185000 Tlf.:           70 12 12 99 [email protected] www.natteravnene.dk Bemærkninger til L39 – Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb). Natteravnenes Landssekretariat er endnu ikke medlem af ISOBRO, da vi som ny forebyggende organisation på det familie- og børn&unge politiske område, endnu ikke har modtaget Tips&Lotto midler, som er grundlaget for ISOBROs medlemskontingent. Men ISOBRO har identificeret Natteravnene som én af de mest karakteristiske organisationer, der netop kunne drage nyttet af ovennævnte lovforslag – hvis det fik en mere imødekommende formulering, som gjorde det muligt for alle skattepligtige erhvervs drivende selv at vælge hvilke organisationer, godkendt efter f.eks. Ligningslovens § 8A, som de ville støtte – og dermed i vid udstrækning aflaste de offentlige kasser og sikre fremdrift i områder, som i lighed med Natteravnene er nye, og dermed ikke passer ind i de gængse ”kasser” og støtteordninger, og som helst vil basere sig på private midler. Vi skal således på det kraftigste opfordre skatteudvalget til at ændre det i øvrigt glimrende lovforslag til ikke at begrænse sig til det kulturelle område, men åbne for en mere liberal adgang for gaveyderne til selv at vælge, hvad de vil støtte af formål, der f.eks. er godkendt efter Ligningslovens § 8A. Hermed vil Folketinget også være mere på linie med den udvikling, som Promovator (Danmarks største konsulentbureau for rådgivning om sponsorater) peger på.   Trenden blandt de store virksomheder er, at man glider fra sport, via kunst og kultur over på områder, hvor virksomhederne bedre kan markere deres sociale ansvarlighed. Sport er således fortsat det mest dominerende område, da virksomhedernes interesse for profilering og skattevæsnets krav om modydelse går hånd i hånd. Men det er ”gammelmands-tænkning”, som senest statens DONG og kommunernes og amternes datacentral KMD, har ladet sig friste af, for med to-cifrede millionbeløb at købe sig til reklamepladser på idrætsudøvere, som for håndboldens vedkommende tiltrækker udenlandske professionelle og skubber dansk ungdom ud – for offentlige midler. Støtte til kunst og kultur er ofte indarbejdet i f.eks. ældre fondes fundatser, hvorfor området fortsat vil blive tilgodeset.   Skatteudvalget opfordres således til at se mere visionært på virksomhedernes fremtidige muligheder for at give fradragsberettigede gaver til alle formål som f.eks. kunne være godkendt jfr. LL §8A. Som en ny landsdækkende organisation, har vi måske nogle betragtninger fra sidelinien, som kunne have skatteudvalgets interesse. Siden starten af 2004 har Natteravnenes Landssekretariat været en non-profit projekt- organisation, der efter juridisk rådgivning blev etableret under en almennyttig – og meget fattig fond – Fonden for Socialt Ansvar, der kun råder over den krævede bundne kapital på 250.000 kr. Natteravnene er delt i to niveauer. Det landsdækkende og det lokale. Det landsdækkende niveau har ansat et personale på fire, som gratis informerer, etablerer, uddanner og forsyner alle interesserede med materialer – herunder især de aktuelt 153 lokalforeninger, hvor over 12.000 er uddannet som frivillige af Lands- sekretariatet, som også sørger for den landsdækkende kommunikation, erfarings- udveksling, forsikringer, krisehjælp m.m.m. og som totalt set kan gennemføres for ca. 4 mio. kr. årligt bl.a. med støtte fra TrygFonden, Falck og Carlsberg - men mange flere kunne være med til at markere deres interesse for den tryghedsskabende og forebyg- gende voksenkontakt, som vi udfører, i uformelt samarbejde med kommunernes SSP-folk og det statsansatte lokalpoliti, hvis de skattemæssige regler inspirerede til det. Og det er på det forebyggende plan, at det danske samfund bør sætte ind, hvis vi skal bryde den sociale arv – og foruroligende udvikling i offentlige udgifter til ”reparation af mentale skader på de socialt udsatte” – som jeg kender alt for godt til gennem mit formandskab for bestyrelsen i Videns- og Formidlings Centret for Socialt Udsatte under Socialministeriet. Pressen fokuserer på de utilpassede, kriminelle og socialt udsatte som godt stof, som kun
_____________________________________________________________________ Carlsberg-Danmark A/S