Til lovforslag nr. L 39 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004  og var til 1. behandling  den 4. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 26. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag    659 (folketingsåret 2003 -04). Den 28.  oktober  2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udvalget.  De  indkomne høringssvar  samt   skatteministerens  kommentar  hertil  er  kort  gengivet  i  et  skema  i  lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelse fra ISOBRO og Natteravnene. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.   Deputationer Endvidere har ISOBRO mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  19  spørgsmål  til    skatteministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret.   Nogle  af  udvalgets  spørgsmål  og  ministerens    svar  herpå  er  op trykt  som  bilag  2  til betænkningen.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  mindretal  i  udvalget  (V,  DF  og  KF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  det  stillede ændringsforslag  . Et   andet   mindretal   i   udvalget   (S,   RV   og   EL)   indstiller   lovforslaget   til   forkastelse   ved   3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag. Et tredje mindretal i udvalget (SF og KD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis  medlem af udvalget vil  stemme imod lovforslaget. Den  eksisterende lov om afskrivning af kunstkøb har ikke været den store succes. Det bestyrker SF i, at det generelt ikke er hensigtsmæssigt at forsøge at forbedre    kunstens vilkår gennem nye skattefradrag. Ydermere  er  der  ikke  nogen  beløbsgrænse  for  de  to  elementer  i     lovforslaget,  og  der  er  således heller ikke nogen grænse for, hvor stort provenutabet kan blive.   Lovforslaget gør  – endnu en gang    – skattesystemet  yderligere  kompliceret.  Og  der  er  tale  om  endnu  et  regeringsforslag,  som  nærmest råber på at blive misbrugt af kreative skatteadvokater. Kristendemokraternes  medlem  af  udvalget  vil  stemme  imod  lovforslaget.  Det  gode  formål  til trods er det ikke denne vej, vi skal betræde for at udbrede kunst. For det første er det  Kristendemokraternes opfattelse, at når en ordning ikke giver det forventede resultat,  så   vil  det  være  bedre  at  afvikle  ordningen  i  stedet  for  blot  at  udvide    –  i  dette  tilfælde mulighederne for fradrag og afskrivninger. Dertil kommer for det andet, at Kristendemokraterne hellere vil målrette de statslige ressourcer  til at fremme kunstkøb. Ressourcerne bør sigte på at skabe et større marked for unge eller nyetablerede kunstnere. Fradrag og afskrivninger sigter bredt også i forhold til, hvilke kunstnere der kan få gavn af et eventuelt mersalg. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit     og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/m indretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF, KF, SF og KD): Til § 2 1) I den under nr. 3 foreslåede  § 8 S indsættes som stk. 7: »Stk. 7. Hvis den skattepligtige efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen får eller har fået fradrag for en del af eller hele værdien af gaven eller de omkostninger, der har været afholdt for at frembringe eller erhverve kunstværket eller den kultur  - og naturhistoriske genstand, reduceres fradraget efter stk. 1 og 2 tilsvarende.« [Forhindring af, at en skatteyder kan få dobbelt fradrag]
3 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 I   visse   situationer   er   der   hjemmel   til   fradrag   –   både   efter   den   foreslåede   bestemmelse   i ligningslovens § 8 S og efter andre bestemmelser i skattelovgivningen. Der er under behandlingen nævnt følgende situationer: a) En   kunstner   kan   få   fradrag   for   omkostningerne   ved   fremstilling   af   gaven   både   efter lovforslaget og efter reglerne om fradrag for driftsomkostninger. b) En fond, der har fået fradrag ved erhvervelsen af et kunstværk som en intern uddeling efter fondsbeskatningsloven, kan senere få fradrag igen, når gaven doneres til kulturinstitutionen. c) En   fond   kan   både   få   fradrag   for   en   gave   til   en   kulturinstitution   efter     den   foreslåede bestemmelse og som en uddeling efter fondsbeskatningsloven. At der to steder i lovgivningen er hjemmel til at foretage fradrag for den samme udgift, giver ikke skatteyderen  hjemmel  til  at  foretage  fradraget  to  gange.  Der  er  blot  tale  om,  at  skatteyderen  har mulighed for at vælge, om fradraget skal foretages efter den ene bestemmelse eller den anden. Under lovforslagets behandling er der dog rejst tvivl herom. Hertil kommer, at denne konsekvens ikke fremgår direkte af lovgivningen. På den baggrund fo  reslås det i et nyt stykke 7 i den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S at fastsætte, at en skatteyder ikke både kan få fradrag for gaver efter  den  foreslåede  bestemmelse  og  fradrag  efter  andre  bestemmelser  i  skattelovgivningen  og dermed opnå dobb elt fradrag for den samme udgift. Efter den foreslåede bestemmelse reduceres fradraget for gaver til kulturinstitutioner i de tilfælde, hvor skatteyderen får eller tidligere har fået fradrag for værdien af gaven eller omkostninger m.v. i forbindelse    med    fremstillingen    eller    forhandlingen    heraf    efter    en    anden    bestemmelse    i skattelovgivningen.  Fradraget  reduceres  med  det  beløb,  der  er  fradraget  med  hjemmel  i  en  anden bestemmelse i skattelovgivningen.
4 Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)    Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 39 Bilagsnr.    Titel 1 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven. (Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb) samt resumé , fra skatteministeren 2 Høringssvar, fra skatteministeren 3 Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 12/11-04 fra ISOBRO 5 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 12/11-04fra ISOBRO 6 Meddelelse om materiale udleveret under foretræde den 17. november 2004 fra ISOBRO 7 1. udkast til betænkning 8 Henvendelse af 25/11-04 fra Natteravnene 9 2. udkast til betænkning 10 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 25/11-04 fra Natteravnene 11 Ændringsforslag   , fra skatteministeren 12 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre  for grundlaget for, at det forventes, at udgifterne til edb-udvikling i ToldSkat vil udgøre 4 mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det ikke er betænkeligt, at et så beskedent støttetiltag for kulturen medfører  edb-omkostninger for 4 mio. kr. til ToldSkat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at redegøre for den foreslåede § 8 S, stk. 2, 3. pkt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at belyse ikrafttrædelsesreglerne nærmere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om en gave, der er baseret på et gaveløfte, som er afgivet f  ø r 1/1-05, men hvor gaven ikke er overdraget til kulturinstitutionen før 1/1-05, kunne være omfattet af den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, i hvilket omfang kulturinstitutioner, der er omfattet af
6 kredsen af gavemodtagere i lovforslagets forslag til § 8 S i ligningsloven, i dag modtager gaver, der efter 1/1-05 vil kunne være berettigede til et skattemæssigt fradrag, til skattemini  steren, og ministerens svar herpå 7 Spm,. om, hvorledes det forholder sig med en gave til et kunstmuseum omfattet af den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, i hvilket omfang efterkommere af ledende politikere m.fl. kan overgive den pågældende politikers arkiv m.v. til Det Kongelige Bibliotek eller Rigsarkivet efter 1/1-05, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm., om reglerne i den foreslåede  § 8 S, stk. 2 skal forstås således, at der kun er fradrag for fremstillingsprisen, hvis en kunstner giver en række af sine kunstværker til en godkendt kulturinstitution, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm., om en efterkommer, som har arvet kunstværker fremstillet af en kendt kunstner, kan opnå et fradrag for værdien af de anførte kunstværker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm., om en gave til et kunstmuseum, som er omfattet af de foreslåede bestemmelser i ligningsl ovens § 8 S, stk. 2, vil være omfattet af fradragsretten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm., om ministeren kan bekræfte, at forslaget til § 8 S, stk. 2 i ligningsloven vil medføre, at fonde  m.v. nu kan vælge   at fratrække købsprisen f or gaven efter reglerne om fradrag for uddelinger i fondsbeskatningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om fradrag for gaver til kulturinstitutioner i Grønland og på Færøerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om fradrag fra gaver til kulturinstitutioner i EU uden for Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvorledes fradragsretten er efter den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvorledes det angivne svar er hjemmelsmæssigt forankret i den foreslåede § 8 S og allerede eksisterende lovgivning,  til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvorledes det angivne svar er hjemmelsmæssigt forankret i den foreslåede § 8 S og allerede eksisterende lovgivning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, på hvilke t grundlag ministeren finder, at der ikke er fradrag både ved anskaffelsen som uddeling og ved gaveoverdragelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm., om ministeren kan bekræfte, at der med lovforslaget er skabt en form for ægtefællepension til ledende politikere, idet ægtefællen kan foretage et fradrag efter den foreslåede § 8 S for værdien af
7 overdragne gaver m.v. fra den pågældende politiker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgs mål til skatteministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål 15  : I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 4 anmodes oplyst, hvorledes fradragsretten er efter den foreslåede § 8 S i ligningsloven, hvis gaven til en kulturinstitution gives på baggrund af et gensidigt testamente mellem kunstneren og ægtefælle n, således at gaven først gives, når den sidste af ægtefællerne afgår ved døden. Har det her betydning, om det er kunstneren eller ægtefællen, der dør først? Svar: En gave, der er baseret på en gensidig testamentarisk disposition af et ægtepar, anses for a   t være givet på det tidspunkt, hvor den længstlevende af ægtefællerne afgår ved døden. Det  vil  normalt  ikke  have  betydning  om  kunstneren  eller  ægtefællen  først  afgår  ved  døden, medmindre gaven består af et kunstværk, der er skabt af kunstneren. Hvis  gaven  består  af  et  kunstværk,  der  er  skabt  af  kunstneren,  og  ægtefællen  afgår  ved  døden først, vil kunstværkets fremstillingspris kunne fradrages og hvis kunstneren afgår ved døden først, vil kunstværkets salgspris kunne fradrages. Spørgsmål 16: I   forlængelse   af     ministerens   besvarelse   af   spørgsmål   7   anmodes   ministeren   om   at   oplyse, hvorledes  det  angivne  svar  er  hjemmelsmæssigt  forankret  i  den  foreslåede  §  8  S  og  a   llerede eksisterende lovgivning. Spørgsmål 17: I   forlængelse   af   ministerens   besvarelse   af   spørgsmål   9 anmodes   ministeren   om   at   oplyse, hvorledes  det  angivne  svar  er  hjemmelsmæssigt  forankret  i  den  foreslåede  8  S  og  den  allerede eksisterende lovgivning? Spørgsmål 18: I  forlængelse  af  ministerens  besvarelse  af  spørgsmål  12  anmodes  ministeren  om  at  oplyse, hvorledes  det  angivne  svar  er  hjemmelsmæssigt  forankret  i  den  foreslåede  §  8  S  og  allerede eksisterende  lovgivning?  På  hvilket  grundlag  finder  ministeren,  at  der  ikke  er  fradrag  både  ved anskaffelsen  som  uddeling  og  ved  gaveoverdragelsen?  Det  bedes  herunder  oplyst,  med  hvilken hjemmel i de foreslåede regler, ministeren bygger udsagnet om, at der ikke kan ske fradrag efter den foreslåede § 8 S, hvis fonden tidligere har fratrukket anskaffelsen som en uddeling med fradragsret efter fondsbeskatningsloven? Svar: I   mine   svar   på   spørgsmål   7,   9   og   12   har   jeg   redegjort   for,   hvorledes   den   pågældende problemstilling skal behandles. Der er tale om situationer, hvor der to steder i lovgivningen er mulighed for at foretage fradrag for den  samme  udgift.  Dette  giver  dog  efter  min  opfattelse  ikke  hjemmel  til  at  foretage  fradraget  to
9 gange. Det giver udelukkende skatteyderen mulighed for at vælge, om fradraget skal foretages efter den ene eller den anden bestemmelse. Da  der  er  rejst  tvivl  om  denne  konsekvens,  og  da  den  under  alle  omstændigheder  ikke  fremgår direkte af lovgivningen,  har jeg dog valgt for  alle tilfældes skyld at  fremsætte et ændringsforslag, hvoraf det fremgår, at hvis der er foretaget fradrag efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen, vil fradraget efter den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S blive tilsvarende nedsat. Spørgsmål 19: I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 8 anmodes ministeren om at bekræfte, at der med lovforslaget er skabt en form for ægtefællepension til ledende po litikere, idet ægtefællen kan foretage  et  fradrag   efter  den  foreslåede  §  8  S  for  værdien  af  overdragne   gaver  o.l.  fra  den pågældende politiker. Svar: Nej,  jeg  kan  ikke  bekræfte,  at  lovforslaget  skaber  en  form  for  ægtefællepension  til  ledende politikere. Der  er  overhovedet  ikke  tale  om  en  pension.  Ved  en  pension  forstås  en  indtægt  til  den  afdøde politikers  ægtefælle,  og  lovforslaget  giver  alene  mulighed  for  et  fradrag  for  en  gave,  når  visse betingelser er opfyldt. For ægtefæller efter afdøde ledende politike re gælder i øvrigt de samme regler som for alle andre borgere.    Hvis    en    efterlevende    ægtefælle    overdrager    arkivet    efter    sin    ægtefælle    til    en kulturinstitution,  der  modtager  offentligt  driftstilskud,  og  institutionen  ønsker  at  modtage  arkivet, kan handelsvær  dien af ægtefællens arkiv fradrages.